donderdag 7 oktober 2010

Megalang stuk over wat wij eten deze week

Kokoskipcurry

Het is precies weer lang geleden, een combinatie van een snotvalling (man ik ben daar altijd ziek van, koppijn en druk en getuut in de oren en ruis in de kop, ge kunt het u niet voorstellen, zielig ook, vooral zielig) nogal moe door een baby die élke dag wakker is om zes uur en als ik zeg élke dag dan bedoel ik ook élke dag (en ooh mijnen lieven heer, subiet dat winteruur, dan wordt dat gewoon vijf uur) en te laat te gaan slapen, maar bon, ge zijt hier niet voor naar gezaag te luisteren daar kent ge waarschijnlijk genoeg andere bronnen voor, maar ik verman mezelf, ge kent mij, de immer moedige sterkte vrouw, Mme Zsazsaaaa!

Bon, het is dus niet omdat ik zielig ben dat ik geen eten maak, uiteraard niet, ik maak lekker eten zelfs, heel lekker in dit geval, iets uit de Delicious van vorige maand, Kokoskipcurry met korianderpesto, dat laatste maakte ik wel niet, dat vond ik teveel moeite en pesto in een curry vind ik raar en ik wil geen raar eten maken.
Parmezaan in curry, komaan seg, dat is gelijk pannenkoeken met houmous of paardrijden met een maillot, allee dat laatste bestaat, maar het is geen zicht.

Neen, ik ben niet zo avontuurlijk, ik rijd paard met een jeans en doe gesnipperde koriander in mijn curry's.

De curry dus, het recept, mijn versie, de echte waar ik voor moest betalen, vindt u hier.

Nodig 4 personen:
-olie
-1 ui, fijngehakt
-3 tenen knoflook, fijngehakt
-Een potje groene currypasta van de supermarkt (beter nog is 2,5 el echte currypasta van een échte winkel)
-2 dubbele kipfilets in blokjes
-250 ml kippenbouillon
-400 ml kokosmelk
-4-6 krielaardappels, in vieren
-1-2 el vissaus of naar smaak
-sap van 1 limoen en partjes voor erbij
-busseltje koriander, gehakt

-Bak de ui in de olie tot hij zacht is.
-Roer de knoflook en de currypasta er door en bak 1 minuut.
-Voeg de kip toe en roerbak tot de kip met de pasta wordt bedekt.
-Doe er de bouillon, kokosmelk en gesnipperde koriander bij
-Laat een kwartier pruttelen en voeg dan de aardappelpartjes toe.
-Breng op smaak met zout, peper, de vissaus en het citroensap.

Echt keilekker!

Deel twee

Weekmenu

Maar wat ik nu eigenlijk wil vertellen is dat ik dat wel gemakkelijk vind zo'n weekmenu, efkes uw hersenen pijnigen en ge zijt er voor de rest van de week uit.
Op maandag koop ik alle droge ingrediënten en vlees of vis voor de eerste twee dagen, de derde dag eten we vegetarisch, dag vier ga ik naar de markt en in de rapte naar het plaatselijke supermarktje en op zaterdag stuur ik Mr Zsazsa voor croissants en de verse benodigdheden voor de rest van de week, maar ziet eens wat een organisatie, precies een werkende vrouw!
En dus maar één keer nadenken hé, niet te doen, wat een efficiëntie!
Ik schrijf zelfs mijn boodschappenlijstje zondagavond.

Ik heb er geen idee van of jullie zitten te wachten op het weekmenu van de Zsazsas, maar ik ga het toch doen, want dat is hier mijn blog.

Maandag: De Te Gekke Vistaart, van Jamie Oliver met witte boontjes in tomatensaus.
Al jaren een succes, in meerdere huishoudens precies aan het aantal hits op Google te zien.
Ik laat de eieren er wel uit, want ik vind dat precies rubber.
Dinsdag: Kokoskipcurry van deel één.
Woendag: Tabouleh met Halloumi en falafel
Ik vind de tabouleh van Jamie de allerlekkerste, maar ik maakte deze keer een andere versie, die van op den tv en had maar een klein beetje spijt dat ik niet voor de allerlekkerste ging. En ge zult het niet geloven, maar hier hoort ook korianderpesto bij, is dat een hype misschien, na de cupcakerage de pesto-met-rare-kruiden-rage?
Allee, ik wil maar zeggen dat ik weer niet meedeed.
Donderdag: Gebraden kip met gebakken patatjes en champignonnenroomsaus
Al drie donderdagen na elkaar. Drie kinderen en twee ouders, dat is compromissen sluiten.
Vrijdag: Pladijs met tartaarsaus en puree, poging twee, vorige week gaf de viskraam forfait.
Zaterdag: Linzenstoofpot met wat groenten, en brood, dat ik zelf ga bakken.
Zondag: Misschien samosa's met de rest van de linzen, misschien ook niet.
Het zou straf zijn om mij al van de tweede keer wel een hele week aan het plan te houden.

Vistaart
En nog een vettig fotooke van de vistaart erbij, zomaar voor niks.

Zo, tot volgende week, u eet toch ook?

24 opmerkingen:

  1. Mag ik bij jullie aan tafel schuiven? :)
    Het klinkt allemaal lekker..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer dat ook af en toe zo een weekmenu. Maar ik kan me er nooit aan houden. Want dan heb ik die dag geen zin in dat specifiek gerecht of geen zin om te koken of meer zin in frietjes van de frituur. En dan wordt het verse eten slecht (shame on me).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kokos-kipcurry uit de delicious hebben wij ook gemaakt, ook zonder korianderpesto (teveel moeite) en per ongeluk met groene curry saus ipv curry zelf.. dus de saus was te loperig... maar lékker dat da was! mmmmmmmm! we vonden het een beetje gek met aardappelen dus die lieten we eruit, vervangen door rijst, want ik kan nu eenmaal rijst eten tot ik erbij neerval.

    hoera voor de delicious en voor weekmenu's, zo ga ik het int vervolg ook doen, goed idee enal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kunnen wij ook komen aanschuiven, ik moet elke dag bedenken wat het weer gaat zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik eet graag mee zelfs als ik dat allemaal lees !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zéér indrukwekkend! Die couscous ga ik zeker ook eens proberen. En waar koop jij je echte curry?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kaatje7.10.10

    Ik heb ook gewerkt met een weekmenu. Maar nu lukt dat niet meer zo goed. Het aantal personen varieert van dag tot dag. We gaan van 2 tot 9 personen en als je het soms maar een uur op voorhand weet dat ze komen eten is het moeilijk om dat weekmenu te volgen. Spijtig want ik spaarde heel wat tijd uit daardoor.
    Volhouden hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mjam voor de vistaart, hier wel met eitjes, I like. En weer zo straf dat gij daar nog iets extra bij maakt madam, hoe ijverig. Ik vind dat zo al meer dan werk genoeg feitelijk.

    De link van de pladijs werkt niet, maar zou het kunnen dat Jeroen Meus dat vorige week heeft klaargemaakt op den tv? Toevallig gezien en voor zitten kwijlen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Absolute fan van een weekmenu, je bespaart er tijd en geld mee , daar ben ik volledig van overtuigd...
    Zeg Mme, Zsazsa, heb jij nog nooit eens gedacht om een uitgever te raadplegen enje blog of tenminste een deel er van in boekvorm uit te geven...volgens mij zou dat een gigantisch succes zijn ...en je zou er zeker en vast meer dan "het zout op de petatten" mee verdienen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die weekmenu's zijn een goed idee. Vooral dat je ze kant-en-klaar op je blog plaatst. Het ontbreekt mij namelijk vooral aan inspiratie. Merci Mme !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die vistaart heb ik ook al gemaakt en die is su-bliem.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi mme zsazsa,
    Ik heb je pas gister ontdekt maar goh wat kan ik bij jou veel tips opdoen. En je stukjes lezen lekker weg. Het weekmenu ziet er lekker uit misschien dat ik me daar ook nog door laat inspireren hoewel ik moeilijke eters thuis heb.Maarre ik kom regelmatig even bij je bijlezen. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe het sinds de zomer al iedere week. 1 keer in de week mega grote inkoop en da's toch heel gemakkelijk voor de rest van de week. en nog een stuk voordeliger ook (ik blijf nen Ollandse) want je laat je niet zo verleiden om van alles en nog wat te kopen (ik kom veel minder in de winkels) Dank voor de lekkere recepten want om die te vinden is een ramp :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik zit dat hier te lezen met grote honger en dat was dus een fout idee want nu ben ik nog hongeriger.
    als ik zou koken, ik kwam hier inspiratie halen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ondanks mijn in het algemeen nogal chaotische persoonlijkheid, werk ik ook al heel lang met weekmenu's. Ik haat het om elke dag opnieuw te bedenken wat ik weer eens zou klaarmaken, het ambitieus ingekochte eten verplicht me lekker te koken (en de diepvriespizza te laten zitten) en ook al ben ik geen Hollandse: je geeft veel minder uit dan als je elke dag op een hongerig moment lekkere dingen bij elkaar graait. Heel leuk dat je dat van jou met mij wilt delen, als ik de energie vind, doe ik dat nog nog eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Claire7.10.10

    Tuuuurlijk vinden wij dat tof dat ge uw weekmenu met ons deelt! Zo worden de receptjes uit de delicious al eens voorgeproeft, en als ge zegt dat het lekker is, dan zal dat wel :-)
    Onlangs uw kikkererwten-dinges gemaakt en dat was inderdaad zéééér lekker. Laat maar komen die weekmenu's!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nog een aanhanger van weekmenu's, nu al bijna 4 jaar lang. Bespaart geld, tijd en hoofdbrekers over wat op tafel te zetten. Kom zeker langs voor inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. oeh, een weekmenu, niks voor mij. Ik ben geen planner, en koken dat is fingerspitzgefühl: ik kan alleen koken waar ik op dit moment zin in heb (of mijn huisgenoten moeten wel heel hard zeuren). Al ben ik wel jaloers op zo'n planning, dat bespaart ongetwijfeld tijd en geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh wat lees ik deze blog graag. en want een leuk en kleurrijk huishouden. Ik neem mij zo vaak voor een weekmenu te maken maar het blijft bij vaak te dure improvisatie. (lees ik haal snel iets dat bijna klaar is bij appie happie) Ik blijf het proberen. En ik wou dat ik zo'n mooie blog had.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik maak regelmatig eens een weekmenu voor een culinair inspiratieloze vriendin. Werkt ontzettend goed en laat je toe gerechten perfect op elkaar af te stemmen zodat je ook tijdens het koken tijd wint (bv. door restjes van de dag voordien te gebruiken). En economisch bovendien...

    @Mme: Toch eens proberen zo'n nieuwe dingen...je weet nooit!? Nieuwsgierigheid is altijd goed in de keuken. ;-)
    @severien: Aardappelen in curry wordt wel vaker gedaan hoor. Soms zelfs de combinatie rijst en aardappelen.
    @funkymama: Ik was vroeger een ontzettend moeilijke eter, en ik kan zeggen dat het toch is goed gekomen. Onlangs las ik ergens over de Het Proevertjes Spel. Eerst moeten de kinderen het eten vast nemen, daarna ruiken, daarna tegen topje van hun tong houden, 5 sec in de mond zonder bijten, en tenslotte echt proeven. Als eten een spel wordt, blijkt de eerste stap de moeilijkste...de rest gaat vanzelf.

    PS Sorry voor lange comment. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem11.10.10

    gaat gij dat elke week doen? halleluya, wat een gerief! en en en, ook nog een boodschappenlijsteke por favor.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Anoniem11.10.10

    samosa's met de rest van de linzen zijn superlekker, vorige week uitgetest.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Anoniem12.10.10

    Awel, ik ben daar ook aan begonnen, een weekmenulijstje, en het grote voordeel is dat je veel minder koopt in de winkel als anders. Het is ook een goede manier om eens wat receptjes uit te proberen, en dan ook effectief alles in huis te hebben om het te maken. Ik ben dus grote voorstander!
    Het is trouwens fijn om dat hier te kunnen lezen, dat is zoals het libelleweekmenu, inspiratie dus!

    Kheb zo ook mn eigen methode:
    Elk recept (uit een boekje, magazine, internet) dat ik heb uitgeprobeerd en goed is bevonden wordt, inclusief aanpassingen, op een blad genoteerd en in mijn persoonlijke kookmap gestoken. Zo heb ik alles proper bij elkaar. Een weekplanning is dan wel 'snel' gemaakt. Eerst wat receptjes die ik ken en dan een paar nieuwe :-D

    BeantwoordenVerwijderen