maandag 15 november 2010

Zsa Mask

3 jefkes

May I present you, Zsa Mask!
(Spreek uit met een Duits accent)

Ik had een muts in gedachten en vertelde dat tegen het breiorakel Morgan, allee ik vroeg eigenlijk of ze dat niet rap in elkaar kon steken voor mij en als ze dan toch bezig was of ze geen handleiding kon schrijven. Morgan zette zich er fluks aan en een paar weken later zat er een zalmroze muts in de bus.
En nog even later een groene met patroon en al, het bleek een eitje -een breieitje- te zijn om zo'n muts te breien, maar ze bedacht het toch maar schoon.

Hoewel het een ingewikkeld (voor mij hé mensen) model lijkt, is het gewoon een lap waarvan de zijkanten aan elkaar gezet worden.
De oren moeten niet gebreid worden maar worden gevormd door de muts op te zetten en de ogen zijn openingen die gemaakt worden door steken af te zetten en in de volgende priem weer op te zetten.

Kijk eens mee, ik tekende een handleiding.

ZsaMask

Dit zou moeten volstaan als handleiding, maar omdat ik jullie al ken (gelukkig moet het deze keer niet afgeprint worden) licht ik alles nog wat toe.
Je breit een lap, van 31 steken op 40 cm.
Die 31 steken zijn ongeveer 22 cm breed, dat zou moeten lukken als je wol gebruikt met een dikte van 7-8 en breinaalden van 5-6. Ik gebruikte voor deze muts wol van 7-8 en priemen van 5mm en mat niet na hoe breed het uiteindelijk werd, want het komt allemaal niet zo nauw. Hou steeds die laatste zin in gedachten!
Met iets meer dan een bolletje van 50 gram kwam ik toe, maar omdat je wol niet per gram maar per bol koopt haal je twee bolletjes in huis.

Goed, we beginnen.
-Zet 31 steken op en brei 4 priemen met de tricotsteek, dat is één volledige priem rechts en de volgende averechts.
-Priem 5: Brei nu 8 steken, zet er 6 af, brei 3 steken, zet weer 6 steken af en brei de resterende 8.
-Priem 6: Brei 8 steken, zet er zes op, brei de 3 steken, zet er weer 6 op en brei de 8 laatsten.
-Priem 7: Brei verder tot 40 cm.
-Kant alle steken af.
-Zet de zijkanten aan elkaar met de onzichtbare steek. (hier vind je ook alle andere breihandelingen)
-Klaar!
-Nu alleen nog maar een foto trekken voor op de Zsa Maskpool

Poepsimpel, of gelijk Jef het al zei: "Da is keigemakkelijk zo'n muts maken, een zakske breien, ogen er in en klaar!"


Zsa Mask met Jef

134 opmerkingen:

  1. Die foto's zijn super!
    Meestal ben ik heel snel in het uitproberen van jouw handleidingen, maar voor deze moet ik passen!
    Ik kan helemaal NIET breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastisch!!
    unpin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend! Zo simpel en toch zo leuk! Deze wil ik zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graaf! Deze ziet er echt machtig schoon uit. Ik heb wat 'saai'-ere kleuren. Nog matrassteken en dan zet ik het op de pool!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Laat hij nu het wielrenner zijn achter zich? Nieuw tijdperk aangebroken?
    Ik pas ook voor de muts. Maar ik ben wel benieuwd naar de resultaten van de 'volgers'.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha, mijn 'woordverificatie' moest daar dus niet staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fantastisch..kan alleen niet breien :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, nu ga ik breihulp vragen se, deze wil ik ook maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is echt he-le-maal geweldig!!!
    Ik denk dat mijn zoon er ook wel zo eentje ziet zitten. Ha, kan mooi van de sint!
    Bedankt voor het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijke foto's!
    En ik had nog een vleermuiskapje nodig, dit is een grote kanshebber.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig! En die foto's zijn top. Mme you did it again!Wat heb j toch een leuke ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mor zo fantastisch...mutske + patroon. En professioneel aan de man gebracht en al. Mega.
    Ik zou het wel eens willen proberen, maar hou het nog in beraad wegens tijdsgebrek.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geloof het of niet maar ik bedacht deze ochtend dat ik maar weer eens moest gaan breien. Dit wordt mijn eerste project. Fantastisch idee (en uitvoering)!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. lol Ik krijg nu al vragen of ik ze kan breien voor iemand :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. aah lieve mevrouw Zsazsa
    wilt u er alstublieft ook 1 voor mij gaan maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha, fantastisch!!! Dank jullie wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. MissvanHam, natuurlijk niet. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super! die ga ik zeker (het is te zeggen, de moeder of de tante die wel kunnen breien) uit proberen. Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. uwe Jef is toch echt hilarisch. ik zou eerder een fanclubke voor hem gaan beginnen op Facebook :-)
    die muts gaan we ook eens proberen, al kan ik begot niet meer breien...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mathilde15.11.10

    Voor Nederlanders is dat een probleem, deze gelaatsbedekkende kleding. De kleine zal gevraagd worden zijn of haar verplichte (al dan niet dubbele) identiteitsbewijs te tonen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. verkopen op etsy? wordt gegarandeerd een hit!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat is ze toch geweldig, die Morganmagic!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dit is echt super, deze avond vlieg ik erin ;-) mercie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Waaw! De kleur + de handleiding + de foto's, allemaal waaw! Ik zal nog maar eens een poging wagen om te breien. Bedankt om te delen met ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een leuk idee weer! Zo leuk maar toch zo simpel.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dat is de coolste muts ever, hiermij zijn volgens mij zelfs de fanatiekske "mutsafsmijters" mee te overtuigen om het ding aan te houden! Schitterend, ik stuur dat hier direct door naar mijn breiende schoonmoeder zie... (want ik heb al leren naaien, 't zal al gaan hé)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. da's weeral zo'n superidee van je !

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mijne zoon zal heel content zijn en een muts willen opzetten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dit is het soort van muts waarmee je weer kan leren breien, gewoon recht en averecht, en als je ze in het 'rose' breit zijn de fans van Megamindy ook weer content.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. echt wel de max! en die tekeningskes, zoooooo mooooooo!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Leuke grappige muts :)
    Ik kan jammergenoeg ook helemaal NIET breien, begin pas met naaien... een ding per keer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hahahaha, gij zotte doos! Dees zal ik moeten swappen met iemand want ik kan niet breien. Alweer simpel en geniaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. griet p15.11.10

    ik wil ook een klein zoontje :)
    heb dochters die zeker te groot zijn voor dit :)
    Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Geniaaaaaaaaaaaaaaaaaaal. Eerst cowboy en nu zorro! Mooie foto's, Ik ga mams vragen er eentje te maken voor mijn boevemans!
    Ehn anders maak ik er zelf gewoon een van fleece!
    Breien kan ik wel maar patronen lezen en dan nog int Vlaams. Ik zal eens kijken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Leuk! Gelukkig kan ik wel breien en dit leuks namaken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. alexandra p.15.11.10

    Waw! In 't zwart ideaal voor een batman!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. mega-origineel, ik zie zo al een speelplaats vol lopen, in allemaal verschillende kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. dees is echt gewoon super !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik kan zelf niet breien, maar vond gelukkig al een slachtoffer. Eentje in het rood en geel zal binnenkort in de pool tevoorschijn komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Subliem ! Goed gedaan, Morgan en Mme !

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Joepie, laat ik nu net in een breiperiode zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. geweldig!!! Dat wordt mijn volgende trein-brei-project!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. wow! de coolste muts die ik ooit zag! ik vind het bijna jammer dat ik niet kan breien. bijna!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ha ik kan een halve muts maken! Ik kan namelijk enkel rechts breien....moekeeeeeeee (zij moet het mij averechts leren!)

    Die gaten (de ogen) zie ik dan weer helemaal zitten! Ik ben ne krak in gaten... mijn sjaals zitten er vol van!

    Supertoffe muts!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Echt voor in de boekskes die foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Jef mag wel met onze dochter trouwen.....;-)
    ik stuur dit meteen door naar de breiende tantes....!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Wauw... zo cool!!! Ik had mij pas nog voorgenomen niet meer te breien (nadat mijn truitje voor Snuiter niet helemaal lukte), maar Grote Pruts -die hier over mijn schouder mee heeft gekeken- heeft daar zojuist anders over beslist.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Die ga ik zeker maken. Eerst nog even checken welke kleur winterjas mijn metekindje heeft, bijpassende wol gaan kopen en dan vlieg ik erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Joepie! Ik kan breien en ik zal het maken. Zo'n fantastische muts! Mijn verkleed-Lowie zal daar heel blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Goddelijk, die foto's van SuperJef!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ge-wél-dig!

    k ben ook wel geen breimadam (toch niet meer sinds de lagere school) en begin ook pas met naaien, maar straks kom ik toch in de verleiding om dat ook (weer) op te pikken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Stephanie15.11.10

    Hoe kom je er toch maar op? Super mooi en origineel en al. T'is echt af!
    Ook de foto's zijn knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Allé, tijd om mijn naalden nog eens boven te halen

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dit is echt een surrealistische ervaring! Als je kijkt op : http://www.barts.eu/#/products/kids/girls?id=13
    Dan zie je waarom. Mijn dochter was model voor een middagje voor de wintercollectie 2010/2011 van 'Barts' een bedrijf wat vrolijke en mooie mutsen, sjaals enz maakt. En nu zie een soort look-a-like op jouw blog, door jou bedacht ook nog. Wat leuk dat twee mensen op een andere plek/tijd ongeveer hetzelfde bedenken! groet van een trotse mamma!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Super. De geslaagde foto's verkopen de muts natuurlijk heel goed :) Ik ben verliefd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  56. past helemaal in het plaatje. terecht dat jullie elkaar kennen... :-)
    het is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Veerle16.11.10

    Ik ben geen handige Henriette, maar dit ga ik ook proberen...
    En misschien willen mijn drie heren, dan ook eindelijk eens een muts opzetten

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Als ik later groot ben, wil ik jou worden. Is dat ok?

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Dat is heel goed, dan kan ik eindelijk in de zetel mijn gazetten gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Veerle16.11.10

    Nog een vraagske: is dat katoen dat je gebruikt hebt? Want ik heb er hier eentje die geen prikkedingen aan zijn oren wil.
    Ik zag op de foto's dat de ene muts al wat meer krult dan de andere onderaan? Ligt dat aan de wol of het afzetten van de steken? (ben een breileek)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Wow!
    En heb je ook een handleding om zo'n prachtig fotomodel te maken;-))?

    BeantwoordenVerwijderen
  62. ik denk da 'k da gaan kunnen ... ben eens benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Helemaal nieuw is dit patroon niet voor mij maar de uitvoering is wel supersimpel en schattig! (sorry Jef!)

    BeantwoordenVerwijderen
  64. memelonie16.11.10

    Ik heb een beetje moeten zoeken naar een kleinere versie voor onze kleine meid... maar tis gelukt! Dank u wel! de mutsen zijn Zaaaaaaalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Anoniem16.11.10

    zo cooool!!
    mercikes

    eloleo ik swap met veel plezier met jou!
    ziggy

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Veerle16.11.10

    Geweldig!
    Heb dit weekend nog een paar dino-wanten gemaakt naar uw patroon. Nu wil ik dit proberen. Maar moet dan wel eerst proberen te herinneren hoe ik moet breien...
    Je zou dit ook moeten doorsturen naar Dana of Rae van "MADE" en "Made by Rae" voor hun nieuwe "Celebrate the Boy" serie in February. Past daar perfect in! Daar heb ik toen de dino wanten ontdekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Cool, al haken moet dat ook lukken. Zal er mij eens aan zetten seh een dezer. Perfect weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  68. ooooh geweldig! riep greetig: "wil er meteen die en vast een inimini-baby-maat"
    hoop de brei-oma te kunnen porren…
    super dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. oh of toch maar eens zelf gaan proberen… arme oma...
    even googlen op priem??!

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Stien (de nep)17.11.10

    Ik ga deze middag eens aan het breien, sè. Want dàt kan ik nu eens wél :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Super gewoon!! Ik kan ook niet breien maar ik hoop dat ik Bonneke of Oma zo ver kan krijgen....

    BeantwoordenVerwijderen
  72. spitsvogel17.11.10

    Super!
    Breien behoort niet tot mijn mogelijkheden dus misschien haak ik er eentje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Zou je dat niet kunnen naaien in fleece? Ik kan ook niet breien... Is dat geen volgende uitdaging Mme?

    BeantwoordenVerwijderen
  74. sorry dat ik dit zeg MAAR eigenlijk als je goed wil breien, en om later mooi te kunnen aan elkaar naaien of breien, moet je elke naald beginnen met een steek af te halen en NIET te breien.
    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Mijn eerste is af, nu de volgende;-) Resultaat staat op Zsapool!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  76. E-I-N-D-E-L-I-J-K een oplossing voor mijn koude neusprobleem! Nu alleen nog de moeder des huizes aan het breien krijgen voor haar kwarteeuwelinge...

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Super leuk! Nu wil ik ook leren breien.. Is dat moeilijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Ok, ik heb lang genoeg geprobeerd. Hoe zet je nu in hemelsnaam die 6 steken terug op. Is dat met een extra draad of met een speciale techniek.
    Ik heb het geprobeerd zonder extra draad maar dat was dan weer niet zo schoon, waarop ik uiteindelijk al 5 keer heb afgetrokken en opnieuw geprobeerd

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Ik draai dat rond mijn duim en brei dat dan, dat ziet er dan nadien (maar niet terwijl) goed uit.
    De échte doen dat anders, want de mutsen van Morgan zagen er daar anders uit.

    Maar staat dat niet op die link ergens er tussen?

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Een prachtontwerp! maar Nele waar waart ge zo een 10 à 15 jaar geleden, ik zie mijn 17,19,21 jarige zonen dit nu niet meer dragen, maar toen was het zeker een hit geweest. Er zal niks anders op zitten dan op kleinkinderen wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Ik brei mijn 8 steken, draai mijn werk om, brei 6 steken bij, dan terug omdraaien en die 3 in het midden breien, dan terug omdraaien en 6 bijzetten en dan terug omdraaien en de laatste 8 breien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Ook dit is weer een 'pronkje' zoals wij dat in Friesland zeggen.

    Ik kom regelmatig eens om het hoekje kijken naar wat voor moois je nu weer geplaatst hebt.

    Ik kwam alleen wel tot de volgende vraag: Hoeveel verschillende soorten tafelkleden heb jij? Ik zie steeds weer een ander onder de bordjes met heerlijk uitziend eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Anoniem18.11.10

    Hey Christel,
    Ik heb hetzelfde probleem als Annelyse. Ik probeer je tip te volgen om mijn werkje om te draaien maar hoe brei je dan in die 6 steken?

    Ik was zo trots dat het afkanten alweer lukte (is geleden van in de lagere school) maar nu zit ik de volgende priem vast :-(
    HELP

    Groetjes
    Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Hallo Marit,

    Ik heb het effe opgezocht:
    1.Steek de punt van de rechternaald door de steek.
    De naalden moeten elkaar kruisen en de rechternaald licht achter de linkernaald.
    2.Sla de werkdraad van links naar rechts over de punt van de rechternaald, tussen de twee naalden door.
    3.Blijf de draad strak houden. Beweeg de punt van de rechternaald omlaag en trek de draad door de steek : nu komt er op de rechternaald een nieuwe steek.
    4.Zet de nieuwe steek op de linkernaald.
    5.Herhaal de stappen tot je het gewenste aantal steken op de breinaald hebt staan.

    Ik hoop dat het zo duidelijk is, je moet dus met behulp van de steek op je linkernaald beginnen.

    groetjes
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Anoniem18.11.10

    Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg en het is dan nog gelukt ook!
    Mijn batman-in-spé is heel blij!

    Groetjes
    Marit

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Helemaal leuk, de twee oudsten hebben zelf een kleurtje uitgekozen. Die van de oudste is af, van de middelste komt dit weekend. De jongste word morgen 1 dus die is nog even te klein voor een echt zsa-mask :-) Bedankt weer voor dit leuke idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  87. whaaaaaaaa....!!! nu wil ik echt eens goed leren breien. op naar mijn moeder ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  88. pcomama19.11.10

    In navolging van de "vlag for life" nu ook "Zsa Mask for life"? Zou wel eens een hit kunnen worden bij de supporters die altijd voor het glazen huis staan tijdens de actie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  89. en niet vergeten de foto's op de 'Zsa Maskpool' te flickren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  90. de nieuwe steken maken doe je idd door in de teruggaande priem:
    - 8st averechts
    - je werk omdraaien en rechts insteken in die laatste av.st., breien maar de steek er niet aflaten, wel bij op de linkernaald zetten, en bij dié steek hetzelfde doen tot je 6 nieuwe steken hebt
    - 3st averechts
    - en opnieuw

    BeantwoordenVerwijderen
  91. en voor de echt luie wijven:
    60 steken opzetten en in het rond beginnen breien werkt ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  92. wat een leuk idee,
    ik heb het musje voor Finneman al klaar in een namiddagje
    het ziet er geweldig uit

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Ik heb geen flickr, anders had ik ze geupload, maar bij deze de link. En ja, ik heb ook schaamteloos de kleur gekopieerd, want ik buig voor uw gevoel voor smaak ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  94. KEIGAAF!!!
    Wat een leuke muts!

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Anoniem30.11.10

    Ik gilde altijd dat ik niet breien kon, ik kruip liever achter de masjien. Maar inmiddels 2 Zsamasken rijker, en een mooi wolletje op de pennen voor een sjaal voor moi!
    Heb ook al een patroon voor een zelfgebreide poef gevonden, dat is het volgende project (met 4 draden op pen 15!)
    groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Ja, ik heb er ook twee gemaakt, ziehier het resultaat: http://mammiesarah.wordpress.com/2010/12/07/zsa_mask_part_1/ en http://mammiesarah.wordpress.com/2010/12/07/zsa-mask-part-2/
    Dank voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Jahoo Zsa mask is klaar! Moest wel even uitvissen hoed dat er af en weer op, moest en ribbels brei ik makkelijker ;-)

    Dus een ongeveer Zsamask

    Nu even uitvissen hoe ik mijn jongkses op de zsamaskflickrpool gooi ...

    http://maandagdaandag.blogspot.com/2010/12/cornerview-improviseren-improvising.html

    BeantwoordenVerwijderen
  98. hoera gelukt! heb een foto in de flickrgroep gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  99. HIHI

    IK ben al aan mijn derde bezig.

    IK heb er wel de volwassen versie van gemaakt. Voor mij en mijn zussen !

    BeantwoordenVerwijderen
  100. Ik ben meteen aan de slag gegaan met het patroon van de Zsa Mask maar het was wachten voor foto's tot mijn kinders ze cadeau kregen met nieuwjaar. Op mijn blog zie je mijn kruimeldiefjes in actie mét Zsa Mask:
    http://thuisproject.blogspot.com/2011/01/de-kruimeldiefjes-slaan-weer-toe.html

    BeantwoordenVerwijderen
  101. Van het weekend de Zsa Masks gemaakt. Mijn suoerhelden vinden ze geweldig!
    Bedankt voor het patroon!
    http://knoopjes.blogspot.com/2011/01/super-heroes.html

    BeantwoordenVerwijderen
  102. hi there i'm really hoping to make one of these for my daughter, but i am having a lot of trouble with the english translation. is there another link which could help me.

    BeantwoordenVerwijderen
  103. You can find it here: http://morganmagicavalon.blogspot.com/2010/11/zsa-mask-in-english.html

    BeantwoordenVerwijderen
  104. danke
    dat is echt super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  105. maar hoe zetten jullie die steken dan terug weer op? Ik heb hier al vanalles geprobeerd, maar ik zit altijd in de knoop met die draad die ik dubbel moet pakken en het is echt geen zicht !
    vind ook geen links op het internet

    BeantwoordenVerwijderen
  106. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  107. Ik begon met breien, maar ik 'haakte' al snel af! En nu prijkt er dus een gehaakt exemplaar op mijn jongetje!
    Thanx voor dit leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gebruikte je hetzelfde aantal steken?

      Verwijderen
  108. Oh how wonderful ! Is there any chance that you could write down a English or a German instruction/Anleitung?
    I would love it. Ich würde es lieben.
    DANKE, Thank you
    Kerstina

    BeantwoordenVerwijderen
  109. Geweldig, ik kom ze nu pas tegen via Pinterest.

    BeantwoordenVerwijderen
  110. Geniaal, dat ga ik direct proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  111. We tried it — it's great!

    http://robinmitchellcranfield.blogspot.ca/2012/10/bat-cat-hat.html

    thank-you!

    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  112. Geweldig!Hier was ik al heel lang naar op zoek. Hoe brei ik deze muts voor mijn volwassen hoofd? Ik heb nog nooit gebreid, dus enige toelichting hoe ik een patroon voor een kleine dreumes kan aanpassen voor een groter hoofd stel ik zeer op prijs. Alvast bedankt, Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  113. Zag toevallig gisteravond, op zoek naar héle andere dingen, deze leuke site... en heb nu de muts dus ook al af... :-) Alleen staat ie mij lang zo leuk niet als dat fotogenieke wezen op de foto...

    Voor míjn volwassen hoofd deed ik:
    (omtrek hoofd 56 cm / 2 = 28 cm gewenste breedte)

    Proeflapje gebreid (pen 5):
    10st breed en 20 pennen hoog.

    10 st was 8 cm

    28cm / 8cm = 3,5 x 10st = 35
    Dus ik heb 35 steken opgezet.

    Bij het proeflapje bleken 20 pennen 10 cm te zijn.
    20 pennen x 4 (van de 40 cm hoogte van de tekening)
    = 80 pennen om te breien.

    Het ogengedeelte aangepast naar 9 - 7 - 3 - 7 - 9 .

    Zo dus ongeveer...

    BeantwoordenVerwijderen
  114. Vorig jaar heeft mijn moeder het masker voor mijn zoon gemaakt, maar nu heb ik kort daarna iemand gezien die een bijpassend shirt had gemaakt met vleugels aan de armen. Maar kan het niet weervinden. Weet jij misschien wie ik bedoel?

    BeantwoordenVerwijderen
  115. Fantastische muts. Ik heb er 1 gemaakt en heb onmiddellijk een beurtrol moeten invoeren bij de kinderen om te bepalen wie ze mag dragen :)
    Wel een vraagje: steken afkanten is geen probleem maar hoe zet je nadien die steken er weer netjes op?

    BeantwoordenVerwijderen
  116. Heb je toevallig geen patroon voor er een cape bij te maken? Dan kan ik een kleine superheld, superblij mee maken =)

    BeantwoordenVerwijderen
  117. Ik kan niet breien maar voor dit zal ik het leren, you tube kan me alles tonen. alleen is mijn wol geen 7-8mm (maar gelukkig staat hier hoe breed het ongeveer moet zijn). Na 5 keer opnieuw beginnen kan ik verder doen... Nooit gedacht ooit nog te breien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  118. amai, Eerste poging (na 6 keer opnieuw te beginnen) - was veel te groot. tweede poging (met goede wol) was het te klein... en kwam het jammer genoeg los...

    BeantwoordenVerwijderen
  119. Anoniem26.11.13

    ik heb 31 steken opgezet maar kom niet aan 22cm wel 20cm. Het is voor mijn kleinzoon van 5j. gaat het dan wel groot genoeg zijn? graag uw advies, dank u

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk het wel en anders doe je er gewoon nog twee bij natuurlijk.

      Verwijderen
    2. Anoniem26.11.13

      bedankt!!

      Verwijderen
  120. Anoniem26.12.13

    Hoi,

    hoeveel steken zou ik moeten opzetten voor mijn petekindje van 14 maand?


    groetjes
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dat gewoon hetzelfde houden, dat rekt allemaal keihard, dat zal zo ook wel passen.

      Verwijderen