vrijdag 21 januari 2011

Mme Zsazsa, douze points

1 punt
Het begon allemaal met Jef die iets aan het uitleggen was en ik die zei: "Ge hebt een punt."
Een week later deed hij weer een uiteenzetting en vroeg hij of hij nu weer een punt kreeg.
Sindsdien heeft hij zichzelf ettelijke punten toegekend, niet alleen voor slimme explicaties maar ook voor zichzelf sneller dan snel aankleden, eten zonder gezaag, opruimen zonder gemem en echte jobkes.

Ik zag mijn kans, Jef weigert nl elke vorm van co-operatie in het huishouden. Omdat mijn opvoedcapaciteiten zich beperken tot dreigen en omkopen en dat totaal geen indruk maakt heb ik het lang geleden al opgegeven en wacht ik gewoon tot hij computerverslaafd is zoals zijn grote broer, want dan begint dreigen pas echt vruchten af te werpen.
Omdat ik nogal van het gemakzuchtige soort ouder ben maak ik me daar allemaal niet druk in, echte mannen moeten tenslotte ook ergens gekweekt worden.

Maar!
Sinds De Punten is hij plots van het nieuwe-man-soort en daar moet van geprofiteerd worden! En toen de huispuber eergisteren vroeg of hij nu ook een punt kreeg besloot ik dat er echte punten moesten komen voor dit voorbij was zonder het tot de laatste druppel uitgemolken te hebben.
Ik heb geen idee wat ze van plan zijn met hun punten en hoelang het nog gaat duren voor ze dat zelf doorhebben maar ondertussen wordt het afwasmachien toch maar mooi leeggemaakt.

Ik ging voor het soort punt waar u misschien wel een draaimolenrit mee zou kunnen betalen, geplastificeerd en al.
Bij dat laatste ging het wel even mis, ik vond wel de dingskes maar niet het lamineermachien en een strijkijzer is niet echt geschikt voor de job getuige de broebelige exemplaren.

Moesten er mensen zijn die ook op geregelde basis hun kinderen (willen) omkopen, dat kan, want u kan punten winnen, niet één, niet twee, maar twee keer twaalf punten van het ongebroebelde soort, daar kan u toch al iets voor gedaan krijgen, niet?
Schrijf hieronder uw beste niet-pedagische-opvoedtip en het machien haalt er omstreeks woensdag twee winnaars uit.

Wedstrijdreglement:
Alle antwoorden tellen mee voor de generator, een derde zal als reserve aangeduid worden voor het geval een van de twee winnaars niet wenst te winnen of niet reglementair heeft deelgenomen.
Astemblieft!



Edit: De Winnaars

punten

n° 79: Katleen met de 4 kinderen, dat verdient al een prijs op zich.
n° 54: Leen met de grote kinderen
Reservegetal, moest Leen niks met de punten kunnen doen gaat de prijs naarrrrrr
n° 65: Els met de leren eten delen tip

Mail mij jullie adres en u krijgt een punt!

102 opmerkingen:

  1. Dagmar21.1.11

    Bij slaaptijd heel hard roepen: Om het eerste boven! En onze zoon wint altijd... Gniffel, gniffel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stel mij de vraag of het "omkopen" of "belonen" is, dat laatste klinkt alleszins iets mooier dan het eerste natuurlijk!
    Ik ging dinsdag naar een vorming door dé Supernanny en het enige wat ik onthouden heb is: "belonen", "belonen", "belonen" (of eigenlijk "omkopen", "omkopen", "omkopen").

    Mijn beste opvoedingstip: tja euh belonen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit deed mijn moeder ook bij ons, werkte als een tierelier. Er hing een blad op onze slaapkamer met klusjes en dingetjes, hadden we die gedaan kregen we er een punt voor. Bij een x-aantal punten mochten we iets uitzoeken uit de doos, daar zaten stripboeken in en klein speelgoed enzo.

    Ik heb niet echt een tip, gezien ik geen opvoeder ben. Ik ben wel heel erg van het chanteren... ;)

    p.s. risico wel dat je kind het eeuwig jammer vind dat er mee gestopt word. Ik verlang soms terug naar de beloningen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pauline21.1.11

    Mijn 2 zoontjes (6 en 8) maakten veel ruzie en wilden allebei supergraag een lazerzwaard van Star Wars. Dat mocht van mij... als ze 2 weken lang geen ruzie zouden maken :) Er was de hemel op aarde die 2 weken...beetje jammer dat de zwaarden het effect weer om zeep hielpen daarna :(
    Maar met een goeie omkoopactie krijg je alles voor elkaar, dat was maar weer bewezen! Kga het gewoon nog een keer doen als het de spuigaten uitloopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aiai.. daar gaat zijn intrinsieke motivatie.. Uiteindelijk doet hij dus enkel nog iets als hij er iets voor terugkrijgt he, daar zijn theorieën over! De praktijk-en zullen wrs gepaard gaan met grote hoeveelheden engelengeduld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, wat, iedere ouder 'beloont' zijn kind toch al is het niet altijd op de juiste manier, opvoeden is nou eenmaal geen koud kunstje! Wat ook goed werkt is nog stommer en dwarser doen als je kinderen: hij zegt nee, jij roept nee en stampt erbij. Je kind zeurt aan je hoofd, jij zeurt terug bij je kind. Resultaat: of je kind moet meteen hard lachen en stopt of je kind vind het heel raar wat je doet en komt er achter dat wat hij doet dus ook best vreemd is. Hoe dan ook, dit kan erg grappig zijn! Sterkte met je opvoedkundigheid! Groetjes Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geheel onverantwoord en niet-pedagogisch: Erop los timmeren. Op de trommel, wel te verstaan. Elke dag, rond de klok van 5 (as in AM). Echt waar. De rest van de dag verloopt dan zeer harmonisch (als we de buurman niet tegenkomen tenminste). Tot een uur of 20. Dan gaat het licht uit, letterlijk en figuurlijk. Welkom in mijn biotoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Idd!
    Maar anders deed hij niks (of met veel gezaag)

    Dat zijn vrouw het maar oplost! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mijn dochter van 8 riep me, stampvoetend op de trap, toe dat ik niks wist over opvoeden ! Voor tips moet je dus bij haar zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als mijn zoontje iets niet wil doen, zeg ik: ok, 't is goed, ge moogt het al niet meer doen. En dan is 'm kwaad want als ik zeg dat het niet mag, wil hij het natuurlijk direct wel doen. "Ik dek toch lekker alleen de tafel vandaag!" "Nee mama, helpen helpen!" Hehe en dan helpt hij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. twee tips:
    de eerste is POSITIEF gedrag belonen. Ik heb drie jongens.. als ik vraag om op te ruimen en één van de drie ruimt op, dan ga ik hem ontzettend veel complimentjes geven... de andere kijken eens en kijken nog eens en jawel komen schoorvoetend helpen...

    Tip twee:
    Ik heb regelmatig een dag dat mama (ik dus) niet boos mag worden. Dat vinden de jongens geweldig. Dus als ze dan bijv. niet willen opruimen. Roep ik: ja maar hoe moet dat dan.. ik mag niet boos worden.... hoe doen we dat nu? Tja en heel gek, maar t werkt vaak wel (hahaha niet altijd.. en ik denk dat je kids niet te oud moeten zijn)

    Succes, wel leuk onderwerp trouwens !!!! Zouden we vaker moeten doen in blogland... hihihi...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hier worden geen punten maar uren (of minuten) gespaard. Onze zonen zitten héél vaak achter het computerscherm te gamen. Maandag, dinsdag en donderdag zijn computervrije dagen (enkel mails checken mag) Maar dat wil zeggen dat ze woens- vrij- zat- en zondag iedere vrije minuut achter 't scherm zitten. Schoolwerk gebeurt enkel na veel gezeur. Nu volgende regel: iedere minuut dat ze voor school werken wordt genoteerd en de tijd dat zo sparen wordt dan omgezet in tijd dat ze op de computer mogen. Het werkt vrij goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Barbara21.1.11

    Deze vind ik een leuke en zo'n punten wil ik wel winnen.

    Ik hoorde onlangs nog zo'n leuke opvoed-anekdote.
    Puberdochter weigerde thuis nog te helpen, tenzij ze betaald werd voor elke job die ze deed in het huishouden.
    Vaderlief was rad van tong en heeft dit snel de kop ingedrukt door te zeggen:
    "Awel, da's goed, maar dat werkt ook andersom. Vanaf nu ga jij ons dan ook betalen voor alles wat wij voor jullie doen".
    De zaak was snel duidelijk en geld... werd er niet verdeeld.

    Maar dus, dit alles om te zeggen: ik ga voor les douze points! (eneuh, ik heb 3 kinders. Is dat dan 12 x 3?! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Afleiding en diplomatie hebben mij erg ver gebracht. In de onderlinge verhouding tss broer en zus was de beste remedie ... eentje op kot en de ander nog thuis. Dus nog veeeeeeel punten uit te delen voor je zover bent !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem21.1.11

    Mijn dochter heeft moeite met inslapen -> 10x in eigen bed = 1 nacht bij mama in bed. Werkt als een trein.

    groetjes Helen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. annelies21.1.11

    Wij hebben thuis een 'klaaguurtje'. Elke dag van 17u tot 18 u. Enkel dan mogen ze komen zeuren over elkaar, daarbuiten niet. Tegen 17 u zijn ze het over het algemeen vergeten...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Johannet21.1.11

    Als mijn kinderen (of kleuters) slechte zin hebben, mopperen of stoute dingen doen moeten ze even "geschud" worden. Dan pak ik ze vast en houd ze ondersteboven en schud ze heen en weer. Zo komt de goede zin weer terug in het hoofd. (Werkt ook goed voor je algehele conditie)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben nog geen opvoedster, maar heb twee neefjes waarvan er één niet zo goed wil eten. Ja, snoepjes wel, maar groente laat hij liever staan.
    Ik heb het ventje van vier gevraagd of hij zijn tante met een probleem in de keuken wilde helpen. Ik kreeg de salade niet goed en had een proever nodig. Vooraf moest hij even spierballen laten zien en een koprol doen, niet iedereen kan proever worden, weet je.
    Hij was trots dat hij er één kon worden, en twijfelde even in de keuken. De peer en rucola horen bij groente, maar er zaten ook cashewnootjes in en die zijn lekker. Maar proevers hebben de nobele taak goed na te denken of het sámen lekker is, en hij at zowaar rucola en peer. De brie kreeg ik er niet in, er zijn ook voor proevers grenzen.
    Toen hij de salade na goedkeuring afgemaakt had met een toverflesje á la lavalamp (balsamico en olie) was hij er zo content mee dat hij een flinke schep groente at.
    Mijn zus vindt wel wat jammer dat de proever ook thuis mee wil helpen en af wil maken. Want vervolgens schoonmaken hoorde er niet bij, dat had zijn tante niet gezegd...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik dacht bij de foto: "he leuk magneetpuntjes voor op de frigo"

    Blijkbaar geen magneetjes.
    Maar ik hoef niet te winnen, heb nog geen te belonen kroost en beloon mezelf met chocoladepunten ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De man des huizes is een krak in beste slechte opvoedingstips.
    De kinderen zien er werkelijk de humor niet van in.
    Zoonlief van 3 heeft een tijd geleden eens bijna in 't kattenkot (tuinhuis met kattenluik) mogen slapen toen hij zijn bed verwenste en aan 't tamboeren was geslagen.


    Ik dacht trouwens op 't eerste zicht dat ge de punten met schrinkelpapier had gemaakt. Dan hadden ze nog écht geklonken gelijk de jetons van de paardenmolen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Tegen de 2 jarige Gloria die niet uit bad wil komen : er zit een monster in dat gaatje (afvoergat) , luister maar (geluid van de sifon)..let wel op, na het geluid schiet ze als een speer uit bad, dus wel klaar staan als een keeper om het gladde natte kind op te vangen.
    Tegen de 12 jarige Cato (die erg begint te puberen : Als je me zo blijft aankijken met "de moordenaarsblik" geef ik je vrij voor adoptie of zet ik je op ebay.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. LOL, deze zijn genomineerd voor de allerslechtste opvoedingstip!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bij ongehoorzaamheid zeg ik: ga maar weg, ik wil u niet meer.

    Bij langdurige aankleedacties: emotionele chantage: mama moet wenen!


    Die van Tina vind ik eentje om te onthouden! daar zal die van mij ook wel gevoelig aan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben inmiddels zeer onpedagogisch bezig aan tafel met onze jongste zoon. Eerst kreeg ik twee kinders die zo´n beetje alles aten. Ik dacht altijd wat minachtend over ouders die zeurende kinderen aan tafel hadden. *Zucht* Hoogmoed komt voor de val. Tien jaar later krijg ik een zoon die (bijna) niks lust en dus ook niks wil eten aan tafel. En zeurt ja.....Dus ik ben gezwicht en sta regelmatig iets speciaal voor hem apart te maken wat hij wel lust. Het is inmiddels wel weer wat gezelliger aan tafel, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik stuur de kinderen heel onpedagogisch dan zonder eten naar bed als ze niet wouden eten, maar het uitzicht van een dessert doet ze meestal wel eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Als ze dingen vergaten (gordel vergeten aandoen in auto, pc niet afzetten, licht aanlaten, vuile onderbroek 'vergeten' naast het bed, enz enz enz enz enz enz) hadden we al van alles bedacht maar niks hielp. Nu hebben we gezegd 5 Euro betalen (en kom vooral bij de jongste niet aan z'n gespaarde geld!) maar dat vonden ze teveel. Wij zeiden kom dan met een tegenvoorstel en nu zijn we op 2 euro uitgekomen. En dat werkt! De 2 euro steken we ook weer ongemerkt terug in hun spaarpot want ze hoeven natuurlijk niet te betalen, maar ze denken van wel.

    Leuk die punten!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mijn enige afdreigtruk is het verhaaltje voor het slapengaan. Eerst was het van 'als je niet voortdoet, is het GEEN verhaal', maar dat werkte eigenlijk niet, wnat dan kwamen ze gewoon 1000x naar beneden ipv in hun bed te blijven. Nu dreig ik met ' je krijgt een miniverhaal' en dat houdt in: een boekje van 4x4cm, 6blz lang, en op elke pagina een halve zin. Geweldige truk en het werkt want ze hebben wél hun verhaaltje gekregen en blijven zodoende in hun bed liggen!
    Of wat ook werkt: "ik begin het verhaal te lezen binnen 10 minuten, als je dan niet klaar bent, dan mis je het begin". Hehe, ze zijnbij mij altijd op tijd in hun bed ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mijn jongens willen steeds niet opruimen. Nu heb ik al het speelgoed op een paar dingen na weggehaald. Nu hebben we afgesproken dat wanneer ze 's avonds voor het slapen gaan het speelgoed opgeruimd hebben er één van de vele dozen speelgoed bij krijgen. Ruimen ze niet op dan neem ik de doos weer in en hebben ze de volgende dag niks om mee te spelen. Ruimen ze wel op dan krijgen ze er de volgende dag weer een doos bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Onze opvoedtip: Laat ze't zelf maar uitvissen.
    Zo staat onze kroost dus helemaal zelf op in t weekend en voorziet zich geheel zelfstandig van ontbijt. Koekjes of boterhammen met choco wel te verstaan waarbij de hele keuken onder de viezigheid hangt. Maar zelfstandigheid is toch een mooie vaardigheid niet?

    De drie komen ontzettend goed overeen totdat we enkele uren later zelf uit bed rollen. Dan begint het huilen, zeuren en ruzie maken op slag. Soms ben ik in verleiding om lekker de hele dag in bed te blijven plakken ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Mijn dochter van bijna drie wil heel graag een groooot meid zijn. Dus als ze niet wil luisteren zeg ik: je bent zeker een babytje.... grote meisjes luisteren altijd goed naar hun moeder... ahhhh wat een klein babytje ben jij! Dan hoor je heel snel: NEEEE!!! Julia grooooot meid! Niet baby! En vaak doet ze dan wel wat ik vraag!

    Een keer heb ik, in een boze, ongeduldige rotbui (die heb ik ook wel eens ja en dan ben ik niet zo'n leuke moeder meer helaas...)gedreigd om haar tuttel (haar slaapie, maatje, allessie even voor de duidelijkheid) weg te gooien als ze niet zou luisteren. Kind helemaal in paniek! Ik schrok zelf eigenlijk ook wel van mijn reactie en wist op het moment dat ik het zei, dat ik zulke dingen gewoon echt niet moet zeggen. Dus toen snel sorry gezegd en op het hart gedrukt dat ik tuttel echt niet weg zou gooien maar dat mama het zó beu was dat ze niet luisterde....
    Dat was wel heel pedagogisch onverantwoord en dat doe ik dus nooit meer! (hoop ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel af en toe, als ik echt wil dat het heel even rustig is, open ik twee kleine zakjes chips, waar ik vooraf enkele keren goed mee geschud heb (zodat er veel klein stukskes inzitten), en zet een filmke op, bij voorkeur Maya de bij. Dan wordt het heel stillekes, (en kan ik me ergeren aan het onnozel stemmeke van Willy), en onze meisjes zijn content. Maar dat gebeurt dus echt maar af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. tinne21.1.11

    als de cremekar voorbijkomt met een enerverend muziekske is dat voor onze kindjes hééél spijtig... Papa heeft hen wijsgemaakt dat wanneer de muziek opstaat, dat het teken is dat het ijs op is....

    hier alleen pruillippen als de ijskar komt
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. lOttE21.1.11

    Als chiroleidsters vroegen wij aan 'onze kinders': een nummer tussen 1 en 10! De eerste die antwoordde, was toevallig altijd nét degene die juist raadde.

    Heeft maanden geduurd voor ze dat door hadden.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb 4 kleine kinderen waarvan 3 mij graag willen helpen. Mijn tip is; dag van het kind. Hoe het werkt, heel simpel; dag 1 is Hidde de gelukkige, hij mag 'bedenken' wat we gaan eten en mag meehelpen met koken, tafeldekken etc. Ook mag hij als 1e uit bad en bedenken welk verhaaltje er voorgelezen gaat worden. Dag 2 is Teun aan de beurt, dag 3 Elke en dan beginnen we weer bij Hidde totdat Abel groot genoeg is om ook mee te doen.

    En nog een tip; als de kinderen niet willen opruimen dan zet ik de kookwekker. Is het nog steeds niet opgeruimd als de kookwekker gaat en ik ga opruimen, dan is het speelgoed voor een dag van mij. Helpt heel goed! Ineens zijn ze niet meer te moe om op te ruimen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Telt het als je zoonlief van 2,5 maand voor den tv plaatst omdat je dan EINDELIJK een uw huis kunt kuisen. 't was maar een uurke, maar 't heeft toch geholpen!

    Lap, bij deze heb 'k dus ook m'n laatste illusie over goed opvoeden ook kapotgeprikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik heb een (meestal) verstandige kleuter en een peuterige kleuter. Het enige wat helpt bij die laatste driftkop is afleiden. Afleiden met eender wat, mogen ook gezonde en pedagogisch verantwoorde zaken zijn (bv. spelletje, wortel enz). Onlangs ook met succes geprobeerd: zoon heeft driftbui omdat hij nu een snoep wil, driftbui beëindigd door mama die zegt dat hij een snoep krijgt, zoon gekalmeerd en heeft nooit beseft dat hij die snoep toch niet heeft gekregen, zal vrees ik niet steeds werken :-)
    maar punten op een schatkaart en dergelijke doen hier ook goed werk! (vooral dan bij de verstandige kleuter)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. lezeres21.1.11

    Als uw kinderen in een fase komen dat ze u verwensen met zinnen als 'ik wil u nooit meer zien' of 'x heeft een veel leukere mama/papa': gewoon zeggen: 'Wel, dan ben ik maar weg.' Dan uw fiets/auto pakken en een toertje om de blok doen.

    Maakte ooit op mij redelijk veel indruk, want ik weet het meer dan 20 jaar later nog... :-D Ik heb toen zelfs een 'welkom terug thuis'-tekening gemaakt om aan de deur te hangen. :-D (En mind you, de andere ouder was wel thuis op dat moment...)

    (Maar ik hoef geen punten te winnen, heb alleen een hond op te voeden, maar die gaat er niets aan vinden, aan die punten.) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Een tip die beperkt is in buikbaarheid, dus profiteer ervan zolang je kan.

    2 voorwaarden: de kinderen kunnen nog geen klok lezen en het is winter.

    En dan om 17h45 of zo (sowieso onredelijk vroeg, dat vergroot het plezier) met veel theatrale gebaren en complete ontreddering in de stem: "wablieft? Is het al zo laat? Ik was helemaal vergeten op de klok te kijken. Zie eens hoe donker het is, jullie hadden al lang moeten slapen. Hop hop hop, snel naar bed hoor!" (En dan nog wat in jezelf blijven mompelen en doen alsof je compleet van de kaart bent.)

    't Is helaas de laatste winter waarin deze tip bruikbaar is hier bij ons... Hmmm, tenzij ik oudste dochter in een soort van complot betrek, natuurlijk... *eureka*

    BeantwoordenVerwijderen
  39. lucia21.1.11

    ik wil heel graag puntjes om mijn vier musketiers onder de duim te houden: daarom twee maal reageren: ten eerste een gezegde die ik zo leuk vind (totaal onpedagogisch, daar gaan we) "Als je kinderen genoeg snoep geeft, worden ze vanzelf zoet!"
    en een tweede iets pedagogischer: een tabel uitgangen met voor elk kind een kolom, wie als eerste vijf punten haalt (door "goed gedrag") mag het volgende weekend zelf iets leuks kiezen om met het ganse gezin te doen! (iedereen wint dus eigenlijk!!)
    met hoop op "echte" punten!!
    gegroet,
    lucia

    BeantwoordenVerwijderen
  40. ik geen mama, maar wel Caro van heel veel prutskes... mijn opvoedingsmethoden zijn niet altijd te verantwoorden, maar ik beleef er wel veel plezier aan..
    een voorbeeldje van deze avond: vrijdagavond, al wat lastiger dan de rest van de week, Alixe en Juliette willen niet uit de wagen. Ik: wie het laatst uit de wagen is, moet de wagen stofzuigen. Na het nodige getrek en geduw, Alixe als laatste uit de wagen. Juliette staat te springen omdat ze gewonnen heeft en ik dan: 'wie heeft de sleutels in de wagen laten liggen?' Juliette, 'mah jong é' en zonder nadenken, duikt ze opnieuw de wagen in. Alixe 'ééj Juliette, jij bent de laatste in de wagen!'
    bon, resultaat: k' heb de sleutels bijna naar mijn hoofd gekregen en de wagen... die zal ik maar zelf stofzuigen zeker...

    nog eentje: een paar weken geleden, ruzie om de Nintendo... herkenbaar zeker... Alixe (8) 'Caro, Juliette wil de Nintendo niet afgeven en het spelletje is al gedaan' Ik, maar met een half oor aan het luisteren, 'Pak hem dan gewoon af é' Alixe doet dit dan en Juliette, boos en half huilend, 'Caro, dat was wel geen goed idee é van u!'

    BeantwoordenVerwijderen
  41. "Aaaals joellie noe niet oonmiddelijk gaan lausjteren naarrrr maai, dan bel ik die sjirkoes en dan verkoop ik joelie aan die sjirkoes. En daan gaan joelie daar maar niet lausteren! Daan leren joelie dat wel af, aals joelie de tijgerkooi moeten poetsjen!""

    Dat werkt hier goed.

    En anders ben ik een fervent aanhanger van DOC-opvoeden : dreigen, omkopen en chanteren.

    'Als jullie ruzie maken over het speelgoed, dan pak ik het af.'

    'Laat Sinterklaas dit maar niet horen!'
    'Als je nu meteen even opruimt, hebben we nog tijd om naar de speeltuin te gaan. Als je niet opruimt... tja... dan hebben we daar geen tijd meer voor!'

    'Tja. Als je dit niet wil doen, ben je er kennelijk te klein voor. En kleine kindjes kunnen ook niet 'dit' doen. Jammerdebammer!'

    Werkt als een trein, want ze zijn over het algemeen echt heel erg lief :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Blijkbaar is omkopen bij iedereen een goede truc. Bij ons wordt er omgekocht met de laatste rages. Tegenwoordig armbandjes die rekkers zijn in bepaalde vormen. Werkt super, want dan kunnen ze gaan pochen bij de vriendjes.
    Wat bij ons ook helpt is eens een avond echte verwennerij: speelgoedwinkel bezoeken en dan naar de Quick een hamburger gaan eten... Hoe onverantwoord is dat wel niet. Meedoen met de hele hoop. Dan zijn ze een aantal weken zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik heb zelf nog geen kinders, maar heb 8 jaar aan een stuk speelpleinmonitrice gespeeld. Als een kindje stout is, zeggen wij daar steevast iets à la "Tja, als dat nog 1x gebeurt, zullen we dat aan de mama/papa moeten vertellen". Paniek in die oogjes! Angst! Totale braafheid! Het werkt àltijd. (Behalve bij van die écht stoute kindjes die op hun 8 jaar al scheldwoorden kennen die ik nooit van mijn leven hardop zou durven zeggen. Maar dat is een soort apart.) Blijkbaar zijn ouders verschrikkelijk enge wezens! :)
    Ik vraag mij wel af wat nu mijn dreigement later zal moeten worden als ik zelf mama ben. "Pas op of ik vertel het aan papa?" Help.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. hier werk ik met stickers als beloningssysteem. Pas op niet eender welke stickers, die van cars of toy story, da's al een beloning op zich :-). 5 stikcers = nieuwe smurf mee gaan uitkiezen in de speelgoedwinkel, dan 7 stickers, 10 stickers, nu zitten we al aan 15. Werkt heel goed. slechte opvoedingstip: tv aanzetten, desnoods een volledige dag :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  45. ons dochter wil niet zo vlot eten 's morgens. Het laatste fantastische opvoedkundige dreigement is: "Als je boterham niet op is en we geen tijd meer hebben om je nog te wassen en aan te kleden, dan ga je in je pyjama naar school" Ik vrees dat ons meiske een dezer in pyjama aan de schoolpoort zal staan...

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Als het niet-luisteren hier te gortig wordt, starten we steeds het beloningssysteem op : elke flinke handeling wordt verdient een magneetje dat uit het potje naar het bord verhuist. Potje leeg? Dan mogen ze kiezen uit "hun doos". Een doos met rommeltjes en prulletjes. Meestal vinden ze het kiezen interessanter dan het gekozene, maar ze blijven er hun best voor doen.
    En tot slot een voorbeeld van zeer pedagogisch onverantwoord gesprek : "mama, gij moet naar de gevangenis! Stoemme!"
    Mama ( die ondertussen zachtjesaan door het lint is aan t gaan ) : "Is het daar rustig? Ja? Zijn er daar geen kindjes? Nee? Awel, graag dan! 'k Ben al weg!"

    BeantwoordenVerwijderen
  47. De opvoedingstip van Lieve werkt ook in de omgekeerde richting: nu grotebroer kan kloklezen, durf ik 's nachts zijn klokradio een uur (soms zelfs 2) terug te zetten. Hij mag niet uit zijn bed voor half 8 in het weekend, vandaar :-) Zeer verbaasd is hij dan als beneden blijkt dat het al half 10 is LOL Dankuwel Luminus voor de frequente "elektriciteitsonderbrekingen omwille van onderhoudswerken 's nachts"!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Na een heleboel loze dreigementen en een dochter die de naam "je m'en fou" waardig is, maar die tegelijkertijd ook echt een kleine en kritische eter is heb ik sinds enkel weken volgend pedagogisch onverantwoord dreigement: "pas op of ge moet patatten eten op school".
    Works like a charm. Allez, nu toch nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. moehaaaa dit is super... ik moet eigenlijk zeggen dat ik er niet tegen op kan... maar mijn knul is er nog maar 2j en 3m dus dat komt nog wel.

    Toch heb ik mezelf erop betrapt vanavond bij het tanden poetsen, niet altijd even eerlijk te zijn. Hij poetste enkel zijn rechterkaak-tanden (als dat al een woord is) en ik beweerde dat de tandjes in de linkerkaak zouden wenen als hij hen niet poetste...
    Emotionele chantage, was ik heel vatbaar voor vroeger (had medelijden met mijn sokken als ik ze te hard in de wasmand kegelde) maar euh... werkt dus niet bij de zoon ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Als de middelste van bijna vier niet uit bad wil komen, dan trek ik de stop eruit. Dat geluid en de ervaring van weglopend water vindt hij namelijk eng en dan weet hij niet hoe snel hij eruit moet klimmen. Gemeen he? Maar het scheelt mij een nat pak en een bang jongetje troosten is makkelijker dan een woest boos jongetje uit een bad vol water vissen....

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Kathleen21.1.11

    Om dreigementen/omkoping toch wat pedagogischer te maken, laat ik hem meestal kiezen.
    "Je mag zelf kiezen : je bord opeten en een snoepje krijgen of je bord niet opeten en geen snoepje krijgen."
    Of : "opruimen en straks een verhaaltje of niet-opruimen en straks geen verhaaltje. Wat kies je ?"
    9 op de 10 kiest hij voor de 'goede' optie. En die één keer op 10, tja dan heb ik pech, dan is het maar niet opgeruimd.

    Wat ook helpt bij eten : 'ik wed dat jij daar niet van durft te proeven'. Dan grote ogen trekken als hij het wel doet: 'dat kan niet, dat is geen eten voor kindjes'. En dan vraagt hij zelf : 'mama, zeg eens dat ik mijn bord niet kan opeten !' .... om dan vol trots grote happen in zijn mond te steken en te lachen met mijn 'verbaasde' gezicht :)))

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Tippi21.1.11

    Ik heb als babysitter eens bij een neefje moeten slapen en die was wakker geworden toen ik erbij kwam liggen. Ik heb dan maar een spel ingelast: om ter eerste slapen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  53. 't is weer superleuk bij M Zsazsa en mijn kindjes zijn al groot maar waar ik steeds mee scoorde bij de pis/kak-periode dat ze van mij met drie woorden moesten spreken: 'pis, kak, stront' en dat ze heel hard moesten roepen zodat de buren het ook konden horen,
    'k had er zelf leute in, 'k riep al eens mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Mayel21.1.11

    Een tip die altijd heel goed werkte bij mijn twee kinderen toen ze nog ruzie maakten over "wie het grootste stuk kreeg" van een te verdelen stuk koek of taart of weet ik veel wat;
    Laat één kind de koek in twee delen en de andere mag als eerste een stuk kiezen. De koek wordt tot op de milligram nauwkeurig in twee verdeeld en iedereen is blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. ruzie over een 'Braziliaanse' (cado-gekregen) slip met tekening achteraan.
    paniek voor de oudste wegens tekening moet vooraan maar slip zit dan niet goed. een uur heeft dat geduurd, met helpen, uitleggen dat het nu soms eenmaal zo is dat tekeningen ook achteraan kunnen staan, omdraaien, opnieuw omdraaien, trekt uwe plan ermee zeggen, gebrul aanhoren, hysterie aanzien. bon ik heb gezegd dat de brazilianen niks kennen van slippen maken, 'k heb ze kapot geknipt en in de vuilbak gestopt, einde zever!
    3 jaar later vertelt ze de scene nog haarfijn achterna... traumatje? bwa, gewoon nooit meer zever gehad met slips.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Toen Sterre 5 werd heb ik " DE 5 OPRUIMTAKEN" in het leven geroepen. Iedere avond rond opruimtijd kreeg ze een blaadjes met daarop 5 nummertjes met tekeningjes. 5 taken. We bekeken het en ze ging met een stift in de hand aan de slag. Na ieder stapje vinkte ze dat af " CHECK"( werd er dan steeds geroepen). Eigenlijk altijd hetzelfde hoor. Kleedjes voor t wasmachien gaan leggen, stiften en boeken opuimen, verkleedkleden in de mand,... en altijd met als laatste nummertje: mama een kus geven. Ik doe ondertussen dan ook wat klusjes en probeer mijn oren dicht te doen, want er wordt wat afgepuft, gezucht en gezaagd ondertussen hoor. Na de kus is Sterre toch wel fier en kan ze haar puddingke of pap of appel krijgen en is iedereen tevreden.
    Nu is Sterre al 6 en we doen het nog steeds!!!!!!!! ( maar nu is het al de geschreven versie natuurlijk) Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Ik ga voor het gevoel
    Ik zeg dan dat ze mij heel blij en gelukkig maken als ze ook wat opruimen. En blije mama's worden niet snel boos, en hebben meer tijd voor spelletjes als ze een handje hulp krijgen. Bv. straks de zsazsachocoladetaart uitproberen (ik laat nog weten hoe dat afloopt :-)) is eerst wat opruimen voor we dr samen aan kunnen beginnen. Het principe van eerst werken en dan feesten?

    Maar ik heb nu nog 2 Oedipussen (jongens, bijna 6 en bijna 3), die pikken dat nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Als juf pas ik dit trucje ook wel eens toe. Maar het kan ook de andere kant op werken: bij 10 strafpunten wordt de gehele klas op zelfgemaakte appeltaart getrakteerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Mieke22.1.11

    Toen onze kinderen klein waren hadden ze een beurtrol om de tafel te dekken en flessen (water en limonade) uit de kelder te halen. Maar omdat je 7 dagen moeilijk eerlijk kon verdelen onder 3 kinderen was het de zaterdag altijd ambras wie er in de kelder moest. Tot op een dag mijn man er zich mee bemoeide :hij stuurde nr 1 (ook ne Jef) om een fles te halen ,de tweede moest ze terug naar beneden doen, en de derde moest ze terug boven halen.Ze zijn nu twintigers en één tiener en regelmatig komt dat nog tersprake, dus indruk heeft het zeker gemaakt!
    Maar omkopen kan ook al eens helpen inderdaad !

    BeantwoordenVerwijderen
  60. in koor zeggen ze hier "wij lusten geen vis" Bij alle vis zeg ik dat het kip is en die vliegt naar binnen. Inmiddels weet de oudste hoe het werkt "is dit zalm kip? "
    ons voorgeschoteld worden.

    helpen met de afwas is er ook zo een. Toen ze een vaste avond mochten kiezen werd er het hardst gestreden om de avonden, om zo zonder strijd te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik 'dreig' bij de 1.5 jarige dochter met "Eerst opruimen, anders mag je niet in bad!"

    Vanaf dat ze dat niet meer wil, zit ik natuurlijk wel met een rommelige keuken/living/slaapkamer/... én een vieze dochter...

    BeantwoordenVerwijderen
  62. als mijn kind 's nachts wakker wordt, dan geef ik haar melk. in _alle_ boeken staat dat ik dat niet mag doen, wegens de gewoonte en blahblah.
    en ik doe het wel, omdat ik weet dat als ik haar melk geef dat ze na twintig minuten weer slaapt en als ik het niet doe, dat ze om het half uur blijft wakker worden, tot de ochtend en dan de hele dag ambetant is omdat ze moe is.

    En ik doe het ook omdat ik dan voort kan slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Als je tussen 2 kindjes iets moet delen van eten: laat de ene het in 2 verdelen en de andere mag eerst kiezen welk deel hij wil. Geen geklaag dat de ene meer heeft dan de andere!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Carin22.1.11

    Deze truc las ik bij Prudent baby en hij is geweldig!

    http://www.prudentbaby.com/2010/12/tape-trick.html#more

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Hier is het een ordinair raster van 8 bij 3 vakjes. Elke 'goede daad' (variërend van bord leegeten tot de wasmachine leegmaken) verdient een kruisje (in potlood). Bij elke 'negatieve daad' (variërend van iets niet willen doen tot 'toiletwoorden' gebruiken) wordt er een kruisje uitgegomd. Een volle kaart is iets (koekjes, iets om te drinken,...) mogen kiezen in de Colruyt (max 5 euro). Volle kaarten kunnen ook opgespaard worden tot iets groter. Zo leren meteen ook het concept sparen;

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Gouden tip van een vriendin: zegt maar dikwijls tegen uw eigen dat ge een goei moeder zijt!

    En als ge daar dan op den duur van overtuigd zijt, dan wil da zeggen dat ge uw kinders goed opvoedt, alle brul-, bleit- en vechtscènes incluis!

    BeantwoordenVerwijderen
  67. wij spelen hans en grietje.
    Ik ben de heks, de dochters hans en grietje (of grietje en grietje hangt er van af in welke bui ze zijn). Dan roep ik heel hard en schel, zoals een heks dat doet: jullie moeten werken komaan en snel! ruim de kamer op, doe je pyama aan, leg de was op z'n plaats, ... eender wat.
    Ze gaan dan zo op in het 'spel', dat de klusjes een sprookje lijken! Kostelijk! Soms vragen ze zelfs: Heks, ik ben al klaar wat moet ik nog doen?

    maar de punten vande foor wil ook wel eens testen.
    Dan mag ik het foorwijf zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Hahahaha, die tip van de ijskar en dat muziekje had ik zelf uitgevonden willen hebben!

    Wij doen 'aankleedwedstrijden', wie het eerst zijn kleren aanheeft, krijgt 'iets'. Achteraf blijkt dat iets altijd gewoon een knuffel of kus te zijn, maar het wedstrijdelement blijft goed werken.

    Als ze niet willen gaan slapen, dan zeg ik altijd dat ze een hele nacht mogen opblijven. Opblijven wil dan natuurlijk wel zeggen dat ze hun ogen zelfs geen 5 minuten mogen dichtdoen. Er is altijd wat lichte twijfel, maar ik vermoed dat mijn goedkeuring hen angst aanjaagt. Ze gaan meestal bijzonder gewillig in bed daarna :-)

    De ijskar komt hier om haf 8 voorbij, net het uur dat ze moeten gaan slapen. Ik heb hen wijsgemaakt dat de ijsjesman altijd kijkt of de gordijnen van de kindjeskamers al dicht zijn. Als dat niet is, dan geeft hij die kindjes het komende jaar geen ijs meer. Dus als ze nog niet slapen om half 8 dan heeft er altijd wel eentje een heel erg groot schuldgevoel. Werkt in de zomer heel goed.

    Als ze weer een hele kom m&m's in één keer aan het leegboeffen zijn, dan is het ook altijd leuk om het gevreesde woord courgette te introduceren. 'Weet jij eigenlijk wat er allemaal in m&m's zit? Ik lees hier net op dat zakje: courgette, spruitjes, chocoladesmaak en pindanoten. Dat wist ik helemaal niet. Jij wel? Goed om een hele maand geen enkele m&m meer te willen aanraken.

    succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Bij is het opruimen van hun speelgoed een ramp. Gelukkig heeft mama al verschillende pedagogisch verantwoorde (nog) tips toegepast die wonderen deden. Zo dreigde ik er al eens mee hun speelgoed in de vuilbak te kieperen, toen ik één van hun poppen in de vuilnisbak gooide, lag de rest ineens mooi in de speelgoedmanden. Ooit heb ik ook eens pareltje opgezogen met de stofzuiger, sindsdien blijven die hier niet meer rondslingeren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Ik lees hier de meest geweldige en de meest afschuwelijke zaken :)

    Ik probeer m'n 3,5 jarige 'om te kopen' door te vragen: ben jij mijn grote helper nog? Altijd zegt ie dan trots JA!!! En dan mag hij 'voor mij' z'n speelgoed opruimen oid.

    M'n man dreigt: ik tel tot drie en dan............één, twee,........en dan zegt zoonlief zonder te verblikken en te verblozen: drie!!!

    Ja papa, dát helpt hoor :) :) :)

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Totaal niet pedagogisch verantwoord, maar kom, is beter dan te leren dat jongens niet mogen wenen: als het me echt allemaal te veel wordt, ik hen zo tegen het behang kan kwakken, chaos my middle name is, wel dan durf ik al es openlijk een traantje te laten. Zo één van de ontredderende soort, zoiets, zie mij hier, triestige trien, ik kan het allemaal niet meer aan... en dan durven de gasten al es in gang te schieten en bedden zelf opmaken, keuken opruimen en stofzuiger ter hand nemen... Let wel, ik ben zuinig met deze aanpak, en het komt echt wel door de emoties ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Bianca23.1.11

    Mijn zoontje drinkt heel slecht en veel te weinig! Eerst vond hij het al superstoer om gewoon "santé" te mogen doen, maar die fase zijn we voorbij. Nu moeten we race doen en om ter snelst ons glas leegdrinken. Of slokjes tellen: dan doe ik eerst een gokje en zeg: dat zijn nog 5 slokjes en dan gaat hij drinken en ik tellen... maar de beker is dan wel leeg!
    Of wat ik ook wel gebruik is vergelijken: Hoeveel jaar ben jij? Nee... dat kan niet? Kindjes van 4 die kunnen toch zelf...

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Ik gebruikte tot nu toe ook de "ik tel tot 3'methode, maar nu wil mijn zoon alleen nog iets doen als ik eerst tel!

    Och ja, beter zo dan dat er niks gebeurt (wel aan denken dat ik dit later vertel aan zijn vrouw)

    k

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Als je vindt dat je even de vreselijkste en lastigste kinders hebt, dan installeer ik me 's avonds een keer voor de "suppernanny" en geniet ongegeneerd van andermans ellende...en kan dan heerlijk inslapen met het idee "het is allemaal zo erg nog niet, hier".

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Niet pedagogisch.... mmm gewoon liegen ! Nee Teuntje (3) je mag niet mee, want het is alleen voor meisjes ! Terwijl hij eigenlijk gewoon te jong is en het blokfluitconcert van de docent van mijn dochter net iets te lang duurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Ik heb zo'n gevoel dat deze blogpost en zijn commentaren mij later nog van pas gaan komen. *zwiert bij favorieten*

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Katleen23.1.11

    Doorgaans de kalmheid zelve, maar af en toe laat ik me verleiden tot deze uitspraken (in net geen hysterisch gebrul...)
    - Hoe is dat toch altijd mogelijk!! Jullie mogen BLIJ zijn dat jullie eten krijgen! De kinderen in Afrika die hebben alleen een beetje rijst en wat vuil water om te drinken!!!
    - Hoe komt dat toch!! Ik maakte vroeger NOOIT ruzie met mijn broer en mijn zus!!! Wij kwamen ALTIJD goed overeen!!!
    - Of ook nog (met iets minder volume) Altijd jullie tanden poetsen want anders krijg je nog tanden zoals opa! (zien er dus niet meer zo goed uit...)

    Deze uitspraken zorgden zeker voor een korte tijd voor een schokeffect. Je mag ze helaas niet te vaak gebruiken, want dan krijg je reacties zoals "Ik geloof da niet dat jij nooit ruzie maakte" of "En is dat dan met of zonder saus die rijst?"

    En telkens denk ik dan "had ik ook maar zo'n mooi beloningssysteem aan mijne frigo hangen?!" Maar misschien met die mooie punten gaat het mij ooit lukken? ;-)

    Katleen, mama van 4 doorgaans superbrave kindertjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Loes_M24.1.11

    Kids en kleine flesjes water: doorgaans ok, maar soms...
    Eén keer was De Oudste echt ahar best aan het doen om het wereldrecord 'volle-flesjes-water-openen-en-dan-omgooien' te verbreken. Na al 10 de tafel/grond/stoel afgekuist te hebben zei ik: 'Nog één keer en ik giet het uit over uw hoofd'
    Na twee minuten: een kind met natte haren, een echtgenoot in schok en De Jongste dubbel van het lachen... en ik die het eigenlijk best zielig vond...

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Ik kan zo'n ENORME hekel aan die computers hebben. Loop dan te moppperen dat het nog maar het enige is waar ze aan kunnen denken, ga toch gewoon spelen! Doe wat leuks!!
    Ik liet mijn zoon zijn eigen computertijden bepalen (die hij heel zuinig ingedeeld had)gaf hem er zo nu en dan 10 minuten bij en zette dit samen met hem in schema.
    Tot nu toe heel verantwoord niet?
    Hij zet in de keuken altijd de wekker van de oven om de tijd aan te geven. En wat doet deze ontaarde moeder, die er gek van werd dat ze alsmaar achter de computer kropen? juist!! die zet het wekkertje gerust eens een aantal minuten verder om nog even de rust in huis vast te houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Wij hebben sinds vorige week 'een schermvrije dag' ingevoerd. Dit is een dag waarop NIETS met een scherm mag gebruikt worden (dus geen nintendo, geen Ipad, geen pc, geen tv, niks) gewoon ouderwets spelen en knutselen. Voor elke schermvrije dag krijgt mijn zoon een sticker (op de zsazsakalender!) en na 10 stickers mag hij iets kiezen in de speelgoedwinkel. En het onmogelijke werd mogelijk: ik zie mijn zoon nu verwoed knutselen, Geronimo's verslinden en zelfs 'koken'

    BeantwoordenVerwijderen
  81. mamamoe24.1.11

    onze totnogtoe meest geslaagde truc 'sociaal isolement'. Broers slapen samen. Als de ene broer niet flink in zijn bed slaapt halen, mag de andere broer even naar beneden (bij mama en papa). Vreselijk en het helpt!
    ps: jaja, mama én papa zijn opvoeder van beroep en soms werkelijk ten einde raad en kotsbeu dat iedereen denkt dat wij het wél weten ....

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Bij ons is op dit ogenblik de truk met de juf heel erg in trek. "Wat gaat de juf wel niet zeggen als jij in je pyama op school toekomt?" "Wat gaat de juf wel niet denken, zolang al niet meer in bad geweest?" En telkens schiet ze onmiddellijk in actie.
    En de 1-2-3 regel werkt hier ook nog, al bij 1 schiet ze in actie (ik weet zelfs niet waar ze dit geleerd heeft, want heb het onlangs voor het eerst toegepast).

    BeantwoordenVerwijderen
  83. lievekenv24.1.11

    Ik heb 3 dochters die binnen x-aantal jaar potentiële huwelijkskandidates zijn voor Jef (of Abel) Eentje van bijna 4, eentje van 2 jaar en een klets en eentje van 7 maanden). Ik hoop toch een beetje op een nieuwe man voor hen, dus ik hoop dat het puntensysteem werkt.

    En ik hoop ook dat mijn 'systeem' werkt, want anders geraakt dat afwasmachien zeker niet leeg!

    Mijn geheel onopvoedkundige truc :

    Als ze niet goed luisteren, mogen ze geen 'Heidi' kijken 's avonds op Kzoom. Ik vind 'Heidi' een geweldig programma. 1 : ik kijk er zelf nog graag naar (heimwee naar vroeger) en 2 : het is welgeteld een half uur stil in ons huis een daarna gaat de oudste mooi slapen.

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Ik heb zelf een dochter die nog te klein is voor pedagogische tips en chantage, maar heb wel een tip van vroeger. Mijn vader (opvoeder) vond dat mijn broer en ik in onze puberteit veel te veel naar de tv keken en eindeloos zapten. Zijn oplossing ging als volgt: we mochten naar alles kijken wat we wilden, werkelijk alles, en ook zo lang als we dat zelf wilden, maar we moesten het wel telkens opschrijven: beginuur, einduur, zender, programma. Na een tijd waren we dat zo beu en waren we beschaamd dat we zo vaak naar pulp zaten te kijken, dat we bijna altijd eerst de Humo namen om te kijken wat er geprogrammeerd stond vóór we zomaar de tv aanzetten. En ik draag er nog steeds de gevolgen van, want zappen kan ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Tiebe is 4 jaar. Op nieuwjaarsdag een gezeur van de schoenen waren te klein. (wat niet waar was, maar de sneeuwbotten doet hij liever aan). Dan mag hij kiezen, met de schoenen of op zijn kousen.
    's avonds opruimen doen we meestal samen. Het is voor beide partijen interessanter vind ik. Gaan slapen is meestal een gedoe. Dus dan is het zonder gezeur een verhaal en anders geen verhaal. En we werken met stickersysteem om een zwembeurt in een groot zwembad te verdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Hier wordt sinds kort met de vuilbak gedreigd. Niet opruimen, begin de blokken gewoon in de vuilbak te gooien (neem wel die van aan de naaitafel, niet de vieze keukenvuilbak) Hetzelfde met de tut, ja, ik zit nog met peuters. Die vliegt de vuilbak in bij weigering van dienst. Works every time...

    BeantwoordenVerwijderen
  87. Barbara D24.1.11

    Bij ons helpen dessertjes - zo goed als - altijd om hun bord dan toch, na lang treuzelen, als een sneltrein leeg te eten.

    We zijn ook erg competitief ingesteld, want doen alles "om ter eerst".

    Dat van "over 10 min start ik met het verhaaltje, dus zie maar dat je klaar bent of je mist het begin" van Tante Hilde ga ik zeeeeker onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Wij kregen vroeger ook punten van ons moeke. Zelfgemaakte met visjes en huisjes en allerhande klein figuurkes erop. Wel geen geplastificeerde. En iedere vrijdag na't school was het dan snoepwinkeltje in de keuken. 't Goedkoopste was een blaadje eetpapier: één punt. En dan ging het van dropveters: 3 punten, over aardbeisnoepen, 4 punten, tot dikke lollies voor wel 10 punten.
    Zelf heb ik nog geen kinderen, dus ook geen pedagogisch vermogen :), maar mijn hond geef ik soms geheel onpedagogisch een beentje als ik zijn gezaag om aandacht beu ben. Ocharm.

    BeantwoordenVerwijderen
  89. Voor als uw puber weer te laat is:
    "Nog 1 keer en ik kom u halen IN het café/dancing/kroeg/lokaal"

    BeantwoordenVerwijderen
  90. zoon is gek van draken. van groene groenten wordt je groen en kan je vliegen, oranje groenten zorgen ervoor dat je veel vuur kan spuwen, van witte groenten ga je sneller vliegen enzovoort. Als hij groene groenten eet begint hij ook groen te worden achter zijn oren. Werkt wonderwel iedere keer opnieuw.
    om ter eerst om te gaan slapen doen we hier ook, werkt ook heel goed. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  91. hoewel ik tweevoudig opvoedster ben, op het werk én thuis, durf ik ook wel eens gebruik maken van de "minder"pedagogische handelingen, wellicht niet zo frequent als het lijkt.

    Op 't werk tegen een persoon met een broertje dood aan oorapparaten maar met een voorliefde voor knalharde muziek zeggen (na de radio eerst stiller te zetten): als ge hem nu nog 1 keer luider zet, dan gaan we morgen voor een oorapparaatje (de radio blijft de rest van de avond muziek spelen op een acceptabel decibelniveau) of in dezelfde situatie staan lippen tot hij afkomt, radio stiller zet en vraagt wat ik aan 't zeggen was. Antwoord: tja dat zou je gehoord hebben als je radio zachter stond.
    thuis durf ik al wel eens zeggen bij heel veel gezaag: als je nu op 1.2.3 niet stopt met zeuren zet ik u buiten met een bordje: mee te nemen! Wanneer grote broer er problemen van maakt dat kleine broer mee speelt wordt grote broer in de box gezet met een klein stukje speelgoed en de woorden: voila dan heb j'er geen last meer van

    BeantwoordenVerwijderen
  92. Onze zonen trapten helaas niet in vellen vol lachende gezichtjes of stickers. Na incasseren van de beloning sloegen ze elkaar gewoon de hersens weer in. De boven eerdergenoemde doc-methode was hier populair, afgewisseld met halfslachtige pogingen tot Rust, Reinheid en Regelmaat. Achteraf bezien is het een godswonder dat ze beiden zo goed terecht zijn gekomen. Wij moesten het helemaal alleen doen, zonder internettips en opvoedkundige bladen. 't Zijn twee geweldig lieve mannen geworden, ondanks hun onbeholpen opvoeding.
    (Punten mogen naar wanhopige peuter-ouders, ik weet nóg hoe het voelt! ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Bianca, hier ook een moeilijke waterdrinker. Ze is 3,5. Mijn ouders hebben 'ad fundum' geïntroduceerd. De magie van dat vreemde woord werkte een week lang.
    Nu is het bellenblaas. Met haar water kan ze imaginaire grote of net vele kleine belletjes blazen. Ik schat dat ik binnen een paar dagen weer wat anders moet verzinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Ik heb geen niet-pedagische-opvoedtip omdat ik zelf als pedagogisch medewerkster in een kinderdagverblijf werk. Daar kan dat natuurlijk niet he, anders luistert er niemand!
    Toch wil ik graag meedoen, het lijkt me een goed probeermiddel om op mijn werk te proberen. Dus bij deze wil ik me hierbij aanmelden.

    Liefs Melanie
    ma-de-by-me.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Ik ben ook een slechte waterdrinker, maar die ad fundum heeft er mij nog niemand uitgelegd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Gisterenavond was het ook de laatste keer dat ik ging dreigen naar mijn dochter 'dat ik haar zou verkopen'. Ik zei daarna met de twinkel in mijn ogen 'ik kan dan nog een nieuwtje kopen'. Zijn mijn driejarige Stien hierop heel gevat 'Ik ga me een nieuwe mama kopen'.
    Baf in mijn gezicht.
    En papa deed er nog een schepje bovenop: 'weet je Stien, ik ga bijleggen...'

    pfff... gedaan dus met dreigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  97. zo herkenbaar :-)

    de 'ik tel tot 3' heeft heel goed gewerkt bij ons, evenals de in solden gekochte adventskalender (ja ja in januari wordt de vaat hier uitgehaald zonder mopperen)

    en met 'zet het glaasje aan je lippen, laat het zachtjes binnenglippen, zet het glaasje aan je mond en drink het leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeg tot op de grond' heeft zelfs mijn studententijd mij opvoedtips bijgebracht ;-)

    maar met een tiener in huis, moeten taakjes altijd 'onderhandeld' worden, want de goedkope truks werken niet meer :( en de karweitjes eerlijk verdelen tussen de 3 is ook niet simpel.. die van de melk moet ik eens proberen !!

    en dat flesje water..:D zou ik dat eens durven proberen met actimel ?
    hoeveel flesjes dat er daarvan tegen de vlakte gaan .. niet voor te stellen.. alleen zit ik dan wel met de douche ..

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Natalia4.2.11

    Maak je kindjes wijs dat hun "garantie" nog niet verlopen is, en je ze dus nog kunt terugbrengen naar de Ikea. Essentieel aan deze truc is wel dat je je kroost inprent dat bab's als zelfbouwpakket in de Ikea gekocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  99. Toen wij klein waren keken we ook wel eens naar televisie (niet echt veel, maar soms wel een beetje) en opdat we niet te lang zouden kijken zei mama dat als je lang keek dat je vierkantige ogen kreeg zoals de vorm van het scherm. Dus na 5 minuten stopten we ermee om elkaar de ogen te controleren ... en we hebben dat verhaal heel lang geloofd ! Dus keken we nooit lang naar TV. We hebben dat ons mama verteld enkele jaren geleden (we zijn nu alle drie twintigers) en ze moest verschrikkelijk hard lachen want ze besefte in der tijd niet dat wij daar echt in geloofden. :o)

    BeantwoordenVerwijderen