dinsdag 25 januari 2011

Week 4

Week 4

Week 4, de week na week 3 waar ik bijna voor geen geld kookte.
Weekmenuten blijkt al voordeliger voor de portemonnee te zijn en daar dan ook nog eens een groentepakket bij draaide uit tot ongezien goedkoop koken.
En lekker, dat zag ik er voor alle duidelijkheid maar bij.

Week 4 is ook de week van de rapen, de gevreesde rapen, ik zat er vorige week al op te wachten, gelukkig is het een week uitgesteld en ik mag hopen dat ze daar wat variëren in hun groentepakketsamenstelling want rapen ... dat is toch niet alles.
De helft heb ik ondertussen al "verwerkt" gelijk ze dat dan zeggen als ge dat ergens indraait terwijl je liever iets anders had gegeten.
Ik verplicht mezelf wel om alle groenten op te gebruiken en niet in een soep om er vanaf te zijn, maar in een echt volwaardig en lekker gerecht.
Een beetje druk, da's nooit slecht.

Maandag: Orzo met worteltjes
Dinsdag: Worstjes met gestoofde prei en aardappel-raapjesgratin.
Er zat genoeg tijd tussen het schema opschrijven en het eten maken om van gedacht te veranderen, de geglaceerde raapjes werden samen met wat aardappels een gratin, dat viel eigenlijk nog wel mee moet ik toegeven, ik zat sowieso al met veel tegengoesting aan tafel want ik vind alle preigerechten walgelijk. Mr Zsazsa vraagt al tien jaar om gestoofde prei en dat was ook de snelste manier om er vanaf te zijn, bij deze, het moet niet altijd mijn goesting zijn, ik ben geen moeilijke.
Woensdag: pizza, poepsimpel, gewoon met een simpel broodrecept, heel dun uitrollen en beleggen met tomatensaus en mozzarella voor mij en ansjovis en pikante salami voor de rest.
's Middags soep van wortelen met curry, kokos en koriander.
Donderdag: zeebaarsfilets met paddestoelen en aardappels, wij eten hier vis de laatste tijd, niet te geloven, zo'n lekkere gerechten ook allemaal, echt, Jamie Oliver is mijn held!
Maar waar het uiteindelijk toch om draait is vis van een viswinkel, het verschil met vis van de supermarkt is écht niet te onderschatten. Bij mij is de viswinkel een kraam op de markt, wat jammer is, want het is hier maar een keer markt per week.
Kunt ge dat geloven dat ik ergens woon waar geen viswinkel is?
Vrijdag: Witlooftaart met blauwe kaas, een slaatje met veldsla en walnoten en boontjes met tomaten
Zaterdag: Omdat ik nog altijd rapen over heb, maak ik tagine, met zeven groenten, zoals het hoort naar het schijnt.
Zondag: Gebakken kip met aardperengratin, omdat mijn groentepakket zaterdagavond leeg is en de koelkast ook, duik ik de tuin in (zij het iets minder enthousiast) om aardperen voor het beste aardperenrecept dat ik tot nu toe tegengekomen ben, een aanrader, effenaf!

Goed en dan trekken we morgen een winnaar, u kijkt toch ook?

23 opmerkingen:

  1. O, ik zou een blog gewijd aan boekhouding kunnen volgen, indien het geschreven zou zijn door een Vlaming. Dus een blog in mijn eigen belevingswereld door een Vlaamse is wel helemaal super! Het woord tegengoesting maakt mijn dag goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zalm van de markt is gewoon een wereld van verschil (kan die uitdrukking nog gebruikt worden zonder aan Vermaelens projects te denken?) met die van de supermarkt.
    Ik vind dat ongelooflijk hoe dat jij dat volhoudt. Toen je startte met het weekendmenuten dacht ik dat dat na twee weken een stille dood zou sterven. Maar nee, week na week krijgen wij inspiratie. Waarvoor dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem26.1.11

    "De helft heb ik ondertussen al "verwerkt" gelijk ze dat dan zeggen als ge dat ergens indraait terwijl je liever iets anders had gegeten."
    hier heb ik dus luidop mee gelachen.
    Raapjes zijn ook zeer lekker bij een stoverij met vlees (dus een klassieke vlaamsche maar dan met raapjes bij)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De woensdagsoep met de worteltjes, curry, kokos & koriander klinkt enorm lekker. Zou ik je, licht smekend, mogen vragen om daar ooit eens het recept van mee te delen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stefanie, ik ga eerst proeven en als het lekker is schrijf ik het op!

    Miss Stik, ik vind het geweldig dat weekmenuten, ik heb nog nooit zo lekker gegeten eigenlijk.
    Ik hoop dat jullie het tof vinden en ik niet naar een kookzaagblog evolueer. ;)
    Vorige week was het zalm, lekker man, zo sappig!
    Ik vind het ook geweldig dat je vis kan kiezen en dat ze die dan fileren voor u, allee ik vind de markt sowieso geweldig, het mocht alleen wat warmer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een rapenreceptje, voor het geval dat er volgende week weer zouden inzitten: de rapen in hun geheel (zonder steeltjes) koken, laten afkoelen en uithollen. Stukjes kipfilet bakken met het rapenvlees; bij dit mengsel nog gerookte ham doen en daarmee de rapen terug opvullen. Beetje tijm bijdoen. Nog even in de oven --> lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. - Rapen zijn ook lekker als je ze met andere knollige groenten, wat specerijen (korianderzaad enz) en olijfolie roostert in de oven. In het laatste kwartier wat stukjes appel toevoegen.
    - Prei al geprobeerd met citroen? Maakt het veel lekkerder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, blij dat je ook het wel en wee van het groentenpakket ondergaat :-).
    Rapen kunnen ook als de eerder omschreven bieten, of samen. Look mag dat wel wat hebben..
    Deze week hier schorseneren weggewerkt. Voor gevorderden is dat!
    Elke week doe je me voornemen het ook zo aan te pakken met die weekmenuten maar ons leven is precies niet zo voorspelbaar genoeg. Of ik kan gewoon niet genoeg plannen..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik denk aan rapen, dan denk ik aan de "crumble van wintergroenten" die ik daarmee maak. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, Jeroen Meus had daar onlangs zoiets met geroosterde groentjes in bladerdeeg, superlekker. Volgens mij kan je daar ook wel war raapjes tussendraaien, heb er ook al andere dingen bij gedaan, blijft lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allez jong, soep geen volwaardig recept?
    Wij eten hier zeker 3 dagen per week soep als maaltijd. Met meer groenten dan vocht, dus een lekker dik soepje.
    Daarbij vers brood en andere kleine bijgerechtjes en de kinderen eten de oren van mijn hoofd!
    Ik vind dat ze met soep meer groenten binnenspelen dan dat ze bij andere maaltijden doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem26.1.11

    Die zeebaarsfilets met paddestoelen en aardappels is zeer lekker met salsa verde:
    http://www.jamieoliver.com/recipes/other-recipes/salsa-verde

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik ga af en toe, als het niet voor een fish pie moet zijn, ook naar een echte viswinkel. Maar duur man! Schelvis zou lekker goedkoop zijn volgens mijn boekskes met kookdinges in. Ja hallo, dat was 22 euro de kilo! 't is dat het zo lekker is (en dat supermarktvis er dan inderdaad erg zielig uit komt).

    Maar de markt! Jammer moet ik op vrijdag werken. Als ik een huis koop (ooit, als ik heel groot ben), dan is de plaats afhankelijk van marktdag. Nah!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Annelies27.1.11

    Mme, als gij in het dorp woont waar ik denk dat ge woont, dan is daar toch wel een viswinkel? (In de veldstraat?)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die winkel is al een hele tijd dicht.

    Ik vind vis ook verschietelijk duur, maar ik ga al niet op café hé. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik geniet van jouw blogberichten! En van je goede tips, ik ga vanmiddag meteen de puntentelling instellen. Caspar is 4 en nog niet computerverslaafd.. snap je! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem27.1.11

    Er is een viswinkel in Balen, een paar honderd meter voor de Colruyt... Ik ben er nog niet geweest, dus over de kwaliteit kan ik niet veel zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat menu alleen al ziet er geweldig uit. Wat een vormgeving. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Annelies27.1.11

    Die winkel in Balen is een goeie hoor, en niet overdreven duur...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja en die hebben elke middag gebakken vis!

    Ik kom daar ook.

    Maar ik heb net 33 euro betaald voor vijf zeebaarzen (sen?) en ik ga deze week maar verder vegetarisch eten denk ik. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wij maakten een tijd geleden ook weekmenu'kes. We zaten zolang na te denken dat de tijd om naar de winkel te gaan soms al op was... :-)
    Nu doen we iets tussenin...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem28.1.11

    Die aardperengratin is inderdaad super! Ik heb er een moot wilde diepvrieszalm naast gelegd, en alles samen een halfuurtje in de oven gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Liesbeth28.1.11

    Ah, wij hebben ook zo'n biogroentenpakket. Mijn weekmenu ziet er wel niet zo fancy uit en hangt gewoon op een post-it aan mijn oven.
    Raapjes kan je ook goed in een ovenschotel verwerken! Met de aardperen maak ik deze week een stoofpotje, met kip en basilicum.

    BeantwoordenVerwijderen