donderdag 10 februari 2011

Week 6

week 6
Vorige week geen weekmenu en ik weet bij god niet meer wat ik allemaal gegeten heb, dus ik ga daar gewoon over zwijgen dan, geen week 5 van't jaar.
Wel een week 6, de week van de Willy, de week waarin iedereen zei: "Allee zie, nu gaan ze eens zitten bleten boven hunne worst, had dan voor de quornburger gegaan, hypocrieten!" Ik weet het want ik heb dat ook gezegd en ik had dan nog wel juist vijf lamskoteletjes in mijn kas geslagen. Hoe belachelijk is dat?
Maar goed, mijn weekmenu moest nog gemaakt worden dus ik ga dat proberen recht te trekken.
Vermits Mr Zsazsa en de huispuber vol compassie naar de Willy zaten te kijken kunnen ze niet anders dan akkoord gaan met de overwegend-vegetarische week.

Maandag: Linda het lammmetje met couscous en houmous, ik ga daar geen recept van geven want vanaf nu eten wij geen lammetjes meer, toch?
We gaan dan wel veel gebreide truien moeten kopen van de winter.
Dinsdag: Hutsepot met rookworst uit de supermarkt, naar het schijnt zit daar toch bijna geen vlees is, maar lekker dat dat is, niet te doen jong. Ik maak het met dit recept en savooikool ipv spruiten, ge moet dat echt eens doen.
Woensdag: Wok met paksoi en champignonnen, van een recept van de site van Jamie Oliver, nog maar eens.
Jamie geeft er varkensvlees bij, ik niks en ik vond dat ook niet nodig, Abel vond het fantastisch, Jef vond het vies en ging bij de buren wonen.
Donderdag: Vis met aardappels in de oven met een slaatje van rode biet, venkel enz. Aardappels in plakjes snijden, in de oven met wat olijfolie en verse kruiden, na 20 minuten de vis er bovenop en nog een kwartier in de oven, fantastisch en wederom een Oliverslaatje voor erbij.
Vrijdag: Bij de mama, vlees, want anders zijt ge uiteraard niet verzadigd, en dat is dan nog hun minst fanatieke standpunt.
Zaterdag: Bladerdeeggebakjes met een sausje van pas de blue, bloemkoolpuree met citroen en rode biet uit de oven. De volledige samenstelling komt uit Vegetarisch genieten, dus ik ga nog wachten met recepten vrij te geven, want niet alles wat uit dat boek komt is een succes. Ik zal Jef zijn koffertje al maar klaarmaken.
Zondag: Penne met broccoli en amandelen, taart met Gruyère en tomaten en een slaatje van veldsla met een honing/mosterddressing en nootjes. De penne komt ook uit het vegetarisch boek denk ik, de taart komt uit het boek ... taarten en ik ga dat ook eerst proeven alvorens reclam te maken.

Alstublieft, dankuwel!

21 opmerkingen:

  1. Ik las 'slaatje met tietjes' op zaterdag.....
    Zal ook wel lekker zijn zekers?
    Ik zou beter de slaap uit mijn ogen wrijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem10.2.11

    Allez, dan ben ik niet de enige die het zo gelezen heeft ;)

    (tot ik ergens rode biet zag staan en mijn frank viel)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Awel, door dat hier elke week te lezen, zijn we nu ook gestart met een weekmenu. En de eerste week was al een denderend succes, niets dan voordelen! Bedankt voor de aanzet. En die hutsepot komt op de menu van volgende week.
    Vraagje: die rookworst, hebben ze dan gewoon in den delhais want ik heb dat daar nog nooit gezien...
    En gebreide truien kopen? Niks van! Zelf schapen kweken, scheren, wol spinnen, en breien maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben blij dat Jef bij de buren wil gaan wonen... Als ik hier de weekmenu's lees dan lijken uw kinderen wel wonderboys die echte alleseters zijn! Dat krijg ik de mijne niet voorgeschoteld...(zelfs de papa niet) die eten geen groenten ('tenzij het lekkere zijn') en eten alleen soep zonder groenten (gemixt)...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die rookworst, daar heb ik eigenlijk al een hele winter onbewust goesting in. Bedankt om dat even voor me te expliciteren!
    @Boomie, ze verkopen die in een zakje voorverpakt bij de supermarkt, en bij soms ook bij de slager. Het is iets typisch Hollands, echte dampende rookworst.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ahhhhh, dat filmpje over Willy... voor zover ik het nog niet was, ik ga toch echt maar vegetarisch worden, nu maar hopen dat ze ooit nog eens vegetarische rookworsten uit gaan vinden, moet kunnen toch?

    En dat weekmenu ziet er ook goed uit en ik meende ook dat er een salade met tietjes op tafel zou verschijnen, maar bietjes lijkt toch meer voor de hand te liggen...
    En Jamie's receptensite, die was ik alweer vergeten, dank voor de herinnering!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liesbeth10.2.11

    Bedankt Madame ZsaZsa - ook van mij - om me de kunst van het weekmenuten bij te brengen. Bij ons gaat dit al zo'n twee maanden zeer goed, alleen kook ook ik noodgedwongen ietske minder gesofisticeerd om niet te eindigen als kinderloze single mom.

    Blijf voor de rest vooral zo verderdoen, je schrijfstijl is heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is er toch mis met groenten? Ikzelf start ook eerst met "welke groente ga ik eten" en bedenk dan wat ik ermee ga doen (dus wat erbij). Groentjes zijn toch superlekker!!?

    En ja, de Willy én Barabas. De combinatie schattige kalfjes en dumbomuziek was nogal confronterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem10.2.11

    dan denk ik dat je de echte levensomstandigheden van zo'n kalf wilt zien...dat is pas zielig en confronterend.
    (geld overigens voor ongeveer alle beesten die voor consumptie gekweekt worden hoor)

    Vegetariër worden of bij de bioslager gaan kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem10.2.11

    euh, niet wil zien dus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. fijn dat er weer een weekmenu is! Zonder je inspiratie hebben we hier al een keer brood met soep gegeten en een keer een restje uit de vriezer...je werd gemist. Sterkte met je oog, en ik hoop dat ik je nog lang kan volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Marrit: dat bestaat al, vegetarische rookworsten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Maja, oh ja:)? Koop je die bij de bio-winkel? Goed nieuws!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mmmm idd ... sla met tietjes op zaterdag, I like fingerfood ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hey !

    op de standaardonline gezien dat jij eigenlijk/eindelijk over een dochter beschikt !!

    wat is er met Jef gebeurt ?
    zit hij al bij de buren ?
    hebt ge geruild ?

    PS uw eigen foto's zijn wel mooier ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I just discover your blog and it's so whaou... Drawings, creations, cooking, photographies... Everything even if I understand nothing ! A great discovery for a full of stars in the eyes in this evening...
    And just sorry for my little english !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. weet je wa? Jef mag hier soms komen eten, die zijn hier ook van alle vies. Ik zal dan wel es naar daar komen, want ik ben van niet veel vies. Deal?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb dat boek ook, en idd 't valt meer tegen dan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dinsdagrecept gemaakt op zondag, met kool - geen spruitjes. Merci! 't was een topper!
    gr,
    ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem16.2.11

    Mag ik vragen wanneer jullie de kool toevoegden in het recept? Als je dat met spruitjes volgt moet je ze in het begin toevoegen en 20 minuten laten meekoken maar voor die kool lijkt me dat te lang? Alvast bedankt voor de hulp!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Net zoals bij de spruitjes!

    BeantwoordenVerwijderen