donderdag 17 februari 2011

Week 7

weekmenu week 7

Weken beginnen voortaan op dinsdag want dan ga ik mijn groentemand halen, ik vind dat zo spannend dat ik maandag zo snel mogelijk wil laten voorbijgaan en bijgevolg maar iets bij elkaar flans. Niet goed! Vanaf nu wordt over de maandag Nagedacht tijdens De Weekmenuplanning op dinsdagmiddag.


Maandag: Pizza, afhaal, want ik wou strijken om geld te besparen en toen had ik geen zin meer om te koken dus betaalde ik de afhaalmeneer ipv de strijkmevrouw.
Inderdaad, buiten het feit dat ik 's morgens blijf liggen besteed ik ook nog eens mijn strijk uit.
Wat ik dus ga blijven doen, want wie eet er nu graag pizza?
Dinsdag: Groentenpuree met worstjes, mijn tweede bekentenis van de blogpost: eet u wel eens teveel bij vriendinnen waardoor je eigenlijk geen zin meer hebt om te koken maar wel kinderen hebt?
Ik heb drie kinderen.
Ik nam drie worsten uit de diepvries, kookte samen aardappels, zoete aardappel en wortelen, maakte er puree van en ging nog steeds wat vadsig met de krant bij de kinderen aan tafel zitten zien hoe ze alles binnenspeelden.
Woensdag: falafel met frietjes van zoete aardappel, postelein, geraspte wortelen, komkommer en harissamayonaise, allemaal samen in een pita-broodje.
Donderdag: vis met gebakken blokjes knolselder en aardappels met een slaatje van granaatappel van jamie Oliver, nog steeds de eerste plaats waar ik naartoe ga om recepten te zoeken met de groenten uit de mand.
Vrijdag: gepanneerde knolselder met bloemkool in tomatensaus en rijst. Marie van Vertellementen deed mij dat recept aan de hand. Knolseder in schijven snijden, stomen (zodat de selder nog vast is), paneren met bloem, ei en paneermeel, bakken en serveren met zelfgemaakte tartaar. Heerlijk zegt ze.
Zaterdag: traaggegaarde prei met gnocci en een slaatje met bietjes, appel en waterkers
Zondag: Zoete aardappeltagine met citroencouscous met wederom een slaatje
Maandag: fritata met mortadella en mozarrella en daar moet ik nog iets van groenten bij vinden, maar dat komt wel.

Dan, u heeft misschien gemerkt dat mijn weekmenu deze keer op een echt papierke staat geschreven?
Dat heeft u goed gemerkt!
Ik hou ik al die menu's bij, in een mappeke aan de muur, zodat iedereen al een paar dagen op voorhand kan beginnen zagen dat knolselder niet lekker is of waarom er geen frieten op staan, gelukkig kan nog maar de helft van de familie lezen.


Weekmenu
Toen Meisjesmama een paar weken geleden op bezoek kwam vroeg ik haar om alstublieft een stukske van het geweldige behangpapier mee te brengen, de kaft in spé!

Oriëntaalse wokPaprikasoep

De echt lekkere recepten van die week steken daar ook tussen en zo moet ik volgend jaar gewoon elke week een blad omslaan in mijn eigen kookboekske ipv elke dinsdagmiddag mijn hoofd te zitten breken.
Ik zou zelfs nog mijn boodschappenlijstjes kunnen recupereren.
Efficiëntie jong, niet meer of minder.

18 opmerkingen:

  1. zaaaalig zo'n weekmenu! In plaats van je elke dag te moeten afvragen: wat ga ik vandaag weer eens op tafel zetten.... Laat het jullie smaken! Buen proveche!Ik leer dus Spaans en het betekent 'smakelijk'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ge zijt super georganiseerd! of doet ge maar alsof;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tis door u madam, dat ik nu ook "weet wat ik eet". Ik ga op maandagavond mijn groentenzak halen van het voedselteam. Het is elke keer super spannend! Er kan niet genoeg reklaam voor gemaakt worden! Bij deze http://voedselteams.be/
    Nadeel is wel dat ik uw weekmenu dan niet kan volgen wegens een andere inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem17.2.11

    laat het aan de madame over om weekmenuten weer naar een volgende level te brengen... :-)

    Marijke opdenbuiten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man doet het net zo, lijstje in de keuken met het weekmenu. Maandag kook ik en tegenwoordig mag ik zelf de boodschappen daarvoor doen. Want koken wat een ander heeft bedacht, dat kan ik niet. Wat meer vegetarische gerechten uit jouw menu's zouden we wel kunnen overnemen. Leuk ook dat je vaak Arabisch kookt, doen wij ook (falafel, humus). Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo mooi hoe je dat weekmenu vormgeeft! Mijn complimenten. En dan heb ik het nog niet eens over de inhoud..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof, zeg! Waar haalde eigenlijk die ringskes? Ik ben er naar op zoek maar vond ze alvast niet bij den AVA.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In het tijdschift Jansen was een artikel over je blog en ik ben nu al een tijdje hier aan het lezen.
    Regelmatig moet ik lachen, zo leuk schrijf je!
    Blijf nu je blog natuurlijk volgen.
    Groetjes Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. moest ik zoveel werk steken in mijn gekooksel opschrijven/bloggen zou ik ook geen tijd hebben om te strijken. niet dat ik anders wel strijk, van het droogrek dadelijk vouwen op de tafel en hup de kast in,
    komt er gratis en voor niets als gestreken uit
    maar ik geloof u dat het helpt, ik weet namelijk niet wat ik deze middag moet klaarmaken en de tijd dringt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kasenem17.2.11

    Een tip voor nieuwe recepten : Nigel Slater, op tv één in de namiddag uitgezonden. Wordt wegens het uitzitten van ziekteverlof hier druk bekeken én gesmaakt. Ook Engels, puur natuur en eens iets anders. Gaat oa ook over zelf tuinieren enz.
    Eveneens te vinden op youtube !
    Verder vind ik je blog schitterend, ook al ben ik niet meer van de jongsten. Ik zou zeggen, niet opgeven hé

    BeantwoordenVerwijderen
  11. het is wel te hopen dat er volgend jaar dan exact hetzelfde in uw voedselpakket steekt ? ;-)

    ik ben trots op mijn 'luiewijven' status .. het is niet omdat je een 'huisvrouw' bent dat je je minder trots zou moeten voelen !!

    trouwens met zo'n organisatie talent.. kan je moeilijk van lui spreken !!
    (en geef mij maar de pizza :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik dacht even dat jullie zaterdag een salade met tietjes zouden gaan eten, net op tijd zag ik dat het om bietjes gaat...

    Eigenlijk wil ik ook graag zo georganiseerd zijn, misschien ga ik er toch eens werk van maken, heb nog een stukje mooi behang...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben nu ook aan het weekmenuën en ik moet zeggen: wat een stress minder in mijn hoofd elke dag. Boodschappen gedaan, alles in huis en 's avonds gewoon effe kijken wat gedaan. Zalig ! Alleen ben ik nu zo gefocust op het avondeten dat ik vergeet inkopen te doen voor de boterhammen. Resultaat: er is vaak niets in huis, geen bokes en niks om erop te smeren ... :os

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh, ik schrijf het ook allemaal op, en hou het netjes bij. Niet dat ik het ooit weer gebruik, want ik heb altijd zin in iets anders. Mijn kinders zullen er misschien blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En dan uitgeven en geld van maken!
    Of gewoon hier komen koken elke dag. Ik zal uw kot komen kuisen. Deal?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wij hebben hier niets in de buurt waar ge zo'n mandje kunt laten brengen :( Dju seg. Op zondagavond steken we normaal gezien ook een weekmenu in mekaar, maar kijk, tis nu zondagavond en we hebben nog niets... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kom hier via het interview in de standaard online. Wow, gave blog dit. Je manier van schrijven vind ik erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wow! Dat heb je clever aangepakt! (zie, ik ga overal overboard met de uitroeptekens! Oef!) Een goede ontsteking van een haast gedoofd weekmenu's-vlammetje...ik ga mijn boek maar weer eens van onder het stof graven...

    BeantwoordenVerwijderen