woensdag 24 november 2010

Week 47

Falafel

Omdat Bekende Bloggers ook moeten eten kunt ge evengoed iets lekkers maken, dat indachtig bakte ik maandag falafel (niet falafels precies, gewoon falafel) en fompte ze in een pitabroodje met wat rucola en harissamayonaise en at er frietjes bij van zoete aardappel.

De harissamayonaise was een ontdekking en zo gemakkelijk dan nog, mayonaise mengen met harissa (naar smaak) en wat citroensap, ik ga dat nog maken dat sauske.
De frietjes worden in de oven gebakken, ingesmeerd met olijfolie, peper en zout en dat 20 minuten aan een stuk.
De jongens waren hier geen fan van, straf want zoete aardappel is toch tamelijk neutraal van smaak en normaal duurt het toch een friet of zes voor ze doorhebben dat het er alleen op lijkt, maar goed, meer friet voor mij.
De balletjes maakte ik van *kucht* poeder uit een pakske en ik vertrouwde dat toch niet helelmaal. Ik was zelfs aan het denken omdat hier niet te vertellen, maar het draaide uiteindelijk allemaal goed uit, balletjes kreeg ik er niet van gemaakt maar dat proeft ge niet.
Volgende keer ga ik toch eens moeite doen en het recept van Vegatopia proberen.

Het begin was dus al goed, wat met de rest van de week?

Week 47

Maandag: Falafel tussen pitabroodjes met harissamayonaise en frietjes van zoete aardappelen zoals ik al zei.
Dinsdag: Tavernebolognese, ik kreeg daar ineens zo'n goesting in, een spaghetti met veel saus, met veel groenten in, met veel kaas er op -geen parmezaan natuurlijk- en met veel stokbrood erbij.
En het was keilekker.
Woensdag: Zelfgemaakte vissticks met tartaar en puree.
Donderdag: Pasta met snijbiet en worstjes
Vrijdag: Risotto met bonen en pancetta, ook uit de Delicious, ui stoven met tijm en rozemarijn, en verder doen gelijk normaal bij risotto, op het eind witte bonen en parmazaan erbij en afwerken met gebakken pancetta.
Zaterdag: Bloemkool met witte saus, gekookte aardappelen en worst. Bloemkool is met witte saus en niet met *kuchje* bechamel, dat zou te sjiek zijn. Nog beter wordt het als je bij de worsten nog saus maakt want die heb je eigenlijk nodig om je aardappelen te prakken, want gekookte patatten geprakt met saus is hemels en dan daar nog bloemkool met witte saus bij, man ...
Zondag: Cannelloni met spinazie en ricotta van Dagelijkse Kost , want ik heb daar al veel goei dingen over gehoord.

17 opmerkingen:

  1. Jummie...
    zit te watertanden...
    en dat op de vroege ochtend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PAKSKE ? allez jong ;-)
    btw, probeer ze toch allebei (kikkers uit blik en gedroogd, uit blik is iets gemakkelijker want die gedroogde laat 'men' toch meestal niet lang genoeg trekken)
    enneuh duw die balletjes toch maar tot mooie platte schijfjes, ze hebben daar zelfs van die mooie exotische keukengadgets voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jep, bloemkool met witte saus, patatten en worst met bruine saus en dat allemaal op een hoop op je bord. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die frietjes, zijn die zelf gemaakt? Hoe doe je dat dan? Gewoon de rauwe patat 20 min in de oven? Is dat dan wel gaar (en belangrijker nog: krokant)? Sorry, ik ben echt een leek :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Balletjes van poeder uit een pakske?? Dat moet ge toch eens uitleggen. En wat is "fompen"? Maar verder ziet het er allemaal heel lekker uit hoor :) Ben ook fan van Dagelijkse kost, er zitten vaak zeer "maakbare" dingen tussen, niet van dat gedoe waar je elfendertig igrediënten voor in huis moet halen waar je dan toch niks meer mee doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dagelijkse kost en Jeroen Meus, mijn favoriete kok op dit moment. Op de site van één kan je alle dagen rustig opnieuw bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem25.11.10

    Als ik zo ballekes ofzo uit een pakske maak klop ik er altijd een eitje door: dat maakt dat het beter bindt aan elkaar en dan kunt ge er zelfs hartjes/beerkes/... van maken als ge wilt (eventueel nog paneren, maar met falafel is dat uit den boze).

    Smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. griet p25.11.10

    Ik ben al 2O jaar vegetarier en vind de falafel uit een pakje echt lekker (koop hem al 15 jaar in den delhaize).
    Als ik een hele dag heb gewerkt (tja zou liever wat meet thuis zijn maar alleen met 2 kids ...) is dit snel klaar lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tip voor als je pas écht lui bent: de diepvriesfalafel van de Colruyt is ook verrassend smakelijk (en dat kan ik echt maar over heel, heel weinig diepvriesdingen zeggen).
    Tip voor de moestuiniers en groentenabonnees: zulke canelloni met ricotta enzovoort heb ik eens met snijbiet ipv spinazie gemaakt - de steeltjes in de tomatensaus en de blaadjes bij de ricotta - en dat was best lekker.
    Zo, moeten er nog tips zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb het deze week ook gemaakt, maar dan met de gehaktballetjes uit het orginele recept. Vond die frietjes wel tegenvallen... helemaal niet krokant...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, mevrouw Jonge Sla, nog een tip. Ik maak hem altijd cool gelijk Jamie Oliver. Gans mijn LeCreusetpop vullen met rechtstaande canneloni, en dan vullen en dan in de oven. 'De honinggraat, mama, de honinggraat!'

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maar zijn die randen dan niet keihard, of wordt ales bedekt met saus?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gij Bent Goe Bezig, Meiske

    Groeten uit Holland, waar wij fijn frieten gegeten hebben, van de patat boer.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb ik nu een honger :(

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Merci voor shoppinglist! Deze week logeetjes en dan moet het vooruit gaan. Allez ik wil zeggen dan moet ik me toch al niet meer suf denken wat ik zal gaan maken. Alhoewel er liggen hier nog een pompoen en een knolselder naar mij te zwaaien....

    BeantwoordenVerwijderen