woensdag 16 maart 2011

De moestuin, nog eens een begin

Voor

Ik moet er waarschijnlijk niet bijvertellen dat de moestuin voor de moment niet bepaald het meest gezellige tuinhoekje is.
Droefheid troef de moestuin in de wintermaanden, maar gisteren ben ik er weer aan begonnen.
Beginnen dat is hier al het onkruid en verdorde plantenresten wegdoen zodat de grond kan opwarmen en ik binnenkort kan zaaien en uiteindelijk alles weer mooi wordt.
Het was daar goed weer voor gisteren, de grond was nog nat, waardoor onkruid makkelijker te verwijderen is voor de een of andere reden en het zonnetje scheen, wat altijd meegenomen is en waardoor het uitgetrokken onkruid sneller verdord.
Ik ga nu geregeld even de moestuin binnen om alles wat nog groen en niet eetbaar is uit te trekken zodat ik binnenkort onkruidvrij kan beginnen zaaien.

Op het brede middenpad stond het meeste onkruid. In plaats van dat uit te trekken heb ik bij de buren karton afgeluisd en daarmee het onkruid bedekt. Op dat karton en tussen de paadjes komt later deze maand verhakseld hout. Dat onkruid zien we niet meer terug.

na
Na de werken

Wanneer de compost van vorig jaar over de perken is verdeeld kan al het onkruid dat ondertussen op de middenpad ligt naar de versche composthoop verhuizen om daar een tweede leven te beginnen, hoe schoon is dat wel niet seg?
De moestuincirkel.

Het nog aanwezige groen zijn viooltjes en papavers en die mogen blijven tot ze echt in de weg staan.

Zo en nu ga ik samen met de buurvrouw peinzen over haar moestuin, uiteraard vergezeld van een glas wijn.
Iemand interesse in een How-to-start-een-moestuin-from-scratch?
En zo ja, heeft u dan ook prangende vragen en al?

31 opmerkingen:

  1. Anoniem16.3.11

    Dag Madame

    Wat heerlijk om tussen mijn werk door (zit helaas aan de pc met dit heerlijke weer) uw tuin- kook- en naaiescapades te lezen. We hebben pas suikererwten in de tuin gezaaid, de sla in de bak binnen is al uit (o heerlijk die lente) en mijn stof ligt klaar voor zomerrokskes voor m'n twee meisjes te naaien. Nu nog tijd vinden... Heb je daar ook geen tips voor? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een postzegeltuintje met kinderkopjes, een watermuur, een houthok en een klimroos waar nog een klein bankje onder moet komen. Dan is het vol.
    Maar als ik later groot ben, wil ik graag een grote tuin mét moestuin, dus ik lees graag mee hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil zo graag een moestuin! Maar heb jammer genoeg geen tuin... Ik heb dan maar radijsje en sla geplant in een balkonbak, hopelijk lukt dat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. in een of ander tijdschrift, ik denk vitaya van maart, stond info over 'de makkelijke moestuin'. Geen nieuwe info, wel samengevatte info én op het juiste tijdstip. Maar wat mij persoonlijk kan helpen is zeggen wat wanneer gezaaid of geplant moet worden. Zo'n kant en klare kalender, dat zou pas ideaal zijn! ik zou graag de makkelijke moesgroenten doen: radijsjes, rucola, eventueel een makkelijke soort tomaat. Alleszins geen courgetten of pompoenen, wortelen of prei, die zitten al meer dan voldoende in ons bio-groentenpakket!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marijke16.3.11

    O ja Mme ZsaZsa! Ik ben je blog beginnen volgen voor je naaitips, maar binnenkort heb ik in onze stadstuin toch wel 1 m² moestuin. Gene vette, maar 't is 't idee dat telt. En als stadsmus kan ik wel tips gebruiken... Bring it on!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb superdringend moestuin advies nodig :).. vandaag begonnen met 'n heel stuk klimop/bamboevrij te maken, maar nog veel te doen..
    Wanneer moet je ten laatste zaaien als je wat groentjes wil? kwestie dat het nog haalbaar is dit jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ow dat zou echt super zijn !! mdm zsazsa die ons via haar blog begeleidt naar goeie groentes en dan weer met haar blog naar lekkere gerechten...als we het dan toch over circkels hebben !!

    Ik zou uitleg heel fijn vinden !! Dan ga ik van het weekend een goed plekje uitzoeken (vraag 1) en beginnen met (vraag 2) enne nou ja zo kunnen we nog wel even doorgaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. absoluut geïnteresseerd en dan écht van scratch! hebben een huis gekocht met tuin die al zeker 20 jaar niet onderhouden is geweest, en op een stuk daarvan zouden we heel graag een moestuin maken voor ons en ook een stuk met bakken voor de jongens. We hebben al vanalles gelezen en kunnen niet kiezen hoe eraan te beginnen: stro, karton, plastiek, patatten... dus mme zsazsa ge kunt ons goed helpen me dunkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja!!! Moestuin advies, graag!!!

    Binnenkort krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis, met eindelijk een tuin!!! Kijk er zo naar uit, achterin heb ik wat meters weten te bemachtigen waar ik m'n moestuintje ga maken, niet heel groot, maar een paar vierkante meter verse groente/kruiden/fruit is toch ook al heel wat waard!

    Dus tips waar ik als beginner aan moet denken en op moet letten zijn welkom. Dit jaar zal niet meer lukken, maar volgend jaar hoop ik toch af en toe uit eigen tuin te kunnen eten...

    Groetjes
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben dit weekend beginnen spitten. Een stuk gazon dan nog wel. Ik had niet de moed om het gras eerst af te schrapen dus heb alles gewoon omgespit. Dan daar een dikke laag bladeren en as en oud compost opgegooid in de hoop dat dat het gras gaat verstikken. Maar dat marcheert zo waarschijnlijk niet? EN hoe lang moet ik dat nu zo laten alvoren terug te spitten? Is er nog hoop, lieve Mme?
    Groetjes van een wanhopig leeuwtje. LOL

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Klaar voor de start! Ziet er netjes uit. Niet te geloven dat over een aantal weken het eerste groen z'n kop boven de grond uit steekt hè. De natuur is echt een wonder. Mijn broer woont in Thailand, ik zou dat niet kunnen. Ik geniet altijd zó van de seizoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Madame,

    Compleet niet ter zake, maar mijn dochtertje van bijna één is fan van u. Die kruipt door het huis al zingend van zsa-zsa-zsa-zsa-zsa.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een printbare zaaikalender is zeker iets wat ik kan gebruiken!
    Ook een kruidenhoekje mag niet ontbreken!

    Verder kan ik alleen zeggen: kei goe bezig!!!! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ewel ja, mijn tuin is nog niet aangelegd aan mijn nieuwe oude huis, maar ik wil daar wel graag met een moestuin beginnen. Maar het zal toch echt niet meer voor dees jaar zijn, als NU het moment is om aan de moestuin te beginnen, dan heb ik daar echt geen tijd voor...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oh heerlijk als je zoveel plek hebt voor een moestuin. Onze moestuin is wel 0,5 x 1,5 m groot, haha (jaja, dan nog 10 courgette planten erin kwijt willen en tomaten en paprika's en peultjes enzovoorts).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook wij zijn weer begonnen in onze moestuin. En oh, wat is het doorbijten zo aan het eind van de winter. Maar de eerste bloemen zijn gezaaid en staan lekker warm op zolder. Dit is toch echt een klein beginnetje van de lente. Als het straks wat warmer is en de groentjes omhoog zijn gekomen, worden ze overgezet in de tuin. En dan gaat het tuinseizoen weer echt van start. Heerlijk!
    Ik lees met je mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier was het vandaag ook tuindag! Niet te veel onkruid meer... dus we kunnen goed beginnen!!! Ik begin morgen te zaaien sé, allé voorzaaien binnen dan toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier in NL kennen we de rage van de vierkantemetermoestuin. Ik ga dit jaar ook beginnen. Tips zijn ALTIJD welkom :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Annelies17.3.11

    O Madame Zsazsa, dat zou fantastisch zijn!
    Ik wil dit jaar echt aan een moestuin beginnen, maar wordt al helemaal zenuwachtig als ik eraan denk: ik ben zo iemand die alles eerst een keer fout moet doen om daarna pas door te hebben hoe het wèl moet. Zucht.
    Dus: ik maak perceeltjes van 120 cm grasvrij, spit dat voor de wortels extra diep om, maar dan...water derop gieten? afdekken met bladeren? Gras misschien?
    Ik maakte sinds vorige zomer ook een composthoop, maar dat is nog niet echt verteerd...kan je dat al gebruiken? Kan je ergens compost kopen? Binnenkort zetten we kippen, mag ik die hun kakskes daar ook tussen kappen?

    Zoveel vragen...Mmme, ik richt al mijn hoop op u (en op de dikke Velt-boek die ik mocht lenen van de schoonpapa)!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. JAWEL heel veel behoefte aan How-to-start-een-moestuin-from-scratch !! Ik woon in Nederland, heb een klein tuintje (op zuiden) en wil graag kruiden (en evt kleine groenten) in potten gaan kweken... Als dat kan natuurlijk... dus alle tips zijn welkom!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Helaas ben ik een ik-wil-alles dametje met een tuintje met formaat van een postzegel (+- 48m²). Ik wil bloemen, planten, kruiden, fruit en groenten allemaal in dit tuintje persen. En daar moet ik dan nog 2 kinderen met bijhorend speeltuig, 2 ligstoelen, een eettafel met 6 stoelen en een BBQ met bijhorende man in krijgen.
    Ideetjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wij willen ook een (klein) moestuintje beginnen... dus ja... leg maar uit hoe je daarmee begint...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja, ik heb daar interesse in, how to start it from scratch. From nothing eigenlijk, zelfs from geen tuin en al. Misschien toch maar eens op de lijst van zo'n volkstuintje gaan staan. Ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Goh wat ben ik blij dat ik genen hof heb. Zo ieder jaar opnieuw beginnen in die vuiligheid.
    Getekend: stadsmensje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Geweldig dat je weer gaat tuinieren. Ongetwijfeld met gouden tips ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Duidelijk een geval van lentekribels! Volgende dagen zullen er nog een pak (lentekriebels that is) uitgetrooid worden).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ingeborg19.3.11

    Beste madame,
    Af en toe passeer ik hier eens, en 't is leuk. Die naaimaaksels lees ik diagonaal én met een jaloers oog want aan naaien begin ik niet(ik moet al nadenken over links en rechts, dus!) Maar nu: Wat ben ik blij dat ge weer in uwen hof zijt geschoten, zo zit ik niet alleen in de grond te krabben. Hoera voor 't goei weer en leve de groene vingers!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Jajaja! Een uitleg van begin tot eind graag!
    Gaan binnenkort verhuizen naar boerderij met veeel te veel grond, waar natuurlijk een moestuin moet komen. Heb al een 'oud' stuk van je gelezen over wisselen van velden. Mijn angst is wel om te groot te beginnen en dan geen tijd te hebben om het bij te houden.
    Maar, graag tips over hoe te beginnen, over hoe je erachter komt of je grond overal goed voor is, of waarvoor dan niet, over welke boeken je moet hebben, en ook praktische tips zoals niet teveel courgettes ;)
    En natuurlijk ook een kant en klare kalender, alstublieft dankuwel!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Beste boek ooit: ecologisch tuinieren voor beginners (uitgeverij: velt) !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. O, en vannacht bedacht ik me ook dat ik geen flauw idee heb hoe zo'n composthoop werkt, misschien kan dat er ook bij? Hoe, wat, waar, wanneer en zo?
    Als we toch brutaal aan het vragen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Het lijkt me geweldig om jouw tips voor een moestuin te krijgen! Ik ben net begonnen met het zaaien met verschillende zaadjes. Dat is zulk dankbaar werk geweest! Wat een kracht hebben zaadjes! Ze staan nu nog in een kasje in de vensterbank, maar de volgende stap moet natuurlijk worden: overzetten in potten en/of naar buiten!

    Wat een prachtige schemaatjes maak je ook! Daar ben ik ook dol op!

    BeantwoordenVerwijderen