zondag 29 mei 2011

In De Standaard

Soepswappen in De StandaardEn toen stond ik weer in de gazet.
Het zat zo, ik kreeg de vraag of ik niet wou meedoen met een soepswap, een wap??

soepswapregels
Een soepswap!
Dus stond ik op vrijdag in de keuken van Francis om eens precies uitgelegd te krijgen hoe die lekkere erwtjessoep nu weer in elkaar zat die ze daar al jaren serveren, met mij gingen ze niet lachen op de soepswap!
Ik weet niet of u er een idee van heeft hoeveel soep 5 liter soep is, ik zal het u zeggen, véél, héél véél, hoogst waarschijnlijk heeft u geen kastrol in huis waar zelfs maar drie liter soep in gaat, zelfs niet met drie kinderen in huis, gelijk ik.
Gelukkig is er nog Marie die vijf kinderen had en bijgevolg grote kastrollen in haar kelder heeft staan.
Met Marie en Francis aan mijn zijde moest die soep wel een succes worden!
Als u te ver van Mol woont om de soep te proeven op het terras dat ze verdient vindt u hieronder het recept om uw eigen soepke te fabriceren, smakelijk!


soepswapsoep

Koude erwtjessoep met een gepocheerd eitje en gepelde noordzeegarnalen
Voor zes personen
1 kilo diepvrieserwtjes
7,5 dl ijskoude kippenbouillon (ik had zelf een kip gekookt , maar u kan ook van die potten bouillon gebruiken, blokjes zou ik nu echt niet doen)
2 cl sherry of witte porto

Per persoon
1 gepocheerd eitje
20 gram gepelde grijze noordzeegarnalen
waterkers als garnering

Kook de erwtjes een paar minuten, laat schrikken onder koud water en mix fijn samen met de bouillon en de sherry.
Zeef indien gewenst.

Eitje pocheren
Breek een eitje in een tas, zet een diepe pot water op het vuur, laat koken, voeg veel azijn toe en maak met een lepel een draaikolk in het water. Kap hierin knal een ei en laat exact twee minuten koken, haal uit het water en laat afkoelen in koud water.

Neem om de soep te serveren een ijskoud bord, leg in het midden een ei, strooi de garnaaltjes er rond en wat van de waterkers, giet de ijskoude soep in het bord en ga in het zonnetje zitten!

2805DSM-DS33-CULT-V1.ps2805DSM-DS34-CULT-V1.ps2805DSM-DS35-CULT-V1.ps

21 opmerkingen:

  1. Ge zijt nog ni goe wakker precies. Herlees uw tweede zin efkes. ;)

    En zo cool dat gij gewoon een Keuken kunt binnenstappen en om receptjes kunt bedelen. Straf werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik had het van kelly al gehoord dat ze van soep was gaan doen met de blogmadammen. Uw reputatie wordt steeds breder he :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Héhé, dat waren twee woorden in een!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stephanie29.5.11

    Grappig, Ik was net DS magazine aan het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke swap. En wat een lekker kleurtje groen in die flesjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er overheerlijk uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En waar kunnen we dat in Mol gaan proeven ? Want ik woon héél dicht bij Mol....

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. kan ik er ook mijn plafond mee verven? leuk kleurtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. tiens, 'k heb mijn gazet precies ni goe gelezen want ik heb da ni gezien! 'k ga rap nog ne keer kijken ! tot swaps! ;)))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een toeval, ik had een deel van dat artikel gelezen op de Standaard online, en vond het zo een leuk idee om het eens als praatavond te organiseren voor de onthaalouders.

    Ik heb het soepswappen op onze blog gezet http://landelijkekinderopvang.blogspot.com/2011/05/soepswappen-voor-beginners.html
    Vooral de foto met die groene soep vond ik leuk en nu lees ik dat die van jou komt!!

    Koude soep...ik denk dat ik dat niet lekker ga vinden maar misschien moet ik het eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Katrien, de Francis en ik kennen elkaar al lang hé, dat schept een band :)

    Marjo, in Mol-Wezel, als je op Francis klikt kom je op hun site.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik word er moe van ( wnat mijn slaapkamer hefet dezelfde kleur : associatie dus :) ) maar ze klinkt wel lekker !
    En heb je dan andere soep in de plaats gekregen ?
    En was dat wat ?
    En krijg je dat allemaal op dan, zo'n hoop soep ?
    Ge ziet het al : ge zult toch nog wat meer moeten vertellen .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee :-)
    En de groene uitvoering ziet er lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die kleur zorgt er alleen al voor dat ik trek krijg :).

    Maar wat apart en leuk een soepswap!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Johannet30.5.11

    Wat zijn kastrollen?
    En wat een mooie etiketjes. U kwam goed voor de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In welke kleine wereld wonen wij...ik woon er 5 min vandaan .....!

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oepsss....dan kennen wij elkaar mss wel .....mss komen we uit hetzelfde dorp ...(alhoewel,in ben niet geboren in het dorp waar ik nu woon,maar woon er wel al 23 jaar)

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik bedoelde wel 5 min ongeveer) met de auto...jij mss 15 min met de fiets ?

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Uitgeprobeerd. Alleen blijf ik met ei pocheren evenveel moeite hebben als met koprol vroeger in de turnles (het lijkt gemakkelijk als je het anderen ziet doen, maar het lukt je zelf toch niet)

    Lees verslag van mijn dochter (jongste foodblogger) hier:
    Lange Tanden

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ge staat niet alleen in de gazet maar ook in één of ander weekblaadje ('k weet ni meer 't welk, maar 'k bladerde in zo'n boekske in de supermarkt) in het artikel 'Ssssst...mama blogt' of zoiets. ja ja... ge zijt ne echte VIP aan 't worden hé ;)))!

    BeantwoordenVerwijderen