vrijdag 27 mei 2011

Hoe overleef ik de zomervakantie met mijn kinderen?

Paniek in het dorp

Paniek!
Nog even en de kinderen worden losgelaten, blijkbaar boezemt dat sommige mensen wel angst in, angsten die heel herkenbaar zijn zo las ik in de comments, een kleine bloemlezing: I feel your pain - Angstzweet, I tell you! - I share your fears
Ik vind dat allemaal wel grappig, toen het kopje geboren werd was mijn grootste angst eigenlijk al gepasseerd en tot nu valt het best mee dat ouderschap, ik dacht: ik schrijf eens een handleiding, wat tips, wie weet steekt u er iets van op of misschien ergert u zich gewoon eens keihard, bij tijden kan dat best plezant zijn, trek er uw plan mee!


1. Relax!
Kinderen zijn best oké, ook meer dan drie uur na elkaar.
En ja, ook die van u!
U moet niet thuisblijven met een enge ziekte, u bent thuis met uw kind, er zijn ergere dingen.
Wie weet denkt uw kind wel net hetzelfde: “Oh jee, zo lang alleen thuis met mijn moeder”

2. Laat uw kind gerust!
Kinderen kunnen echt wel hun plan trekken. Vervelen zet aan tot creativiteit, laat uw kind zelf denken en bezigheden verzinnen, doe het niet in hun plaats. Kom ook niet steeds tussenbeide bij ruzies, ze kunnen zelf wel hun akkefietjes oplossen en anders leren ze het maar.
Laat uw kind gerust, zit niet constant te foeteren op alles en maak u vooral niet druk in rommel - ruim ‘s avonds samen met de kinderen één keer op, geen zes keer overdag.
Doe zelf ook gewoon uw ding. Niemand verwacht dat u constant uw kind bezig houdt. Uw kind kan er gerust tegen dat u de afwas doet of met een boekje in de zetel ligt.

3. Blijf thuis en zet uw achterdeur open
Plan de week niet vol met activiteiten allerhande, zie tip 2.
Zand, gras, water, takken en slijk zijn altijd een succes.
Zet een emmer zand en een emmer water buiten en u ziet uw kind het eerstvolgende uur niet meer terug. Nog plezanter is een grote hoop zwarte zand, maar daar bent u misschien nog niet aan toe. Ik begrijp dat.

4. Val mensen lastig
Ga met de fiets naar de bomma en met de bomma naar het park (waar u een nr. 12 doet en de bomma achter het kind loopt).
Bezoek vrienden met kinderen, gedeelde smart is halve smart.

5. Stel uw verwachtingen bij. Heb geen verwachtingen
Kinderen gaan echt niet om vier uur aan tafel zitten voor een tasje thee en een gesprekje over het verloop van de dag, maar maken ruzie over wie het grootste stuk taart kreeg, in wiens glas het meeste melk zat en meer van dat leuks.
Bak geen taarten als u toch al geen bakwonder bent, ga geen konfituur maken als je een rokkenhanger hebt, want u wil echt niet met kokende vloeistof van hier naar daar lopen met een kind aan uw rokken.
Maak geen plannen, neem u niet voor om zowel de was áls de strijk te doen, dan kan het alleen maar meevallen als u toch lukt om drie handdoeken op te plooien. Go with the flow, leef in het nu en meer van dat spiritueel gezwets!

6. Zie de opportuniteit, grijp uw kans, geniet!
Doe de dingen waar je nooit tijd voor had. Ga op uw gat in de zon zitten, fiets naar de markt - maar koop dan geen 4 kilo aardbeien om konfituur van te maken, zie tip 5.
U heeft nu de tijd, geniet er van!

7. Profiteer van uw kind
Kinderen zijn net als labradors, geef ze een opdracht en ze vragen om meer. Maar o wee als ze zich vervelen want dan breken ze het kot af.
Laat uw kinderen de afwas doen, en de grond nadien met de toch al vuile handdoek opkuisen, zie ook tip 3.

8. Haal nog een kind in huis
Misschien niet zelfgemaakt, want u wilt niet een hele dag lopen kotsen met een kind achter u aan.
Vriendjes zijn een makkelijker alternatief. 1+1 is hier geen 2, vriendjes houden elkaar bezig. Haal oudere meisjes in huis als u een baby of peuter hebt, er is geen leuker speelgoed voor een meisje dan een occasionele peuter, profiteer hiervan!
Profiteer ook van het tweerichtingsverkeer: het kind dat vandaag komt spelen, daar kan uw kind morgen terecht.
Maak op termijn een kind bij (als u er al geen vier heeft). Er is geen groter kado dan een altijd aanwezige speelkameraad.
Of ze slaan elkaar de kop in. Dat kan ook, dan is uw probleem ook opgelost.

9. Zeg eens neen
Doe geen dingen die je echt niet graag doet.
Ik ga nooit met mijn kinderen naar een speeltuin want ik haat schommels duwen en schommels zijn op die plaats onvermijdelijke dingen.
Speeltuinen kunnen dan weer wel in combinatie met andere ouders (vooral van die hele verantwoordelijke, die in uw plaats achter het kind aan gaan) en punt 12.

10. Zeg eens ja
Doe geregeld toch iets wat je niet zo leuk vindt, uiteraard gaat uw kind vervelend doen als je heel de dag achter de computer zit en al ‘subiet’ gilt als u nog maar denkt dat uw kind iets gaat vragen.

11. Eet
Eten scoort altijd, er is niks dat een vervelend kind zo goedgezind maakt als eten, desnoods zijn het koeken, maar zorg er ten alle tijden voor dat er eten in huis is.
Let op voor het gevaar van het grootste stuk. Heeft u meer dan één kind, laat de ene het taartje of koekje verdelen en de andere eerst een stuk kiezen.
En vooral ... weekmenuut, echt waar, als u weet wat u vandaag en morgen gaat koken en alles al in huis is moet u zich daar al niet mee bezig houden. Kook, als u kleine kindjes, heeft tijdens middagdutjes zodat u het eten gewoon maar moet opwarmen eens het avond is, want er is maar een ding erger dan een ambetant kind en dat is een hongerig ambetant kind. U wil echt niet met zo’n exemplaar nog moeten koken.

12. Drink
Giet uzelf een glas wijn in. U verdient dat en u wordt er alleen maar aangenamer van.

Gelukkig is er wijn!

Schol, en wees vooral niet beledigd als uw kind na twee maanden toch liever naar school gaat, iedereen moet oefenen, ook u!

99 opmerkingen:

  1. Hahaha! Het was nu ook weer niet dat ik het nìèt zag zitten. Ik ben zo gewoon aan die paar uur per dag voor mezelf en dié ga ik missen. Mijn kinderen zijn best ok, denk ik, dus ik overleef het wel.
    Wat ik wel soms moeilijk vind is de interesses combineren. Eentje van 3 en een van 8 hebben niet echt dezelfde wensen/verwachtingen. Maar hé, we overleefden het al die zomers al en nu zal dat ook wel loslopen. En anders kom ik die eens bij die van u steken. Zwart slijk maken, dat vinden ze vast razend interessant. En dan kan ik ondertussen een nieuwe garderobe bij elkaar naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de goede tips ;)
    We proberen ze hier ook zo ongeveer toe te passen... maar soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan... zucht...
    Veel plezier in de vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh mme, zo waar! En eigenlijk ben ik bij deze best fier op mezelf dat ik kan zeggen dat ik 50% van de tips al zelf door had! ah! Da's toch al dat. En die andere 50% ... wel, nu staat het geschreven dat het mag/kan/moet en zal ik het dus ook in de praktijk omzetten. Want ja, ook ik ben de volle twee maanden samen met de kinderen (en de man). Maar niet hier, maar op congé. Ook niet slecht natuurlijk, dat geef ik toe...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat handig, we hebben net 2 weken verlof! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een subliem blogje. Ik ga 'm er nog vaak bij pakken deze zomer ;-)
    Enneh... Proost!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Liesbeth27.5.11

    Mme, gij zijt nu eens écht een vrouw naar mijn hart seh! En merci om mij zo zjust voor het slapengaan de bevestiging te geven dat ik goe bezig ben. Ik kan uw aanpak alleen maar beamen!
    Liesbeth, mama van drie gastjes tussen de 4 en 9.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik kan je helemaal volgen, behalve van de speeltuin. Daar ga ik graag naar toe, idd mét eten, mét drinken, en mét vriendinnen die daar net dezelfde ambitie hebben als ik: op een dekentje zitten en kletsen. Over schommels is mijn motto: "als ge't niet alleen kunt, dan zijde d'r te klein voor" Héérlijk om dat je kind toe te roepen, vooral héérlijk de blik die ja dan van andere ouders krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zalig! die moet ik ook onthouden... hoewel ik af en toe ook wel eens wil duwen cfr puntje hoeveel juist van af en toe ook eens iets te doen wat ik niet leuk vind!

      Verwijderen
  8. Die eerste foto van jou is echt hilarisch! Maar bedankt voor de tips. Ook ik ben bang voor de 6 weken zomervakantie waarvan we maar 2 weekjes in Frankrijk zitten. En dan ze nog 4 weken thuis zoet houden. Ik denk dat er in de zomervakantie hele leuke verhalen naar boven komen op alle blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hilarisch om te lezen maar ooooo zzoooo herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ge hebt helemaal gelijk. ik zou voor een groot stuk gelijkaardige dingen zeggen. maar ze maken toch wel veel lawaai. en vriendjes kunnen niet als wij dan kunnen.

    uw foto's zijn keigoe gepast bij de post. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb de ganse post met ne smile gelezen. Geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 13. En als je dan toch nog moet werken tijdens de grote vakantie, drop dan gewoon je kinderen op sportkamp of bij de grootouders ;-)

    Goeie blogpost, misschien moet ik dat 12 puntenplan hier aan de muur hangen ter herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. die laatste foto is wel maf zeg. je hand lijkt er echt uit te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Klopt volledig wat je zegt! Misschien ben ik in de minderheid als ik zeg dat het gewoon super is die 2 maanden vakantie; lekker vakantie en niks moet, geen schema's geen uren waaraan je je moet houden, opstaan en gaan slapen wanneer we willen, geen kids wegbrengen naar de dansles, de tekenschool, ...enz. Het kan dan allemaal wat losser, ieder jaar moet ik weer wennen als het september is we ons weer aan uren en schema moeten houden! Moet wel toegeven dat het woord "verveling" in de vakantie af en toe wel valt bij de kinderen.(mama van 3 meisjes van 13,11 en 8 jaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor de tips! Ik ben blij dat ik niet de enige moeder ben met een hekel aan speeltuinen, ik ging er ook nooit heen. Maar op die vakantie moeten wij hier nog zo'n 2 maand wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Subliem - geweldig! Dit ga ik lezen en herlezen! De zomer kan niet meer stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is weer Genieten met een Grote G, ook voor kinderloze dames.
    De eierstokken rammelen al minder, en da's mooi, want die laatste tip staat me wel aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Inge Voet27.5.11

    Zalig! En leuk te weten dat ik zelf meestal goed bezig ben...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 12! Met een 12 zijn alle andere 11 peanuts! :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel leuk geschreven en o zo waar. Ik vond ook altijd dat ik geen kind had aan mijn kinderen (?!) als er eentje kwam spelen. Ik vond het altijd jammer als het weer 1 september was en we weer volgens de klok moesten gaan leven.
    Maar ik geef wel toe, ik ben thuis gebleven na de gboorte van mijn derde en die eerste weken was het écht wennen. Ik dacht "zie mij hier nu zitten van zeven tot zes met een baby een peuter, wat moet ik hier mee beginnen???"

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Als ik dit lees ben ik eigenlijk niet slecht bezig. Ik krijg de rietepetiet van vriendinnen die de vakantie plannen van het eerste tot het laatste uur.
    Zeg, dat jij zo'n glas nog durft vasthouden, hebt gij daar geen schrik van?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem27.5.11

    awel, jij bent een goe moederke
    binnen een jaar of 20 zeggen die van jou, zoals die van mij nu "wij hebben een superleuke kindertijd gehad met "ons mama" in ons buurt, wij mochten alles doen, niks was teveel"
    en dan zwelt je nek, stijgt je bloeddruk en wil je ze -nog maar eens- doodknuffelen.
    ik had altijd spijt dat het 1 september was en kon het niet begrijpen dat vele mama's blij waren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. die angst heeft ze al lang weggedronken :p

    Vermiljoen, je roept zowaar mijn favoriete zin: "als ge het niet alleen kunt, zijt ge er te klein voor"

    BeantwoordenVerwijderen
  24. loved reading that! En Vermiljoen, ook grappog, ik zou echt die andere ouders hun reactie es willen zien bij de schommlecomment!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hahahaha, wat een heerlijk stukje tekst. Ik heb er van genoten, veel komt er voor, veel pas ik toe en veel ook weer niet, hahaha.

    Maar meestal vliegen de weken voorbij en vermaken we ons eigenlijk wel prima, en die stukjes niet zo plezant zijn, ach... deleten toch!

    Een heel fijn weekend en groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel mooi beschreven!!!
    En heel veel waarheden...

    Alleen zie ik het niet angstig tegemoet; ik heb er juist heel veel zin in!
    Maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ik wel aardig volgens jouw tips leef..;-)

    Succes!!!

    Groetjes van Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Jeej! Bevestiging gekregen dat ik goe bezig ben! Ik voelde me soms al zo'n slechte moeder omdat ik hen alleen laat spelen en niet continu met hen bezig ben. Tx!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. LOL Vermiljoen,aan duwen doe ik ook niet,en merci Mme voor de tips:)Ik heb weer eens goed kunnen lachen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Stuur ze een paar dagen naar Opa en Oma.........dat doet mijn dochter:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ik heb al spijt da'k gene kinderen heb als ik dit lees :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem28.5.11

    Wat een fantastische tekst weer Madame! Zal 'm aanraden aan mijn vriendinnen met kinderen. En ga zelf voortmaken met het maken van kinderen, want lekker naar de markt en verder geen verwachtingen hebben, dat lijkt me heerlijk ;-). Merci! Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  32. hahaha. ik zou wel graag de hele zomer thuis zitten eigenlijk. en ik onthou de vermiljoentip!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Supertof ! Ik probeer dat hier ook allemaal toe te passen, maar dan wel full time vermits mijn ketjes (8j-6j-3j-10m) helemaal niet naar school gaan :D Wij genieten dus dag in dag uit van elkaar en ja natuurlijk schieten soms de stoppen eens door, maar meestal valt da goe mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Anoniem28.5.11

    Wauw! Wat een oplossingsgerichte manier om te denken over vakanties met kinderen! Als we al maar de helft van zulke positieve gedachten kunnen vasthouden zal die vakantie vliegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ik kijk uit naar jouw uitvoering van punt 8! Probeer eens een zusje!
    Ik wil ook graag eens in het slijk komen spelen en wijn drinken en naar de kinderen roepen: "schommel zelf"!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat is er mis met je kinderen eens een dag naar de plaatselijke speelpleinwerking te brengen.
    Die van Lommel zijn in ieder geval goed bezig: http://www.kriebelboom.be!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Heerlijk, heerlijk. Ik weet dat allemaal wel, maar toch zal ik dit printen en boven mijn bed hangen en heel de vakantie als mantra herlezen. Fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Leuk om te lezen, heel herkenbaar.
    Maar de vakantie met de kinderen heb ik altijd zin. Dan kan ik heerlijk genieten van ze.

    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Geweldig leuk logje weer, ik ga 'm gewoon dagelijks lezen in de vakantie :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  40. oh, ik vind het juist geweldig als de kinderen worden 'losgelaten'. Vakantie voor hen is ook vakantie voor mij. geen vaste uren van opstaan meer, geen gesleur aan de jongste om naar school te gaan, gewoon ons ontbijt-middagmaal en avondeten nemen wanneer we er zin in hebben, ook al zijn dat de meest onmogelijke uren, mijne was en strijk laat ik heel veel aan de kant liggen (doe die kinderen gewoon elke dag een short en t-shirt aan, niks strijk aan). Als voor de kinderen alles kan en niets hoeft, dan voor mij ook niet, ik ga dus twee volle maanden volledig mee in hun wereldje en ritme. Enjoy!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wel dat weekmenuten, ik durf dat amper toe te geven want ik vond dat zo jaren 30 klinken. Maar het betekent nu, tel ik in mijn papier, al 13 weken de rust in ons huisgezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Geweldig je verhaaltje, ik ben geen moeder die er tegen op ziet, gelukkig niet. Ik vind het zalig mijn kids thuis hebben en als de vakantie dan weer voorbij is word ik weemoedig en heb zoiets van het had nog wel even mogen duren :-)

    Maar zoals je het omschrijft, is waar in mijn ogen. Blijf de rustigheid zelve en zie hoe je geniet van de kinderen om je heen.

    Groeten Corinne

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een handig lijstje! En zoveel waarheid :) Ik zal ze proberen in de vakantie nog eens door te nemen als ik weer eens zot kom.
    Ik heb gelukkig al elke vakantie overleefd, en dat zal nu ook weer lukken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  44. ik ben momenteel zoveel mogelijk overuren aan het presteren ( weekendwerk, nachtwerk, avondwerk, 12-uurwerkdagen, en dat met een halftijds contract) om tijdens de vakantie "rustig"thuis te zijn met de kinderen.....
    en te babysitten op neefje en nichtje soms...merci voor de tips! Die van de wijn had ik ook al!!
    Ik stuur ze allemaal den hof in..en ziet me erbij met de gazet en een glas wijn
    Prrrrroost!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Heerlijk om te lezen dat ik niet de enige moeder ben die een hekel heeft aan schommels duwen;-)

    En de tips zijn Goed! Ik pas ze bijna allemaal toe en dat scheelt heel veel frustratie en gemekker van de kinderen en moeders.
    Vriendjes komen hier nog niet zoveel, gelukkig zijn de oudsten een tweeling, dus altijd een speelkameraadje bij de hand..en de andere twee scharrelen er wat om heen..

    Fijne vakantie, de onze begint pas eind juli :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Heb ook geen kinderen, maar wel leuk om te lezen en als ik dat zo lees hebben mijn ouders vroeger ook al goed hun plan getrokken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. griet p28.5.11

    o nee nu ga ik weer de zeur zijn :), ik zou zo graag een hele zomer met mijn kids doorbrengen ...
    helaas, zoals ze dat hier zeggen: trekt mijne bruine dat niet en als moeder alleen moet ik wel zorgen dat er brood op de plank komt.
    Maar de 3 weken dat ik niet moet werken zal ik genieten van mijn dochters ( en zij hopelijk van mij !)

    BeantwoordenVerwijderen
  48. hahaha allemaal waar. fijne tips en ook gniffel bij vermiljoen! ge hebt dat goed geschreven, ik laat het ook eens aan mijne man lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Helemaal mijn visie :-) Voor diegenen die nog meer inspiratie nodig hebben: "Luie ouders hebben gelijk" van Tom Hodgkinson. Zalig boekje, ideale vakantieliteratuur, een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Dank voor de tips.

    Heerlijk de zomervakantie; laat opstaan, lekker luieren; kinders mee naar de markt (zij kunnen de boodschappen dragen in ruil voor kersen en complimenten) samen koken, buiten eten (geen troep onder de tafel opruimen na het eten; laat maar liggen voor de vogels)en heel soms naar de speeltuin; ook niet mijn favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Vooral tip 2 vind ik super. Ik vind ook dat mijn dochter zich alleen moeten kunnen bezig houden, zonder daarvoor een ongeïnteresseerde moeder te zijn. Ik heb echt een hekel aan moeders die om de vijf minuten gillen "wa zijde aan't doeeen", die hun kinders kunnen nu eens niet alleen spelen, vreselijk! Ik kan mij niet herinneren dat mijn moeder ooit tikkertje speelde met ons of we samen met haar schilderden ofweetk'veel, maar ik heb toch een heel gelukkige jeugd gehad en niet het gevoel dat ik iets gemis heb -integendeel :-)
    En dat wijntje weer kunnen drinken, daar kijk ik nu eens heel hard naar uit sè, na mijn bevalling!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Geweldig, ik zal ze ter harte nemen en aan het eind van de vakantie hopelijk kunnen beoordelen welke nu de beste was.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Schitterend! Goei handleiding. Ik ga ze benutten!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ach, wat jammer dat ik geen confituur mag maken in de vakantie...ik zag mezelf al staan...leuk keukenschortje, veel aardbeitjes, besjes en kersjes en nog meer suiker...2 kleverige dochters (4 en 3 jaar) en een kleine, grijpgrage zoon van 1 die de pan van het vuur probeert te trekken.. dikke pret dus.;>
    Nou ja, dan ga ik me maar aan de andere tips houden :> ik heb een link naar je leuke blog geplaatst op mijn blog, mocht dat? Ik heb nl. ook veel vriendinnen met kindjes die zich vast herkennen in je verhaal (net als ik). Ik hoop dat ze net zo hard moeten lachen als ik net deed! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hoera! voor Mme ZsaZsa! Ik ga al je tips opvolgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. ik zou ook wel eens 2 maanden thuis willen zijn in de vakantie om dit allemaal te kunnen toepassen... zijn er ook tips voor werkende mama's en het hectischer-dan-tijdens-het-schooljaar plannen van opvang? of kan ik iemand plezieren met een tip 8? 2 lieve meisjes, eentje van 4 jaar en eentje van 8,5 maand... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Haha, hardop gelachen om dit stuk. Zo leuk! (Ook al zit ik niet - meer - met dit 'probleem'.)

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Nog geen kinders, wel wijn...santé!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. GE-NI-AAL. Ik heb lang zelf nog geen kinderen, maar dit slaag ik toch ergens goed op voor als het ooit zo ver is!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Schitterend ! Maar ik denk (opletten wat ik zeg) dat alleen ouders met meerdere kinderen er zo mee omgaan. Als je meerdere kinderen hebt kan sowieso niet de slaaf van je kinderen zijn, daar ga je aan ten onder.

    bij 2 dacht ik bij het niet tussenbeide komen bij ruzies.... allemaal goed en wel, maar als ze mekaar de kop willen inslaan, best toch even ingrijpen, niet ? Tenzij je natuurlijk voor de slotconclusie van puntje 8 gaat ! :-)

    Zou puntje 12 ook bij de kinderen helpen ?

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Freya29.5.11

    Schitterend geschreven, echt waar, en heel herkenbaar. Vooral dat vervelen eigenlijk ...
    Maar ik vind het super om te lezen dat veel mensen er toch van genieten, van die zomervakantie. Ik vind het zalig om te leven zonder klok, zonder 't is tijd om te gaan slapen, NU ... en in september heb ik telkens last om mij aan te passen aan al die dingen die weer 'moeten' ... zeker nu mijn twee jongens allebei in de lagere school zitten en het dus echt wel 'serieus' wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Ik ben thuisblijfmama, van mij is het iedere dag van datte ;-) en laatste zinnetje van nummer 8 is hier nog niet uigevoerd (gelukkig!!) al heet mijn zoontje wel Abel ...

    BeantwoordenVerwijderen
  63. hahaha
    wat een heerlijke beschrijving
    dank je wel :D

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Hehe, ik kijk daar naar uit, naar vakantie met de kinders heel de dag thuis, dan moet ik niet 4 keer 3 boterhammen smeren, 4 keer appels schillen, huiswerk mee helpen maken..Vakantie, dat scheelt mij een hoop werk. En bovendien kan ik lang in bed blijven liggen 's morgens, want de kinders die trekken van heel vroeg al in hun 4 ton zand buiten. Het speelgoed is namelijk nog niet uitgepakt, lol...

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik heb gisteren nog maar eens gemerkt dat een kindje dat thuis aan uw rokken hangt en geen seconde alleen kan spelen, nauwelijks nog in uw buurt komt als ge het bij andere kindjes zet. Terwijl gij met uw vriendin kunt zitten tetteren met een glas wijn in uw handen. Ik ga in het weekend eens wat meer foert zeggen tegen mijn huishouden, peis ik, en met kind en al de hort op gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  66. ingeborg30.5.11

    Je bent schitterend! Nu zal ik nooit meer gaan slapen met "verdorie, hoe is 't mogelijk, ik heb weer geroepen tegen de kinderen"
    Dank je wel voor het "hier ook zo" gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Geweldig!!!!! En o zo waar! Ik print em uit en hang em op de koelkast. Laatste zin nummer 1 is echt om je te bescheuren, maar met een boodschap, dank! Rozalinde

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Hahaha, heerlijk, dat staat me dus ook allemaal te wachten. Nu nog eerst een zomervakantie met een dikke buik! Maar met jouw tips maak ik alvast een goede start ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  69. en als ge dan ook nog den afwas, den opruim enz laat uitvoeren voor punten, dan is dat helemaal relaxed!

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Ge-wel-dig!!!...Zo simpel had ik het ook bedacht ;) Ga het toch even doorbazuinen op mijn blog en elders en zal uw naam vermelden als aangever;) Mag toch wel? Life as it is, Sante ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Anoniem5.6.11

    Hilarisch! Echt waar! Dit artikel is al door al mijn vriendinnen gelezen, we hebben zelfs een leuze nu: blijf vooral zsa zsa! In de vakantie gaan we samen op zsa zsa weekend met 10 mama's en 20 kids waar we al deze tips in de praktijk gaan omzetten!
    We zijn het er nu allemaal roerend over eens: we zijn goed bezig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  72. zalig lezen, en dan een paar comments en dan denk ik 'oeie, ben ik echt wel de enige mama die niet thuis is voor de kinderen, niet tijdens het schooljaar, niet tijdens het verlof... wij hebben 3weekjes verlof, met z'n allen. En de rest is invullen met snipperdagjes, bezoekjes bij oma en opa en ook kampjes... helaas, geen andere keuze of optie hier...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem30.6.16

      Nee, hoor! Ik heb ook geen 2 maanden verlof in de zomer. En het verlof dat er is brengen we zo veel mogelijk samen door.

      Verwijderen
  73. Anoniem30.6.16

    Tip 13 .
    Drop ze eens een dagje bij de bomma en bompa.
    Haha

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Tof, zo te lezen doe ik het toch goed (: fred, alleenstaande vader, 2 kids

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Anoniem30.6.16

    Mijn gemaal en ik hebben ons (nog) niet aan kinderen gewaagd, maar door uw post zie ik het alvast wat beter zitten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Anoniem30.6.16

    mijn kind is intussen uit huis maar ik keek altijd uit naar de vakanties. geniet gewoon, doe dingen die jullie allemaal leuk vinden. ze zijn rap genoeg groot en dan mis je die vakanties! echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Anoniem30.6.16

    Wat een gezeik, er zijn zoveel mensen die geen kinderen kunnen krijgen en dit dolgraag willen meemaken. Denk daar eens aan voor je zoiets schrijft! Relativeer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niemand zegt dat je dit moet lezen hoor! Ik ben ook kinderloos, had mezelf altijd met minstens 4 kinders gezien, maar soms loopt het leven niet zoals je had gewild. Ik heb met deze tekst enorm kunnen lachen, omdat ik inderdaad vriendinnen heb die het al benauwd krijgen in mei ... Dus zoek vriendinnen met kinderen, spreek samen af (al dan niet in een speeltuin - opgepast duwgevaar) pas alsnog samen de regels toe. Zo doe ik dat tenminste. En uiteraard is dat niet hetzelfde als eigen kinderen hebben, maar hè... Roeien met de riemen die je hebt!!

      Verwijderen
  78. awel ja, zo deed ons moeder dat ook met ons. En wij hebben dat heelhuids overleefd :).

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Anoniem30.6.16

    Zalig stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Met pubers in huis blijven 5, 7, 11 en 12 over als "werkpuntjes" dat valt mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Veerle30.6.16

    Ontspannend om te lezen, maar ik krijg het soms toch benauwd als ik mensen over dit onderwerp bezig hoor/lees. Waarom begin je aan kinderen als je bij het minste vrije moment met je handen in je haren zit omdat je niet weet wat je ermee aan moet? En als je ze constant van de grootouders naar de een of andere babysit sleept om er maar niet alleen thuis mee te zijn? Na heel lang ongewenst kinderloos te zijn kan ik daar niet helemaal bij met mijn verstand. Uiteraard moeten veel mensen die twee maanden wel werken en is dat niet altijd praktisch, en natuurlijk is thuis zitten met kinderen vermoeiend, maar ... sorry dat ik even advocaat van de duivel speel... daar kies je voor een stuk toch voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Super en mega, leuk om te lezen en vooral dat ik ergens een schouderklopje voel want veel dingen deed ik al uit 'nature' maar m'n wederhelft haalde die bepaalde dingen altijd op als 'verkeerd'.
    Lol, ik ga dat hier eens lekker afprinten en voor z'n neus schuiven en in het toilet hangen zi!!!
    merci hoor
    groetjes isabelle uit brugge

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Hilarisch! En waar!
    Nr.12!

    BeantwoordenVerwijderen
  84. Gisteren zowat alle tips toegepast (behalve de speeltuin) en tijd gehad om confituur te maken (mijn kinderen zijn dan ook geen peuters/kleuters meer) en een zalige dag gehad ! Nu ben ik aan het werk en zijn ze samen met een ouder meisje (zie tip 8) muffins aan het maken !

    BeantwoordenVerwijderen