maandag 9 mei 2011

Gestrikt in den hof

semi hautain
Bloesje 1Voor de deur

Overlocknieuws: Na de zeer frustrerende avond met de broekskes en de Bernina heb ik goed begrepen dat het bedraden toch wel allesbepalend is. Na die avond heb ik ook door dat een overlock bedraden met afwijkend dieptezicht een combinatie is die niet echt werkt. Wat ik nog doorheb is dat een man met een rustig karakter én dieptezicht een fijne aanvulling is op dit alles én dat overlocken echt wel ontzettend snel gaat, zeker als je niet van het pietluttige soort bent zoals ik.

Ik schat dat dit bloesje in elkaar stak op een half uur, er is dan ook niet veel aan, voor- en rugpand hebben aangeknipte mouwen, vier boordjes er aan en klaar.
Ik heb het zo nogal voor die boordjes, de broekjes van Abel werkte ik net hetzelfde af.
De truuk is om eerst de boordjes er aan te zetten en dan de zijnaad te sluiten, op die manier moet geen enkel boordje op maat worden geknipt.
Eigenlijk feitelijk moet de naad platgestikt worden met een tweelingnaald, maar ik ben daar nog niet aan toe. Ik hoor daar teveel tegenstrijdige dingen van, de een is daar nogal colerig op terwijl de ander daar niets dan goeds van vertelt. Ik ga het nog even zo laten, ik heb mij al genoeg gefrustreerd deze week.

De stof komt van Den Beer en er zaten gaatjes in dus meer dan een bloeske kreeg ik er niet uit, het patroon tekende ik zelf, zo'n beetje met de losse hand, want tricot, dat vergeeft veel ...

27 opmerkingen:

  1. ah zo schoon bloeske... sjieke dinges !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super!
    En een gouden tip: eerst het boordeke en dan de naad sluiten. Dat lijkt mij heel slim!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amai, ik zou wel 5 zo'n bloezekes willen. Hoeveel uur zou ik dan rekenen? Hmm..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! Zo mooi! Echt heel erg mooi! Dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu wil ik zéker een overlock.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi!
    Zie ik dat nu goed dat jullie van een zadel een schommel maakte?! Die cowboy van u is echt met z'n gat in de boter gevallen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb den indruk dat zo'n strik veel goed kan accentueren en veel geheimen kan camoufleren. Waarmee ik niets wil zeggen over uw troeven of geheimen maar vooral naar meneigen kijk en het model glimlachend memoriseer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat ben jij toch knap, zo even uit de losse hand....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo uit de losse hand! Ik vind dat echt knap!!
    groetjes judith

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knappe dinges!!! ;)

    Liefs
    Eline S.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi! En wat een leuk idee met die bandjes zo voor. Herkenbaar ook, de misére van het inrijgen. Hier gelukkig ook een geduldige echtgenoot ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mooi en dat zo uit de losse hand.

    Ik ben nog altijd aan het twijfelen over het wel of niet kopen van een (over)lockmachine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. aha, den overlock is super hé, ben ook deze week gestart daarmee, love it! Leuk t-shirtje, en een extreem coole foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dienen Beer hè. Ik heb dat al twintigduizend keer gelezen in blogland en elke keer is het zo'n "ooooh" of "aaaah"-stofke, dus ik ga daar toch ne keer nen daguitstap naar plannen.

    Aan 't eind van de maand ofzo.
    Als het vakantiegeld gestort is.

    Echt een schoon bloezeke!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat is echt een superbloeske! Ik ga u zo keihard nadoen jom! Oh en coleirig op de tweelingnaald...hmmm...dat valt wel mee zenne! En daar is niks lastig aan want ge naait op uw overlocker en werkt af met uw naaimachine met tweelingnaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem10.5.11

    Als ge eerst de naden sluit en dan de boordjes er aan zet is het veel netter afgewerkt. Ik doe dat altijd maar knip nooit de boorden op maat, ik stik ze er aan, tot het laatste stukje, een cm of 3, dan stik ik de boord aan elkaar en knip de overschot af en stik het laatste stukje boord nog aan het kledingstuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Waar blijf je het toch van halen???
    Zeer mooi!
    liefs,
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh tof. Is er geen manier om iets gelijkaardigs met een gewone naaimachine te maken? (Hier spreekt inderdaad een dummy)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. het is geweldig. ik zou er zo een half uur aan betalen om het te hebben. maar uw half uur zou een halve week zijn bij mij en ik vrees dat ik dan op andere vlakken een ietsiepietsie in tijdnood zou geraken...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem, dat is idd nog beter, zo deed ik het onderaan, op de plaatsen waar het niet echt opvalt doe ik het niet (omdat ik te lui ben)

    Jonge sla, ge kunt dat idd gewoon op uw naaimachine doen met een tricotnaald en een iets gezigzagde steek.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een sober modelleke maar oh zo mooi; het gaat u zeer goed tenandere !

    BeantwoordenVerwijderen