Week 22

Weekmenu 22

Week 22, oftewel de week waar Velt roet in het eten gooit, één keer per jaar ben ik een heel weekend onbereikbaar, ik zit dan in mijn auto ergens tussen Houthalen en Hoeselt of Hoeleden en Holsbeek.
Ik heb een missie, ik wil op termijn al de Velt-tuinen gezien hebben én ooit meedoen, dermee dat ik nu voldoende prospectie moet doen, u begrijpt dan ook dat ik dit weekend geen tijd heb om eten te maken.
Dat trof, want met de groente die deze week in de mand zaten wou ik ook geen eten maken, spitskool, andijvie, selder, prei, bleirgh seg, ik heb zo genoeg van wintergroeten. Maar volgens mij had ik een hormonaal dipje, want ik was vanmiddag echt ongelukkig en nu is het al weer over, een zogenaamde hormonale groentemandmoodswing zeker.
Dat is wel het nadeel aan weekmenuten, soms weet ge het gewoon écht niet en dan ligt dat wit blad daar te wachten. De befaamde weekmenuutblock, maar ik zeg altijd, beter een weekmenuutblock aan uw keukentafel met een koffie bij de hand dan een avondetenblock in de Delhaize, met een zaagkind in het karreke, ah ja!

Omdat ik het dus echt niet wist deed ik hetzelfde gelijk vorige week, zoveel mogelijk groenten in één gerecht, dan zijt ge meteen van heel dat pakket vanaf en kunt ge de rest van de week dingen eten waar je goesting voor hebt. Deze week gaat die ballon wel niet op want ik heb nog een heleboel soep over van vandaag en voor de rest wordt er niet veel gekookt deze week.
Het is wel niet omdat je alles in een gerecht propt dat het niet lekker is, de soep die ik vandaag gemaakt hebt smaakte fantastisch, ik heb al twee keer avond gegeten vandaag. Ik maakte de soepswapsoep van Evelien, niet met pastinaak en knolselder, maar wel met al de rest plus koolrabi en selder, ge moet die soep echt eens proberen, een aanrader, zeker met die kruidenpesto erbij.

De rest dan, kijk eens mee.
Maandag: Ricottataart met allemaal kruiden gelijk munt, basilicum en peterselie, allemaal gemixt onder de ricotta met een ei en wat room, daarbij penne met zelfgemaakte (ik heb eindelijk een keukenrobot gekocht) pesto van spinazie, rucola, gegrilde amandelen en parmezaan, een slaatje van kerstomaatjes in verschillende kleuren en nog eens focaccia met als topping de pesto, zomer op uw bord, ik zeg het u!
Dinsdag: Witte bonensoep met groentemandinhoud en pesto vnl uit de tuin.
Woensdag: Zeeduivel met andijviepuree, ik dènk dat dit de eerste keer is dat ik andijvie eet, belachelijk hé.
Donderdag: Uit eten, ergens, Mr Zsazsa verjaart en we zijn geïnviteerd.
Vrijdag: Ergens iets in de Ardennen, ik heb het plan opgevat om te verhuizen naar een plek in het bos en we gaan wat dromen want dat mag.
Zaterdag en zondag: de heilige Veltdagen, niet storen aub!