woensdag 15 juni 2011

Ayurvedisch tuinieren, écht iets voor u!

Eendagslelie

permacultuurIk zat hier gisteren met een reden, veel kan ik daar nog niet over kwijt wegens weinig concrete informatie maar ik kan wel al mijn notities met u delen, is dat ook goed?









Wat ik zoal leerde:
-Eendagslelies (foto hierboven) zijn eetbaar, niet lekker, maar wel eetbaar.
-Die gruwelijke fuchia's zijn dat ook.
-Wilde kaardebol is een drinkplaats voor vogeltjes.
-Koningskaars is een ideale overwinterplaats voor lieveheersbeestjes.
-Verhakselde jonge takjes met bladeren aan is ideaal mulchmateriaal om het koolstofgehalte op te krikken van je bodem.
-Ik snap geen knijt van wat er nu allemaal nodig is om de perfecte grond te verkrijgen, koolstof, stikstof, kalk, fosfor, kalium, noem het op, weeral iets om mijn hoofd eens over te breken.
-Knolcapucien -familie van de Oost-Indische kers- is een mooie snelle klimplant waarvan de wortels kunnen gegeten worden.
-Ronquiereskalkoenen eten distels, dat doen andere dieren meestal niet.
-www.kalkoenen.com is een echte website.
-Smeerwortel en meerbepaald deze kruising is dé mulchplant.
-Mulchen is het antwoord!
-Gebruik groencompost, geen gft-compost.
-Haverwortel trekt op schorseneren en de rest ben ik kwijt.
-Elke tuin zou water moeten hebben, dit trekt vogels en kikkers aan en die eten respectievelijk kilo's insecten en slakken.
-Slakken eten liefst mooie zachte groene blaadjes, door buiten te zaaien kweek je plantjes met harder en donkerder groen en dus minder interessant blad. Rode sla is dus de sla voor een met slakken overwoekerde tuin, ik wist dat al, maar ik was het vergeten.
-En als laatste, puree van zurkel heet in Oost-Vlaanderen zurkelsplets.

Deze bijzonder interessante feiten werden aan elkaar gepraat door Lucrèce van Yggdrasil die nog uren door had kunnen (en mogen) gaan, het verhaal er rond kan ik niet meer creëren dus hou ik het bij deze feiten, misschien kan het u ergens bij helpen en anders nodigt u Lucrèce zelfs eens uit, vergeet mij dan zeker ook niet te inviteren!


Als u deze tekst volledig hebt uitgelezen, af en toe wat met uw gat op en neer gehupt hebt van enthousiasme, in de buurt woont van Parochiecentrum Den Olm, maar een klein beetje gruwt van uitdrukkingen gelijk Think global act local, weinig tijd/ruimte heeft voor een moestuin maar wel de goesting om uw eigen groenten te zaaien en zien opgroeien en vooral aangenaam en proper in den omgang zijt, dan kan ik u misschien helpen, mail mij, of spring eens binnen bij Krunsele in Olmen.
Misschien tot ziens tussen de wortelen vrienden!

17 opmerkingen:

  1. stanceke15.6.11

    En als allerlaatste, puree van zurkel heet in Oost-Vlaanderen niet overal zurkelsplets, bij ons is dat zurkeltrot!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lol, het blijft toch een grappige naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh leuk leuk leuk!! Nog van dat!
    Kan je het de volgende keer niet opnemen en uittypen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een amateurvraagje, waarom geen GFT compost, of bvb een combinatie? WAAROM NIET?!?! *pinkt traantje weg*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Is dat langs de grote baan Olmen/Ham ?
    Zo ja , dan koopt mijn wederhelft daar de bietensap voor mij...
    en volgens mijn wederhelft een hele lieve dame daar ....

    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In gft compost zit teveel troep, groencompost is normaal gezien alleen snoeisel ed.
    Maar daar zit ook al eens troep tussen, plastic en al, als je de fijngezeefde neemt is dat er ook allemaal uit.

    Marjo ja idd!
    Ik wou nog antwoorden op uw vorig bericht, maar ja dus, dat is daar, Annemarie is idd een schat! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was dat ik laat moest werken, anders had ik ook van de partij geweest. Precies wel iets gemist! :-( Wij kopen trouwens ook heel dikwijls ons groenten en fruit bij Krunsele. Heel content van.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is het zurkelplets (genen splets dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En bij ons in zurkeltrut het lokale woord voor 'seut' :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij nader inzien zal het waarschijnlijk zurkelplets geweest zijn! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Permacultuur is zelf een manier voor een 'luie tuiner! Mijn vent heeft stage gedaan bij ygdrassil en past gewoon superveel dingen toe in onze groententuin! Zo ziet onze groentenhof er supermooi uit omdat we niet werken met perkjes, maar met hoogtes en bogen, die beter water vasthouden en warmte ! Wanneer onze verbouwingen klaar zijn gaan we ons er helemaal op smijten, maar moet zegen dat de organische vormen, je tuin een prachtige dimensie geven. In australie passen ze dit veel toe. Veel nederlandstalige literatuur bestaat er niet rond, de experten hier in belgie zijn de mensen van ygdrassil. Probeer ook zeker eens een kruidenspiraal, een lust voor het oog en goed voor de planten. Wij zijn volop 'mooie' stenen aan het sparen voor oze kruidenspiraal. Zelfs met een kleine tuin kun je dit maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oo tof maar ja ik ken dus NIKS van tuinieren en plantjes ( uhu hu duh ik ben pas 12 :)
    maar toch heb ik een aarbeien en chocolademunt plantje ( door u ben ik beginnen zoeken naar plantjes :)

    groetjes
    en XXXX
    marie
    ps geef veel kussjes aan abeltje en jefke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is hier allemaal straffen toebak. Krijgt dat trouwens geen ayurvedisch verantwoord plaatsken in uwen hof?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. dat 'proper' is in mijn geval iets teveel gevraagd. Jammer. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Supersofe22.6.11

    Weet je wat helemaal grappig is? Jouw foto staat tussen de Google afbeeldingen van de knolcapucien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De wortel van distel is ook eetbaar. Maar die kalkoenen zijn een nog leukere optie.

    BeantwoordenVerwijderen