Focaccia, it's all about the topping

foccacio
Ik eet keigraag brood, alle soorten en bij voorkeur kraakvers, geregeld bevind ik mij dan ook in broodbakperiodes, momenteel zit ik in de focacciaperiode. Focacia bij pasta pesto, focaccia bij tomatensaus of zoals gisteren bij citroenige orzo, zalig om met zo'n stukje brood uw bord schoon te wrijven.

Ik stem het brood altijd wat af op de rest van de maaltijd, kruiden die terugkomen in de topping of zoals hier met wat citroenschil, hoe inventief van mij!
Er zijn veel recepten voor focaccia, allemaal zijn ze verschillend, er zijn er die het brood een half uur laten rijzen en er zijn er waar dat drie uur is, één of twee keer, alles kan, ik kwam bij dit recept na toch niet zo tevreden te zijn van een keer gerezen brood, nadeel is dat je er wat vroeger moet aan beginnen maar laat niks u tegenhouden om het maar een keer te laten rijzen als u niet meer tijd heeft.

Nodig voor 1 brood (bijgerecht voor 4 personen)
-500 gram bloem
-zakje gist (11 gram)
-2 dl water
-3 el olie
-1 el zout
-topping: rozemarijn, look, zout, tijm, kaas, olie, ....

-Roer de gist onder het water, laat een tijdje rusten.
-Doe de bloem bij het water samen met het zout en de olie, kneed (of beter, laat kneden door Ken Wood) tot je een mooie elastische deegbal krijgt.
-Zet de deegbal in de kom weg op een warme plek afgedekt met wat plasticfolie en laat zo'n 45 minuten rijzen tot het in omvang verdubbelt is.
-Sla al de lucht uit het deeg, kneed nog eens kort, rol het uit tot zo'n 1,5 cm en leg in een bakblik.
-Meng al de kruiden voor de topping en wat extra zout in een vijzel goed door elkaar met de stamper, voeg olijfolie toe en giet alles over het deeg, wrijf goed uit en gooi de takjes en harde stukken weg.
-Maak met je vingers kuiltjes in het deeg zodat alle smaken in het brood kunnen dringen tijdens het rijzen en bakken.
-Zet weer een tijdje op een warme plaats tot in omvang verdubbelt is.
-Zet een kwartier in een op 225° voorverwarmde oven.
-Haal uit de oven wanneer de onderkant hol klinkt als je er op klopt en laat een tijdje afkoelen.

Deeg

Ik gebruik dit deeg ondertussen ook voor pizza's, laat het dan maar een keer rijzen, sla de lucht er uit verdeel in twee en rol uit tot de gewenste pizzadikte. (2 pizza's van zo'n 3 mm dik en 30 cm doorsnede)