maandag 20 juni 2011

Linten keren zal nooit meer dezelfde miserie zijn

Turning set
Omdat u hier af en toe toch eens iets moet opsteken laat ik u mijn vondst van de maand zien.
De turning set van Prym een vondst mannekes, effenaf!
Ik moet u waarschijnlijk niet vertellen hoe frustrerend het kan zijn om een lint te keren, u bent écht niet de enige die een hele peutermiddagdut vergooit aan het keren van een petieterig smal lintje.
Wel nu ... dat is gedaan!
Ik keerde vanmiddag drie linten op 1, 2, 3.

Er in
1. Vouw een reep stof dubbel, met de goede kant op elkaar.
Begin bij de korte kant te stikken, draai 90° en stik verder tot beneden.
2. Steek het paarse buisje in de enige opening, schuif al de stof over het buisje.

Ook er in
3. Duw met het stokje de stof in het buisje tot het er aan de andere kant uitkomt.

Er uit!
Klaar, u moet gewoon nog dat stokje er uit halen en het paarse ding naar beneden schuiven.
Hoe snel was dat seg!
Geen gefrot, getrek, losgeschiet halverwege en andere miserie.
En dat allemaal voor slechts 7 euro 60 bij uw plaatselijke handwerkwinkel of bij Creasis die mij dit aan de hand deed en dat wil opsturen naar u allen.

Klaar

Wat zeggen wij dan?
Merci Creasis!

30 opmerkingen:

  1. Een paar dagen geleden zag ik dezelfde truc maar dan met een stevig rietje en een stomp stokje. Echt handig! Wist niet dat er iets officieels voor op de markt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, cool... en bedenken dat ik net toevallig gisteren een uur lang aan zo'n dwaas lint heb zitten frutsen! Bedankt voor de tip!

    Fiikske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo ziet ge maar. er is leed voor iedereen. al had ik hier nog nooit last van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook ergens een tip gelezen, ik weet niet of het hier was of ergens anders, maar je knipt een touwtje dat langer is dan je lint, je legt het op de goeie kant van je stof en als je je lint dan dubbelvouwt zit het ertussen. Bij het eerste korte stukje van je lint dat je naait stik je het touwtje mee vast, en dan stik je gewoon de lange zijde van je lint (en je zorgt ervoor dat je niet in je touwtje naait).

    Dan moet je maar aan het touwtje trekken en op het einde het touwtje afknippen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allee hier zit ik al twintig jaar op te wachten, dat gepriegel iedere keer, dood heb ik er mij al op ge-ergerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan het ook met een plastic breinaald doen, plactic naalden zijn minder scherp bij de punt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. fantastisch!!! inderdaad, gistren nog mij geergerd aant keren van 2 pietluttige lintjes, merciekes!!! groetjes, mimixxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een idee! Ik heb ook al eens een jurkje verprutst omdat ik het lint niet mooi kreeg gekeerd, zucht... Vanaf nu gaat dat niet meer gebeuren! Ik ren naar de winkel...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is super!! Ik heb nog nooit zo'n stokje gezien... Dit lijkt mij een superattribuut voor lintjes te maken... want die maak ik nogal eens!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die truc met dat touwtje zag ik lang geleden al bij Meisjesmama en sindsdien doe ik het zo. Werkt heel goed maar je moet altijd een stuk van je lint knippen en soms wil je wel een schoon afgewerkte kant en daarvoor is dit dingetje ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. T is echt een toverstokje!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er zijn van die vondsten dat ik denk: ik wou dat ik er zelf op gekomen was!! Dit is er zo één. Nu nog een apparaat wat draadjes in haakwerkjes kan afwerken! ;-)
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het keren vind ik nooit zo'n probleem (gebruik ik altijd een lange smalle lepel voor) maar het daarna mooi plat strijken met de naden goed naar buitengetrokken, da's pas een gepriegel!

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Of je gebruikt de techniek van meisjesmama natuurlijk... Veel goedkoper :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. maar wat met dikkere stof? want volgens mij krijgt ge toch niet alle stof in dat buisje gepropt? Of heb ik 't hier niet goed begrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Er zitten drie buisjes in met verschillende afmetingen.
    De hele hele dikke stoffen gaan niet neen, die moet je met iets anders keren.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kristel21.6.11

    U bent geweldig mme! En, ik ben heel benieuwd naar kleedje #4, mooi stofke!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. *Elzz vult haar verlanglijstje aan*

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Euhm ik doe dat al jaren zo, met een stukje buis van elektriciteitsdraden, en een Chinees eetstokje. En voor de langere stukken een lange breinaald met stevig bolletje op.

    Kan je dus zelf maken, zonder naar de winkel te moeten rennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb mijn ma dat altijd met een breipriem zien doen. Maar da's dan ook een wijze vrouw hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amaai, dat ziet er inderdaad wel poepsimpel uit. Ik kreeg laatst mijn zoontjes zo ver dat ze dat voor me deden met hun kleine vingertjes, maar dat zal geen tweede keer meer lukken, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sandra21.6.11

    Oeh. En dan daar een kraaltje in, knoopje maken met wat garen, wéér een kraaltje, weer een knoopje, weer 'n kraal, weer 'n knoopje.. en voor je 't weet heb je 'n toffe stoffen armband.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. super! Ik kocht ook ooit eens een lintenkeerdevice, ook van Prym denk ik - en ik weet nog steeds niet hoe het werkt... 't is zo'n lang metalen ding, van vrij dunne metaaldraad en een lusje aan het eind. Mijn hoofd er al over gebroken. Maar nu is er dus iets anders. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw wat een uitvinding .....
    dat zag ik nog niet eerder ergens te koop .... Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Euh...waarom zou men een lint willen keren??

    BeantwoordenVerwijderen
  26. jeej wat een uitvinding. Want wat een gepriegel en gedoe elke keer (en dan denk ik steeds weer dat doe ik niet meer, maar vervolgens wil ik bij een volgend project toch ook weer een leuk bijpassend lint).

    Handige tip ook in de comments van het touwtje. Dat ik het allemaal niet zelf bedacht heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. OH! waw! En ik nog dat prutsedingetje gekocht, dat ijzeren stokje..
    Dju, verjaarde ik maar, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. goed gevonden, maar ik doe dat altijd met een veiligheidsspeld en dat lukt me toch ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Handig. Met de overlock gaat het echter nog wat sneller, je moet enkel voorzichtig zijn. het is hetzelfde principe als Lucie zei, enkel zijn het de draden van de overlock die je eerst tussen de stof vouwt , niet doorknippen, maar ineens de overlock gebruiken en dan het uiteinde doorstrekken. super handig. De toverlintjes wordt het bij ons genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Maar allez, ik doe dat altijd met een toespeld en dat lukt altijd zonder probleem - of misschien keer ik gewoon niet genoeg lintjes om er last van te hebben, dat kan ook natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen