donderdag 4 augustus 2011

's Werels slordigste agenda, compleet met een how not to

's Werelds slordigste agenda
Gisteren besloot ik plots dat ik een agenda nodig had, ik heb eigenlijk dit ding, maar dat weegt gelijk lood en die ringen schieten altijd open, wat tot een klucht leidt aan de balie van de mutualiteit. En de post. En in de bank. En eigenlijk overal, vooral in de handtas is dat zeer aangenaam.
Ical vind ik dan eigenlijk ook niet zo handig, vnl omdat ik graag snel dingen opschrijf, meestal mijn telefoon ergens vergeten ben en ik heb het zo niet met dat toetsenbord. Allee technologie en ik, dat klikt niet zo.
Pen, papier en geen ringen dus!
Ik wist dat Elza d. ooit eens een handleiding had gemaakt om een boekje te binden dus ik ging voluit voor de handgebonden agenda!
En toen vond ik de handleiding écht nergens meer terug.

En deed ik het zowat à l'improviste...

Naaien
Ik zocht wat papiertjes samen en naaide ze tot katernen.
Aan een deel naaide ik twee lintjes.
Ik hou van boekjes met lintjes.

rillen
Ik zocht een kartonnetje voor de kaft.
Bij de buren, want mijn kinderen ontbijten uiteraard veel gezonder.
Ik rilde plooidingen, voor- en achteraan.
De katernen naaide ik aan elkaar met naald en draad, nogal slordig.
Toevallig vergat ik een foto te trekken.

Zwaargewicht er op
Lijm tussen de twee buitenste gerilde lijnen en dan ... wist ik het even niet.
Hoe zorg je er voor dat de samengenaaide achterkant tegen de rug komt, want dat kwam niet hoor.
Ik deed iets ingewikkeld met een lat in de helft van een katern en dan drukte ik dat tegen de rug, zo bij al de katernen en dat werkte redelijk, maar ik sloeg dus duidelijk ergens een stap over.
Een literair zwaargewicht er op, een uur wachten en ... het hing vast!

En omdat de kaft opzij ook een paar mm vastplakt ben ik er wel gerust in dat het blijft hangen.
Uiteindelijk is het toch al augustus.

Klaar!
Nog juist de dagen stempelen en klaar voor gebruik!


Afscheurbare vellen
Omdat ik niet teveel tijd wou verdoen van mijn druk huisvrouwenbestaan heb ik geen tijd gestoken in leuke extraatjes, misschien maak ik er nog wel eens eentje in het goed met meer toeters en bellen.
Het enige folieke bij deze spartaanse uitvoering zijn de uitscheurbare blaadjes, als dat maar niet slordig gaat worden met al die rafelige randjes.

28 opmerkingen:

  1. http://levenmetliv.blogspot.com/2010/02/een-erg-amateuristische-vorm-van.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://elza-d.blogspot.com/2011/02/naald-en-draad.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ik maar tijd steken in deze...

    http://gelukkigindejarenzestig.blogspot.com/2010/03/i-always-think-its-great-how-people.html

    ... terwijl ik gewoon het stikmachien kon nemen. Tsss.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kaft, LOL!

    http://meedoenisbelangrijkerdanwinnen.nl/boeken/een-kleine-cursus-boekbinden/

    Ongeveer dezelfde manier als Riet u hier meedeelt.
    Zo leerde ik het destijds ook op school.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. normaal gezien gebruik je schutbladen om de kaft met het boekblok te verbinden: een vel papier dat twee keer zo groot is als uw pagina's (oftewel het formaat van een dubbele pagina) plooien, één kant aan de kaft lijmen en aan de andere kant een strookje van een centimeter aan het boekblok. normaal gezien kleef je niks vast aan de rug. maar ik denk dat die van u ook wel ineen zal blijven hangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zou het schilderen. denk ik. nu is het nogal een lelijk reclamekaftje voor ongezond voedsel van bij de buren :-)
    maar hoewel het ietwat slordig is, vind ik het toch nogal goe. ik ben blij dat ge soms ook wat slordig zijt. Dat maakt de confrontatie met mezelf wat draaglijker...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik wil nu niet u affronteren maar ik vind die van polkadotjes, die ze nu onlangs op haar blog zette wel vele schoner! en oh ja: foei buren voor de cornflakes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind u agenda beter gelukt als de gestreepte rok van de vorig post daar leek u wel een Volendamse in ........

    Fijne dag ... Gr. Gerd@

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tof om te zien zo midden in het jaar. :D
    Ik was trouwens nog van plan binnekort een handleiding te geven voor boeken in te binden.
    Ik ben trouwens enorm jaloers op de kaft :D

    BeantwoordenVerwijderen
  10. waarom koop je zo geen mooie blanco boekjes en maak je daar geen agenda van?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moet daar niet nog een hoesje rond? Of heb ik de nieuwste rage weer gemist? Zelf heb ik er al een hele reeks in elkaar gezet, hoedjes dan, dus als je daar hulp bij nodig hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Marijke, Polkadotjes is wel onevenaarbaar goed hé!

    Ik vond de kaft anders wel het beste van heel het boekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hahah doet me denken aan vroeger op de mavo, bij gebrek aan leuke agenda's waar je ook niet veel in kon plakken, dat ik van een (of twee aan elkaar geplakte) schrift(en) zelf een agenda maakte

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem4.8.11

    Mmm Chocos :) ik vind het wel origineel en non-conformistisch om bij de bank/dokter/ziekenkas/.. zo'n agenda uit uw sacoche te toveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. lol!!!!

    ik ga toch voor de polkadotversie denk ik

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pfoe, wat een gedoe. Ik bind mijn boeken met het boormachien. Allez, net voor de naald eraan te pas komt dan toch.

    Het beste aan uw elitaire imago is toch wel het literair zwaargewicht. Een plebejer zoals ik gebruikt dan de drie delen van Van Dale. Stomstom.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Octavie4.8.11

    Ik heb ooit een cursus boekbinden gedaan, dat is keileuk. Nou, dus. Dat je het maar weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. pcomama4.8.11

    Ik had kunnen weten dat dat bij u vanzelf zou gaan, terwijl mijn pogingen de voorbije weken alleen maar eindigden in gooi- en smijtwerk met de misbaksels die ik ervan maakte. Ik heb het mij dan maar gemakkelijk gemaakt en uiteindelijk deze besteld: http://www.organised-mum.co.uk/zoomify_gallery.php?sku=FLB12&skindir=/skin/common_files&name=Family%20Life%20Book%20Diary

    Moest je ooit toch beslissen om deze (http://madamezsazsa.blogspot.com/2010/12/agenda-2011.html) weg te doen nu je zo'n megablits exemplaar gemaakt hebt, wil ik hem gerust recycleren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Fan van de kaft, definitely!
    Hoe anders dan uw dag te beginnen, te doorlopen en de eindigen met een blik op chocolade..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De kaft is echt super. Hoe kom je er toch op...
    Knap gedaan. Misschien maak ik dit jaar ook zelf wel eens mijn agenda.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wil er ook zo één! Mét cornflakeskaft én schoonheidsfoutjes. I like!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. super! vooral dan die choco's. Ik verwacht nog een vervolg met een choco's kabas!

    trouwens eel schoon stofke :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. leuk!
    in de flow (hebben ze dat magazine ook in Belgie?)was laatst ook een doe het zelf optie voor een boekje binden. Het is een leuke techniek!
    http://abonnement.flowmagazine.nl/?gclid=CJ6Jp4_kuKoCFQQj3godgE4W6g

    BeantwoordenVerwijderen
  24. daar gaat mijn ristoffa-verkoop...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Helga, ik ga PCO-mama er eentje laten kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb een 18 maanden agenda van Moleskine. Compact, licht, én genoeg ruimte om te aantekeningen achter te laten.
    Helaas (vanwege het compacte en lichte) is de kans daarbij wel aanwezig dat je 'm kwijtraakt, in alle slordigheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik vind deze superrrrrrrrrrrrrr!!!! Ik wou ook zo eentje in elkaar steken, maar omdat de "grote vakantie" al voorbij de helft is (en ik in het onderwijs een schooljaar -en niet een normaal- leven heb), moest ik dringend een agenda'tje kopen. Het is een simpel Brepoelsje geworden.
    Nu nog kaften, dus dit is wel een leuk idee ;o)

    Toedeltjes!!

    BeantwoordenVerwijderen