maandag 5 september 2011

Week 36

Week 36
Ahaa, u dacht waarschijnlijk: "Van die weekmenu's zijn we vanaf!"
Pech!
Ik heb gewoon twee weken niet gegeten, of toch niet thuis in ieder geval.
Maar we zijn helemaal terug, u bent nog niet van die weekmenu's verlost, dus dat niemand ooit reageert op mijn weekmenu-uiteenzetting raakt mij écht niet. Echt. Puh.
Ik heb zelfs net een nieuw kookboek gekocht, ook al op ons dagje cultuur, naast Hoensbroek en Valkenburg ligt zo ongeveer Maastricht met een geweldige boekenwinkel in de Dominicanenkerk die eerder al een slangenhuis, fietsenstalling en carnavalstempel huisvestte. Die Hollanders toch.
Ge kunt daar trouwens geweldige koffie drinken in dat kerksken.
Oh en op vrijdag (en woensdag?) is daar wekelijks een stoffenmarkt, allen naar Maastricht!

Allee goed, nu waar jullie allen op zitten te wachten, het weekmenu van de familie Zsazsa, deze week uit Vegalicious.

Oh nog efkes dit: voor heel deze weekmenu -een volle week eten voor vijf personen- moet ik geen enkele keer naar de winkel. Hoe fantastisch is dat, alles komt uit de tuin of uit de kasten. Oh en nu ter plaatse bedenk ik dit, misschien moet ik ook maar weer eens brood gaan bakken, ik word nog zelfvoorzienend. Buiten die kookboekenverslaving dan. Maar goed, we wijken af.

Maandag: Linzenpuree met tomaten en spinazie van pagina 169 met basmatirijst en naan.
Dinsdag 6 september: Abel verjaart! En omdat hij nog altijd niet praat kan hij ook niet kiezen, ah ja, zo gaat dat, pech. Ik kies voor hem groetetaarten met wat slaatjes en een dikke chocoladetaart, ik denk wel dat hij daarmee kan leven en misschien oefent hij dan wat tegen volgend jaar.
Woensdag: Curry met eieren van pagina 184 met gebakken uienringen en weeral rijst.
Donderdag: Orecchiette met broccoli en pijnboompitten van pagina 158, ik moet toch eens gaan zien voor een pijnboom wil ik echt zelfvoorzienend worden.
Weekend: Frittata met parelgort (wat is dat eigenlijk?) met doperwtjes en tuinbonen (p 198) en zoete sla. Die tuinbonen heb ik ooit eens ingeslaan onder invloed van Ottolenghi maar ik vond dat eigenlijk niet te eten, poging twee!


Wafelcakejes
Tot slot wil ik u nog even informeren: Wafels bakken met speltbloem lukt niet, of toch niet met twee recepten uit het Bakboek van de boerinnenbond, en die kunnen het anders wel weten. Het deeg was zo luchtig dat het aan beide kanten van het ijzer bleeft plakken, hoe goed ik dat ook insmeerde. Van ellende heb ik het verdeeld over muffinvormpjes en in de oven gekwakt.
Voila, die fout gaat u dan al niet maken.

Altijd tot uw dienst,
Mme Zsazsa

33 opmerkingen:

  1. Is Vegalicious een aanrader? (vraagt de een kookboekenverslaafde aan de ander)

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed, dan zal ik maar reageren, zeker?

    Ik bak vaak wafels met speltbloem en dat gaat prima. Ik gebruik dan ook wel sojamelk.

    Zeg maar als je het recept wil, het ligt bij mijn mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk het wel PC, ik weet het u zondag te zeggen!

    Lily, awel ik vind het keiraar, ik heb twee recepten geprobeerd en het enige waar iets aan kan gemankeerd hebben is de bloem.
    Gebruik jij een aangepast recept?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. graag speltrecepten :-) Ik mag geen gluten eten, behalve die van spelt en zoek dus al lang naar recepten die wel lukken. Ettelijke keren speltbrood proberen te bakken in broodmachine, maar het is heel bros en valt helemaal uiteen. Iemand tips ? tnx, ann

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah voila sé, nog een speltsukkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De weekmenu's worden anders zeer gesmaakt, hier in 'Holland'. Maar ge moogt die arme Limburgers geen Hollanders noemen, hè? Daar worden ze heel ongelukkig van, want eigenlijk voelen 'onze' Limburgers zich meer Vlamingen. 't is dat jullie ze niet willen (dixit 'jullie Limburgers' die ik er ooit over sprak) en ze 'ollanders' blijven noemen, anders waren die subiet de grens overgestoken, zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aha... Daar ook een jarige op 6 september! Hier ook, maar eentje die al 5 wordt en dus kan praten en kiezen... Hier zal het bloemkool met witte saus, worst en patatjes worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dees madam houdt er zich mee bezig:
    http://glutenfreegirl.com

    En deze madam heeft er ook een hoop.

    http://www.tarteletteblog.com/2009/02/recipe-index.html

    Voor de glutenmenskes dus

    BeantwoordenVerwijderen
  9. aha! kooktips onder speltsukkels. Eindelijk een reden om te komen lezen.

    Tinkerbel: ik ben behalve een kooksukkel ook een speltsukkel (of althans mijn kindjes toch). Ik heb op tinternet snel een recept gevonden dat ik nu al 2 weken elke dag gebruik. Het brokkelt wel wat aan de korst, het komt niet zo goed omhoog, maar wij eten het!

    400g speltmeel
    100 speltvlokken (blijkbaar om beter vocht vast te houden)
    allerlei zaden kap ik daar nog bij
    2 eetlepels olie
    4 g gist
    1 koffielepel zout (en ik doe dan nog 1 koffielepel suiker aan de andere kant)

    Hopla!

    En lily, dan nu graag uw wafelrecept. Jongens, ik ga nogal ne keer scoren thuis!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mesjelle5.9.11

    Madam, ik week-menuut al men huisvrouw leven lang, koop groentemanden van de bio-hoeve en haal sinds een tijdje veel inspiratie uit uw weekmenu's!Dus bij deze: zet dapper door,ik reageer niet zo snel, maar ben je al regelmatig dankbaar geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hmmmm tuinbonen! allez jong, smijt die overal bij, mistaat ni zene... in ne curry, groententaart, ovenschotel, pastasaus.. leef uit met de tuinboon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. voor een brood van 900g:

    in deze volgorde in de broodmachine kieperen:

    water: 396g
    verse gist: 20g
    speltmeel: 640g
    zout: 10g

    dan heb je een erg vast brood, wil je het iets luchtiger: een mespuntje ascorbinezuur (vit C kristallen) toevoegen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I lurve the Selexyz Dominicanen ook! En hun lekkere koffie en gebakjes, ook, alleen te weinig plaats, maar alla.
    Ik denk dat wij ook maar vegetarisch gaan eten, eens kijken hoe hard mijn achterban daarmee gaat lachen. Die praten allemaal al wel, dus dat wordt nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Photo-copy: bedankt voor de glutenvrije links, ik ben ook zo'n glutenallergie-menske! Ik lees hier over spelt, maar veel mensen denken dat spelt geen gluten heeft, het heeft minder gluten dan tarwe, maar het heeft nog altijd gluten! Ik mag het absoluut niet eten, ik bak voor de rest van mijn kroost met spelt: brood, wafels, pannekoeken, cake en koekjes en dat lukt heel goed, vind met mais, boekweit, rijst en gierst vele moeilijker bakken; dat blijft echt moeilijk samen hangen, begint te brokkelen en valt makkelijk uit elkaar! Zsazsa bedoel je van dat vloeibaar deeg voor de Brusselse wafels? Die heb ik ook nog niet met spelt gemaakt, maar de vanillewafels die lukken heel goed met spelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ow ja, water was ik nog vergeten in mijn recept. Snorry!

    400g speltmeel
    100 speltvlokken (blijkbaar om beter vocht vast te houden)
    allerlei zaden kap ik daar nog bij
    2 eetlepels olie
    4 g gist
    1 koffielepel zout (en ik doe dan nog 1 koffielepel suiker aan de andere kant)
    320ml water


    Hare onhandigheid, naais

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De markt in Maastricht is op woensdag en vrijdag, maar enkel op vrijdag ligt de nadruk op de stofkes. Trouwens, op de markt ligt een winkel ''t Panhoes' die vol ligt met leuke fournituren, en een hoop toeristische rotzooi... Maastricht is sowieso een absolute aanrader voor een citytrip!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ik zou het wel mogen eten, ondanks de gluten. Tarwe is bij mij de grote boosdoener ;-). Bedankt voor alle tips !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Esther5.9.11

    Hier dan een échte hollander die dagelijks geniet van je blog, van de patronen en foto's en ook heel erg van de weekmenu's. En dat het veelal uit eigen tuin komt, vind ik ook onwijs leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. aha, nog een reactie,maar niet voor uw weekmenu! Wel voor uw bijna jarige! hiep hiep hoera!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag madame Zsazsa, ik geniet altijd heel erg van uw stukjes en reageer nooit eigenlijk is dat raar helemaal als ik lees dat niemand op de weekmenu's reageert. Dus nu ga ik dat maar eens even doen. Ik heb ook meteen even opgezocht wat parelgort is, mijn moeder gebruikt het voor Watergruwel (heerlijk ondanks de naam)
    Gort is gepelde gerst. Parelgort is rond geslepen gort. Het wordt vooral gebruikt als basis voor gortepap en in watergruwel. De gort moet 12 uur geweekt en daarna ongeveer een uur gekookt worden. Tot begin 20e eeuw werd het in Nederland nog gebruikt als maaltijdbasis, maar in die functie is het thans vrijwel volledig vervangen door rijst en pasta. Gerst werd vroeger met pelmolens tot gort gepeld.

    Ondanks het in onbruik geraken van gort, dragen inwoners van het Twentse dorp Rossum nog immer de bijnaam gortekeurne, dat gortkorrels betekent. En de inwoners van het Groningse dorp Garnwerd worden nog steeds "Gortvreters" genoemd. Inwoners van het dorp Oosterend op Texel worden "Gortbuukers" genoemd. Er is tegenwoordig ook een kruidendrankje dat zo heet, maar dat is van recente datum.
    WikiWoordenboek
    Hartelijke groeten uit Drenthe-Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Katrien5.9.11

    Misschien ligt het helemaal niet aan je deeg, maar aan het weer.
    'n vriendin van mijn moeder is 'n geweldige bakster en die zegt dat het slagen van wafels bakken, even afhankelijk is van het weer dan mayonaise maken.
    Ik ging er onlangs bakken, deeg bleef langs beide kanten plakken, verschillende keren geprobeerd, ingesmeerd met boter, maisolie en zelfs met olijfolie, maar niks hielp. Heb het deeg in de frigo gezet en 's anderendaags gebakken; geen enkel probleem en lekkere wafels!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben fan van je weekmenu's! Ik heb er zelfs ooit een blogpost aan gewijd, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik die ondertussen alweer van m'n blog gezwierd heb omdat ik het weekmenu'ten zelf niet volgehouden heb...

    Voor alle glutenvrijen onder ons, op mijn blog vind je heel wat glutenvrije recepten: http://saskookt.blogspot.com. Wel volledig glutenvrij, en dus ook zonder spelt. Ik bak mijn brood met een glutenvrije broodmix die wij heel lekker vinden (merk No Gluten, te koop bij Bioplanet) en voor gebak gebruik ik vaak rijstmeel en amandelmeel. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Op vrijdag zijn er een pak meer stofjes te vinden op de markt in Maastricht dan op woensdag (ik steek namelijk ook regelmatig de grens even over om mijn stofjes daar te halen)Op http://www.maastrichtsemarkten.nl/ vind je een overzicht van welke stoffenkramen er allemaal staan, wie er die week niet staat, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. haha!ABEL ke gelukige verjaardag ! (aleh jag voor morgen dan e ! ) geef hem 2 dikke kusjes!
    -x-
    Marie-Lu

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ook hier een fan van de menu's. De tafel hier zou een stuk saaier zijn zonder Zsazsa-input. Waarvoor dank. Al geeft het soms rare combi's hier (gisteren nog risotto met daarbij oosterse varkensnieren). Enfin, de potten waren weer leeg, dus 't zal toch ok geweest zijn :-)
    Tot de volgende!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem5.9.11

    Hoezoe, geen commentaar? Dat is ons lang leven!
    Parelgort klinkt verschrikkelijk vies, de rest veel beter! Dank voor de pagina-aanduidingen...scheelt zelfs geblader!
    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
  27. appelstien.blogspot.com heeft ook een heleboel glutenvrije recepten op haar blogje staan...
    en uw weekmenu is gewoon formidabel! dankuwel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De cakejes zien er toch ook wel héél lekker uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Katrijn6.9.11

    Het maisrecept van een tijdje geleden was gisteren alvast heerlijk!
    Parelgort is gerst, denk ik. In Finland vaak gegeten in ontbijtpap en in een soort risotto.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zeg hoe zit dat nu met die circusfoto's..heb ik iets gemist maar wanneer komt de ontknoping??????????????????????

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Anoniem6.9.11

    Mme Zsazsa; als u in Maastricht bent geweest in de boekenkerk én op de stoffenmarkt, dan bnt u toch zeker ook wel in die leuke kookwinkel op de Markt geweest....
    Daar werk ik en ik heb u niet gezien, maar lees wel altijd uw blog! Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Caro7.9.11

    @ Tinkerbel: speltbrood bakken in de broodbakmachine is geen goed idee, omdat spelt heel delicaat is en in een bbm kapotgeslagen wordt tijdens het kneden. Speltbrood bak je best gewoon in de oven

    BeantwoordenVerwijderen
  33. "Neen, ik weet de spinazie niet staan want ik weet al wat ge dan gaat vragen."

    Uw Jef is de max, Mme! :D

    BeantwoordenVerwijderen