maandag 5 december 2011

Mme Zsazsa ♥ thee

Thee

Begrijp mij niet verkeerd, Mme Zsazsa ♥ ook van koffie. Zeker in de ochtend, of 's middags met een stuk speculaas en 's avonds na het eten, maar daartussen drink ik thee, veel thee, met de kan per keer. De kan die heel de tijd op de stoof staat, want zo hoort dat, thee moet heet zijn.
Als 's avonds (het is dan nog maar half vijf, maar al wel bijna donker, dus 's avonds) al de jongens rond de tafel verzameld zijn worden er anderhalve liters per keer gezet, want ik kweek theedrinkers, al dan niet zelfgemaakt.
Thee met een koekske en verhalen over school (en scheetmoppen), meer moet dat niet zijn.
Mme Zsazsa ♥ simpele dingen.


Zoethout
We hebben vele favorieten, maar een overeenkomst hebben ze bijna allemaal: zoethout, Mme Zsazsa ♥ zoethout.
Ook gekweekt, bij mijn grootouders kreeg ik altijd kalischenout om op te zabberen, ge dacht toch niet dat mijn grootouders wel deftig Nederlands praatten?

Tijdens mijn zwangerschappen verdroeg ik amper de geur van koffie, laat staan dat ik het gedronken zou hebben in plaats daarvan dronk ik liters zoethoutthee, om maar te zeggen dat mijn zonen redelijk bekend zijn met de smaak van zoethout en dat de thee voor rustige kinderen staat te verstoffen in de kast.

41 opmerkingen:

  1. Bij mij is thee echt een winterse aangelegenheid. Echt liters drink ik van het spul. Zoethout (zeker als ik verkouden ben), verse munt, rooibos, rozebottel, witte en groene thee, echte marokkaanse,.. en zonder suiker liefst. Want ik hou niet van warme zoete dranken. Ik ga mij nog rap een theeke zetten want ik kan weer de slaap niet vatten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je van zoethout houdt, is er nog eentje die je moet proeven! Het is thee van picknick en alleen verkrijgbaar in Nederland. tistzeggen, ik heb hem hier nog nergens gevonden, dus ik sla altijd een beschamende hoeveelheid in als ik over de grens ben. Sterrenmunt is de naam en de combi van zoethout en anijs. Goddelijk. Ik moet niks anders meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterrenmunt is mijn absolute favoriet. (http://pickwick.nl/Sterrenmunt.aspx) Maar weet idd niet of het in België te verkrijgen is.

    Mijn kids zijn helaas (nog) niet zo van de thee. Hier wordt er in de winter liters warme choco weggewerkt (zowel door de kids als door papalief) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goeiemorgen Mme,ik houd eigenlijk het meest van koffie. Heeel soms drink ik thee (in de zwangerschap inderdaad of als ik ziek ben) en dan drink ik het liefste Sterrenmunt thee of Minty Morocco. De laatste is met munt en zoethout, ook heerlijk, weet niet of het verkrijgbaar is in Belgie. Andere thee is aan mij niet besteed.
    Groetjes, Anne-Maroe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog lekkerder dan sterrenmunt is sterrenmix. maar dan wel in de losse versie; géén (ik herhaal: géén) zakjes.

    Gewoon in een eitje.

    En idd uit Nederland, bij voorkeur van de Erica maar Dille& Kamille is ook oké (ook in België, in Turnhout tegenover DS boekhandel of in Antwerpen achter de Grand Bazaar, genoeg reclame zekers?)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op één of andere manier drink ik ook enkel thee in de winter. En de enige plek waar ze echt smaakt is ook per liter bij mijn schoonmoeder in Amsterdam met honing erbij. M'n kleine meid aan de thee helpen is nog niet echt gelukt. De kabouterthee doet het enkele slokken en dan is het over. Zelf hou ik ook meest van zoethout, venkel en rooibos met honing. Maar thx Mme ZsaZsa, je geeft me de prikkel om het nog eens te proberen bij prinses! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook een thee-fan, drink dezelfde merken als jij maar dan andere smaakjes. De thee van Sonnentor hoort ook bij mijn favorieten. De 'Probier mal' met verschillende theetjes in één doosje is een echt aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook hier een theeliefhebster maar sinds ik in Servie woon heb ik een probleem. In de gewone winkels alleen kamille, hibiscus en munt te koop. Verse munt hebben we volop in de tuin en die is lekkerder dan de gekochte varianten. Gelukkig gaan wij een paar maal per jaar naar Kroatie naar de Lidl en daar koop ik dan meteen een grote voorraad thee. Zodat ik de hele dag thee kan drinken. Heb nog een paar "smaakjes-thee" vanuit Nederland, maar daar ben ik zuinig mee. Die is voor speciale momenten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog eentje met zoethout: de Marokko thee van het huismerk van Dehlaize. Overheerlijk. Ik drink daar tegenwoordig ook sloten van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mathilde6.12.11

    ik zit hier vanaf gisteren met spanning te wachten tot u iets ging vertellen over die plant, komt dat na de thee?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zoethout hou ik nu juist weer niet van. Maar die tummy mint is trouwens wel echt heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons ongeveer net zo'n mandje vol. Maar dan als gemene deler in alle thee: gember! En soms doe ik gewoon een stuk gember in plakjes in de theepot (niks niet schillen) en giet daar heet water bij, jummie!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het enige dat ik niet lust is zoethout! Wel anijs. Kabouterthee en Prinsessenthee van Piramide is echt lekker. En alle yogi-thees behalve die met zoethout dus. En een lepeltje zo vers mogelijk geslingerde honing! Ook mijn kinderen zijn er allebei gek op.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben ook een echte theedrinker maar bij voorkeur van losse thee: early grey, lady grey, lapsang souchon (alleen 's avonds), darjeeling.
    Uit een pakje: maroc van Lipton, rooibos en kauwgomballenthee van de AH.
    Maar zoethout, brrrrrrrrrrrrrrr .... niks voor mij (dat zabberen vroeger ook al niet)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. op kalischenhout zabberen! manman, zalig is dat.

    Ik ben zot van alle theekes van yogi. zo lekker kruidig, waar je het helemaal warm van krijgt vanbinnen. ook fruitthee's van celestial vind ik super. bij voorkeur 's avonds op een plateauke met wat speculaas.. mm kwijl.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. http://tijdtussendoor.blogspot.com/2011/11/maan-en-andere-dagen.htm
    Herkenbaar en heerlijk die theeuurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk he , vooral biologische soorten , dat zijn bij mij ook eigenlijk nog de enige die ik drink , ik houd ook van de spicy soorten van yogi , Black Chai bijvoorbeeld ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Thee is heerlijk alleen de vele bezoekjes aan het toilet, door al die liters vocht, vind ik wat minder..

    Drinken de zonen ook thee? Want dat lukt hier nog steeds niet :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Venkelthee is ook heerlijk, heb je dat wel eens geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ook een grote theedrinker en de kinderen ook met de papalepel ingegeven! En ook zo'n grote mand met alleen Yogi-Piramide en Zonnetura-thee's! Voor de kids de Efteling-thee's van Piramide! Net nog een blogstukje geplaatst over de yogi-thee's;http://fotografieilse.blogspot.com/2011/12/ayurveda-de-leer-van-het-leven.html

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik hou van koffie én ook heel erg van thee. mijn absolute topper is rozenbottel! ;-)

    PS. hoe maak je die hartjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. zoethout is indd. superlekker, jammer dat die niet meer in het lipton-assortiment zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hmmm lekker, thee! Een paar soorten uit je mandje heb ik hier ook. Bij mij is vooral de piramide sterrenmix favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. :O),dat kalischenout kreeg ik ook altijd, ik ben ook fan van de smaak. Alhoewel we thee lusten drinken we toch bijna altijd koffie, manlief en ik, en raar maar geen van de drie kinderen lust koffie ( en wij zijn verslaafd hé), de kids zijn dan weer wel echte theedrinkers met op zondag honing of kweeperengelei, en een goei babbel da mag elken dag natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zwijgt stil, ge wil niet weten hoeveel thee ik al gekregen heb omdat ik operatief opengesneden werd. En ik lust al die raar smaken niet. Om mij te pesten heeft de Aldi ook haar gewone thee uit de rekken gehaald. Het leven is tegenwoordig hard.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. sinds zoonlief het in zijn hoofd gehaald heeft dat hij 'kinderrrrrrrthee' wil,zet ik regelmatig een tasje rooibos meet een drupje honing. vroeger vond ik dat dat stonk en vond ik het vies, maar sinds dat het kinderrrrrrthee noemt ben ik er zelf ook zot van!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt voor de aanmoediging maar bij mij komt het er haast nooit van...ik ga mijn leven beteren

    BeantwoordenVerwijderen
  28. WAATT, bestaat er thee voor rustige kinderen?

    ..... Gaat meteen kijken waar we dat hier kunnen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik ben een grote theeliefhebber : groene thee's in alle soorten en smaken, rooibos, soms zwarte thee.... ( njam ! jasijnthee ! of rooibos-eucalypthus !, english breakfast ! ... )
    Zonder suiker meestal...
    behalve bij munt ( verse uiteraard ) - citroenmelisse- of saliethee....
    En bij earl grey - 1 van mijn absolute favo's ! - altijd een klein wolkje melk.

    Maar ...
    Ik wil geen kallichenhout en zeker geen rozenbottel in mijn thee's !!!!!
    never nooit!
    soms laat ik me daar in vangen.
    Dan koop ik zo'n thee met smaakje en dan zit daar oa een beetje rozenbottel in....
    Dat kan geen kwaad, denk ik dan.
    Ik ga dat niet proeven met al die andere smaken...
    jawel dus, ik proef dat altijd !
    Al geef ik toe : een zweempje callichenhout kan ik aan...
    Maar rozenbottel....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik drink liters thee, in alle soorten en maten. Die liefde begint mijn zoontje langzaam maar zeker over te nemen.

    Maar hier liever geen zoethout en liever ook geen rooibos.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zoethout is ook nog goed als je een lage bloeddruk hebt.
    Bij mij valt lindethee in de smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. hier ook thee en thee ertussen,Lust geen koffie alleen kindertjeskoffie zoals mijn collega laatst zei. 1cappuchino op een werkende dag.Fijn om te lezen dat er meer zijn die veel thee drinken. Geen sap of frisdrank voor mij.
    Veel earl grey en in de zomer koude pepermunt.
    mme zsazsa ik geniet van je blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @ Hilde: De ♥♥ maak je door de Alt-toets ingedrukt te houden en daar de 3 te tikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Euw, kalischenout vind ik nu echt eikebavies se. Vroeger kregen we dat ook soms in ons pollen gestopt en dan werd daar telkens met een lang gezicht wat op gesabbeld. Geef mij maar muntthee (zonder suiker) of Alpsthee. Simpel en niet te zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. uhh lekker thee!hou ik heel veel van!vooral van yogitea!
    maar en geweldige blog heb je!
    ik blijf gelijk maar hier plakken:0))

    groetjes uit duitsland

    san

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Algehele opluchting! Ik ben niet de enige die haar kinders thee voorschotelt. Mensen trekken altijd zo'n ogen. Drinken uw kinderen THEE???? En vragen die dan geen melk? Of limonade? Of fruitsap? Nee, want bij de thee hebben we zoooooooooooooveel smaakskes liggen dat het een plezier is om te kiezen. Hier drinken we dus elke ochtend allevier thee en ook 's middags, als we thuis zijn. Misschien moet ik ook maar eens de afternoon tea invoeren, of zou dat een overdaad zijn?
    Die zoethout-munt (Morocco) van dat grote merk is echt goed, en inderdaad ook de sterrenmunt, die heb ik leren kennen toen ik een paar maanden in Nederland studeerde. Als je van munt, zoethout en anijs houdt natuurlijk. En anders is het hier linde of kamille, liefst uit den hof. Manlief drinkt liever van die fruitdinges, maar ik weet niet of je dat eigenlijk thee mag noemen. Ik ben hem nog aan het bekeren, sssst.

    Katinka

    BeantwoordenVerwijderen
  37. thee met een stukje broodpudding MMMM

    BeantwoordenVerwijderen
  38. breath deep van Yogi tea : mmmmmmmm, met gember enzo
    en sterrenmix,
    en drakenvuur en prinsessendroom voor de kindjes njamnjam.....

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Kruidenthee is ook mijn favoriet, van zwarte thee krijg ik nogal eens hoofd of buikpijn. Zoethout schijnt hartstikke slecht te zijn als je een hoge bloeddruk hebt maar ik heb daar geloof ik geen last van en drink het graag.
    Mijn zoon krijgt al thee vanaf 6 maanden en lust het ook graag. Hij is nu 8 en als er verwende kinderen komen spelen die alleen limonade lusten geef ik ze toch eerst thee en zeg ik erbij dat dit thee is die vooral kinderen heel erg lekker vinden. Het gaat er dan zo in ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Je staat in het nieuwsblad magazine van 10 december 2011 ;)

    Mvg saramsa87

    BeantwoordenVerwijderen
  41. zie artikel:

    http://saramsa87.wordpress.com/2011/12/10/vandaag-blogs-in-nieuwsblad-magazine-te-zien/

    Prachtige foto van jou ;)

    Mvg saramsa87

    BeantwoordenVerwijderen