Week 10

seizoensgroenten uit Vlaandr'n
Vol goede moed reed ik maandagochtend naar De Biowinkel in De Grote Stad. Centjes geteld, herbruikbare winkeltassen in de koffer, ik was klaar voor Weekmenu 2.0: Versch, Vlaams en Vegetarisch Voor Veel Volk!
Ik had nogal wat afgebrost de voorbije weken, geen weekmenu gemaakt op zondagavond hé, dan komt het nooit goed, ik zeg het u!

Ik had al gespiekt bij de seizoensgroentenkalender dus ik wist wat er ongeveer in de winkel ging liggen.
Kolen.

Onbevreesd nam ik alles mee waar "Herkomst: België" bijstond (bij de broccoli heb ik valsgespeeld denk ik, er zal wel geen bordje bijgestaan hebben!). Aan de verstoog kon ik de verleiding niet weerstaan om wat vegetarischevleesvervangvierkanten mee te nemen. Ik ontdekte onlangs dat sommige van die dingen echt wel lekker zijn en niet gewoon naar vegetarischevleesvervangvierkant proeven.
Deze wel, de drie verschillende soorten waren enkel verschillend in kleur en naam, de smaak was identiek.

De savooikool werd puree en over de rest werd dieper nagedacht.

Week 10
Hier en daar kom ik de laatste tijd geroosterde bloemkool tegen. Intrigerend. Dat zou ik nu zelf nooit doen.
Maar ik deed het en ik ga het opnieuw doen! Ik maakte er linzen met een lekkere vinaigrette bij, liet Abel op het aanrecht zitten en ging even naar de kelder. Abel kapte er naar smaak nog wat rode wijn bij. Hij had ook het mes kunnen pakken om een vingertje af te snijden, dus al bij al viel het nog mee.

De regenboogsalade is de ontdekking van de lente en het is nog maar winter!
Jamie Oliver al weer. Een keukenrobot (en dat is spijtig genoeg niet grijs met wielen en lichtjes zoals ik jaren heb gedacht) is zo geweldig, zo'n ding er bovenaan in en dan alles raspen, wortels, wat knolselder, een stuk paprika, wat radijsje, een bietje, .... Daar wat dressing over en op 5 minuten heb je een vers en lekker slaatje.

Op woensdag kocht ik ciabatta (vezels) en wat nephamburgers (nep dus vol groenten) en bakte een paar uien lekker bruin (weeral groenten), daar veel ketchup bij (tomaten) en weeral stond er een superevenwichtige gevarieerde en gezonde maaltijd op tafel!

Donderdag was super, falafel van pompoen en kikkererwten met wat pitabrood, komkommerraïta en nog wat andere vulsels zoals fijn gesneden rode paprika, een restje van het geraspte slaatje van de dag ervoor en rucola. Zalig, op de foto staat het recept en bij Ann kan je het ook lezen.

Vandaag aten we net als gisteren uit de Vegalicious, de rigatone met walnoten, chili en mascarpone, daarbij bakte ik wat witloof met een dressing van rozemarijn, olijfolie en balsamico.

Morgen wou ik de risotto met wintergroenten maken, maar ik krijg bezoek van een koolhydraatlooseter. Dat gaat dan niet en ik vind het te ingewikkeld om daar nu een oplossing voor te vinden en zondag gaan we ook volledig voor de koolhydraten met de broccoli orrechiette uit 30 minuten.

Ik vind dit een schone weekmenu.
Dat er zo nog veel mogen volgen!