maandag 2 januari 2012

Week 1

Week 1
Ne gelukkige!
Week 1 seg!
Dat betekent: een nieuw weekmenuverzamelding, want dat hoort zo vind ik. Koken per week is toch nogal agenda-achtig en dat werkt ook per nieuw begonnen jaar.
Vorig jaar was ik nog maar net begonnen en maakte me er rap vanaf met een kaft en twee ringen, TOP!, ik vond het geweldig om daar zowat in te zitten bladeren op zoek naar bloemkoolinspiratie, ik zeg maar wat.
Ik dacht: Mme Zsazsa verdient een eigen boek!
Ik dacht dat eigenlijk in oktober al, ik dacht ook: Ik vind snel wel een gaatje om een boek te maken.
Niet dus, dit weekend moest ik het er wel tussenpakken.

Weekmenu, het boek
Dit werd het, een heus genaaid boek, met echte katernen, handwerk, niet met het machien.
Niet slecht vind ik, zeker als je weet dat enkel de lijm nieuw is en al de rest gerecupereerde materialen.
Een oud receptenboek, wat karton , een overschotje Gents behangpapier en oude kalenders om precies te zijn.

Week 1, recept 1
Met keiveel plaats voor notities en recepten.
En leeslintjes, drie!

winterlente
zomerherfst
Een blad om de wisseling van de seizoenen in te luiden.

seizoensgroenten
En daarachter staan dan de groenten per maand, superhandig om een weekmenu op te stellen.

kerstmenu
En een aparte katern voor de kerstmenu en -recepten.

ruimte voor recepten
En dan nog plaats voor recepten en notities.

Man, wat word ik daar gelukkig van.

Maar dat is nog niet alles, ik maakte niet één boek, maar twee!

Weekmenu, de boeken
Ook met Polkadotjespapier

zomerseizoensgroenten
IMG_8961schoon afgewerkt en al

Ook met seizoeninluidbladeren en seizoensgroenteninformatie en leeslintjes en plaats voor een kerstactieplan en schoon afgewerkt en al.

Maar ik geef het weg.
Aan de winnaar van de duurzaamheidstransitiequeeste waar u tot vrijdag nog aan kan deelnemen, volgende week woensdag maak ik eindelijk -dat moogt ge wel zeggen- de winnaar bekend.

Zo, nu ben ik weg, ik heb een boek te vullen!
Ah ja, wat ik deze week klaarmaak kan u zelf ook wel lezen, de grootste hits vertel ik u volgende week wel.

28 opmerkingen:

  1. Ik wil anders wel zo'n gevuld boekske winnen... met weekmenu's en al! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. van een incentive gesproken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zijn prachtig, en die geweldige behangetjes... Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. awel ja, dat vol boeksken binnen een jaar ! ik ben ook kandidaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooh, ik zou zo graag zo een boekje van u krijgen!! Als ik nu eens iets brei in de plaats, hm hm?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Ik werk ook met weekmenu's en krijg nu helemaal zin om zelf ook zo'n boek samen te stellen. Merci voor het idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ja, heel graag zou ik zo'n mooi boekje krijgen.... Krijgen nog wel, weet je dat wel zeker? Is er niet iets wat je er voor terug wilt?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige boekjes ! Benieuwd wat daar voor lekkers in komt te staan !
    Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  9. godverdomme! Ik wil dat zelf winnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knap werk, Mme!

    Wil jij jouw overzichtje van de maand-groenten met ons delen? Ik had vroeger zo'n lijstje, maar tijdens de verbouwingen of het verhuizen is dat verloren gegaan. Ik zou het wel fijn vinden om dat opnieuw te hebben.

    (Misschien deelde je het al eens met ons, maar ik zocht er al naar bij weekmenu en recepten, maar vond het daar niet. Misschien ben ik gewoon nog niet wakker genoeg.)

    Trouwens, een culinair 2012 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super leuk en handig idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een creativiteit zo aan het begin van het jaar. Een superboekjes heb je gemaakt.

    Zo'n boekje zou ik wel willen winnen.

    Groetjes, Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een handig lijstje met seizoensgroenten vind je bij de downloads op www.velt.be.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super, zou hier prachtig staan dat boekje en het zou ook handig zijn om mijn eigen weekmenu's in op te schrijven!
    Groetjes Liesje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Anoniem3.1.12

    ach mme zsazsa, wat maakte u weer iets moois.
    helaas heb ik in het geheel geen beeld bij uw ´duurzaamheidstransitieconcept´. ik prakkezeerde me suf maar er komt geen geweldig gedachtensprongetje binnen, helaas!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aja, ik vind dat idee om een jaar te wachten op een gevuld boekske helemaal niet verkeerd! Geduld is een schone (en in dit geval lekkere) zaak..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ahja maar ik wil dat ook graag winnen en ik ben keigoed met het milieu. Ik ben ahw de groensel herself.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een mens zou al spijt krijgen dat 'm niet kan koken!
    (Maar ik kan wel boekbinden)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. die knolselder met linzen is van Ottolenghi, is het niet?
    Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Amai, leuk! Ik hoop, duim, droom dat dat kookboek-om-te-vullen bij mij kan belanden. (duimduimduimduimduimduimduim

    Voor mme Li: ga voor de groentekalender eens kijken op de website van Velt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, iets winnen van Mme Zsazsa... dat zie ik wel zitten!!
    En 't is wederom zo mooi en 'eigenstijlig' gemaakt!
    Ik doe mee, ze, op de vrijdagvalreep.

    ps: een creatief 2012 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Anoniem6.1.12

    Oh wat mooi, dat wil ik ook wel!!
    Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Op de valreep: transitie op zn ecologisch: Een mentaliteitsverandering zodat we allen minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Alles wat kan helpen om die verandering teweeg te brengen noemt men in ecologische kringen "transitie". Zo zijn lezingen, ecologisch tuinieren, filmvoorstellingen, voedselteams, ... voorbeelden van stappen naar volledige transitie.

    transitiesteden zijn dan weer groeperingen die samen proberen te werken aan een leven zonder fossiele brandstoffen. Nu is dit niet te begrijpen als wandel- of fietsgroepen,maar door samen bijvoorbeeld moestuinprojecten of voedselteams op te zetten. Zo zorgen zij er voor dat ze voor hun voedselvoorziening de input aan fossiele brandstoffen tot een minimum beperken, aangezien schaars en eindig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Vera2.2.12

    Woohoo, ik heb ook zo'n gevulde schrijfboekje van receptengedrukt , maakt m'n gezond eten missie/voornemen voor 2012 stukken makkelijker:) Ik het idee van Ms Cupcakes en Cashmere, en het is heel mooi gelukt maar die van jou ziet er natuurlijk super leuk uit Missy:)
    Gr,
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super mooie boekskes... ben wel al te laat om te winnen, blijkbaar, dju.
    Misschien nog een leuk idee is om aan je groente en fruitkalender, het pectinegehalte van je fruit toe te voegen. Ik heb die op mijn blog staan onder fruit en pectine (www.madamconfituur.com) Ge moogt dat gerust overnemen bij een volgende creatie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen