maandag 18 juni 2012

Het ontbijt bijvoorbeeld

banaanpancakes
Soms beeld ik me wel eens in hoe dat hier later gaat zijn. Wanneer al die jongens groot zijn en met de fiets naar school rijden bijvoorbeeld. En dan 's avonds een voor een weer binnendruppelen. In theorie zou de oudste dan al ergens werken, maar aan zijn tempo gaan we daar nu even niet van uit.
Ik ben dan in de tuin aan het werken in een bloemenkleed en kom lachend met een boeket zelfgeplukte bloemen afgelopen naar mijn grote jongens (de grootste is nu al 1,95 dus dat komt in orde). Ik zet een pot thee (ze prefereren thee boven cola uiteraard) en zij zetten hun boekentassen meteen op de daarvoor voorziene plaats.
We zetten ons samen op het terras en babbelen gezellig over wat er die dag allemaal gebeurd is.

Nadien begin ik aan het avondeten (drie gangen) terwijl de jongens fluks hun huiswerk maken. "Mamaatje, zal ik straks het gras maaien?" vraagt er eentje. Ik knik hem glimlachend toe, schenk mezelf en Mr. Zsazsa (hij mag ook delen in het gezinsgeluk natuurlijk) die net de oprit oprijd een aperitiefje in en begin de tafel te dekken.

De ochtenden verlopen soortgelijk, ik sta aan het fornuis in mijn peignoir (moet ik nog gaan kopen) het ontbijt te maken en de jongens zitten frisgewassen aan tafel een glas sap te drinken dat "papa" net heeft geperst.

Het ontbijt is al in orde, al de rest volgt wel, alles komt immers altijd goed.

Nodig:
-2 eitjes
-2 bananen, van die rijpe die anders op de compost zouden belanden
-100 gram bloem
-1/2 koffielepel bakpoeder
-1 el olie
-1 dl melk
-1 vanillestokje voor de strevers

-Klop de eitjes los en meng er de geplette bananen onder.
-Daarna volgt bloem, bakpoeder, olie en melk, meng alles goed en begin dan te bakken.
Ik bak per keer 3 pannenkoekjes zodat geen enkele zoon hoeft te wachten.

Tussen 8 's morgens en 4 's avonds zit ik in de zon/voor de open haard een boek te lezen terwijl de poetsvrouw mijn huis op orde brengt, de boog kan immers niet altijd gespannen staan.

37 opmerkingen:

  1. Laat mij weten als ge zover zijt, dan laat ik mij door U adopteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LOL, Utopia volgens Mme. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk dat mijmeren, dat doen wij ook vaak. Nu zijn het nog tropenjaren maar eens zullen de kinderen veel taken van ons overnemen, toch?

    Ontbijt klinkt al een goed werkersontbijt, daar kan het dus niet aan liggen.

    Geniet van je boek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En toen werd ze wakker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ooohhh dream dream dream .......................

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh maar hier is dat al zo. Als ge niet in rekening brengt dat ze hun sap zelf moeten persen. En dat de boekentassen eigenlijk geen vaste plaats hebben. En dat netels ook schoon bloemekes krijgen om te plukken als ge dat echt wilt. En dat 'bloemenkleed' betekent dat het een kleed is met gras- en moddervlekken op. En dat de kinderen dankzij enig hersenspoelwerk denken dat ge van cola buikpijn krijgt en dus effenaf liever thee drinken. En dat de bunzenbrander op m'n werk ook wel voor openhaard kan doorgaan, en de labojas ook wel wat weg heeft van een peignoir. Echt helemaal perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. in mijn peignoir (moet ik nog gaan kopen)??????

    dat maak jij toch gewoon even?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben al zover, maar het is allemaal een droom gebleven.... Al is de realiteit toch wel heel boeiend hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. LOL - bij de peignoir kreeg ik zowaar de slappe lach!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wederom merci voor een 'oldtimer bananen-recept'. Ik was al bijna bananenijs met (jawel nog steeds...) paaseieren aan het maken. Dees is veel beter. En terwijl ik die pannekoekskes ga maken, ga ik net hetzelfde als jij dromen. Hier lopen immers ook 3 zonen rond, die ooit groot gaan zijn. Zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel, voor je mijmering, en fijne recept

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Misschien vind je nog wel een hippe versie van de peignoir uit en maak je er een boek over.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dromen moet je altijd blijven houden, heel belangrijk!! =)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mensen moeten blijven dromen, ok gij!
    (heerlijk trouwens: banana(chocolat) pancake,
    in Thialand stond dit elke morgen of anders s
    middags op t menu!)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hahaha Geweldig, word er vrolijk van

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ge zou er al die regen zo van vergeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hoe? gaat dat bij jou nog niet zo dan???
    Hier wel hoor! Alleen is hier de bloemenjurk een vuile flodderbroek, zijn de bloemen een krop sla, is de thee gewoon water en is het gezellige gekeuvel een warrige monoloog van dochterlief ... de 3-gangen menu is een utopie en het ontbijt zijn cornflakes en melk of een boterham
    oh en de poetsvrouw, dat ben ikzelf
    maar voor de rest lijkt mijn leventje wel heel erg op je beschrijving :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. zoude gij eigenlijk nog wel bananen kopen, worden die bij u niet dikwijls bruin?
    soit, pannenkoekjes als ontbijt, dat was hier jaren de gewoonte: dat was snel klaar(voorverpakte van den aldi want dat zijn de beste) en snel op :-)
    http://moekeveerlemaaktvanalles.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Droom nog maar even. Hier 5 pubers tussen de 13 en 21 jaar.
    Werkelijkheid: Je struikelt over bergen schoenen (maat 48!) en rugtassen die ze na schooltijd zo ergens laten vallen. Je vindt overal wasgoed behalve in de wasmanden. Ze eten niet mee zonder dat je het weet óf ze nemen allemaal iemand mee die moet mee-eten zonder dat je het weet... Ze hebben altijd geldgebrek en hebben geen idee waar het gebleven is. Ze zijn elke dag opnieuw verbaasd dat na het eten de tafel afgeruimd moet worden. Ze denken dat eten vanzelf op tafel komt en begrijpen niet dat je gekookt hebt. Op vrije dagen staan ze na de middag op. ALs ze uitgaan gaan ze tegen 11 uur 's avonds weg. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Ik roep regelmatig:"Ik moet wel heel veel van jullie houden"!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is ferm! Maar als je ze meteen na mekaar leest, donder je wel héél rappekes van die 'frisse tuingroene wolk op een zomerse ochtend' af...

      Verwijderen
  20. zaaaalig, zo wil ik ouder worden en doe ik ook graag nen echte ouderwetse peignoir aan.
    Wat zien die pannekoekskes er lekker uit, mijn buikje begint te knorren. Zeker nu als ge vast zit met ne gips in de zetel, dus het is huppelen met krukken naar de keuken om rechtstaand een eenvoudig boke met kaas te eten.Ik had ook liever pannekoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hehe, zo gaat dat bij mij ook zijn, maar dan met 2 grote jongens en 3 hele lieve meisjes. "Ik heb gehoord dat je als je puber bent 'stomme mama en papa' zegt, maar ik ga dat niet doen hoor, ik ga altijd heel veel van jou houden". Ok, dear, I keep that in mind...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Klinkt als Tiny in Wonderland ofzo :-)
    Tis u van harte gegund, mr of het lukt...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. en was het een leuke droom? ;)
    ziet er in iedergeval weer jammie uit

    BeantwoordenVerwijderen
  24. je bent de krulspelden vergeten voor bij den peignoir ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh ja, héérlijk die waarheid! Met van die fietsen die NOOIT een platte band krijgen, van die kleren die NOOIT vuil worden en van die kinders die NOOIT zagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Droom vooral nog even lekker verder..heerlijk deze droom!
    En geniet van elk moment nu:)Later.. later zal het anders zijn,heerlijk om je prachtig omschreven verhaal te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Vooral niet vergeten dat ze altijd met schone kleren uit school komen, zonder gaten in de net nieuwe broeken (o, vast geen probleem voor u, maar wel voor mijn geklungel op naaigebied).

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Moh, da's precies een beschrijving van ons huishouden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. geweldig, als de zon nou zou door komen zou ik het haast nog gaan geloven ook ;-) Ik droom vrolijk met je mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hahaha, geweldig! Dream on baby :-)

    BeantwoordenVerwijderen