vrijdag 16 november 2012

Tender, love and care

moestuin Ik ontdekte vandaag nog maar eens dat werken in de tuin altijd plezant is. Vooral als de kinders op school zitten en je een zee van tijd hebt, maar ook wanneer je nog snel even de tuin in duikt tussen het toestoppen van een gezond en voedzaam vieruurtje en het vallen van de avond. Dat ze zichzelf in dezelfde periode hebben bediend met een ijsje en een Leokoek, neem ik er dan maar bij.
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat ik werken in de tuin ook leuk vind bij temperaturen waarbij het dashboard van mijn auto een vriessymbooltje laat zien.
In tegenstelling wat ik altijd dacht.
Normaal kom ik de tuin alleen in wanneer de zon schijnt, ik heb zo'n regeling met mezelf, zon = buiten werken, grijs weer = binnen werken.
Ik vind dat wel gemakkelijk om niet zelf te moeten beslissen.

Omdat ik niet echt durf te vertrouwen op het aantal zonnedagen alvorens ik moet beginnen te zaaien gaat de regeling er moeten aan geloven.
Overdag hield ik me vandaag bezig met het aanleggen der perken terwijl de teckel jacht maakte op een mol. Voor een mol is zo'n pas omgeploegde wei natuurlijk het paradijs, daar had ik even geen rekening mee gehouden.
Voor het vallen van de avond probeerde ik nog snel een van de twee kruidenspiralen vorm te geven. Dat blijkt toch niet zo simpel te zijn. Ik zou het liefst drie exact dezelfde bochten hebben en dat vergt wel wat prutswerk, prutswerk met bakstenen dan, het is eens iets anders dan nepen tekenen in een rechte rok.
In deze kruidenspiraal komen de vaste kruiden die geen zuiderse omstandigheden verlangen en een voedzame bodem nodig hebben. Ik ben nog op zoek naar een naam voor deze subcategorie, misschien de Tender Love and Care-kruiden.
Bij de TLC-kruiden zit oa. bieslook, citroenmelisse, munt enz. (U merkt dat ik nog verder onderzoek moet doen), de andere vaste kruiden komen in een andere kruidenspiraal terecht en de eenjarige kruiden komen tussen de groenten te staan, gezellig.
Ondertussen ben ik niet meer volledig overtuigd van de vorm, misschien moet ik toch maar voor een klassieke spiraal gaan, of net voor iets totaal anders, een bloem ofzo.
Wat denkt u er van?

25 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een tikkie onpraktisch om je kruiden zo te planten. Maar och, sinds wanneer heb ik daar verstand van?

    En daarbij: een triskeles is altijd mooi om te zien (en daar heb ik dan wel een beetje verstand van, met een studie Keltische taal- en cultuurstudies op mijn CV)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geniet van je herkenbare verhaal en vind je vorm prachtig. Kruiden leven toch hun eigen verhaal als de spiraal niet voldoet zal je ervaring je vertellen wat beter werkt. Geen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geniet van je herkenbare verhaal en vind je vorm prachtig. Kruiden leven toch hun eigen verhaal als de spiraal niet voldoet zal je ervaring je vertellen wat beter werkt. Geen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geniet van je herkenbare verhaal en vind je vorm prachtig. Kruiden leven toch hun eigen verhaal als de spiraal niet voldoet zal je ervaring je vertellen wat beter werkt. Geen zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo'n eigen vorm heeft meer charme. Het is in zo'n formele structuur wel belangrijk dat je de vormen perfect symmetrisch neerlegt en altijd pefect herhaalt. Ik zou daar een mal voor uitsnijden in karton of plastiek waartegen je die stenen kunt afpasssen.
    En werken in de tuin is inderdaad altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is rozemarijn ook geen TLC kruid?
    Ik vind uw bakstenen spiraal van de foto wel chique! Maar ik twijfel of ge bij de TLC kruiden de vorm lang gaat blijven zien. Citroenmelisse kan hoog en groot worden (ook in de breedte). Rozemarijn dito (ten minste als hij in die kategorie valt).En Tijm ook TLC kruid of niet?

    En ik was ook inderdaad aan een mal aan het denken om het patroon te herhalen.
    Nog veel plezier!!!
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat klinkt het heerlijk, maar van kruiden heb ik echt geen verstand ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik vind het patroon wel heel leuk! wou dat ik zo'n grote tuin had! maar of het praktisch is...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie spiraal, maar ik zou de naam veranderen in Easy Love & Care ;). Rozemarijn en thijm horen er zeker bij en wat dacht je van heerlijke munt ??..veel plezier in de tuin !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 't Ziet er heel mooi uit, maar hoe ga je die spiralen afboorden? Als je de kruiden op de spiraallijn plant, zal die binnen de kortste keren toch onzichtbaar worden door de groeiende planten? Citroenmelisse en zeker munt gaan toch gewoon hun overwoekerende gang als je ze niet inperkt?
    Maar nogmaals, ik vind die vorm wel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind deze vorm prachtig! Maar ja.... ik hoef ze ook niet in elkaar te zetten... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En wat dacht ge van een kruidenspiraal alla "Yggdrasil". Ik heg er geen ervaring mee , maar het ziet er tof uit op foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het ziet er uit als een levensgroot kunstwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Doe pacman die achter de spookjes jaagt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Doe maar uw spiraal ! Ik vind het wel spannend. Ben ook op zoek naar iets leuk voor mijn eigen kruidentuin, dus ik ben benieuwd wat het wordt. Aangezien ik van plan ben in het voorjaar ook een groententuin te starten, volg ik uw probeersels op de voet. (eindelijk iets anders dan rokjes naaien, want daar ken ik niks van en tuiniers is toch meer mijn ding)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dat je een mooi ontwerp hebt gemaakt voor je tuin. Ik had het niet kunnen bedenken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Erg mooi, maar kun je nu nog kruiden planten? Vaste kruiden planten bedoel ik. Ikvind het erg spannend dit moestuinproject, bewondering!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Erg mooi, maar kun je nu nog kruiden planten? Vaste kruiden planten bedoel ik. Ikvind het erg spannend dit moestuinproject, bewondering!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Munt en andere woekeraars,kan je best onder controle houden door ze in een pot in de grond te steken, tenzij je natuurlijk liever woekeraars hebt maar dat lijkt me dan toch wat zonde van de mooie ontwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Schonekes. Hier is er ook nog heel wat werk in den hof. Vooral ruimte maken om te planten is een prioriteit. Maar een kruidenspiraal staat er al zo'n 3 jaar. Met succes. De kruidenslak (of 'de kak' zoals onze zoon (1 jaar op dat moment) zei bij de aanleg) is aangelegd volgens de spiraal van een slakkenhuis. We hebben in de hoogte gewerkt (begin van de spiraal onderaan en zo naar boven toe) m.b.v. kasseien die we nog op overschot hadden. Bij ons staan er allerlei kruiden in die komen en gaan: verschillende soorten tijm, rozemarijn, lavendel, peterselie, koriander, bieslook, oregano ... Spontane zaailingen van kamille lieten we gewillig hun gang gaan. Alles groeit en bloeit mits de echte slakken op tijd en stond te vangen. Anders is het o.a. bye, bye peterselie & co!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geen groene vingers hier, maar vind het wel leuk je te lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zelf zet ik de kruiden liever tussen de andere planten ipv ze apart te groeperen. Dit geeft een natuurlijkere aanblik. Té gekunstelde vormen doen me wat veel aan Versailles denken . Maar doe vooral je eigen ding! groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het plan ziet er verrassend leuk uit!Binnen een paar jaar een opentuinen-dag bij madame zsa zsa???

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Alléjom, zo'n gulden snede spiraalt toch van z'n eigen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen