maandag 31 december 2012

Nieuwjaarkezoete

NieuwjaarkezoeteNieuwjaarkezoete Nieuwjaarkezoete Het jaarlijks wederkerend gebeuren op de laatste dag van het jaar.
De eerste keer dat ik zelf meewandelde, al de vorige keren kon ik er iemand anders mee opzadelen.

Ooh jeugdsentiment.
Wij vertrokken destijds bij de bomma die vlakbij school woonde zodat we met een gezellig groepje waren en zonder ouderlijk gezag mochten gaan.
Het sneeuwde ook altijd, en het was minstens tien graden kouder.
Om de zoveel huizen woonde er een bomma zodat we geregeld onze natte wanten konden laten opdrogen terwijl we onszelf verwarmden met een warme choco.
Ooh jeugdsentiment, ik zei het al.

Mijn zonen zingen braaf dat van dat varkentje, net hetzelfde als wat wij zongen. Dat wij vroeger 'Hoog huis, laag huis, hier zit een gierige pin in huis' zongen wanneer niemand opendeed vertel ik hen niet, te vaak werd de deur alsnog geopend en dan staat ge daar schoon.
Wat ik Abel wel nog moet leren is dat hij de deurklopper moet loslaten wil hij niet elke keer naar binnen getrokken worden als de deur opengaat. Binnenvallen heet dat.

Na ongeveer 30 huizen zaten beide zakken vol, wist heel de grote baan wiens dochter ik ben -Och, die van de Walter!- en hielden we het voor bekeken terwijl de georganiseerde nieuwjaarszangers stevig doorzongen, de ouders met grote zakken op straat, de kinderen al van ver roepend wat de buit deze keer opleverde.
Volgens mij staat er achter de hoek een minibusje op hun te wachten.


Oud jaar, nieuw jaar
Ik wens u een gelukkig nieuwjaar!

33 opmerkingen:

  1. Beste wensen voor jullie allemaal x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je was vergeten om voor je zonen een echte nieuwjaarszak (in ons dialect "bes" met doffe e) te stikken. Dat hoort toch ook bij dat jeugdsentiment?
    Nieuwjaarke zoete, beste wensen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 't echt moet dat met ne dichtgestikte keukenhanddoek en een washandje met een veiligheidsspeld voor de centjes hé. ;)

      Verwijderen
    2. Deze traditie is me geheel onbekend als Hollandse schone , vertel! ......

      Verwijderen
    3. jep, da washandje was er bij ons ook bij!!
      hier doen ze dat niet blijkbaar :(
      als ik kids heb ga ik dat toch invoeren ;)
      zalig nieuwjaar!!

      Verwijderen
  3. Zo schattig!
    Voor u/jullie ook een fijn 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een warm en creatief jaar gewenst! En dat van die gierige pin heb ik de mijne vandaag ook niet verteld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gaan jaarlijks op verplaatsing naar oma en opa om de traditie te helpen voortdoen. Maar de kids doen dat niet voor de traditie, zunne :-). Het varken had bij ons op een bepaald moment 'geen voeten' in plaats van 'vier voeten', maar op het einde kwamen we toch altijd uit bij 'een gelukkig Nieuwjaar!'

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is echt jeugdsentiment. Is zo goed als in onbruik geraakt hier in de buurt. Jammer.
    Wij maakten vroeger met ons vieren (vier broers) de hele buurt onveilig, mooi verkleed, en zoals Katrien aangeeft, met een dichtgestikte keukenhanddoek en een washandje voor de centjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah, da was toch altijd plezant! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Twee paren is een koek," zong Liv en wij dachten och, rijmen, dat lukt nog niet als je drie bent. Tot ze later aan de keukentafel met een 'blote citroen' (geschild) speelde en zong: "citroenen zonder schil, is lekker voor uw bil." Zucht ende gelukkig nieuwjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier hebben ze hun 'bes' ook volgezongen en ging het regelmatig van 'koekenbakkennieuwjaar'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha zalig!
    Na de georganiseerde bedelbendes nu ook de georganiseerde nieuwjaarszangers, 't is eens wat anders.
    Wij gingen altijd Driekoningen zingen eigenlijk, met een ster en al.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oudjaar! Nieuwjaar! Twee koeken is een paar, ik wens u een gelukkig nieuwjaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar!
    Heb vandaag vele en dan ook vele zangertjes mogen verwelkomen. Mijne teller stond op 357! Maar goed, tis allemaal voor een goed doel.

    Ventje is van Vlaams BRabant, ik van de Limburg, dus ik ben opgegroeid met centjes krijgen en een drie koningentaart met nen noot in! Wat ook wel supergezellig was natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons wel degelijk zelfgestikte zakken hoor! "k heb ne kouwe rug, k kom volgend jaar terug!"

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier was het ook van dat en wat was het weer gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zalig hé! Ik had vandaag de indruk dat er meer zangertjes
    waren dan de vorige jaren...In het dorp kon je over de
    (kinder;)koppekes lopen ;)
    Het was mooi om zien al die blozende kinderwangen...

    2013 is nog een onbeschreven blad
    ik wens jullie veel mooie verhalen
    om dat blad te vullen
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, ik mocht van de Gilbert geen warme choco maken wegens - en ik citeer- "enkel maar zorgen voor oponthoud en minder kunnen zingen".
    Maar goed, eens ik een bomma ben, mag dat dus wel en aangezien ik vandaag al de hele dag een Damarreke onderaan heb, verklaar ik mij officieel tot bomma!
    Volgend jaar: warme chocomelk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gelukkig Nieuwjaar, Madame!!
    Hier wordt geen nieuwjaar gezongen. Gek eigenlijk want zo dichtbij.
    Bij ons gaan ze met Driekoningen, verkleed en al. Gelukkig heb ik genoeg koningen in huis. 't Gaat nog Vierkoningen worden over een tijdje. Dan gaan ze zingen van een oude hoed en a la berline postiljon.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. en op het einde al het snoep aan de mama geven die het binnenschrokt. Slavendrijver! :)

    Hier slechts 5 zangertjes, in mijn tijd meer dan 200. Weinig jong volk in de buurt ofwel hebben de kinders al sneuk genoeg.

    Beste wensen vanuit Tessenderlo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ken de hele traditie niet! Wie wil het vertellen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kinderen gaan van deur tot deur met oudjaar en zingen een liedje in ruil voor een snoepje. Ene keer als t pubers zijn worden dat jeneverkes

      Verwijderen
  19. Wij doen hier nog niet aan mee :-)
    Maar de herinneringen aan vroeger borrelen steeds weer op.
    Al heb ik de indruk dat ze nu hier niet vroeg voor op staan :-) wij stonden vroeger om 7 u al paraat om eraan te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Happy new year (vanuit een naburig stadje)

      Verwijderen
  20. Toch gek hoe dat van dorp tot dorp verschilt. Wij wonen op nog geen kwartier van jullie en bij ons is't driekoningen wat de klok slaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik woon sinds 5 jaar op een scheet van uw deur en ik mag elk jaar 0,0 zangertjes voorzien van een centjes of wat lekkers. Volgend jaar zou mijne oudste er ook aan kunnen beginnen, maar ik denk heb het liedje van dat 'hoge huis' aan te leren want volgens mij doen ze hier niet open na jaren gene bengel gezien te hebben.
    Trouwens jaren heb ik ook met zo'n washandje rond mijn nek uren door sneeuw en vries aan deuren gaan zingen voor een centje of snoepje (bij ons werd eerder een centje gegeven dan een snoepje).

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dan zijn we elkaar wellicht nog tegengekomen want ik ging er ook altijd zingen met verkleumde neus en koude handen. En wij West-Vlamingskes, op logé bij de tante in de verre Kempen, deden maar ons best om het Kempisch na te doen. Verder dan de Genebroek gingen we niet - want na die straat waren de zakken gevuld en de goesting om de buit te bewonderen groter dan de goesting om terug de straat op te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja, zeg, die omgestikte geruite keukenhanddoek, van jeugdnostalgie gesproken... Ik herinner me ook het dunne lintje eraan rond mijn nek, dat e het begon te snijden als de zak zwaarder en zwaarder werd. Tijd toch voor een verbeterde versie...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. waar is de tijd dat ik mijn kids de straat op trok, 't was wel om 'Driekoningen' te zingen!
    Fijn dat het jaar zo goed voor je was en dat je tevreden kan terugblikken!!!
    Ik merk dat stilaan de normale gang van zaken terugkeert in blogland, na prettige maar toch drukke, vermoeiende feestdagen. zelf doe ik snel een rondje langs de blogs die ik volg (want moet straks gaan werken) en denk binnen enkele dagen klaar te zijn om mijn eerste logje van 2013 te plaatsen! Ik wens jou en jouw familie een erg fijne start in 2013 met veel liefde, vriendschap en creatieve realisaties! Liefs, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Bij Zoonlief klopte dat van dat minibusje zo ongeveer. Hij ging met vriendjes zingen. Hun papa reed inderdaad rond om alle snoep te vervoeren. Ik moet nu een heel jaar geen snoep meer kopen, geloof ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. oohh zie die abel net een kabouterke , neusje in de lucht

    BeantwoordenVerwijderen
  27. oooh da snuitje haha, hier is het echt nostalgie ondertussen, mijn jongens zijn er te groot voor geworden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wij deden hetzelfde maar met sintmaarten http://moekeveerlemaaktvanalles.blogspot.be/2012/11/sintemette-zingen.html?m=0

    BeantwoordenVerwijderen