maandag 25 februari 2013

Tot beneden of niet, that is the question

bron kwijt En toen zei de architect:"Stopt eens met diene Pinterest, ge geraakt verward." "Uhuh", zei ik en postte zijn opgelegd embargo op Facebook waarop iedereen hem gelijk gaf en zei dat hij het wel lang had volgehouden.

Dus liet ik iedereen een tijdje gerust.
Maar toen kwam ik dit in mijn verbouwmap tegen en zag ik ineens wat ik wel met die ramen in de keuken zou kunnen doen.
Het zit namelijk zo, de architect raadt ramen tot op de grond aan, zowel achteraan als opzij.
Begrijpelijk, want achteraan is het zuiden en rechts het westen (Nooit Op Zondag Werken), maar zo helemaal tot beneden? Mm, ik weet niet, is dat niet nogal veranda-achtig, of nogal veel-inkijk, is dat ook wel lekker knus?
Ik weet het dus niet, dus ik dacht het wat tijd te geven, maar dan zag ik die foto.

Het kan natuurlijk ook aan de kleuren liggen, of aan de planten, of misschien wel de gezellige inrichting waar ik altijd meteen voor door de knieën ga, maar zo ramen tot beneden, dat is toch eigenlijk nergens voor nodig, wel?
keuken Ik dacht: Laat ik het eens tekenen. En toen dacht ik: Laat ik het eens vragen.
En voila, hier ben ik, zo snel kan dat gaan.
Ik denk wel dat er iets moet kunnen openstaan, gezellig voor in de zomer en zo, maar als er dan twee deuren komen en de rest van die gezellige houten ramen mét vensterbank, dan is dat toch licht genoeg binnen, niet?
Allee zegt het eens.
Hoe moet dat er daar uitzien?

bron kwijt In dezelfde map vond ik ook deze foto en toen viel heel het trapvraagstuk ook weg, want zo'n open trap, dat is het ook niet altijd, weeral een schoon stuk muur dat weg is. En voor open tredes heb ik het al helemaal niet. En dan zag ik dus dit.
Het kan natuurlijk ook het schattige meisje zijn, of het gezellig behangpapier, maar wat het hem helemaal deed was dat luikje rechs onder.
Zo geheimzinnig, wat zou daar achter zitten? Zou je er kunnen inkruipen?
Wat een leuke ruimte voor kinderen, we leggen er dan een matras in en gezellige nachtlampjes. En als de kinderen dan het huis uit zijn kan ik er de stofzuiger of een minnaar verstoppen, dus het luikje moest wel een deurtje worden. trap1
En dan kwam ik hier op, met zo'n grappige patrijspoort die vast en zeker op Kapaza te koop wordt aangeboden.

trap2
Of mss zoiets, een huis in een huis, maar dan moet ik wel zeker kleinkinderen, anders zit ik daar met mijn speelhuisje op mijn 72.

67 opmerkingen:

  1. Awel, wij hebben een veranda met ramen tot beneden, en ik zou dat in de toekomst toch anders doen. Dat staat daar ondertussen vol met bankskes met planten op, omdat ’t anders nogal leeg lijkt, zo vlak voor die ramen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij hebben ook twee schuiframen, een opzij en een achteraan. De praktijk leert dat we altijd hetzelfde raam gebruiken, het tweede hoefde dus eigenlijk niet tot op de grond. Wel leuk voor het uitzicht. De ruimte onder het raam benutten wij voordien ook niet. Wel stonden er plantjes op de vensterbank.. nu staat er een grote plant voor het vaste gedeelte van het schuifraam. Ik vind het wel leuk zo, ik hou van symmetrie en heb zo twee gelijke ramen. Jij hebt misschien diepe ramen, dan kan dat een gezellig zitbankje worden. Hier was/is dat geen optie. Wij hebben ondervonden dat het raam op het westen haast nooit opengaat. De wind blijkt meestal van daar te komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ramen niet tot beneden, inderdaad veel gezelliger met een vensterbankje.
    Die trap van dat meisje vind ik ook super, maar ik zou er geen speelhuisje van maken, dat is te af. Gewoon een luikje zoals op de foto is perfect. Wij hebben boven een klein kastje onder het schuin dak en daar kruipen de kinderen ook altijd maar in, ook al is het echt gewoon een kast. Een stofzuiger kan wel door zo'n luikje en een beetje iet of wat minnaar ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik kon kiezen: tot beneden, want meer licht, en dan kunt ge nog meer potten in het volle zonlicht zetten. Een beetje à la window farming maar dan met een of andere constructie die het toelaat om op 3 niveau's potten te zetten en daarboven toch nog voldoende licht binnen te laten. Allez, peis ik he.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ne gesloten trap! Kijk maar http://blog.holamama.es/un-restaurante-debajo-de-la-escalera/ ;-) (leve pinterest).
    En ja, soms wou ik ook wel dat wij wat minder ramen hadden, want zonder vensterbanken, en amper vrije muren, kan je een pak minder prullen tentoon stellen, en dat is niet altijd een pluspunt...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je weet al dat mijn huis er helemaal anders uitziet dan het jouwe, maar ik ga deze keer met je mee. Geen ramen tot beneden. Lichtinval komt vanboven. Niet van die halve meter lager, en deze ramen die gewoon wat dieper komen, vind ik veel gezelliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De beschrijving van La Merlette Blanche is natuurlijk ook een idee. Maar dan moet ge al genoeg potten staan hebben. Bij ons is 't geen zicht als daar zo maar 2 of 3 potten op de grond staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou gaan voor beide: de dubbele deur en links van de deur tot op de grond. De rechtse hoek rond het tafeltje (dus rechts van de deur en in de rechter gevel) met een vensterbank.
    Ramen op de grond zijn super als je buiten echt naar binnen wil brengen. Als je in je keuken het gevoel wil hebben dat je midden je tuin staat.
    Maar naar lichtopbrengst brengt die onderste meter niet veel bij. En las ik laatst een artikel (maar ik weet niet meer welk project en welk architectuurtijdschrift, anders zocht ik het voor je op) over de 'mythe van ramen tot op de grond'. Energetisch is het nl. nog steeds zo dat een geïsoleerde muur ong. 5 keer beter is dan een raam, dus als het niet nodig is, doe je 't beter niet.

    En ik stem voor de patrijspoort :-). Ouderen worden zelf vaak weer kinds, dus dat speelhuisje wordt fun op je 72!

    PS: inkijk?? je woont toch op den buiten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of dat speelhuisje wordt uw bed als ge op 85 de trap niet meer op geraakt...

      Verwijderen
  10. als je ramen tot op de grond pakt, dan valt uw minaar wel vlug op zodra hij vanuit dat luikje onder de trap vandaan komt. Ik vind een vensterbank zoals op die foto ook wel leuk. En een open trap zou ik nooit meer willen, want dan valt al het stof zo eronder, dus je kan er ook al niet veel onder zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is er voldoende lichtinval, maw heb je dus geen ramen tot op de grond nodig, dan zou ik voor de halve ramen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou ramen tot op de grond nemen die open kunnen draaien - in de zomer lekker de buiten naar binnen halen.
    Maar ik zou ook op maat gemaakte bakken /zittbanken laten maken die de vorm hebben van de vensterbank op foto 1 .De bakken zou ik op verborgen wielen zetten zodat je ze in de winter voor het raam kan zetten en dan op de bank met lekker veel kussen kan gaan zitten om naar buiten te kijken .....Indien je dit iets zegt stuur gewoon dan een mailtje terug en ik teken het eens voor je uit -
    info@diaz-sfeer.be
    groeten MArtine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het, dat is idd ook een optie!

      Verwijderen
  13. onze architect zei juist het omgekeerde: ik wou overal ramen tot beneden, hij niet. Wat ben ik nu blij dat ik hem braaf gevolgd ben, nu heb ik in de living een zalig grote en brede vensterbank ;-) In de keuken is wel alles tot beneden, niks leukers dan in de zomer alles openzetten en binnen en buiten in elkaar laten overlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat wordt de uitstraling van het geheel? Ramen tot de grond oogt volgens mij altijd modern, en niet zozeer landelijk.

    Openslaande deuren en daarnaast ramen lijkt me super. Eventueel aan de andere kant nog eens ramen die wel groot zijn, maar niet tot aan de grond. Dus even hoog als de ramen die in de openslaande deuren zitten zeg maar.

    En zo'n traphuisje: leuk :D Een trapkast is zeker ideaal voor voorraad, emmers, stofzuiger etc. Als je daar geen bijkeuken voor hebt of berging oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lage ramen tot 30 cm boven de grond met diepe vensterbanken!! Hebben wij ook en is heerlijk, als luierplek met kussens voor kinden en katten ( en mamas)... En ideaal voor planten en kweekbakken.

    Vraagje: waarom plaats je niet slechts 1 openslaande deur geheel links in je uitbouw, rechts daarvan die lage ramen...dan hou je veel meer leefruimte en plek voor grotere tafel over...nu zit je met je loopruimte middendoor..( en mijn ervaring leert dat je toch slechts een van de dubbele deuren gebruikt...)

    Groetjes Marian van fruitfabriek@blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik zag bij een vriendin blogster (http://cinnamon-cinnamonjewels.blogspot.be/) bij haar thuis een raam dat mij enorm aansprak. Het heeft een laag vensterbankje waar de kinderen ook aan kunnen zitten. Op mijn blog heb ik er een fotootje van (http://ysabje.wordpress.com/2013/02/10/potpourri-van-blessings/ de laatste) en toen dacht ik: 'zo'n raam tot op de grond da's eigenlijk nergens voor nodig...'
    ik wilde dat dus ook. nu zit ik heel de tijd te denken aan mogelijkheden om onze kinderen voor het raam te krijgen met een geimproviseerd tafeltje. maar het is niet hetzelfde...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Openslaande dubbele deuren, helemaal goed volgens mij. En voor de rest vooral géén ramen tot de vloer, maar gewoon 'gewone' ramen met een stuk muur eronder, met lekkere brede vensterbanken. Fijn voor een heleboel planten en zaaigoed, of om in te zitten en buiten te kijken.
    En absoluut een gesloten trap. Ideaal als bergruimte, speelhuis of wat dan ook.
    Succes met plannen!

    Groetjes, Pauline (www.beejplien.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. niet tot beneden, kijk:http://pinterest.com/pin/9148005465038613/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wij hebben ramen tot op de grond en ik vind dat wel leuk in de zomer. Vooral omdat we die ramen helemaal kunnen openklappen en het dan lijkt of onze keuken maar drie muren heeft. Beneden wordt dan een grote (ofja, 'groot') openluchtkeuken die overloopt in ons mini-tuintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. na dees, komt uwen architect zeker zot...
    korroge Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop niet dat hij op mijn blog komt :)

      Verwijderen
  21. De ramen niet tot beneden en in de trap lijkt me het (naast een deur(tje)) leuk een koofje te maken met houten lijst en deurtje (met hartje eruitgezaagd oid) zodat je daarin iets uit kunt stallen en dan het deurtje openzetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nee, geen ramen tot beneden! Ik heb dat overal en nu mis ik vensterbanken om gezellige prullen en planten en ander onnuttig gedoe op te zetten!
    En die trap met dat luikje, grappig is dat : doen dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik zou kiezen voor ramen tot beneden...overal als het kon (net een glazen huis). Zo van die ramen met ijzeren kozijn, vreed industrieel (check: http://pinterest.com/pin/257408934924033648). Want dan leeft ge zelfs in de koudste winterdagen precies in uwen hof. En wie kan er in de winter geen extra vitamine D gebruiken (allé, als ge uw raam opent dan toch)? En als het u stoort kunt ge der nog altijd een bankske voorschuiven hé( http://pinterest.com/pin/250442429250688069/).

    ps: Geen Oorlog Zonder Wapens - Nooit Opstaan Zonder Wekker..... k'moet ook altijd efkes denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoe zit je met verwarming? Als je nog ergens verwarming nodig hebt dan kan het niet tot de vloer die ramen. Hoewel het enorm mooi is..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat jij onder uw lezers nog geen architect hebt gevonden die het voor niks doet, verwondert me.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Openslaande deuren en ramen !!!! Anders heb je he-le-maal geen plek om iets leuks neer te zetten...
    En dat is een stuk landelijker ook. En knusser....
    Madame Zsazsa ik wens je veel wijsheid!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. geen ramen tot beneden, anders kunt ge uw botten/klompen/sloefen die ge snel aan- en uitschiet niet achter het muurtje verstoppen - en een vensterbank is toch zoveel gezelliger! ik ben bij onze bouw ook tegen de architect ingegaan hiermee, maar kleine kinders en handen tegen ramen en raamkuisafkeer werkten ook in die beslissing mee.
    en een dichte trap, natuurlijk! anders kan je toch geen stapels was op de treden leggen om mee naar boven te nemen (als dat elke keer tussen de treden valt, pfff!)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wij hebben zo'n half deurtje op onze zolder, en dat is inderdaad een hit voor kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. En een praktisch woordje: ramen tot beneden moet je veel meer lappen, aangezien de modder van de stenen bij een regenbui weer tegen de ramen aan spat. En als ze zon schijnt zie je dat weer...
    Tenzij je ze onder een balkon plaatst, natuurlijk.
    (Architecten zijn wel van de mooi, maar niet van de hoe-maak-ik-minder-schoon)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ga voor vensterbanken
    Ramen tot op de grond is idd veranda, geeft teveel spiegeleffect s avonds, meer poetswerk en bukken tot op de grond, en ge kunt niets kwijt op de grond, want dan ziet ge die rommel ook langs buiten
    Zeg dát maar tegen uw architekt

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zeker ramen tot beneden, denk ik dan, want in de zomer gaat hier alles open. Ramen lappen? Och een veegske meer of minder, daar zien we hier niet naar. Hier lopen dan ook 2 bengels rond die het super vinden om met hun vieze pollekes en hun vieze mondjes de ramen te besmeuren. Maar langs de andere kant een muurtje is ook handig om kastjes, bankjes, radiator, ... tegen te zetten.
    Goh en op Pinterest vindt ge superleuke dingen voor onder de trap. ;)
    Zoals dit... http://pinterest.com/pin/560698222327433072/ of dit http://pinterest.com/pin/560698222327473678/

    BeantwoordenVerwijderen
  32. wij hebben hier ook ramen tot beneden, geeft echt vakantie gevoel in de zomer als de wind waait, de kids vinden dat ook super, ze lopen veel sneller naar de tuin dan...
    Onder de trap zou ik, maar dat gaat niet omwille van keldertrap eronder, allemaal kleine schuiven laten maken, handig voor mutsen, sjaals, mijn haakgerief, knutselhebbedingen, stofjes, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Als de ramen tot beneden komen dan lijkt het wel of je in de tuin zit, zalig toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Denk eraan, Mme, elke centimeter meer naar beneden moet ook gekuist worden!
    Ik zou dus inderdaad de foto volgen. De tijd die je uitspaart door minder glas te moeten kuisen, kun je dan op je vensterbank-met-kussentje en een bekertje koffie doorbrengen. En als je daarvan bij ons dan verslag over uitbrengt, is iedereen gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. van den trap nog effe gesproken: wij hebben een open trap en ik zou het niet meer doen.. waarom? alles wat van de voeten valt, valt op uwen trap... bij een open trap valt dat dan gewoon verder naar beneden, wat ervoor zorgt dat je er eigenlijk niet kan onder zetten, zonder veel stof en gruis erop te hebben.... Gesloten treden, maar ik zou er geen kotteke van maken... gewoon een zwevende trap met gesloten treden,en eronder een tekenhoek voor de kids.... (of een bureautje voor uwzelf, of een plaats voor uw naaimachien...)

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Uw architect heeft gelijk. Losse beeldjes links en rechts samengooien, daar ga je op 't einde een warboel mee creëren, zeker in een verbouwing.
    Nu die vensters tot beneden of niet, dat is jouw eigen keuze. Ik kies zelf resoluut voor licht, iedere keer opnieuw, maar volgens mij stuurt jouw smaak meer naar vensterbanken. Dus been stijf houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. wij hebben die ramen tot beneneden na een jaar laten vervangen... t is HEEL SNEL vuil met spattende regen... je kan er eignelijk niks voor zetten omdat het er van buitenaf wel heel vreemd uitziet in dat geval..... je kan er niks opzetten ( en wel venster laat je dan je keuken kruiden groeien he ) ..... nu hebben we inderdaad ongeveer dezelfde vensters als op jouw foto, met een hele brede houten bak ervoor, waar we indien we visite krijgen gewoon op kunnen zitten, tafel bijschuiven en ineens 4 plekken extra hebben... die open kan klappen en daar heel veel paar schoenen inpassen... en waar onze lading kruidenplantjes voor de keuken lekker in het zuidelijke zonnetje staan ;_)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb ramen met brede vensterbanken op ca 45cm
    Zaalig, straks staan die vensterbanken weer propvol zaailngskes en plantjes.

    In n vorig huis had ik een breed schuifraam, dat mis ik nu wel een beetje, dat raam kon zo lekker helemaal open en dan leek zomers binnen en buiten gewoon aan elkaar te hangen.
    (enkel een gordijntje ertussen als vliegending)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. De meter van mijn tweede kind, dat was mijn kleutervriendinneke. Als kleuterke woonde ze in een oud huizeke in 't centrum van 't dorp. Zo één met een trap in de keuken. Eén waar de kinderen in een teil in bad moesten want er was geen badkamer. Eén met een alkoof onder die trap. De alkoof deed niet meer dienst als slaapplaats. Dat was het plaatske waar de strijkplank stond, de wasteil en waar schabbekes met speelgoed waren. Als de wasteil en de strijkplank weg waren, was dat het perfecte kleuterkamp. Man, daar hebben wij veel in gespeeld.

    En ramen? Met grote vensterbanken! Het zal wel zijn zekers.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dju seg... met al die reacties te lezen, begin ik schrik te krijgen. Onze ramen zijn al klaar en worden binnen twee weken geplaatst... bijna 16 lopende meter ramen tot op de grond... hopelijk krijgen we geen spijt, want wij zijn ook wel wat (heel) rommelig :)
    Ik vind het sowieso wel tof dat je met veel glas het gevoel hebt dat den hof een extra binnenruimte is, of andersom dat je precies buiten leeft (vooral leuk in de zomer). Ik wil buiten aan de vensters ook plantjes zetten (in de volle grond of in potten), dan komt den hof helemaal binnen.
    Extra raamoppervlak is extra poetsen, maar dat moet ge natuurlijk met een vensterbank vol dingeskes en plantjes ook doen he.
    Uw stijl is iets landelijker, dus denk ik dat vensterbanken daar wel bijhoren. Dan kunt ge nog in den hof kijken en komt er ook veel licht binnen. Wel rekening mee houden dat ook die onderverdeling in de ruiten extra kuiswerk geeft of ge moest dat tussen het glas laten steken (maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje kitcherig in de zin van 'fake' - en da is het nu ook weer ni denk ik he).

    In elk geval moet uwen architect doen wat jullie willen, of hij dat nu leuk vindt of niet. Jullie moeten er uiteindelijk op zien en in wonen, en hij verdient er sowieso genoeg aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Al mijn ramen zijn tot op de grond. Ik vind dat zalig.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wij hebben geen ramen tot op de grond, ook geen echte vensterbank, maar een zitbank met veel kleurige kussens op, en eronder plaats voor bakken voor speelgoed, schoenen, oud papier, etc. Ook zuidgericht. Zalig op zonnige ochtenden in de lente, een lekker warm zonnetje op je rug!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. een tussenoplossing misschien? Wij hebben lage brede houten vensterbanken op ong. 35cm hoog. Dat gebruiken wij als extra ruimte: meestal als schoenrek, soms als bank en in de lente om zaadjes te laten kiemen,... zo van die dingen. Veel gezelliger dan tot op de grond. Zal ik ne keer ne foto pinnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Ha, in mijn verbouwing wil ik een schuifdeur (dus tot op de grond) en dan een groot raam met zo'n zitvensterbank, waar je kussens op kunt leggen, of als je dat niet wilt, volzetten met foto's en zo.
    Dat van onder die trap, dat is een goed idee. Ik zoek me suf naar een goedkope oplossing voor kastjes en deurtjes, maar man, is dat duur als je dat moet laten doen. Kuch.
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Zijt ge nu wijzer geworden na het lezen van zoveel verschillende meningen?

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Hier ook een verbouwing van wat 100 jaar geleden een simpel boerderijtje was. We maken de keuken wat ruimer en hebben gekozen voor een achterdeur met ernaast een groot vast raam, dat ongeveer op zithoogte begint. Zo kan mijne man toch van aan de ontbijttafel de vogelkes zien scharrelen in de tuin (dat was zijn prioriteit) en ik zie al een gezellige bank met kussens voor dat raam staan.
    Ik ben ook wel een beetje bang voor dat grote raam: welk effect geeft dat 's avonds?
    Onze architect wou ons in eerste instantie in de woonkamer die op de tuin uitkijkt drie (!) schuiframen naast mekaar aanpraten. Ik begrijp dat hij dat knap vindt maar mij lijkt dat erg akelig als het donker wordt, en ik kijk niet graag tegen een wand van gordijnen op. Het lukt me ook nooit om de ramen echt mooi proper te krijgen zonder strepen.
    Ook nog iets om rekening mee te houden als je graag buiten binnenhaalt: de kleine beestjes van 'de buiten'. Onze buurman heeft 100 meter verder een gigantische koeienstal... dat brengt echt heel veel vliegen met zich mee. Zomaar zonder hor ramen en deuren laten openstaan in de zomer is in ons geval niet echt een aantrekkelijk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Haha! Bij ons was dat Nooit Oorlog Zonder Wapens. Maar da's niet zo vredelievend natuurlijk...
    Verder: als je al één paar ramen tot op de grond hebt, houd de andere dan gewoon. Ook minder werk bij ramen poetsen. En wie doet dat nu graag?

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ramen tot op de grond... Nee, ik zou dat ook niet doen. Al zou het alleen al vanwege het opspattende regenwater zijn die allemaal smerigheid op de ramen achterlaat waardoor ik waarschijnlijk vrijwel dagelijks de ontembare behoefte zou hebben om mijn ramen te lappen.... Nee, doe mij maar een een fijne vensterbank. En een luikje... onder de trap :)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Stel je eens voor:
    - Bij mooi weer deuren open, zo naar buiten, het mooiste uitzicht. Maar 's avonds tussen de lange gordijnen.
    - Of: lekker knus, minder uitzicht, minder buiten. Maar 's avonds achter de gezellige geraniums.
    Ik zou voor de combinatie gaan. Grote ramen bij het mooiste uitzicht, gezellige ramen voor de sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wij hebben gekozen voor de gulle middenweg. Openslaande terrasdeuren. De ramen beginnen pas 50 centimer vanaf de grond. Dus geen probleem met opspattend vuil e.d. maar wel dat als je in een stoel zit heerlijk naar buiten kunt kijken terwijl het niet te "bloot" is. Openslaand is heerlijk voor als er iets mis gaat in de keuken of om de eerste zonnestralen van de ochtend binnen te laten vallen.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, Liana, heb jij daar een foto van?
      Mijn emailadres is MmeZsazsa@gmail.com

      Verwijderen
  51. Ramen tot beneden op 1 plaats (met zicht op de tuin waar de kinderen spelen, gezellig!) en vensterbak op de andere. Die trap vind ik zalig, mijn nieuw huis moet dat gewoon ook hebben ;p

    BeantwoordenVerwijderen
  52. wij hebben hele toffe stalen ramen (fifties gevoel, heel leuk, met 'klapvensterkes'- veel leuker dan aluminium en toch niet te herschilderen zoals hout). Onze ramen beginnen vanaf ongeveer 45 cm van de grond: de perfecte 'bank'-hoogte dus: en die bank kunt ge openklappen: tadaaaa snelle opruimplek!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Katrien, dat klinkt ook al geweldig, hebt gij daar ergens een fotooke van?

      Verwijderen
  53. Wat een leuk nieuw werkwoord: kleinkinderen! En natuurlijk ook een leuk speelhuisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Voor onder de trap zou ik voor dit gaan:
    http://media-cache-lt0.pinterest.com/originals/14/2f/76/142f765c713b128b5128bd560c0899ce.jpg

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Wij hebben in onze uitbouw gekozen voor ramen tot op de grond én dakramen. In de andere drie muren zitten wel geen ramen, dus we hadden wel veel licht nodig. Op zich vind ik dat nog altijd mooi, maar ik heb na drie jaar wel twee serieuze bedenkingen:
    1. het is hier in de zomer veel te warm OMDAT er zo veel ramen zijn. Ondanks de dubbele laag isolatie in het plat dak en overal driedubbele superisolerende veiligheidsramen, ja. In de winter hebben we wel lekker veel licht, dat wel.
    2. onze 'buitenschoenen' staan altijd in het zicht. Ik mis een muurke om die achter te verbergen, en een vensterbank om kruiden op te zetten. Als ik het opnieuw zou doen, ik zou de glaspartij van 'buitendeur + vast raam ernaast' veranderen in 'buitendeur + half raam met vensterbank'.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ik kan alleen maar zeggen: wij hebben ramen tot beneden en ik mis mijn vensterbanken...... dus ik zou die zeker (deels) behouden!
    De ideekes hierboven (vensterbanken op zithoogte met daaronder/daarin opbergruimte) klinken geweldig.
    Ik zou zo alweer verbouwen (not!) :-))
    Succes!
    Het wordt vast geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. ramen tot op de grond heb ik ni maar lijkt me vree ongemakkelijk als ge ze moet kuisen, zeker als ge wat artritis of osteoporose in uw knieën hebt....
    en als uw mooie trap af is, wil ik mijn schattige monster-dochters wel eens komen droppen om daar schattig te zitten wezen. En zo'n speelhuisje lijkt me echt super! DOEN!!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. glas tot beneden is niet zo fijn als het gaat om schoonmaken. Bij elke regenbui spat het water op, of je er nu tegels achter hebt liggen, een geultje met kiezeltjes hebt of wat ook....je hebt zeker modderspettertjes op je ramen. Ik zou voor een deur gaan en voor de rest mooie grote ramen met een vensterbank voor planten, kussens om lekker naar buiten te staren of wat dan ook, maar raad je glas tot op de grond echt af....succes met het maken van keuzes!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik ben fan van ramen tot beneden, zeker als je van daaruit ook naar buiten kunt lopen. Ik stoor me duidelijk niet aan spettertjes op mijn ruiten, maar zou het ook niet erg vinden om er iets voor te zetten. Die ideeën van een bank etc zijn gewoon super. En een trap vond ik zelf de moeilijkste, maar ik ben achteraf heel blij met de open versie, zeker omwille van de ruimte en het licht.

    http://nobutterfly.blogspot.be/2013/03/open-of-niet.html

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Wij hebben een paar jaar geleden de keuze gemaakt voor openslaande deuren en aan weerskanten ramen pas vanaf 50 - 60 cm hoogte.Ramen tot op de grond zijn doorgaans altijd vies.Jammer van ramen, ramen horen schoon ramen zijn er om door te kijken. Heb je ramen tot op de grond, en veel spullen om in deze ruimte te plaatsen, dan oogt van buitenaf heel rommelig.Dat zou mij storen.
    De afbeelding in je bericht geeft veel sfeer weer.

    BeantwoordenVerwijderen