donderdag 30 mei 2013

Mme Zsazsa doet moestuinonderzoek

moestuin eind mei Een van de voordelen van een grote tuin is dat er wat kan geexperimenteerd worden.
Daar waar het in een kleine tuin op bepaalde momenten proppen is, is er hier altijd wel ergens een plekje vrij om iets uit te testen.
Ik leid u even rond op mijn proefveld!
Nog niks beginnen uittrekken!

Voor u getest
Test 1: Aardbeien doen het goed met bernagie in de buurt.
Waarom, lees je dan wel nergens, een fabeltje van de combinatieteeltliga?
Ik test het uit!
Ondertussen is de bernagie verdubbeld in omvang zodat het lijkt dat vooral bernagie het goed doet in combinatie met aardbeien.

Test 2: Dennennaalden is het nieuwe stro.
Dennennaalden zouden aardbeien een "wildere" smaak geven.
Met een beetje chanse houden de naalden ook slakken op afstand.
En met nog een beetje meer chanse raken de aardbeien niet beschadigd door de naalden.

Voor u getest
Test 3: Stro is het nieuwe aanaarden.
In permacultuur is het gebruikelijk om aardappels in stro te laten groeien. De filmpjes -en vooral de figurerende oudere heren met korte beige broeken- doen vermoeden dat het vooral gebruikelijk is in warmere regio's.
Ik aardde dan toch maar twee keer aan, maar vanaf de ijsheiligen krijgen de planten een wekelijkse portie grasmaaisel over zich.
Door minder aan te aarden loop je minder kans om de aardappelen die al in de grond zitten te beschadigen en het rooien zou makkelijker zijn, ik weet het u binnenkort te vertellen.

Voor u getest
Test 4: Mulch eens met gazetten tussen de courgetten.
Die verzon ik zelf. De kranten houden het onkruid tegen tot de courgetten groot genoeg zijn om het onkruid zelf te onderdrukken.
Bovenop de kranten komt een laag grasmaaisel of andere mulch om alles op zijn plek te houden.
Voor de moment zie ik niet echt meer het voordeel van de laag kranten als er toch mulch bovenop komt, maar je weet nooit welke revolutionaire resultaten deze proef kan geven.

Voor u getest
Test 5: Brandnetelgier is zo passé.
Die komt ook van mezelf.
Brandnetelgier is niet een van mijn favoriete dingen om te maken.
Eigenlijk heb ik het een keer gemaakt en is het daarbij gebleven.
Maar omdat ik brandnetels in overvloed heb én ik een fervent mulcher ben, mulch ik dit jaar met brandnetels.
Volgens mij is het beter, eerst en vooral blijven de voedingsstoffen langer beschikbaar voor de planten omdat ze niet wegspoelen en ten tweede brengen ze organisch materiaal in de grond, waardoor de grond luchtiger wordt en water langer kan vastgehouden worden.
Die vind ik toch goed gevonden van mezelf.

Voor u getest
Test 6: Doe een rubbertje om.
Koolvliegen leggen eitjes in de grond aan de stengels van kolen. Als die eitjes niet in de grond maar op een stuk plastic/karton (Een koolkraag) gelegd worden gaan ze dood. Zo simpel als dat.
Moesten ze wel in de grond liggen zouden de larven bij het uitkomen meteen de aan de wortels beginnen te knagen, wat geen goed nieuws is voor zo'n kool.
Simpele oplossingen, love it!

Voor u getest
Test 7: Ruik eens anders: koffiegruis
Beeld je eens in, je ziet een café maar ruikt spruitenlucht, dat wordt koffie drinken bij de buren.
Zo werkt dat dan voor de koolvlieg, maar dan andersom.
Hoop ik.
Moest de koolvlieg een kopvalling hebben is test 6 de volgende etappe om te overwinnen.

Ook wortelen kampen met goed ruikende, vliegende belagers, die krijgen dus ook een laagje koffiegruis.
Andere alternatieven zijn sterk ruikende kruiden tussen de planten strooien, bv citroenmelisse of salie.

Voor u getest
Test 8: Plant eens wat anders: Olijfkomkommer
Vorig jaar meegebracht van bij Hugo en zijn Eeuwige pluktuin, het zaad dan, deze plant wordt gelijk zijn neef en nicht komkommer en courgette elk jaar gezaaid. De vruchten smaken naar komkommer en kunnen wanneer ze klein zijn rauw gegeten worden of gevuld wanneer je ze laat groeien.
Ik reken vooral op het enthousiasme van de kinderen die andere jaren de peultjes stelen.

Voor u getest
Test 8: Plant het eens wat anders: De drie gezusters
Ook wijd geroemd in permacultuurkringen, pompoenen (of courgetten) worden samen met maïs en bonen op één perk geplant, de drie gewassen helpen elkaar. De bonen klimmen omhoog langs de maïs en geven in ruil stikstof af waar ook de pompoen van profiteert. De pompoen houdt dan weer de grond vochtig en vrij van onkruiden.
Ik reken vooral op het enthousiasme van de maïs, hopelijk kan hij de groeispurt van de bonen aan.

Voila, u bent nu aan het einde van de rondleiding, daar waar het naar spruiten ruikt kan u een koffie drinken.
Vergeet u zeker niet de gids?

22 opmerkingen:

  1. amaai, dat groeit dar goed bij u ! Bij mij is het nog afwachten want het heeft hier een paar dagen geleden nog gevroren ('k zit in de Ardennen) en het weinige dat ik al buiten geplant had is dus al dood :(.
    Dat van de koffie ga ik ook eens proberen, maar moet dat koffiedik zijn, of is gewoon koffie direct uit het pak ook goed ? (ik drink namelijk amper koffie)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben een echte beginneling, mijn eerste moestuin, dus alle tips zijn welkom! En ik heb alweer iets bij geleerd.....dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Brandnetelgier? Mulchen met brandnetel?
    Nog nooit van gehoord, maar ik ga het proberen! Ik heb er méér dan genoeg staan, ik zie bijna de kippen nie meer lopen. En de brandnetelsoep ben ik zo onderhand wel beu. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ben altijd jaloers als ik jouw foto's zie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ok, ik noteer dennennaalden, netels en koffie.
    Merci voor de rondleiding!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Merci voor de tips! Het grasmaaisel rond courgettes en de rubber ga ik ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gij zijt goed bezig! Nu nog hopen dat het zonnetje snel gaat schijnen. Nog een tip die hier al jaren wordt toegepast: stinkerkes (Afrikaantjes / Tagetes) naast de prei en de tomaten houden de aaltjes weg. Bij mijn grootouders legden we altijd stro langs de aardbeibedden. Zo bleven de aardbeitjes proper, werd onkruid tegengehouden en bleven de slakken weg. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier ook afrikaantjes tussen de ui/prei/wortel en kool. Maar koffieprut is ook een goed idee. Nespresso dus in de kast en de ouderwetse filterkoffie weer binnen handbereik!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke rondleiding, ben benieuwd naar je proefondervindelijke resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Olijfkomkommers smaken vooral naar rauwe boontjes, wat ik als kind altijd een lekker smaakje vond, en minder naar komkommmer, 't is maar dat ge't weet. Ze bloeien bijzonder 'overweldigend', mijn ma heeft ze nog als klimplant aan haar rozen-gewelf laten groeien...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tof gedaan. Ik kijk mee uit naar de resultaten van al uw plannetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer dat je zo ver woont of ik bracht je een paar plantjes aardbeispinazie, ik heb er teveel.

    de brandnetelmulch ga ik ook uitproberen, minder werk dan de gier.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er goed uit allemaal, een blogbericht vol tips ;) ik heb ook olijfkomkommer, ze gaan hard hoor!!!
    Brandnetelmulch lijkt me een hele goeie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lijkt me een fulltimejob die hof van u, wel geweldig cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Volgens mij groeit bernagie zowat overal goed.......maar ik zie het wel graag

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het ziet er allemaal al goed uit, ondanks het koude weer. En hoop doet leven, nietwaar?!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tof zo experimenteren! Uberhaupt tof, zo'n moes-weiland.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij gooien de koffieprut tussen de aardbeien, daarvan zegt men dat ze beter gaan smaken en de slakken vinden het niet fijn om doorheen te kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik had ook al eens gelezen dat mais en bonen het goed samen doen. Had alleen niet de link gelegd dat de bonen effectief tegen de mais opklimmen. Lukt dat? De bonen gaan die maisstengels niet wurgen ofzo? En dan is het telkens één boon per maisstengel?
    En die bernagie lijkt me nogal dicht bij de aardbeien te staan... binnen de kortste keren ga je de aardbeien niet meer kunnen terugvinden, lijkt me? Verder: experimenteer er maar op los, dan wil ik de geslaagde experimenten hier gerust herhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Komt volgens mij allemaal goed. De ton netelgier hier op de koer begint danig te stinken, de brandnetelmulch moet het inderdaad even goed doen. Als't minder stank geeft voor een even goed resultaat, is't een strak plan!

    Het enige waar ik nog een bedenking bij heb zijn de dennennaalden, die verzuren de bodem. Op zich kunnen aardbeien daar wel tegen, maar als je gaat roteren moet je er wel rekening mee houden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor de tips! Maar was vooral heel leuk om te lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe uw "drie gezusters"-experiment afgelopen is. Ik heb deze combinatie ooit gezien bij de Maya's in Zuid-Mexico, en vervolgens verschillende jaren geprobeerd, maar mij is het nog nooit echt gelukt (één jaar min of meer, maar ook toen was de timing niet optimaal). Ik vraag mij af of deze combinatie in ons klimaat wel werkt.

    BeantwoordenVerwijderen