maandag 24 juni 2013

Welkom!

kiptjens
Welkom in het kippenhok!
Een kippenhok seg, zo'n echt dan nog, precies eentje van de Aveve ofzo, terwijl ik altijd een geassembleerd kippenhok wou, zo eentje gelijk Anki bijvoorbeeld, zo een kippenhok dat zegt: "Hey, hier woont zo'n duurzaam iemand. De hippe versie!"

Maar ineens was het eind juni en waren er nog altijd geen kippen in het verschiet.
En toen reed ik naar een winkel en stak een degelijk -in de buurt vervaardigd- kippenkot in mijn koffer.
Voor geen geld Keirap, vooral dat deed het hem.
Ach hip, wie wil er nu nog hip zijn als je ook degelijk kan zijn, degelijk is het hip van 2013.

De dag nadien gingen we al om kippen, zo rap gaat dat.
Op de dierenmarkt van Mol kochten we 4 kippen, op de weg terug mochten de kinderen namen zoeken.

Meet the girls!

kiptjens
Babs, die eigenlijk Barbara heet, maar r'ren zijn niet simpel als je 3 bent.
Babs is een Wyandottekriel is en de oudste van de vier.
Babs is de kip van Abel en toen ik vroeg hoe zijn kip moest heten zei hij:
"Gewoon. Nek naar beneden en hap."
Toch eens werk maken van die logopedist voor de familie.

kiptjens
Betty, een Cochinkriel.
Op de achtergrond haar kleine zus.

kiptjens
Billie, die eigenlijk Brillie heet, maar r'ren zijn niet simpel als je 3 bent.
Billie is de kip van Jef, maar Jef maakt het graag gemakkelijk voor mensen met een spraakprobleem.

kiptjens
En Madam De Bruin, een verre nicht van Babs.
Madam De Bruin is hier niet graag. Madam De Bruin heeft heel de dag ontsnappingsroutes lopen zoeken.
Tot op het moment dat we haar kwijt waren en een ei in de plaats vonden.
De eeuwenoude vraag: Wat was er eerst, de kip of het ei was daarmee ook beantwoord.


kiptjens
Maar toen vonden we haar terug.

kiptjens
En even later hadden we ook geen ei meer.
En toen was alles weer normaal.

31 opmerkingen:

  1. Ha, een kippenhok van Zander. Hebben wij ook, tot onze tevredenheid. Als ge niet wilt schrijven 'voor geen geld', zet dan 'zijn prijs waard'. :-) Want dat zijn ze wel... (Zeg, da's hier ambetant om te reageren, er zit niks naar mijn goesting tussen dat lijstje 'reageer als'.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja van Zander!
      De prijs viel idd wel mee hoor. :)

      Verwijderen
  2. Wat een leukerds !!! Heerlijk als je daar de ruimte hebt !!! Zou ook wel een paar kippen willen, maar in onze woonwijktuin gaat 'm dat niet worden, helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sluit je elke nacht het hokje af?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de vossen?
      Dat zijn we niet van plan, toch niet zo lang de kippen van de buren vrijer lopen dan die van ons, wanneer de hunne op zijn beginnen we ermee. :)

      Verwijderen
    2. past maar op! hier in oevel liepen de vossen gewoon over het kerkplein onze tuin in en hap! met huid en de meeste haren..

      Verwijderen
  4. Degelijk en huiselijk. Daar ga ik ook voor. Niets mis mee. Ziet er gezellig uit.
    Geniet van je kipjes uhh ik bedoel van de eitjes.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit kan zo in een boek van Astrid Lindgren, Michiel van de Hazelhoeve bijvoorbeeld !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel succes ermee. Hier heeft de oudste twee jaar lang het onderhoud van de kippen op zich genomen, maar nu wordt het toch meer en meer mijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier worden de nieuwe kippen een tijdje in het kippenhok gezet, zodat ze de weg weten om te gaan slapen en eikes te leggen. Eitjes belanden dan meteen in het nest.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die Babs, dat is een regelrechte schoonheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, wij zijn hip. Dat had ik nog niet door ;-) Wij hebben namelijk ook zo'n paleis voor onze kippen, al is het een kleinere versie met maar één aanbouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gezellig, van die dames in de tuin :) Hoop ze hier ook ooit te verwelkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij kregen een nep-ei mee voor in het leghok, zo wisten onze kippen waar ze hun eitjes moesten leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er twee gekocht en in het hok gelegd, maar ik heb zo'n vermoeden dat ze hun hok niet indurven.
      's Avonds zet ik ze er in, eens zien hoelang ik dat nog moet doen.

      Verwijderen
    2. Hier heb ik kippen twee weken manu militari in 't hok moeten zetten. Een beetje later (toen de tip niet langer nodig was) vertelde iemand me dat je de kippen gewoon één volledig etmaal moet opsluiten in het hok.

      Verwijderen
    3. Ik vind dat anders wel tof, zo eieren zoeken in den hof. Voor de kinders is't elke dag pasen :-)

      Verwijderen
    4. hier worden de nieuwelingen ook steeds 24 uren verbannen hoor! Werkt prima.

      Verwijderen
  12. Wat een super-de-luxe kippenhok. Heel gezellig in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Allez jong, nu had ik toch wel verwacht dat ge voor 'Levend Erfgoed' kippen zou gaan, in plaats van import design. Zo'n oerdegelijke belgische kip, dat past nu toch veel beter bij uw imago :-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het ik weet het, ik was dat ook van plan, maar ik vond die Wyandottes zo mooi.

      Verwijderen
    2. 't Zijn dotjes, da's waar.
      En als ge van gedacht verandert, kunt ge ze nog altijd naar de school verhuizen. Dat is waar ons Australische importkip nu zit :-)

      Verwijderen
  14. Mdme ZsaZsa, mag ik je nog eens bedanken voor je wekelijkse sappige praatjes en leuke humor, je ongelooflijke energie in alles en je bloeiende creativiteit! Ik geniet ook dag na dag, week na week en maand na maand van je kalender.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jullie dames zijn echte 'pietzakken' dat ze de hele tuin mogen inpalmen, hier hebben ze een afgeschermd stuk van de tuin voor hun eigen welzijn willen ze niet tot avondmaal van onze Labrador gereduceerd.. Doe hun de groeten van Coco, Bertha, Lisa & Georgette, ook uit de Kempen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mevrouw de Bruin is niet goed wijs! Terechtkomen in zo'n grote tuin, én bij vegetariërs begot! Ze had het slechter kunnen treffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Yes, gelukt! Kiekens op uw erf. ;)
    Die Babs is inderdaad een ferm kiekske seg.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha, die kippenhokken van Zander, da's kwaliteit, dat staat hier na 4 jaar nog steeds te blinken gelijk nief. Schoon kiekens daar bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Amai wat een kot en wat een hippe dames :-). Echt ik ging onderuit bij uw blog. Bedankt om mij te doen lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dat is daar wel een "Kippenhok Deluxe" zunne, die kotkedeitekes hun villake.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier ook een hip Zander hok, 3 wyandottes (omdat ze inderdaad zooo schoon zijn!), talloze ontsnappingsroutes en eieren die door het toedoen van een overijverige 4- jarige zoon soms in de zetel teruggevonden worden... Je verveeltje nooit! Tel er nog twee oooh zo schattige eenden bij en de vreugde is compleet!

    BeantwoordenVerwijderen