zaterdag 22 maart 2014

Ik dacht, ik schrijf eens iets over boeken

Boeken 2013 Tijdens de zes maand schrijven en de zes maand in de moestuin werken die daaraan vooraf gingen was mijn enigste verzetje op een dag (en dat klinkt zieliger dan het is) mijn avondlijke afspraak met mijn boek.
Buiten in de zomer in een hangmat (leest eigenlijk helemaal niet zo vlot) of in de auto lees ik eigenlijk nooit overdag.

Maar dan, 's avond, onder het schijnsel van het nachtlampje en helemaal alleen in een groot bed zonder er er ook maar iemand begint te praten, aahh zalig.

Ik ben niet goed in boekbesprekingen dus je komt er hier zelden eentje tegen, maar omdat ik zelf graag boektips krijg dacht ik: ik doe eens een effort. (Dat dacht ik eigenlijk twee maand geleden toen ik deze foto trok.)
De boeken op de foto las ik in 2013 en ik heb ze even voor u gerangschikt.
Voor je het lijstje doorneemt leg ik u even mijn boekenaankoopfilosofie uit: ik lees het liefst leuke boeken, wat om te lachen, niet te zwaar... Om mijn algemene ontwikkeling toch wat vooruit te helpen lees ik minstens drie boeken per jaar die ik normaal NOOIT zou kopen, zoals boeken over de oorlog of over lang vervlogen tijden of over andere landen of culturen. Geregeld amuseer ik mij dan wel. Een mens moet zijn horizonten verruimen, niewaar?
Voila, met die kennis in gedachten presenteer ik u mijn boekenlijstje 2013

5 sterren
Ik rouw van jou - Jonathan Tropper
Het Literaire Aardappelschiltaart Genootschap Van Guernsey - Ann Schaffer
Vele hemels boven de zevende - Griet Op de Beeck
De Laatkomer - Dimitri Verhulst
Een akkefietje - Mark Haddon

4 sterren
Wij en ik - Saskia de Coster
Miranda van Frituur Miranda - Erik Vlaminck
Expo 58 - Jonathan Coe
Life of Pi - Yann Martel
HhhH - Laurent Binet
Bonita Avenue - Peter Buwalda
En dan nog iets - Paulien Cornelisse
The Middlesteins - Jami Attenberg

3 sterren
Eten met Emma - Herman Koch
Waarom Ferdinand niet lang alleen bleef - Barbara Constantine
Een man die Ove heet - Fredrik Backman
De Witte tijger - Aravind Adiga
Het Stockholm Octavo - Karen Engelmann
Het onzichtbare geluk van andere mensen - Manu Joseph


Voila, iedereen met dezelfde boekensmaak mag mij nu suggesties aan de hand doen!

34 opmerkingen:

  1. Awel, ik las hiervan enkel "vele hemels boven de zevende"... maar toch wil ik een suggestie doen: "half mens" door Maartje Wortel. Amusement verzekerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, dat klinkt idd goed, ik zet hem in mijn verlanglijstje!

      Verwijderen
  2. Ik hou er een andere boekenaankoopfilosofie op na en lach niet graag. Desondanks hard genoten van Ik rouw van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las er ook drie van jouw lijst. De best daarvan vond ik Bonita Avenue en ja. Ik wil je wel één tippen. Nachtfilm van Marisha Pessl (of zoiets). Die vond ik verrassend goed.
    Ik lees normaal ook geen boeken over oorlog of fantasy reeksen, maar ben wel getipt om die van Stefan te lezen (Oorlog en terpentijn), maar kan nog niet zeggen of het het waard is en ik las ondertussen ook zes van de zeven Game of Thrones boeken in het begin in een wip uit , maar nu ben ik die ridders en draken wel beu.... Ik lees ook geen romans, maar heb er nu toch twee op de stapel liggen :-) om wat luchtere kost te hebben. Daar ben ik nu aan toe. De zwaardere kost komt later wel weer....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn boekenaankoopfilosofie (leuk scrabble-woord!) is iets anders als die van jou, maar ik heb er denk ik toch twee die in jouw boekenaankoopfilosofie kunnen passen. Het Diner van Herman Koch, daar heb ik af en toe goed mee kunnen lachen, hoewel er toch een serieuze vraag achter het verhaal zit. En Joe Speedboot van Tommy Wieringa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb beide gelezen, het Diner is idd heel goed, maar Joe Speedboot heb ik halverwege weggelegd, ik vond dat er net iets te weinig gebeurde.

      Verwijderen
  5. 'Ik rouw van jou' is inderdaad 5 sterren waard!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bijna allemaal gelezen, en ik zou er ook enkele 1 of 2 sterren geven :-) Oorlog en Terpentijd is inderdaad magistraal, als je dan toch aan je jaarlijkse ik-moet-iets-over-de-oorlog-lezen-boek begint. Probeer eens Arthur Japin; de zwarte met het witte hart, bijvoorbeeld. Ik had het op mijn blog al eens over Het meisje van meneer Linh en Zijde (die laatste van Barrico). Moet je ooit geprobeerd hebben. Er zijn nog wel wat mooie Verhulsts. Het moet niet altijd zwaar zijn ook: De boeken over 'de geboorte van' van Daphe Deckers vond ik ook super. En in Frankrijk leerde ik een heerlijke feministische auteur kennen wiens naam ik nu even vergeten ben :-) Maar wie ben ik; ik vind 'wij en ik' helemaal niet zo super :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tof Mme deze tips. Ik hou op mijn blog lijstjes bij, een nog te lezen lijst en een lijst met boeken die ik aanraad.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb er 6 van je lijstje gelezen. Wat je ook misschien goed zal vinden: Dit zijn de namen van Tommy Wiringa, De man zonder ziekte van Arnon Grunberg, Puur van Andrew Miller, Vaslav van Arthur Japin, Vrijheid van Jonathan Franzen. Veel leesplezier en merci voor jouw lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoekt u wat vriendjes op goodreads.com en de boekentips stromen binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben begonnen met een 'Boek per week', maar ben na week 1 blijven hangen bij alle boeken van Cathy Lamb, zo hilarisch en warm, en met de romantische verwikkelingen waar ik zo van hou.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. merci voor het lijstje. Gepind voor mijn 3 weken durende vakantie in Kroatië. Zowat het enige moment in het jaar waarin ik boeken verslind.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 'Het hart van alle dingen' van Elizabeth Gilbert. Ik heb 'm nog niet uit, maar dat wil ik ook nog niet. Wat een heerlijk, luchtig, geestig, magisch, meeslepend boek. Echt een aanrader!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Alles van David Sedaris! Hilarisch, echt!
    Net uit: de zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje. Kolder, maar wel vermakelijk.
    Butcher's Crossing (van de schrijver van Stoner): past niet in jouw filosofie, maar wel een prachtig boek om je een aantal avonden in onder te dompelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb van Sedaris een bundel! (maar welke? :) )

      Verwijderen
  14. Ooo,Erik Vlaminck van Langs Vaderszijde en Langs Schrijverszijde. Wonderschoon! Ik zoek nog steeds zijn poëziebundel.
    Een aanrader is ook Hotel New Hampshire van John Irving!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Amerikanah van Chimamanda Ngozi Adichie, Vreemdeling van Riikka Pulkkinen, Stoner van John Williams en Alles gaat voorbij van Julian Barnes heb ik graag gelezen vorig jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die alles gaat voorbij heb ik pas gelezen, schoon boek, idd!!

      Verwijderen
  16. Ik was net op zoek naar goede tips voor Nederlandstalige boeken waar ik niet altijd op Multatuli uitkwam - maar leuke moderne boeken. Deze lijst neem ik als een begin! Net The Circle van David Eggers gelezen. Een echte aanrader - zeker als je bezig bent met social media.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Van Arthur Japin vind ik zelf 'het schitterende gebrek' geweldig, zo'n boek waarbij je terug vanvoor begint te lezen eens het uit is. Zijn 'de zwarte met het witte hart' kon we dan weer niet boeien.
    En qua oorlogsromans is 'De Boekendief' een absolute aanrader en ook dat jeugdboek, als ik me niet vergis, is de titel 'Allemaal willen we de hemel'.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oe, een andere tijd én een ander land.

      Verwijderen
  18. Huh? Het schitterende gebrek, bedoelt ge? Als 't u over de streep kan trekken: ik lees noohooit historische romans

    En nog een tip: ik heb dat Expoboek nog niet gelezen, maar 'het moordende testament' van Jonathan Coe is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja idd, dat heb ik al vaak uitgeleend!
      Beter dan de Expo!

      Verwijderen
  19. Hoewel ik meestal op goed geluk graai in het "net-teruggebrachte-nog-terug-te-klasseren-boeken"-karretje van de bib, ben ik altijd blij met goeie boekentips. Hierbij eentje voor jou, want luchtig & grappig & leest als een sneltrein: "De hartsvriendin" van Heleen van Royen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik hou van bleitboeken en dus lees ik oorlogsboeken: de jongen in de gestreepte pyjama-boekendief-post voor mevrouw bromley...Maar als je lachen en oorlog wil combineren moet je 'daar is hij weer' van timur vermes lezen! Ook de boeken van Carlos Ruiz Zafon heb ok van genoten en luidop gelachen met sommige personages <3 Firmin Romero de Torres

    BeantwoordenVerwijderen
  21. David Sedaris en Sylvia Wttteman. Beide geen literatuur, wel verslavend lachwekkend

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ha, die tweede zou ik alleen al maar om de titel lezen! Een goede titel verraadt meestal een goed boek. Zo kocht ik ooit 'Was alles maar konijnen' puur om de titel, en het boek was waanzinnig. Van Renske De Greef denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik trok gisteren met jouw lijstje naar de boekenwinkel om een voorraadje voor in de Paasvakantie. Eenmaal thuis kon ik niet meer wachten en begon ik te lezen in "Vele hemels boven de zevende". Man man man, ik kon niet meer stoppen! Bedankt voor de goeie tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik blijde verwachting van:


    -Het hart van alle dingen
    -Mannen van staal
    Elizabeth Gilbert

    -Americanah
    Chimamanda Ngozi Adichie

    -Oorlog en terpentijn
    Stefan Hertmans

    -Half mens
    Maartje Wortel

    -De Zwarte Met Het Witte Hart (Grote Letter)
    -Het schitterende gebrek
    Arthur Japin

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Puur van Andrew Miller! Zowaar een historische thriller, je leert nog iets bij, een beetje spooky maar nooit tè en de setting is geweldig, Parijs in de verlichting en iets met kerkhoven en zo. Echt een bedboek.
    En voor op een hete dag in de zwemvijver die je ongetwijfeld voor de zomer nog gaat uitgraven: Tijgers in rood weer van Liza Klausmann.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mieke27.4.14

    Op dit moment helemaal weg van Oorlog en Terpentijn. Vond persoonlijk Zomerhuis met zwembad beter dan Het DIner (Herman Koch). Ook een aanrader maar je moet doorzetten want het begin is nogal 'raar' : Post Mortem. Heb ook enorm genoten van Bonita Avenue. Andere aanraders : De engelenmaker (Brijs), De dag dat we Andy zijn arm afzaagden (Peeters), Het kleine meisje van meneer Linh (Claudel), Alsof het voorbij is (Barnes), Suikerspin (Vlaeminck), De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween (Jonasson), Kieken zonder kop (Goossens), Sprakeloos (Lanoye), Tonio (wel nen dikke maar zo schoon, Van der Heyden), De cementen tuin (Mc Ewan)....

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Misschien al geen tip meer wegens waarschijnlijk al door iedereen gekend maar 'we moeten het even over Kevin hebben' (vrij vertaald: we need to talk about Kevin) van Lionel Shriver is echt een topper. Ook verfilmd met Tilda Swinton.

    BeantwoordenVerwijderen