Weekmenu 12 en 13

<3 Callas confitur Een weekmenu maken is één ding, gaan zitten en er over schrijven een ander.
Maar omdat ik toch moet ontbijten en ontbijten achter de computer een van de geneugten van het huisvrouwschap met schoolgaande kinderen is, combineer ik deze ochtend beide. Op andere dagen zit ik wat te suffen met Pinterest of Facebook.
De huisvrouwen van weleer zouden nogal met hun ogen draaien moesten ze het zien.

Op de foto mijn favoriet ontbijt, een geroosterde boterham met confituur met een glas fruitsap. Ge ziet, ik vrees de koolhydraat niet!
Zeker niet met de confituur die ik vorig weekend ontdekte, Callas Confiture, ge zoudt voor minder een boke extra in de broodrooster steken. Al een chanse dat ik ook haar confituurboek kocht, want het eerste potje (aardbei met rozenblaadjes: de confituurhemel, ik zeg het u) is al op. Maar goed, weekmenuten dus. Daar gaan we!

Week 12
Week 12, dat is ondertussen al twee weken geleden.
Ik was toen helemaal in de ban van de koolscheut én ik had zin in macaroni met kaassaus dus ik vroeg Dorien voor een receptje. Ze bedacht iets, ik verklootte het door drie ingrediënten minder te gebruiken en vier stappen over te slaan. Maar het bleef macaroni met kaassaus, dus de kinderen aten hun buikjes rond.
Er was nog genoeg over voor de dag nadien, ik hield het dinsdag op een soepke van wortel, peterseliewortel en lavas, geweldige combinatie, het is zo simpel dat je geen recept nodig hebt.

Ik heb nog altijd wat pompoenen liggen, donderdag maakte ik van eentje dit fantastische gerechtje, zeker eens doen als je dat nog niet eerder probeerde.

Vrijdag ontvingen Dorien en ik in de moestuin rond de middag een journalist van Het Nieuwsblad. Tussen 12 en 1 eet iedereen dus zorgde ik voor de groenten (schorseneren en prei) en maakte Dorien er een risotto mee.
Oh die prei! Je moet dat zeker eens proberen.
Ik vond het zo lekker dat ik het in het weekend nog een keer maakte.

Week 13
Er was nog redelijk wat risotto over en daarmee maakte ik op de maandag van week 13 risottoburgers, gewoon een burger vormen, door een geklutst ei halen en dan door wat paneermeel. Voor erbij maakte ik groentestoemp en ik vond het niet echt raar om aardappelen met rijst te eten ik zei het al: Ik vrees de koolhydraat niet!
In de groentestoemp zaten wortelen, pastinaken, peterseliewortel, bladkool en aardappelen, alles stoven en dan een bodempje water erbij, lekker jong!
Ik deed nog eens ongeveer hetzelfde in de soep, met nog extra doorlevende venkel, snijbiet, kervel, selder, uien en prei. Toch ongelofelijk dat dat allemaal nog in den hof staat.

Om woensdag maakte ik nog iets van Doriens blog, de pasta met boerenkool met kappertjes en ansjovis, wederom een hit.

Donderdag weer iets van Dorien, preitaart met linzen (apart) en zoete sla, dat laatste kwam van mij, oh dat is toch lekker sé! Het eerste staat op bladzijde 245 van De Moestuin van Mme Zsazsa en werd door Abel als heerlijk bestempeld.

Vrijdag werd het deze pasta met weeral de koolscheuten en in het weekend aten we twee keer risotto met groenten uit de tuin. Dat was niet echt uit een niet te stillen risottogoesting maar omdat we twee dagen achter elkaar op de Ladies Fair stonden waar we ons boek voorstelden met twee kookworkshops.
Spijtig genoeg ligt het nog bij de drukker en stonden we er eigenlijk niks te doen, gelukkig was er risotto en een confituurstandje.
En zo zijn we weer bij het begin van deze tekst beland en is het verhaaltje klaar (en kan ik beginnen aan de weekmenu van deze week).
Smakelijk!

Oh ja, je kan nog tot woensdagochtend meedoen met de tombola van de tien gratis exemplaren van de tiende druk van Allemaal rokjes, iemand een idee hoe ik het makkelijkst 10 winnaars kan trekken zonder helemaal tot 500 te moeten tellen?