donderdag 14 augustus 2014

Dresscode voor zwangere moestuiniers

moestuinmode Toch niet te geloven hoe hard dat verdikt, het internet.
Maar bon, het is zoals het is en daar is niks aan te doen.
Ik heb echt ben ik dus nog altijd keislank, met een buikje dan, dat weer wel, want ah ja, ik ben zwanger, voor het geval u daarvan nog niet op de hoogte was. Al 26 weken lang. Ongelofelijk, ik kan het soms toch nog efkes niet geloven. Allee seg, nog een boeleke.

Maar goed, genoeg meligheid, er moet nog wel gewerkt worden natuurlijk, en dat gaat wonderlijk goed met zo'n baby in de buik. Alles hangt natuurlijk af van de kleding, dat ziet ge zo! Laat ik u eens wat tips geven. Er moeten hier toch nog zwangeren zijn?

moestuinmode
T-shirt en rok: Allereerst: I *hartje* tricot.
Terwijl ik dit schrijf zit ik frietjes te eten. (Ziet ge wel dat internet verdikt.) Achter mijn bureau. In kleermakerszit. Onmogelijk zonder tricot!
De outfit op de foto is dan ook zowat mijn vaste tenue, soms is de rok korter of langer, soms staan er mouwen aan het t-shirt, maar altijd is het tricot, ik heb zo'n vermoeden dat ik moeilijk afscheid ga kunnen nemen van mijn rekkend tenueke.

Zonnehoed: Vast onderdeel van de zomeroutfit, de zon moet maar een beetje van zichzelf geven of ik sta al te fronsen, keislecht voor de rimpels natuurlijk. Een zonnebril zou een oplossing zijn, maar een hoed geeft meteen een heel gezicht schaduw. En net dat is voor een zwangere vrouw gelijk ik perfect, want net zo min als rimpels wil ik een zwangerschapsmasker en laat ik daar nu toevallig heel gevoelig voor zijn. Bij de twee vorige zwangerschappen moest ik altijd mijn bovenlip insmeren of ik had meteen een snor. Deze keer is die zone minder gevoelig precies, maar ik wil het lot toch niet tarten. Zo'n zonnehoed staat trouwens ook gewoon heel erg sjiek, zeker in combinatie met de rest van de outfit.
En moest de zon zo hard schijnen dat een zonnebril ook nog van doen zou zijn, dan is het denkelijk te warm om in de tuin te werken.

BH: Ge zoudt het zo precies niet zeggen, maar ik heb voor de moment echt zooo'n tieten. Had ik dat geweten als zestienjarige ik zou nogal content geweest zijn.
Maar nu heb ik eens een Boezem, gaat de 90-60-90 voor de rest niet op, ge zult het altijd zien…
Niet zo simpel trouwens om een hele zwangerschap en borstvoedingsperiode lang steeds over passende bh's te beschikken, of toch niet als je niet elke twee maand naar de winkel wil lopen. Gelukkig zijn er dan ex-zwangere vriendinnen die zakken vol zwangerschapskledij langsbrengen. Dit exemplaar werd bijvoorbeeld nog gedragen door de alleraardigste Juffrouw Sanseveria. Haleluja! Help een vriendin, share je BH's!

Handschoenen: In andere maanden vooral om netel- en distelgeprik te vermijden, nu ook om niet in contact te geraken met eventuele kattenuitwerpselen die voor een toxoplasmosebesmetting zouden kunnen zorgen. Niet dat ik paniekerig ben aangelegd, maar ik maak het toch maar liever niet mee.

Botten: Ik tuinier bij voorkeur op sletsen, maar als het te koud of te nat is doe ik mijn botten aan. Sletsen dus, geen Birkenstocks, want als ge over deze laatste per ongeluk een halve gieter water kapt dan hebt ge het allerwalgelijkste gevoel van heel de wereld aan uw tenen.

En die onderbroek, daar heb ik het later nog eens over, dat is weer een ander verhaal.
Maar misschien hebben jullie nog kledingtips voor de zwangere medemens in de tuin en daarbuiten?

33 opmerkingen:

  1. Ha nog een zwangere in haren hof. Schoon is dat e. zo'n zwangerschapsjoggingbroek is anders ook super comfortabel tijdens het tuinieren. Al maak ik die dan niet zelf. Succes nog met baby en tuin. Ik ben zelf 19 weken en heb gisteren 3 u onkruid staan trekken. Daarna nog wat bloemen bijsnoeien en ik was pompaf... Gaat toch allemaal net iets minder vlot met een dikke buik.
    Groetjes,
    Mama LoNi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hebt ge ook tips voor de juiste houding??? Na vier uur tuinwerken gisteren was ik geradbraakt! Help mijn rug en bekken daarna zeg! ik ben 23 weken ver en inderdaad... Alles gaat wat moeizamer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Daar zal ik ook eens iets over posten!

      Verwijderen
  3. Ik tuinier wijselijk niet. 1) Ik heb genen hof om in te tuinieren, lekker makkelijk dus. 2) Waar zou ik de tijd vandaan halen ??
    Ben zelf ook 17 weken zwanger en ook al wreed aan 't vloeken op mijn balkon. Dat groeit precies met de dag !
    Succes nog. Liefs, Me

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht er indertijd zo over, over die outfit: http://onderdeappelboom.wordpress.com/2011/06/03/tuinharnas/ En waar heb jij dat nu eigenlijk aangekondigd van die zwangerschap, dat was in code zeker ;-) ? Je ziet er verder stralend uit hoor, maak je geen zorgen (zie: ik schrijf zelfs niet 'maak je niet dik' :-p)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo anti-toxoplasmose kleed ik mij wel niet
      Je kan eigenlijk alleen besmet worden als je kattenkat (dan nog van zo'n drie dagen oud) eet, en dat ben ik toch niet echt van plan, of ik eet toch al zeker niet met mijn voeten. ;)

      Verwijderen
  5. Dat groeiend balkon alloo kroket! ik ben nog maar 17 weken en ging al van A naar C. Wat zal dat geven over nog een paar weken?! ik houd mijn hart (en mijn hangboobies) al vast!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben zo blij dat ik van die zwangerschapsoutfits vanaf ben (of toch bijna, er is nog een beetje werk aan).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pfoe, dat je überhaupt nog aan moestuinieren kan denken. Met mijn bekkinstabiliteit zat ik rond week 26 al in een rolstoel.
    Geniet ervan, vooral :). En de enige tip die ik nog heb is een strakke buik/bekkenband zodat ik het allemaal niet zelf moest dragen. Is misschien op termijn ook prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. voor het BH-hoofdstuk :
    normaal heb ik een Fcup (met een rugomtrek van 85, een echt feest om een bh te vinden!)
    zwanger waren mijn "vriendinnen" haast even groot als mijn hoofd en met die pronte buik eronder leek ik wel een barbapapa ofzo
    de enige bh-tip die ik kan geven is : stap een goeie bhwinkel binnen en schaf u daar een zwangerschapsbh aan, die mensen kunnen u van een verbreedstukje voor tussen de sluiting voorzien en dan kom je heel de zwangerschap toe met 2 bh's (één voor in de kast en één voor in de was)
    die bh's zijn echt comfy, met zachte schouderstukjes enzo
    en eenmaal ontzwangerd zijn de "vriendinnen" zoals voorheen
    veel succes met de tuin en de baby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, toch niet te doen gij :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha nog een bezige zwangere bij! :) ik ben nu 25weken ver en kan mij het moestuinieren ook niet laten. En il k zeg het u 'tricot' is idd de oplossing halleluja! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben niet zwanger en tuinier niet. Toch heb ik deze post helemaal uitgelezen. Ik hoop dat dit niets te betekenen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, volgend jaar heb jij (schrappen wat niet past) een baby - een moestuin.

      Verwijderen
  12. onze hof is nog 1 hoop grond dus heb daar niet veel te zoeken momenteel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor zwangerschapsoutfits geldt toch vooral: als het maar lekker zit. Dat het goed staat is van iets minder zorg :) (die onderbroeken idd... ze zitten zo ongeveer tot onder je oksels, maar geven wel fijn steun aan de buik. Maar ze zien er niet uit!). In de tuin werken... daar moet ik niet aan denken. Ben nu 23 weken ver en moet t al rustig aan doen :(.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die had ik nog even niet meegekregen maar je ziet er prachtig uit! Enne wat kleding betreft, gewoon aandoen wat comfortabel zit en waar je je lekker in kunt bewegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. zwanger: check, 14 weken,maar moe jong! Die twee ander kinders met verlof doen daar ook geen goed aan :) En bekken, pff, da's weer een pretje. Ben al blij dat ik de moestuin heb uitgesteld tot volgend jaar :)
    Lang leve tricot, idd!
    en jij ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Maar Mme Zsazsa ... je straalt :-)... en da's kei waar van die Birkenstocks; vorige week nog ondervonden ... geef nooit uw tomatten water met Birkenstocks aan ... of wel ... maar giet dan niet over uw voeten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ah proficiat! Baby-boom in blogland .... ik heb na een zomer van rokskes eindelijk maar eens een broek in elkaar gestoken.... met mega tailleband... En hoera!!! frisser weer, byebye dikke voeten! of heb jij daar geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier ook zwangerdezwanger, 24 weken... Borsten van grote B ( ik noemde dat graag ne C) naar -nu al- een ferme E. En die jeuken en doen pijn dus ik voel ze zelfs groeien. Vestimentair deed tricot ook z'n intrede maar ik heb ook een washi dress en die zit zaaaaalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ik super vond waren de voedingshemden van Noppies met ingebouwde bh, geen koude buik tijdens het voeden, perfect in de wintermaanden!
    En verder lekker aan doen wat prettig zit en vooral niet knelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Joehoe voor de zonnehoed !!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk nieuws! Ik ben ondertussen 15weken, outfits die veranderen zijn heel herkenbaar, ik moet meer en meer stukken uit mijn kleerkast opzij schuiven omdat ze niet meer passen...
    Mijn eerste zwangerschapsrok ligt hier geknipt, maar moet nog es langs de naaiwinkel voor boordstof. Mijn stof is wel geen tricot, zou dat dan minder comfy zitten? De boordstof maakt toch al veel goed, zou ik denken, nee? Beha's heb ik ook al van de zolder gehaald van mijn vorige zs, want ik ging nu veel sneller als toen van C naar E. Gelukkig kan ik ze allemaal nog afdragen, beetje afwisseling mag wel vind ik. Op naar de 40 allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de rok groot genoeg is, is er geen enkel probleem!

      Verwijderen
  22. JA, tricot!! Alles uit katoen, jeans, .... wordt ver weggestopt. Ik vraag mij al wat dit in de winter gaat geven, van die omkrullende broekkousen is ook niet alles. Geef nog maar eens een kledingupdate met vriesweer. (borstvoedingskleding-update is ook gewenst)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben 6 maanden geleden bevallen en wat ik ook heerlijk vond is in een oude flanellen pyamabroek rondlopen (en hopen dat er voor 14uur niemand aan de deur kwam)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Proficiat! Dit had ik gemist!!
    X
    www.mamajulesjeanne.be

    BeantwoordenVerwijderen