zaterdag 15 november 2014

Mme Zsazsa lanceert (hopelijk) een nieuwe (oude) traditie #kraamkost

tomato tart5veglasagne Foto's: Ann Vertriest

Ik heb bij beide kinders nooit één kraamtraan geplengd.
De overgang van geen naar één en van één naar twee liep eigenlijk nogal vlotjes. De uren die ik 's nachts minder sliep, sliep ik overdag samen met mijn baby bij.
Nog gezellig ook nog.
Het enige moment waarop zelfmedelijden mij nader stond dan lachen was als er moest gekookt worden.
Dat moest bij een eerste kind niet per se iets zelfgemaakt of heel erg verantwoord zijn maar van het moment dat je nog een ander kind moet voeden zit dat toch wat anders.

Zelf eten maken dus. En reken maar dat rond etenstijd kind twee niet wou slapen en kind één extra vervelend deed en dat dan ook nog eens de telefoon ging.
Plus, ik weet niet hoe het met u zat, maar ik voelde mij de eerste weken na de bevalling niet echt op mijn best in rechtopstaande positie.
Ja dààr komt de huilbui!

Ik snakte ook altijd naar gezonde kost, dus ik vond het dan ook echt erg als ik niet aan koken toekwam.

Daar zat ik dus de afgelopen dagen aan te denken, hoe dat deze keer zou gaan. En hoeveel goesting ik nu al heb in grote porties lekker eten met veel saus en nog een slaatje apart en hoe erg ik dat ga vinden als dat uitdraait op een microgolfmaaltijd. Want -iets wat ik mij als jonge twintiger nooit had kunnen voorstellen- een mens kan écht genoeg afhaal- en diepvriesmaaltijden gegeten hebben.

En ineens zag ik het licht!

Mensen die op kraambezoek komen vragen vaak met wat ze je een plezier kunnen doen? Wel, ik ga gewoon een zelfbereide maaltijd vragen.
Bij een derde kind heb je babygerief met hopen, wat is een mens uiteindelijk met nog een pyjamake, knuffel of overtrek voor het verzorgingskussen?
Doe mij maar balletjes in tomatensaus met puree in de plaats!
Of een portie spaghettisaus met een pak spaghetti en gemalen kaas.
Of gegratineerd witloof met veel puree en lekkere kaassaus.
Of een grote kom minestrone, of quiche met een zakske sla en een potje vinaigrette, of een schaal lasagne, of moussaka, of stoofpotjes en curry's met rijst, of crumble of een zelfgebakken cake, of fruitsla ofzo. Misschien met een pintje erbij.

En vooral, ik nam mij voor om volgende keer als ik op babybezoek ga te vragen wat ik kan meebrengen om te eten.
Als we daar nu eens een nieuwe traditie van maken?!

Ik legde vanavond mijn idee voor op facebook. Want misschien trek ik het allemaal wat uit proportie, misschien vind ik eten net iets belangrijker dan de meeste mensen?
Maar het idee werd enthousiast onthaald, waarschijnlijk omdat het op facebook vol zit met zwangere en pasbevallen vrouwen.
Blijkt dat de meeste koppels snakken naar lekkere, gezonde, zelfbereide maaltijden in de drukke weken na de bevalling. Plannen, winkelen en koken is er dan echt soms teveel aan.

En zoals iemand opmerkte:
Elk bezoek een maaltijd laten voorzien, dat zou zo zalig zijn! En ge gaat zelden slecht eten hebben, want mensen doen altijd keihard hun best als ze voor iemand anders moeten koken.
Leve de ovenschotels en eenpansgerechten.


Voila, willen we dat afspreken?

#kraamkost En minder dan een dag na deze post is de eerste ovenschotel al gesignaleerd!
Applaus voor Annouk die vanavond de ouders van Ella-Louise gaat gelukkig maken.

Post ook uw #kraamkost op facebook, twitter en instagram.
Whahaa, zo tof!
En lees ook de comments eens, zo inspirerend!

52 opmerkingen:

  1. Ik ben niet zwanger noch heb ik al kinders, maar ik vind dat een gewéldig idee. Ik noteer het alvast voor als ik aan gezinsuitbreiding ga doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een super idee! Ik krijg er spontaan honger van! Ik heb hier een 3-jarige en een 4-maandertje in huis en ik moet zeggen dat het de laatste maanden ook veel microgolfeten is...
    Welke gerechtjes staan op je fotos by the way? Ze zien er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk idee! Ik probeerde ook soms bij pas bevallen koppels binnen te vallen met een ovenschotel of een kom spaghetti, ik word daar nog altijd over aangesproken soms, hoe cool ze dat niet vonden....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig idee!
    Wij passen het al een tijdje toe en je ziet de kraamvrouw haar gezicht zo opklaren als je gaat van 'ik heb iets kleins meegebracht' *kraamvrouw probeert niet te zuchten* naar 'ik hoop dat jullie het lekker vinden want het is maar gewoon lasagne voor twee dagen' *kraamvrouw krijgt tranen in haar ogen en probeert zich in te houden om niet meteen op het eten te vliegen*

    Veel beter als lawaaierig plastik-speelgoed-waarvan-ze-direct-het-knopke-zelf-vinden, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel goed idee! Ik zal anders bij jou op bezoek komen als jij daarna bij mij komt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had net voor de bevalling mijn vriezer gevuld met ovenschotels, nog even 250 kroketten gemaakt en 50 kaaskroketten, toen wist ik het : een vorm van nestdrang. Het is me wel goed van pas gekomen want het kind besliste om keizerlijk op de wereld te komen. Wij passen je leuke idee ook zo nu en dan toe, je moestuin delen is ook altijd fijn, want de meeste mannen kunnen gelukkig wel een eitje maken , wat verse kruiden erbij en een zalig gevoel verwend te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier wel keihard babyblues gehad en steeds met piekmomenten rond etenstijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een oude traditie! Ik ben een paar keer door iemand verwend geweest toen ik pas bevallen was met een zelfgemaakte schotel en zelf deed ik het ook al. Eten meebrengen voor een pas bevallen moeder. Hier is dat dus niet zo nieuw, maar fantastisch dat jij een groter publiek kunt bereiken waardoor dat misschien eindelijk opnieuw ingang gezet wordt. Doen dus mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem15.11.14

    Ik deed het al voor verschillende pas bevallen vriendinnen, en die zijn daar inderdaad ZEER content mee. Ik had ze diepvriesporties gemaakt met een schoon stickertje op wat er in zat. Want uw idee wordt minder ideaal als je op 1 dag 5 mensen met een ovenschotel en 5 zakken sla hebt staan natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, een geweldig idee! Onze 4de wordt vandaag 6 maanden en meestal is hij rustig alleen als ik start met koken.. Altijd feest, dus die maaltijden vind ik een geniale uitvinding! Als ze het nog eens vragen gaan wij een Zsazsake doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat doe ik al. De laatste keer heb ik versgemaakte lasagne meegenomen plus een fles wijn voor de papa en een zak chocotoffs voor de mama.

    Succes met de bevalling!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik durfde dat indertijd alleen aan mijn eigen moeder vragen, maar ik vind het een geweldig idee. Ik snakte ook naar lekker en gezond eten. Daarom ontvluchtte ik ook zo snel mogelijk het ziekenhuis. Onvoorstelbaar wat ze je daar voorschotelen. Gelukkig was ik altijd snel weer op de been om zelf achter het fornuis te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lag voor de bevalling keilang in het ziekenhuis en als mensen op bezoek kwamen vroeg ik ook veel iets lekkers van eten... 10weken ziekenhuiseten, dat is niet zo handig...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geniaal !
    Dat ik nooit op dat idee ben gekomen! Ik had het ook goed kunnen gebruiken in mijne tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. geweldig! Dit werd ook al geopperd door Celia Ledoux, schrijfster van 'Mama', een boek dat jij volgens mij ook wel zou weten te apprecieren, maar waar je wrsch niet veel mee aan hebt, want lijkt me vooral nuttig voor mensen die een eerste verwachten, zoals ik indertijd :-) ze schreef ook dat in andre culturen het helemaal anders is en pasbevallen moeders net de hele tijd verzorgd worden door hun omgeving, terwijl wij hier al van in het begin ons bezoek moeten verzorgen, bij wijze van spreken. Ik supporter dus volledig voor je idee, maar moet zeggen dat ik het bij nummer twee toch nog altijd niet echt durfde vragen... Zal wel aan mijn seutgehalte liggen... Misschien bij een derde, als dat er ooit van komt tenminste :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. fijn als een suggestie uit het Bollebuikboek , anno 1999, p 221 ' Hoe word je een ideale kraambezoekster?' blijft hangen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem15.11.14

    Dat doen wij op school voor elkaar ook, als er een mama bevallen is komt er een kooklijst en krijgen ze elke dag een verse maaltijd vd andere gezinnen uit de klas :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moh, dat vind ik een nog geweldiger idee!

      Verwijderen
  18. Katrijn15.11.14

    Hihi. Ik wacht hier ook op nummer drie, en bij mijn geboortekaartje zal een tekstje zitten dat we écht alles hebben wat we nodig hebben, maar dat een lekkere maaltijd een zeer welkom geschenk is. Zelf doe ik dat sinds nummer één ook voor mensen uit mijn omgeving, eten binnensteken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bijzonder goed idee! Wij hebben bij nummertje 1 al wat mensen gevraagd om iets te eten mee te nemen. Hadden een ingewikkelde opstart, dus eten koken was prioriteit nr 901. En hoe heerlijk is het om 's avonds alleen een maaltijd uit de koelkast te hoeven halen en in de oven te stoppen! Ik zou zeggen: spread the word!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem15.11.14

    inderdaad super idee. bij de eerste was dat hier niet echt een probleem, een keer in de week een grote kom soep voor ons en hij 6 maand enkel borstvoeding. Bij de 2de is het inderdaad moeilijker want dan moet die eerste ook eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Amai goei idee, maar wij doen een babyborrel... Misschien diepvriesbakjes vragen met maaltijden in dan? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Subliem idee! Kon ik nu maar de klok jaaaren terugdraaien....geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. lore beyens15.11.14

    Lap, mijn bezoekers zijn net allemaal gepasseerd! Heerlijke traditie, ik ben pro!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Supergoed idee!
    liefs en fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Anoniem15.11.14

    wat een super idee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een geweldig idee! Ik herken het zelf willen koken met jengelende kinders en een huilende baby helemaal. Ik ben voor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Niet zwanger, wel net een rugoperatie gehad waardoor koken niet mogelijk was en ik vind het heerlijk, mensen die met een maaltijd komen! Wist niet dat een mens daar zo blij van kan worden, ik ga het zeker ook uitdelen als het straks weer kan.
    groet,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. In moeilijke tijden kreeg ik ooit een verwenpakket van een vriend. Ik kwam thuis van het ziekenhuis (man opgenomen, ik ziekteverlof met burnout en 2 kindjes van 4 en 6 jaar) en er stond een doos voor mijn deur met koekjes, rijst klaar in 1 min, thee, sesamrepen, noten, mango... En dan nog overal een spreuk bij: snel-klaar-rijst > omdat je niet altijd een keukenprinses kan zijn; thee > om eens tot rust te komen; ... Was een enorme opsteker! En meer nog omdat die vriend dat uit eigen beweging had gedaan. Ik vond dat werkelijk hartverwarmend. Niet dat vroeger alles beter was, maar ik denk toch dat vrienden en familie vroeger meer zorg droegen voor elkaar (zonder verwijt hé), dat was meer ingeburgerd, mensen hadden zelf ook meer tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hier een heel andere kwestie : schoonouders die een dagje (veel dagjes) ouder worden en aan de sukkel zijn. De dankbaarheid die uit hun ogen blijkt als je met wat eten gaat, of zoals vandaag als ze bij mij mogen aanschuiven is onbetaalbaar. Het draagt meteen bij aan een warmere maatschappij ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ... O, ik herinner me plots een nog-niet-lang-bevallen-moment (lees: ik zat nog op een zwemband) in een vuil huis mét een oorontsteking en een kind aan de borst, en vrienden die mijn keuken indoken met een doos groenten uit eigen tuin, en me een risotto serveerden om u tegen te zeggen. :) Nu ik er aan denk: ik wil dat nog eens meemaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Katrijn16.11.14

      Hihi voor de zwemband. (Maar niet te hard, ik zie mezelf al zitten over een paar dagen/weken...). En inderdaad, wat je hieronder zegt, dat staat ook mee op mijn briefje: neem die grootsten maar even mee naar het park!

      Verwijderen
  31. O, en misschien ook een goede suggestie: ga eens iets tof doen met de oudere broers en zussen, zodat de mama eens een middagje alleen met de baby is. Toen ik bevallen was wou iedereen precies mijn kind afpakken en mij naar bed sturen, terwijl ik daar helemaal opgedraaid van geraakte omdat ik bij de baby MOEST zijn. Waar ik ook helemaal van opgedraaid geraakte was dat de grote broer op het grote bed stond te springen en er af tuimelde tijdens de borstvoeding. Dus: neem die grotere kinderen mee en maak ze lekker moe. Maar dan niet zo moe dat ze janken tussen thuiskomst en bedtijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ha ha! Hier deden wij dat! Mijn zussen kregen spinazie en biefstuk na de bevalling om het ijzer weer op te krikken. En mijn schoonmoeder kwam met regelmaat koken na alle drie de bevallingen en ik moet zeggen dat bevalt heel goed!
    Dus doen, zeg ik!!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Superidee !! En iets leuk gaan doen met broers en/of zusjes is ook super !

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Superidee! Maar uh, geldt dit alleen voor pas bevallen mama's? Ik ben mama van twee 8 & 14, en nog steeds is het hier rond etenstijd heel druk en rommelig! De jongens hebben dan honger en ja dan is klieruurtje aangebroken want ze hebben vrij spel, immers mama staat toch in de potten te roeren ;-) Gelukkig kookt manlief graag (zelfs beter dan mama) en wisselen wij af!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Dat is zo n goed idee ! Ik zou er bekanst nog ne kleine voor willen kopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. ik heb na mijn eerste mijn vriendinnen ook allemaal maaltijden gegeven, ingevroren zodat ze konden eten als de nood hoog was. maar aangezien ik bij de twee bevallingen daarna nooit een maaltijd terugkreeg, dacht ik dat mensen het misschien te opdringerig vonden oid, doe het inmiddels zelf in ieder geval niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wij doen dat ook als we op kraambezoek gaan, ons eigen eten meenemen, en hopelijk schiet er dan nog over voor de dag erna. We kregen tot nu toe altijd goede reacties, en ik heb al vriendinnen die de gewoonte overgenomen hebben, omdat ze het zelf zo leuk vonden om zo'n maaltijd te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Anoniem16.11.14

    Wij wonen sinds een aantal jaar in Seattle en hebben hier ook een Amerikaantje gekregen. En eten bezorgen aan piepjonge ouders is hier al jaar en dag de traditie. (Of ook aan mensen in de rouw) We kregen alleen van onze dichte vrienden babycadeautjes, maar allerlei mensen kwamen eten voor onze deur zetten (zodat ze niet zouden storen!!). Er bestaan allerlei websites (zoals deze https://www.takethemameal.com/) waar je een eetkalender online kan maken en doorsturen naar al je vrienden en familie waarop zij dan kunnen aanduiden wanneer en wat ze je zullen bezorgen. Voor ons heeft een mama van onze preschool dat gedaan en wij hebben de eerste anderhalve maand nooit moeten koken! Een waar godsgeschenk! En dat waren echt niet al onze goeie vrienden, maar vaak zelfs mama's die ik met moeite kende. Toen ik vroeg hoe ik die mensen ooit moest bedanken, zei iemand: "Dat moet je ook niet doen. Je doet het gewoon weer voor een andere familie die het nodig heeft!" Jaja, die Amerikanen zijn schatjes soms! Dat heet hier dan community! En we kunnen er nog iets van leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. man wat een gigantisch goed idee! En waarom kwam ik daar 18 maand geleden niet op? tien ik moest bevallen van nummer 2? E, hoe jammer is dat nu dat ik geen enkele zwangere vrouw in mijn buurt heb nu?!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. haha! Ik herken het! Bij numero 3 hier heb ik ook gezegd aan iedereen in de buurt dat ze me het gelukkigst konden maken met eten. En effectief kreeg ik hier geregeld, voornamelijk van mijn liefste buren, een ovenschotel of verse soep geserveerd. Echt fijn! Overigens hebben we ook veel hulp gehad van de kraamverzorgster die zowat voor een hele week kookte (en er beter in slaagde recepten echt te volgen dan ik). Succes alvast! Ik ben heel benieuwd naar de naam...

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Keigoei idee! Ik moet één dezer bevallen en ik ga dat idee promoten en lanceren gelijk zot!
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Anoniem18.11.14

    't zal alvast vééél goedkoper zijn , jammer voor de ouders :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Ik heb iets soortgelijks na een zware operatie gedaan en dat werkte super! Men kookte, ruimde op en at mee en stuurde de kinderen wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Anoniem20.11.14

    Ik deed het ook al eens voor een pas bevallen vriendin, zij vond het in elk geval leuk. Ik haalde mijn inspiratie bij iemand met minder geluk, namelijk de brief van Guillaume van der Stighelen die na de dood van zijn zoon schreef hoe je iemand kan steunen die rouwt. Ook op dat moment is eten voorzien blijkbaar een goeie hulp. De emotie is anders, maar in beide gevallen even intens/in beslag nemend waarschijnlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  45. wij doen dat op school altijd voor ouders die net een babietje bij hebben, of als er wat anders bijzonders aan de gang is in dat gezin , door een week lang elke dag een volledig menu te voorzien voor hun, heel leuk om te doen en erg geapprecieers :D

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Yannick21.11.14

    Verdorie, ik krijg er gewoon kraamtranen van ... 2.5 en 5 jaar na datum. Wat een topidee. Ik wou dat ik het gehad had toen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ja laten we dat invoeren. Ik dacht er serieus over na de laatste keer dat ik op kraambezoek ging maar toch niet gedaan. Stom dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. topidee!
    Ik ben net uit de kraamtijd en dus uit de visites van ons 2e kind, maar mocht er een 3e komen, dan zal ik dit zeker invoeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Misschien heeft iemand het al gezegd, maar in Amerika is dit redelijk normaal. Als iemand ziek of pas bevallen is (of als een familielid stierft) brengen mensen eten! Als daar ooit een 3de komt, zal ik het idee voorstellen aan mijn familie hier in Belgie =)

    BeantwoordenVerwijderen