vrijdag 12 december 2014

Luiertime baby, drie weken later

tonibaby Toen ik het rokjesboek schreef ging het hier vnl. over rokjes.
Toen ik het moestuinboek schreef ging het hier vnl. over tuinieren.
En nu ik pas bevallen ben van een oeliekoeliewoelieboeleke gaat het hier dus inderdaad vnl. over oeliekoeliewoelieboelekesdingen gaan.
Zo werkt dat hier.

De volgende weken ga je hier alles lezen over bevallen, geboortekaartjes, borstvoeding, doopsuiker, misschien wel zelfgemaakte babykleertjes, luiers, kraamkost, draagdoeken, hoe ik na drie weken al terug een platte buik had en tegelijk mijn baby doorsliep.
Maar laten we eerst beginnen met de luiers!

Luiers Bij de lancering van My Fair Baby in september gaf Elisabeth van Klein Spook mij een snelcursus wasbare luiers, afgestemd op de luiervoorraad die ik bij elkaar had gesprokkeld. Die voorraad bestond uit simpele meegroeiluiers en inleggers. Ik kocht wat wollen en gewone (pul) overbroekjes bij en ik was er compleet klaar voor.

Meteen ook hét grote voordeel, je schaft één keer (online) luiers aan en that's it.
Nooit nog zonder luiers zitten, gewèldig!
Ik kocht dus niet -voor alle zekerheid- toch nog maar een pak wegwerpluiers maar besloot om meteen, vanaf dag één er keihard voor te gaan.

En dat ging.
In het begin zat dat stukje navelstreng natuurlijk wel in de weg (ik weet niet hoe ze dat in het ziekenhuis doen, maar bij Toni&c° lieten de vroedvrouwen dat gewoon bloot, na een paar dagen is het voldoende opgedroogd om het een stukje in te korten zodat je al geen rekening meer moet houden met dat klemmetje en op dag vijf viel het er hier al volledig af -en in tussentijd maar stinken) dus dan flapte ik dat omhoog en legde er een gaasje op. (Nadat ik er eerst wat moedermelk op drupte, prima ontsmettingsmiddel dat!)
Door de grootte van het kind en de dikte van zo'n luier konden de body's in maat 56 en 62 wel meteen weer de kast in.

Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende combinaties en voor het moment vind ik de twee versies van hierboven het handigst.
De combinatie inlegger en pul-overbroekje (rechts) is net zo makkelijk als een wegwerpluier. In zo'n broekje past natuurlijk ook een luier dus je kan er alle kanten mee uit.
De overbroekjes hoeven pas na een aantal keer uitgewassen te worden, tussen twee beurten hang ik ze op om te drogen.
Ik koos vnl. broekjes met drukknopen en al goed want de paar broekjes met velcro die ik heb plakken heel de inhoud van het wasmachien aan elkaar.

Voor de luiers gebruik ik liever de wollen overbroekjes. Ik geloofde dat nooit, maar die dingen jeuken niet, ademen én zijn toch net zo waterdicht als een wegwerpluier. Straf, wie had dat gedacht van een schaap.
De wollen broekjes zijn ook wat groter dan een luier dus geen kans op lekken omdat de luier toch nog hier of daar komt piepen.
Fijne oplossing voor nonchalante mensen.

Na het verschonen laat je het wollen broekje even uitluchten en bij de volgende verschoonbeurt kan je het al terug gebruiken, dat heb ik nog nooit meegemaakt met een pamper!
Na een week of twee (of als ze vuil zijn) was je de broekjes en daarna week je ze weer even in een lanolinebadje om ze waterdicht te houden.
Iets omslachtiger dan een pul-overbroekje, maar ik zou het toch een kans geven.
Moest je er geen ontzettend dikke reet van krijgen, ik zou er zelf dragen.

Voor ik ga slapen samen met Toni doe ik haar een luier met wolbroekje én extra inlegger aan en zo'n tien uur later verschoon ik haar pas terug. No problemo, soms stinkt ze dan wel.
En als ze ooit zoveel plast dat ze door- en doornat wakker wordt, dan zou ik misschien toch opteren voor een wegwerpluier, ik wil veel doen voor het milieu, maar niet mijn slaap er voor laten, dus ik ga niet midden in de nacht plasluiers lopen verversen.
Sorry, maar hey, de eis tot consequentie is de doodsteek van elk goed initiatief.

Luiers Hier de voorraad van zo'n drie dagen luieren, links de pul-broekjes al gevuld met inleggers, in het midden de luiers en rechts de wolbroekjes.
Niks zo gezellig dan om de paar dagen die mand aan te vullen met schattige witte luiertjes.
Van pampers werd ik bijlange na niet zo enthousiast mensen!
(Het zal misschien de roze wolk zijn.)

Luiers In de woonkamer staat dit mandje dat dagelijks aangevuld wordt.
In het emmertje gooi ik de vuile luiers, het dient louter als vervoermiddel. Na de luierwissel neem ik het mee naar de garage waar ik de luiers te drogen hang op een rekje.
Voor alle duidelijkheid: de luiers worden wel telkens uitgewassen!
Natte luiers in een emmer aan het wasmachien vond ik maar een smerige gedachte. Toen las ik op het www dat iemand het zo deed en schafte ik meteen een extra droogrekje aan. En neen, in tegenstelling tot wat je zou denken stinkt dat eigenlijk niet.
Afhankelijk van wanneer er gewassen wordt gooi ik kakaluiers soms wel meteen in de wasmachine.(Er zit een limiet op het aantal keer dat ik een kakaluier wil aanraken.) Uitspoelen doe ik niet, ik kegel alles zo het wasmachien in.
Je kan nog een extra vliesje in de luier leggen zodat je de inhoud in het toilet kunt gooien. Ik vergeet dat meestal en ik heb de indruk dat het voorlopig niet veel avans is.

Rechtsonder in het mandje liggen extra inleggers en rechtsbovenaan iets anders tof, cheeky wipes, een doosje gevuld met herbruikbare natte doekjes.

Luiers Je koopt een set of maakt alles zelf, ik kocht alles. Het doosje vul je met een bodempje water, daarin doe je een drupje etherische olie en daarin leg je de doekjes. Fantastisch! Vorige babyfases probeerde ik soortgelijke dingen maar nooit kwam ik op zoiets simpels als een bodempje water en een drupje lavendel.
De vuile doekjes hang ik eveneens op het garagerekje en gaan samen met de luiers in de machine.
Na de wasbeurt gaan ze nat terug in het doosje, onderaan het stapeltje.
Voor onderweg kan je zakjes kopen om de propere en vuile apart van elkaar lekvrij mee te nemen.
En zo is er voor alles op oplossing!

tonibaby

Note:
Deze blogpost is niet gesponsord, maar Klein spook is gewoon een erg fijne winkel!

43 opmerkingen:

  1. Die inlegvliesjes is pas voor als je met vaste voeding begint, BV-kaka loopt daar gewoon door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn buik was al na één week plat. En mijn babies sliepen niet alleen door, maar ze waren zelfs al zindelijk van dag 1, ook 's nachts, uiteraard! Hun eerste woordje was iets Latijn, geloof ik, of was het nu Chinees? (;-))
    Aandoenlijk prutske heb jij op de wereld gezet; ik krijg al spijt dat ik nooit voor katoenen luiers bezweken ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zalig! Ze gelijken op de mijne ;-P

      Verwijderen
  3. Super leuk verhaaltje! Mensen verklaren ons hier in het hoge hoge noorden van Nederland vaak voor gek,maar zal ze nu dit leuke stukje laten lezen! Ter aanvulling je kan straks voor de nacht nocht ze wel nat worden een extra inlegger in je luier doen! Die tip kreeg ik...hadden hetzelfde probleem maar na 1x wegwerp was het kontje spek en spek open.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor in het heel twijfelachtige geval - ge weet maar nooit dat ik ineens toch nog besluit om in de rapte toch nog een kind op de wereld te zetten : ik ben helemaal mee nu :) .
    Maar ik vraag me wel af : zo'n wollen broekskes, zou dat niet kriebelen ( bij mij kriebelt wol namelijk ) ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na 3 weken terug ne platte buik met al die kraamkost? Ja, dat moet ge echt eens uitleggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. barbara12.12.14

    Tip voor de velcro-wasmachine toestand: ik plooide die binnenstebuiten (zodat de meets vuile kant aan de buitenkant zit dus) en plakte dan de velcro terug dicht, zo was die 'ruwste' kant altijd al bedekt en plakte er verder niks van de rest dat in het machine zat aan vast.
    Het kan maar helpen zeker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sien Verbeeck12.12.14

    Fijn dat het zo goed meevalt! Wij hebben hier 's nachts ook geen luiers vervangen. En tegen dat het doorlekken begon...overgeschakeld op nachtpampers... .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En volgend jaar een boek over al het bovenstaande? Ik heb bij een paar kinderen ook herbruikbare luiers gebruikt, maar wegens het kinderaantal en de vele was gebruik ik nu weer wegwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Onze oudste is nu 26 en destijds was het nog redelijk standaard om je baby in de katoenen luiers te steken. Ik ben er vrolijk mee verder gegaan. Tot aan onze laatste (10e) kind aan toe. Als ze groter werden gebruikte ik speciale nachtluiers, die dubbeldik geweven waren. Mijn luierdoekjes waren gewoon oude washandjes. Het lijkt nu misschien net of ik het over minstens 50 jaar geleden heb. Maar nee. Onze jongste is 8 :-).
    Teunie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allé, hoe meer mensen horen dat het eigenlijk geen gedoe is die herbruikbare luiers, hoe beter! Voor mensen zonder garage en bijbehorend rekje: ik doe mijn luiers in een pedaalemmer waarin ik een waterdichte zak hang die je kan meewassen. Ze hebben die ook bij Klein Spook. Nog geen seconde spijt gehad van de herbruikbare luiers. Niet twijfelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toen onze zoon één jaar werd, begonnen wij ook de problemen van lekkende nachtluiers te ondervinden. Een dubbele molton inlegger voor onze strikluiers was niet voldoende. Gelukkig hielpen ze ons bij Klein Spook aan superdikke inleggers. En daar doet hij nu (bijna 2 jaar) nog steeds met gemak zijn nachtje mee door! Ook hier: een dikke pluim voor Klein Spook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ligt het aan mij, of klinkt da een beetje Chinees? :) Ik heb het nu al twee keer gelezen en er zijn nog delen die niet helemaal duidelijk zijn. Nu wij denken aan kinderen is het idee al zeker een paar keer gepasseerd. Misschien wat meer onderzoek doen. Leuk om ervaringen te lezen. (Andere ervaringen zijn ook welkom)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik heb al lang geen luierkinderen meer en dat wil graag zo houden, maar ik ben toch blij dat ik dit stuk tot het einde heb gelezen, want ik heb er een paar keer goed om gelachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat van die platte buik is er teveel aan! Boe! (tenzij het bij mij ook zulke leute mag zijn) In dat geval: hoezee!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben na het lezen van je blogpost nog niet 100% mee, maar wij verwachten hier ons eerste kindje eind april en zouden omwille van ecologische redenen liever geen wegwerppampers gebruiken.
    Intrinsiek ben ik dus al overtuigd, maar toch:
    - omarmt elke crèche/onthaalmoeder het werken met herbruikbare luiers? en wat indien niet?
    - kunnen die kaka-luiers echt gewoon in de was? lijkt me wat vies, maar anderzijds ook wel heeeel praktisch.
    - hoe vaak draai je dan een luier-wasmachine?
    - en is het dan wel haalbaar zonder een droogkast te hebben?
    - wat met geurtjes?
    - en zien die baby-achterwerkjes er echt zo dik uit als ik me nu voorstel? wat is dik?
    - en last but not least: wat als je een (laat ons wel wezen, uiteindelijk niet zo goedkope) investering doet in herbruikbare luiers en je na enkele weken proberen tóch niet overtuigd bent of het niet haalbaar is....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey, toch even beantwoorden.
      Nee, niet elke creche/oo omarmt wasbaar luieren, maar de meestal wel, vraag het even als je ergens gaat kijken. Maar als je ze toont, zwichten de meesten wel, het is helemaal niet meer als vroeger. Vele leuke kleurtjes/prints, je wordt er vrolijk van.
      -Ja, die kaka luiers kunnen in de was bij borstvoedingspoep, anders even het inlegvelletje eruit, dit kan je in de vuilbak droppen of door de wc spoelen. Je doet gewoon een voorwasje en al de resten stoelgang zijn al weg ;-) En dan en hoofdwas met 1/2 van het gebruikelijke waspoederdosis.
      -Om de 3/4 dagen draai je een machine, afhankelijk van hoeveel luiers je hebt.
      -Ja het s haalbaar zonder droogkast, dan kies je best voor iets dat snel droogt, als strikluiers, prefolds, ... (zeker met zulke vochtige winter)
      -dik, ja toch iets dikker, maar je hebt smalle en dikkere soorten, vb voor de nacht. Wist je trouwens dat het goed is zulke brede/dikke luiers voor de heuppositie? Nog een voordeel ;-)
      -Dan verkoop je ze door, op vb luiermarkt op facebook. Of je huurt eerst ergens eerst een pakket en probeert ze uit ;-)
      -En dan als laatste, er is nog veel meer info als dit, je kan altijd een consult vragen of inlichtingsavond volgen bij vb kleinspook of andere winkeltjes ;-)
      Hopelijk beantwoord dit al een deel van je vragen.

      Verwijderen
    2. Hey, toch even beantwoorden.
      Nee, niet elke creche/oo omarmt wasbaar luieren, maar de meestal wel, vraag het even als je ergens gaat kijken. Maar als je ze toont, zwichten de meesten wel, het is helemaal niet meer als vroeger. Vele leuke kleurtjes/prints, je wordt er vrolijk van.
      -Ja, die kaka luiers kunnen in de was bij borstvoedingspoep, anders even het inlegvelletje eruit, dit kan je in de vuilbak droppen of door de wc spoelen. Je doet gewoon een voorwasje en al de resten stoelgang zijn al weg ;-) En dan en hoofdwas met 1/2 van het gebruikelijke waspoederdosis.
      -Om de 3/4 dagen draai je een machine, afhankelijk van hoeveel luiers je hebt.
      -Ja het s haalbaar zonder droogkast, dan kies je best voor iets dat snel droogt, als strikluiers, prefolds, ... (zeker met zulke vochtige winter)
      -dik, ja toch iets dikker, maar je hebt smalle en dikkere soorten, vb voor de nacht. Wist je trouwens dat het goed is zulke brede/dikke luiers voor de heuppositie? Nog een voordeel ;-)
      -Dan verkoop je ze door, op vb luiermarkt op facebook. Of je huurt eerst ergens eerst een pakket en probeert ze uit ;-)
      -En dan als laatste, er is nog veel meer info als dit, je kan altijd een consult vragen of inlichtingsavond volgen bij vb kleinspook of andere winkeltjes ;-)
      Hopelijk beantwoord dit al een deel van je vragen.

      Verwijderen
    3. Helena13.12.14

      Hey! Onze dagmoeder vond een voordeel van herbruikbare luiers dat haar vuilzakken minder vlug vol zaten, misschien nog een troef om uit te spelen ;-)
      wij waren ook heel tevreden van klein spook, en kochten all-in-ones van tots bots (mooie kleurtjes, drogen heel snel, en de velcro sluitingen kan je voor je ze wast mooi toe plooien + ook makkelijk in de opvang dus, want die werken als gewone luiers). Jammer genoeg heeft onze zoon een nogal gevoelig velletje en verdroeg hij de stof van de luiers uiteindelijk niet zo goed - dus liggen ze mooi te wachten op onze tweede kadet :-)

      Verwijderen
    4. de inlegvliezen doorspoelen in toilet.. ik heb toch al gelezen dat toiletten hier verstopt door raakten....

      Verwijderen
  16. Tof dat je zo enthousiast bent, en dat je een routine gevonden hebt. Maar elke luier 2 keer ophangen vind ik toch wel veel werk. Ik ben helemaal fan van de waszak: waszak in de luieremmer hangen, alle vuile luiers erin kieperen, als de emmer vol is de zak eruit nemen en in zijn geheel in de wasmachine gooien. Dan moet ge die vieze luier dus zelfs minder in uw handen houden dan dat ge nu doet. En wat iemand hierboven al schreef, inlegvellen zijn pas nodig als je met vaste voeding begint.
    Trouwens, als uw luiers nu al stinken van babyplasjes en ze zijn tweedehands, dan moet je ze misschien strippen. Mijn baby draagt 's nachts zelfs 12 uur dezelfde pamper, en die ruiken 's ochtends niet.
    groetjes van een wasbare-luier-fan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Niets tegen oeliekoeliewoelieboelekesdingen, he!
    Tegen oeliekoeliewoelieboelekesdingen is tegen mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zou ge ook voor de kinderlozen onder ons eens willen tips geven hoe ge uwe platte buik teruggekregen hebt op zo korte termijn ? Ik ben de mijne al een paar jaar kwijt ;-)...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem12.12.14

    hier kwam de all-in-one-kit van Cheeky wipes deze week in de bus vallen. In afwachting van baby 1 in februari probeer ik het uit op mezelf, als alternatief voor toiletpapier bij de kleine boodschap. Het grootste deel van mijn toiletbezoekjes is toch maar voor kleine plasjes, dat scheelt een hoop papier. Zacht (bamboe) en voorlopig erg tevreden. De olie ruikt ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je maakt het wel erg aantrekkelijk zo om wasbare luiers te gebruiken. Wie weet ga ik ze ooit nog wel aanschaffen. Ziet er inderdaad gewoon heel schattig uit, ik wordt er zelfs blij van!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Weet niet eens of strikslips nog bestaan, maar ik deed, toen de kinderen eenmaal groter waren een strikslip om de stoffen luiers. Een andere optie is een losse papieren luier, bestaan die nog? Van die keigrote maandverbanden zeg maar.....alles beter dan pampers. Dag, met je mooie Toni-kind! Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Meid waar haal jij de tijd vandaan, respect! En wat die platte buik betreft... die van mij heb ik nog steeds niet terug... laatste bevalling was 8 jaar geleden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik wou dat ik in de tijd van kindjes baren ook zo in mekaar had gestoken als jij. Een flinke baby eruit floepen als ware het niets, dat lijf dat precies weer direct in shape komt, kindje dat doorslaapt ...
    Volgens mij een teken dat als je de natuur gewoon zijn gang laat gaan, dat alles prima in orde komt !
    En nu met die luiers zo goed ecologisch bezig. Zo een respect voor jou !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nee, slaapt ze al door? Bofkont! Niet dat ik mag klagen, na drie weken wil de mijne nog één a twee keer per nacht eten en gaat daarna meestal weer lekker slapen. Mijn zwangerschapskilo's zijn ook al weer bijna allemaal verdwenen. Lang leve de borstvoeding ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Herkenbaar! We zitten hier ook midden in de wasbare luiers en cheeky wipes. Maar die platte buik... Hoe doe je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Leuk om te lezen, erg herkenbaar (al heb ik gewoon een mand waar ik alles in gooi, niet zo netjes en fotogeniek :). Ik heb voor Babybroertje wel albert Heijn-luiers voor de nacht, omdat het net niet lukt met de gNappies en ik écht geen doorslaapkind ga wakker maken om te verversen 's nachts.
    Verder: wow, wat gaat het goed daar (doorslapen!? Platte buik? Dat laatste heb ik na 1,5 jaar nog niet), geniet ervan. En zo'n mooi kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. oooh rammelderammel van eierstokken hier...
    en ik riep tegen mezelf dat we nu toch echt compleet zijn als gezin! (-:
    ole voor de platte buiken

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De tijd dat de Imse Vimse de nachtplasjes niet meer konden houden en het wachten op het kunnen ophouden van dochterlief werd hier opgevangen met een bamboeluier van totsbots met extra inlegger (als test) en later de zelfgemaakte variant ervan. Nu omdat mama altijd meer ideeën heeft dan tijd om ze uit te voeren liet het maken van deze variant zolang op zicht wachten dat tijdelijk een andere oplossing gezocht moest worden. Omdat de oplossing van het probleem eigenlijk heel simpel is, namelijk extra absorptievermogen, werden er daarom gewoon twee Imse Vimse luiers in elkaar gelegd. Ok bij een groter kindje heel wat gefoeter, maar wel een mogelijkheid als je er toch moeite mee hebt om 's nachts toch toe te geven aan het gemak van wegwerpluiers. Nu geen haar op mijn hoofd dat er in die periode aan dacht om 's nachts even op te staan om een luier te gaan vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hihi schapen zijn echt geweldig <3

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jeuj, wasbareluierpret! Tip voor de velcro-versie: ik plak de velcro dicht en steek alle luiergerelateerde dingen samen in zo'n waszak, dan kan de velcro nergens aan gaan plakken. Het extra vliesje om zo door het toilet te spoelen wordt wel nuttiger als de kleine groter wordt en haar ... ook. Bij pipi kan je het gewoon mee uitwassen en blijven hergebruiken tot het scheurt (een 4-tal keer schat ik). Nog veel luierplezier gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Klinkt smerig, ... maar ik krijg bij mijn selfmade flanellen herbruikbare doekjes jawel -schimmel- in de doos wanneer ze na een dag of drie niet opgebruikt zijn... :( ze stikken dus ... jij niet? Of blijven ze bij jou niet zolang in het potteke zitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak er juist genoeg voor max. anderhalve dag, want idd na een dag beginnen ze te stinken.
      Ik zet wel altijd het bakje wat open.

      Verwijderen
    2. Anoniem10.5.16

      Als je het water kookt voor je het in je doosje doet zou het langer goed blijven.

      Verwijderen
  32. Wiltine1.4.15

    Beste Mmw Zsazsa,

    Ons babietje van 4 weken heeft ook vanaf dag 1 wasbare luiers om gekregen, maar zij kreeg na twee weken flink luieruitslag. Daarom ben ik overgegaan op wegwerp, en de luieruitslag verdween. Heeft uw baby geen luieruitslag gekregen? Ik wil graag de wasbare luiers weer gebruiken, maar gun haar wel mooie gladde billetjes! Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mss ander wasmiddel gebruiken?
      Toni heeft nooit last van luieruitslag en ik lees overal dat baby's met luiers minder last hebben van uitslag, vreemd!

      Verwijderen
  33. Anoniem12.5.15

    benieuwd naar een update... houden de inleggers+flip overbroekjes nog steeds alles tegen? Geen lekken? Hier een kleintje van drie weken en vanaf volgende week beginnen we er aan, wel nog eens ah checken ivm de lekken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. leuk om te lezen. Ik heb zelf herbruikbare meegroei luiers van Close (pop-in bamboe). Spoel ze altijd even uit en gooi ze nat in de wasmand, niks nada van stank, mijn baby stinkt sowieso nooit (haha). Deze hebben wel velcro, maar iets heel handigs om die velcro onschadelijk te maken voor in de wasmachine. Mama's en Papa's die nog twijfelen, niet doen, tenzij je een pathologische angst hebt van de wasmachine, maar dan moet je mss sowieso beter niet direct voortplanten. En verder, we kunnen idd alleen maar hopen dat onze vrouwelijke babies er geen chronisch 'vindegij mijn gat niet te dik in deze rok' trauma aan over houden, maar het milieu is ook belangrijk. Als de ozonlaag het begeeft moeten we die rokskes sowieso in de kast laten hangen. Super idee, dat van die herbruikbare verschoondoekjes, ga ik me meteen aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen