vrijdag 30 januari 2015

Iets kleins over buikslapen

buikslapen buikslapen Ik wou er zelf de aandacht niet op vestigen, maar uiteraard merkte iemand het op.
Toni slaapt op haar buikje.
Onder het deken, in het grote bed, met een mutsje.
Vier factoren die de kans op wiegendood verhogen.
Niet één maar vier dus.

Ik denk daar wel eens aan ja, zoals elke ouder waarschijnlijk.

Maar … achter elke factor zit een reden, zo zijn er gewoon baby's die niet of minder goed slapen als ze op hun rug liggen, bijvoorbeeld omdat ze op hun rug teveel last hebben van melk die omhoogkomt of omdat ze zich wakker slaan met hun armpjes. Er zijn ook baby's die zich na wat maanden steeds weer zelf omdraaien op hun buikje. Zodat het een onbegonnen zaak is om ze steeds weer om te draaien.

Buikslapers slapen beter, langer, dieper... Geen wonder dat er een link is met wiegendood.
Ik wil dus zeker geen pleidooi houden voor buikslapen, maar voor Toni (en Abel en jee, ik wou dat ik het ook had geprobeerd bij Jef) is het nu toevallig de manier waarop ze het beste slaapt.
En goed slapen, dat is heel belangrijk.

Toni Ingebakerde Toni

Meer info:
Aanbevelingen over wiegendood Kind & Gezin
Aanbevelingen stichting wiegendood
Aanbevelingen over samen slapen LLL
Tien tips om wiegedood te voorkomen.

60 opmerkingen:

  1. Oh ja, hoe vaak ik tegen die van K&G heb gezegd: "Neenee, hij slaapt niet op zijn buik." "Nee, tuurlijk niet, ik ben wel geen onverantwoorde zottin hé".

    Ik denk dat er telkens een kei groot zwart kruis op mijn voorhoofd stond, want ze geloofden mij precies toch niet echt... :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh oef, dan was ik toch niet de enigste die tegen K&G de waarheid durfde te verdraaien. Mijn jongste slaapt ook op haar buik. Sinds ze kon rollen, rolde ze altijd terug op haar buik. En nee K&G, ik was niet van plan ze elke 2 uur terug op haar rug te gaan leggen. Want dan was het wakkere en huilende baby.

      Verwijderen
  2. Ik heb allemaal buikslapers. Het klopt dat ze zich uiteindelijk zelf op hun buik gaan draaien, maar ik leg ons Fee ook nog altijd op haar rug en ze slaapt inderdaad niet goed. Nu begint ze zich op haar zij te draaien (ze is nu acht maanden) dus ik denk dat het niet lang meer gaat duren eer ik ze ook eens op haar buik ga vinden. Dan zal ze misschien eindelijk doorslapen, maar ik geef toe. Ik ben echt een bangeschijter op dat vlak en volg dat advies van K&G wel. Andere adviezen dan weer niet :-). Het vergt toch moed en ik wed dat je toch vaak gaat kijken. Zelfs ik doe dat wanneer ze heel het deken over haar hoofd getrokken heeft. Toch maar eens luisteren of alles oké is onder dat dekentje :p.
    Moeders moeten hun gevoel volgen. Dat is mij altijd gezegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben zelf een buikslaper & m'n kids ook, nummer drie zal waarschijnlijk dus ook het vaakst op z'n buik liggen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh hier net zo 3 buikslapers en de jongste 2 ook met muts op het grote bed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Saskaya30.1.15

    Maar nu ben ik nog steeds benieuwd waarom ze altijd een mutsje op heeft :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sinds ons zoontje kan rollen slaapt hij ook altijd op zijn buik. En vroeger werd juist het advies gegeven om kindjes op de buik te laten slapen... Dus tsja....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Vroeger werden er wel meerdere foute adviezen gegeven ;) toen dronken zwangeren ook nog bier bv... Het advies is ook niet om de baby elke keer terug te rollen, hoor, als ze sterk genoeg zijn om zelf op hun buikje te gaan liggen :) gelukkig! Anders zouden we niet veel slaap halen he...

      Verwijderen
  7. Hier slaapt ze ook best op zij/buik, gelijk haar moeder.
    Ze slaapt trouwens de helft van de nacht ook in het grote bed buik aan buik tegen moeder, onder het grote deken :-)
    Mutsjes, dat moest hier niet, want 't is een mei-kindeken.
    Maar als moeder volgt ge best uw buikgevoel :p

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Buikslapen is zo'n natuurlijke manier van slapen voor zo kleintjes. Ook die van mij sliepen wel op de buik en NIET op de rug, dan huilden ze alleen maar. Zolang ze onder toezicht zijn en iedereen zich daar ok bij voelt... pff :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. niets van aantrekken! De jongste slaapt hier ook al haar ganse leven op de buik. De oudste sliep de eerste 2 maanden op haar buik, op de mijne, en daarna naast ons in bed tot ze anderhalf was, wat ook niet mag van K&G. De jongste sliep sneller in haar eigen bedje, maar heeft ook een aantal maanden bij ons in bed gelegen. Ze leven nog allebei :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Het is niet K en G die die richtlijnen verzint he :) in Amerika, Australie ... krijgen mama's dezelfde adviezen als hier, en ik denk dat K en G daar niks te zeggen heeft ;) . Dat is gewoon omdat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde dingen nu eenmaal meer risico's inhouden. Het is de taak van de overheid mensen daarop attent te maken. Moest je nu de ongelooflijke pech hebben en je kindje wordt getroffen door wiegendood terwijl het in je bed sliep, dan was je tenminste goed ingelicht he. (ik werk niet voor K en G btw ;) )

      Verwijderen
    2. Anoniem31.1.15

      Ik wou net hetzelfde posten. K&G informeert mensen. Informatie achterhouden is toch veel erger? Er is bewijs dat er een verband is tussen wiegendood en slapen op de buik. K&G informeert daarover. Als ouders toch voor buikligging kiezen, is dat hun goed recht. Maar beginnen fulmineren op K&G is naast de kwestie.
      Ik werk ook niet voor K&G, trouwens, en ik heb zelf ook al minder leuke ervaringen gehad met sommige mensen bij K&G. Maar die richtlijnen in verband met buikligging zijn van een totaal andere orde.

      Verwijderen
  10. Bij mij sliepen de meisjes ook allebei op hun buik en met de poep in de lucht! Tot ze 4 jaar waren. Schattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij ons sliepen de kinderen de eerste maanden braaf op de rug, zoals ons verteld is. Wel in een puckababy (een soort inbakerslaapzak). Met name de jongste zwaaide en sloeg zichzelf anders wakker. En nu slapen ze allebei op hun buik (regelmatig met de billen in de lucht inderdaad...), net als papa.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier ook hoor, 't was ofwel buikslapen ofwel niet slapen (tenzij in draagdoek, maar 's nachts toch geen optie grmbl).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. En de gulden middenweg: op hun zij. Werkte bij die van mij, het ene slaapje links en het andere rechts... De melk kon weg en de handjes zaten niet in de weg

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Catherine30.1.15

    Ok maar de aanbeveling om niet op de buik te slapen komt toch voornamelijk omdat ze met hun gezichtje naar beneden zouden kunnen liggen en hun hoofd nog niet goed kunnen draaien?
    En als ze zelf kunnen draaien is er sowieso geen probleem meer gezien ze dan sterk genoeg zijn om hun hoofd op te heffen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Neen. Zoals Kim zelf al zei, heeft het niks te maken met het feit dat ze niet meer aan lucht zouden komen. Baby's die op hun buik slapen, slapen gewoon dieper. Hoe dieper de slaap, hoe groter de kans op wiegendood.

      Verwijderen
  15. 3 kindjes...en alledrie hetzelfde telkens opnieuw het ganse reeksje geprobeerd, hoofdeinde hoger zetten met blokken , nog een extra kussen om hoger te maken, bakeren met een puckababy...en blijven proberen die eerste weken, maar het heeft alleen veel uren traantjes opgeleverd, bij hen en mezelf. Ze konden gemakkelijk 2 uur liggen jengelen en huilen, enkel op de buik sliepen ze direct in. Als ze al in slaap vielen op de rug, was dit na uitputting en lange huil- en troostbuien en deze dutjes duurden max 20 min. Dus legden we ze uiteindelijk telkens weer op de buik. Als ik terugdenk konden ze eigenlijk al in de eerste 2 weken hun hoofdje voldoende heffen om het zelf te draaien. Kleinste man is net geen 11 maand en slaapt gewoon nog steeds niet in een buggy, omdat hij niet op zijn buik er kan in liggen. Dus het zijn korte winkeltochtjes (draagdoek is niet zo handig bij passen van kledij ;-) )
    Als hij wakker wordt snacht is dat vaak omdat hij per ongeluk op zijn rug is gerold en zo te gemakkelijk wakker wordt. En het mutsje snap ik volledig, hier slaapt hij met een truitje van melocoton, met een kapje op zijn hoofd (een mutsje blijft niet zitten). Moest ik het geweten hebben: alledrie van dag 1 op de buik mét een mutsje, zou veel slaap gewonnen zijn én borstvoeding zou misschien beter gelukt zijn (bij de laatste dàgen tot >20 keer aanleggen en hij had na een drinkbeurt nooit genoeg)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb ook allemaal buikslapers gehad. De middelsten heeft op neonatologie gelegen en zelfs daar leggen ze de baby's op hun buik. Mij is er gezegd geweest zelfs bij moeilijk ademhalen, leggen ze baby's op hun buik, dan kunnen ze veel dieper ademhalen. Bij de middelsten moest ik dat ook niet doen op zijn rug, hij was het niet gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem1.2.15

      Ja op neonatologie liggen ze aan de monitor en als ze te diep slapen en hun hartslagje zakken kunnen de verpleegkundige ingrijpen thuis heb je dit niet daarom dat er op neonatologie ook wordt afgeraden om eens thuis ze op hun buik te leggen. Eens ze op neonatologie uit de couveuse zijn mogen ze ook niet meer op hun buikje, dit wordt hun afgeleerd zodat ze thuis ook op hun rug kunnen slapen

      Verwijderen
  17. buik-op-buikslapen is nog veel beter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem2.2.15

      Inderdaad, heel handig! :-)

      Verwijderen
  18. Kelly30.1.15

    Mijn zoontje Daan (nu 15 maanden) heeft ook altijd op zijn buikje geslapen en nu nog steeds. Heb het ook altijd rechtuit tegen K&G gezegd. Naar mijn voeten gekregen en niets van aangetrokken. Als mama weet je nog altijd het best wat je kindje nodig heeft. Hij werd steeds wakker als ik hem op zijn rug te slapen legde. Dus na 2 weken is het buikje geworden en hij sliep heel snel door. Nu nog steeds een zalig slapertje. En zoals Tine zegt, met de poep in de lucht! ZO SCHATTIG :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Hou voor ogen dat veel (ietwat oudere) verpleegkundigen van K en G aan huis zijn gekomen bij mama's die hun kindje hebben moeten afgeven aan wiegendood. het is dus niet om je te pesten dat ze je "tegen je voeten geven". Die MOETEN rugligging gewoon promoten!

      Verwijderen
    2. Anoniem31.1.15

      'Als mama weet je nog altijd het best wat je kindje nodig heeft.' Dat klopt toch niet? Als mama ken je je kind uiteraard heel goed, je weet wat je kind graag heeft en wat niet. Je kan verschillende soorten huiltjes uit elkaar halen. Maar beweren dat je als mama weet dat je kind NIET minder kans op wiegendood maakt als je het op z'n buik legt te slapen, druist tegen de feiten in. Hoe zit het dan met kinderen die wél zijn gestorven aan wiegendood door buikligging? Wisten die mama's dan wél dat ze een risico namen? Natuurlijk niet. Elke mama wil het beste, altijd, maar denken dat je het beter weet dan de statistieken: neen, daar volg ik niet.

      Verwijderen
  19. Het is idd een delicaat onderwerp! De 2de dag na geboorte van ons zoontje vroeg ik eens op materniteit of ik hem op buikje mocht leggen. Absoluut niet was het antwoord. Direct bij thuiskomst toch op buikje gelegd en wat een verschil. Enkele maanden sliep hij overdag op buik en 's nachts ingebakerd op de rug tot zijn 6 maanden. Nu is hij 9 maanden en nog altijd een droom van een slaper. Van 20u tot 9u 's ochtends. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem1.2.15

      Zolang je je kindje in het oog kunt houden (dus overdag) denk ik dat dit nog het minste kwaad kan hoor. en snachts heb je een goede oplossing gevonden dus dit is mss een tip voor andere mama's die dit probleem hebben ;) als je erbij kan zijn op de buik en snachts ingebakkerd en evt met hulpje ofzo op zij (in de familie wiegendood geweest dus delicaat onderwerp voor mij en als ik zie dat sommigen zo laks zijn .... (en ja kindje was al 5 maand dus ... ))

      Verwijderen
  20. het mag niet gezegd worden, maar als kinderen een paar maanden oud zijn krijgen ze door inentingen een stoot vergif in het lijfje.sinds babies massaal ingeent werden nam de wiegendood ook toe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem1.2.15

      Dit is totaal niet waar dit jaar zijn er slechts 4 kindjes gestorven aan wiegendood. Denk dat u kindje meer kans heeft om aan een zwaar infectie te sterven dan aan een inenting hoor

      Verwijderen
  21. Anoniem30.1.15

    Grappig om te lezen als je werkt voor K&G :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Groot was mijn verbazing toen ik nummertje 2, die 9 jaar na nummertje 1 kwam, absoluut niet op zijn buik mocht leggen ... Bij de geboorte van Zoon 1, nu bijna 16 jaar geleden, was het namelijk wel de mode van babies op hun buik te leggen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Klopt. Inzichten veranderen omdat er meer onderzoek is.

      Een heleboel jaar geleden was het ook 'mode' om te denken dat de zon rond de aarde draaide.

      Verwijderen
  23. Ik zei tegen K&G eerlijk dat ik zoonlief (nu 4,5 maand) soms ook op zijn buik en meestal op zijn zij leg. Hier kreeg ik de vriendelijke reactie dat elke moeder moet doen wat haar het best lijkt voor het kind, maar dat K&G aanbevelingen doet die gebaseerd zijn op onderzoeken en statistieken enz. en dat dan het rugslapen er als minder risicovol uitkomt. Maar ik herinner me uit mijn eigen jeugd (als oudste van acht) dat K&G toen het buikslapen aanmoedigde. Tja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Ja, de wetenschap evolueert he... ze zijn dat rugslapen ook pas later beginnen promoten.

      "In 1994 waren er nog 104 sterfgevallen door wiegendood in het Vlaams Gewest.
      In 1995 startte de actie van Kind en Gezin en daalde dit aantal spectaculair tot 64 sterfgevallen."

      Verwijderen
  24. Ik durf het niet, hoewel ik denk dat het zou helpen. Want ja, wakker schrikken met de armpjes, maar daar helpt inbakeren wel tegen. Ik leg haar wel op haar zij. Van zodra ze het kan zal ze zich zelf wel op haar buik rollen, denk ik, en dan laat ik het wel zo, hoor. Maar het kan ook voordelen hebben, ikzelf heb voor mijn rug her buikslapen moeten afleren en dat was best moeilijk, dus het kan voor kinderen wel voordelen hebben om ze meteen op hun zii te leren slapen misschien.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. MariekeOO30.1.15

    Oké, de reden voor het buikslapen begrijp ik. Maar waarom oh waarom, dat mutsje en onder die deken? Onze kinderen sliepen toen ze zo klein waren ook bijna elke nacht bij ons in bed, maar dan wel hoger, dus niet onder de deken (en voor het voeden trok ik ze dan iets naar beneden). In een trappelzak hadden ze het dan toch lekker warm. Maar niet te warm!Die mutsjes zien er heel lief uit, maar waarom zou je nog een paar risicofactoren toevoegen als ze al op haar buik slaapt? Ik wil echt geen kritiek leveren, maar ik begrijp het gewoon niet. En ja, 20 jaar geleden werd misschien buikligging juist geadviseerd, maar nieuwe onderzoeken hebben weer nieuwe adviezen opgeleverd en da's niet voor niks, lijkt mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mijn oudste zoon heeft maand op neonato gelegen, waar hij 'moest' op zijn buik slapen, ik weet wel niet meer waarvoor, precies of dat kind nadien zin had om te slapen op zijn rug. Ik denk het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hier ook 2 buikslapertjes. Ben zelf onthaalmoeder geweest en kindjes die altijd op hun rug slapen hadden dan dikwijls een afgeplat hoofdje omdat hun hoofdje altijd naar dezelfde kant draaide als ze sliepen, dus dan moest je daar weer op letten. Ik zeg ook gewoon je buikgevoel volgen, regels zijn er om gebroken te worden zeker? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wij deden ook mutsjes op en op de zij/buik slapen.
    Een baby verliest de meeste warmte door het hoofd. Deze is in verhouding natuurlijk nog groter dan bij ons en vaak kaal. Met een mutsje blijft de baby lekker warm (wel moet het voorhoofd vrij zijn zodat de baby het teveel aan warmte wel kwijt kan) en kan het al zijn energie besteden aan slapen en eten. Baby's met een mutsje slapen vaak dieper en langer.
    Verder krijgt het kindje ook minder prikkels met een mutsje op, het voelt zich meer geborgen. Dit is voor een stuk waarom wij het deden, maar misschien heeft mme zsazsa wel nog hele andere redenen 😉.
    Ze is iig absoluut niet de enige 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      Heb jij al eens met een muts geslapen? Ik vind dat zelf een heel vervelend gevoel... je hoort niet goed bijvoorbeeld. En een baby mag toch geprikkeld worden? Ik zie niet in waarom die dag en nacht een muts moeten dragen?

      Verwijderen
    2. Ze móéten ook niet een mutsje op, het mag. Gelukkig kan en mag ieder als ouder zijn of haar eigen keuze maken in wat het beste voelt voor je kindje.

      Verwijderen
  29. Och, kijk dat kleine meisje toch. Die laatste foto vind ik al zo eigen. Je kunt je al bijna voorstellen hoe ze als kleuter eruit zal zien....
    En mutsjes op hadden die van mij ook oneindig lang, net als een barnstenen halsketting. Daar vonden ook veel mensen iets van....
    Madelief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, vertel eens over die barnstenen halsketting. :)

      Verwijderen
    2. Jaaa! Hier ook barnstenen kettinkjes, heel fijn met het krijgen van tandjes. Dan deden wij een armbandje ok de enkel onder de sok. Even googelen dan is er veel info te vinden.

      Verwijderen
  30. Anoniem31.1.15

    Mijn dochters sliepen op hun rug ( ah ja, want dat MOEST ) ... hel ... ze sliepen slecht tot ze zelf konden draaien ( en ze waren nu net motorisch niet van de rapsten ). De zoon lag op neonato en leerde daar op zijn buikje slapen omdat hij zo beter kon ademen. Toen bleek hij opeens een risicokind te zijn voor wiegendood ( ademen vond meneer maar wat bijzaak bleek achteraf ) dus sliep hij op zijn buik met monitor ( zonder muts weliswaar want de zomer van 2009 was ne warme en ge moet de miserie nu ook niet uitlokken ) ... maar hé, we sliepen tenminste goed. ( en mijn dochters sliepen ook met muts ) (

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem31.1.15

      en nu staat daar anoniem, maar dat ben ik niet ...
      ateljeebrikolee.wordpress.com

      Verwijderen
  31. MariekeOO31.1.15

    Ah kijk, nu begrijp ik de keuze voor mutsjes binnenshuis. Bedankt voor deze toelichting Tante Fientje!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. AAAVanbelle31.1.15

    Magnus sliep ook altijd op zijn buik... Wel met een AeroSleep-hoesje op zijn bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik leg mijn 10weken oude dochtertje geregeld op de buik als ze wakker is..;maar ze laten slapen op haar buik durf ik niet goed... misschien slaapt ze dan wel beter...
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Anoniem31.1.15

    Kinderdagverblijven moeten de regels van Kind en Gezin volgen en willen natuurlijk ook geen handelingen uitvoeren die het risico op wiegedood verhogen. Zeer vervelend voor mama, baby en begeleidsters als er een baby naar de opvang komt die thuis op de buik heeft leren slapen, want in het kinderdagverblijf mogen de begeleidsters de kindjes alleen op de rug te slapen leggen. Vanaf dat de baby zichzelf kan draaien, bepaalt hij/zij zelf hoe hij gaat liggen en wordt hij niet teruggedraaid (wel goed in de gaten gehouden natuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Anoniem1.2.15

    Als je kindje op de rug ligt en overgeeft, zal het rapper stikken, dacht ik vroeger en dus heb ik drie buikslapers gehad. Ik denk dat er pas een probleem is als er lang en veel snot en slijmpjes bij te pas komen. Zo is het helaas mijn (nu alweer 24j geleden) vier maand oude neefje vergaan. Die genas maar niet. En het was een... rugslaper.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mijn kinderen durfde ik niet op hun buik te leggen. De jongste slaapt dus ook braaf op haar rug. Maar o, wat moet je dan weer uitkijken voor een voorkeurshouding en afgeplatte hoofdjes... De 2e draaide zich trouwens op zijn buik, zodra hij kon en slaapt nog steeds op zijn buik.

    Je hebt trouwens een prachtige dochter, ze ziet er werkelijk uit als 'een wolk van een baby' ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoe je je kinderen ook groot brengt, er zullen altijd mensen zijn die op één of ander aspect commentaar hebben. Meestal goedbedoeld, of daar ga ik -voor het voor mezelf gemakkelijker te maken- toch van uit. Wat voor mezelf belangrijk is, is dat ik me goed geïnformeerd heb en van daaruit heel bewuste beslissingen maak. Rekening houdend met de eigenheid van je kindje, want ieder kind is anders. Heel leuk hoe je 'andere' mogelijkheden op een laagdrempelige manier de wereld instuurt! En die laatste foto, dat is eentje om in te kaderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. En dan de factor die het risico op wiegendood weer vermindert: borstvoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat een mooi kind,die Toni

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Whoppy5.2.15

    De zoon die zijn poep het hoogste in de lucht stak is nog altijd de beste slaper. Goed om te zien dat ze zowel met het hoofdje naar links als naar rechts slaapt. Een gewoontehouding naar 1 zijde is vaak een teken dat er moet gekeken worden naar hoofdje en ruggewervel. Ze is om op te eten, die kleine schat!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Oh het ziet er zo cosy uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen