zaterdag 3 januari 2015

Kraamkost, de nabeschouwing

#kraamkost
Deze foto trok ik een paar weken geleden, zolang wil ik al iets schrijven over ons kraamkostavontuur.
Ik wist alleen niet goed wat ik kon vertellen.

Ondertussen is het kind al zes weken -dubbel zo lang als we kraamkost aten- en weet ik nog altijd niet goed wat ik moet vertellen. Want wat kan ik meer zeggen dan dat het een geweldig idee was waar we ontzettend hard van genoten hebben.
We hadden toen geen enkel ander kadoo kunnen krijgen dat zo goed van pas kwam én heel de familie heeft er ook nog eens geniet van gehad.

Hier ziet u de restanten, lege pottekes, ovenschalen en kastrollen.
Uiteraard weet ge niet meer van wie die allemaal waren.
Tijd voor tip 1!

#kraamkost
Tip 1: Trek een foto van alle maaltijden die worden meegebracht.
Leuk om te stoefen op Intagram en Facebook, maar ook geweldig handig om achteraf op te zoeken welk potteke bij welk kraambezoek hoorde.

Merk ook de grote verscheidenheid aan maaltijden op.
Alles hebben we gegeten, van de klassiekers zoals lasagne, vol-au-vent en stoofvlees over tagine, paëlla en curry's naar kaasschotels met zelf af te bakken brood.
Ge-wel-dig!

Soms bedachten mensen zelf iets, maar meestal vroegen mensen waar we zin in hadden.
Tijd voor tip 2!

Tip 2: Zeg waar je zin in hebt!
Uiteraard heb je soms een voorkeur voor een bepaald gerecht, en uiteraard willen mensen liefst datgene koken waar je het meeste zijn in hebt, dus 1 en 1 is 2.
Ik bestelde bijvoorbeeld (na familiaal overleg) bij mijn moeder: stoofvlees, frikandellen met krieken, goulash en vol-au-vent.
Gespreid over vier bezoekjes natuurlijk. (Wanneer krijg je trouwens nog vier keer een geschenk? Aha!)
Maar soms vroegen mensen ook niks en verrasten ze ons met geweldige maaltijden.
Een fantastische combinatie van het een en het ander!

Niet iedereen vindt het trouwens even makkelijk, eten geven als kadoo. Vooral mijn moeder bleef maar doorgaan over welk écht kadoo we wilden en toen we na herhaaldelijk aandringen nog niks wisten kwamen ze op bezoek met een spitriek, een spade en acht fruitbomen. Kraamkost op lange termijn eigenlijk.

Maar wel meer mensen vonden het een raar idee en waren niet helemaal zeker of dat kraamkostidee wel gemeend was en ze toch niet beter een echt, blijvend kadootje meebrachten (sommigen deden beide en dan voelde ik mij altijd wat Moeder Maria met de drie wijzen op kraambezoek).
Tijd voor tip 3!

Kaartje Toni
Tip 3: Zet het op het geboortekaartje
Toni was al een paar dagen oud wanneer het kaartje drukklaar was en omdat de kraamkost ons zo goed beviel liet ik het rap nog bij op het kaartje zetten.

kraamkost
Gebruik gerust deze tekening van Marijn als je ook kraamkost prefereert.


Eerste keer kraamkoken. De spellingchecker maakt er kraakmoskee van. #kraamkost
Dorien kwam als een van de eersten op bezoek, ze verscheen met deze goodie bag box.
U moet misschien weten dat terwijl ik aan het bevallen was, Dorien samen met Els foto's aan het trekken was van nieuwe gerechten voor een nieuw moestuinkookboekske (later meer, we gaan ons niet laten afleiden!) En raad eens wie er een paar weken op rij die gerechten mocht opeten?
Hoe goed kunt ge uw bevalling plannen seg!

Tijd voor tip 4: Zoek u op voorhand een vriendin die als hobby of beroep koken heeft!

#VSCOcam
Het kraamkostidee ontsproot trouwens uit ons beider hoofden, beiden konden we op niet veel anders komen dan veel lekker eten als perfecte kraamgeschenkje.
Van het een kwam het ander, ttz ik beviel en zette kraamkost op het geboortekaartje en Dorien schreef er een stuk over in de krant.
Toen kon natuurlijk niemand nog anders dan met kraamkost op bezoek komen.

#kraamkost
Het werd zelfs opgepikt door de gezinsbond.
Dan is het voor echt, mensen!

21 opmerkingen:

  1. Ik hoop echt dat jullie een nieuwe trend hebt gezet. 't Is een geweldig idee!
    Ik hoop alleen dat iedereen die er voor kiest een vriendenkring of familie heeft met culinaire talenten die verder rijken dan een diepvrieslasagne in de oven zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gelukkig een man die dol is op koken en die met veel plezier een dagelijks potje gezonde kraamkost serveerde... Geen nood om het op het geboortekaartje toe te voegen :-) maar ik vind het wel een superleuk idee voor de mensen die jet daarmee wat minder getroffen hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem3.1.15

    Toen ik na de geboorte van mijn inmiddels 10jarige zoon uit het ziekenhuis kwam, ging na 5 minuten de deurbel. Onze Marokkaanse buurvrouw stond op de stoep met een pan overheerlijke kraamkost! 'Om aan te sterken' zei ze. Als dat geen trendsetter was ;-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk idee vind ik die Kraamkost. Mocht ik ooit zelf een baby hebben dan zet ik dat er ook zeker bij als cadeautip.
    Maar wat ik me nu toch wel afvraag (misschien wat blogmisvorming) maar hoe organiseer je zo'n kraamkost? Voor je het weet staan er op een dag drie mensen met dampende potten aan je voordeur... Volgens mij is het tijd voor tip 5!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Topplan! Ga ik ook op het geboortekaartje van ons freggeltje zetten, merci voor de tip(s)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kraamkost kreeg ik al van mijn vriendinnen toen mijn zoon geboren was, dat is nu 13 jaar geleden. Het beviel mij toen ook goed, heerlijk je voelt je dan zo verwent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kraamkost lijkt me het meest nuttige cadeau voor een pas geboren moeder en veel beter dan de vele nutteloze en onpersoonlijke cadeau's die een pas bevallen moeder kan krijgen.
    Hopelijk wordt het steeds weer meer en meer gedaan.
    En niet alleen kraamkost, maar ook voor hoogzwangeren misschien die niet meer goed uit de voeten kunnen :-) (nee, ik ben niet zwanger!).
    Dat idee op het kaartje. Moest ik ooit nog een kind krijgen zet ik het er zeker op. Merci voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ragna3.1.15

    Hier geen kinders meer op de planning, maar wel een geweldig idee om jonge moeders/gezinnetjes blij mee te maken ! :-) Neem ik zeker mee voor de zwangere collega's ! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spijtig dat ik niet meer ga bevallen. Nu wachten tot iemand uit mijn omgeving bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het zo'n briljant idee. Ik heb de optie net aan man doorgegeven. Met binnenkort een hoop kraambezoek voor de deur en het derde kind dus we hebben alles al.... Ik ga het hier en daar eens laten vallen, een avondje niet koken lijkt me heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wel moest ik voor een derde gaan, zou ik dit ook durven op mijn kaartje zetten se. Zo origineel en altijd van doen!
    Alleen, vrees ik dat er geen 3de zal komen (hart zegt ja, verstand zegt nee)

    Maar bon, kunde "kraam"kost ook niet voor een andere gelegenheid gebruiken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat een leuk idee zeg, al zouden vele last hiermee krijgen om voor mij iets te koken denk ik. Aangezien dat weinig mensen echt zonder vlees en vis kunnen koken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk idee! Dat had ik ook wel heel fijn gevonden nadat ik was bevallen. Al moet ik zeggen: ik vond alle cadeautjes ook wel erg leuk, en die waren ook zeker welkom aangezien we veel kleertjes hebben gekregen in maat 62 en 68 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wil je voorbeeld zeker volgen! Maar wat zette je precies op het kaartje dan? Veel plaats hebben we precies niet meer :) Ik ben aan 't denken van er gewoon nog een extra kaartje tussen te stoppen...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De neef van Het Vriendje werd in oktober voor de eerste keer papa. Op hun geboortekaartje stond ook dat ze blij zouden zijn met een homemade maaltijd in plaats van een ander kadootje. Toen wij daar stonden met een flinke portie couscoussalade, waren ze daar super blij mee. Ze lieten weten dat wij een van de eersten waren die kraamkost kado gaven in plaats van een echte kado. Ik blijf het een geweldig idee vinden, kraamkost en ik doe er dus met veel plezier aan mee! Moest ik ooit zelf een kind op de wereld zetten, dan zou ik dat zeker ook appreciëren moest ik een paar avonden niet moeten koken en een flink gevulde vriezer hebben vol lekkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem4.1.15

    Ik denk eigenlijk niet dat dat hier zo 'nieuw' is, eerder een wat vergeten gewoonte. Mijn moeke geeft mij altijd een grote bokaal dikke soep mee als ik ergens op kraambezoek ga. Vroeger (in de tijd van mijn moeke, dan, vijftig jaar geleden) werd dat nog wel vaker gedaan, zegt ze. Het mooiste een kraamkost vind ik dat je een beetje tijd cadeau krijgt, tijd die iemand anders heeft gebruikt om voor je te koken en aan je te denken. Lap... sibiet begin ik weer te wenen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo jammer dat dit 6jaar geleden niet aan bod kwam...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het echt een geniaal idee! Jammer dat ik het hier 6 jaar geleden niet terugvond, toen ik voor het eerst je blog bezocht op zoek naar info over draagdoeken en namen die bij "Jef" pasten. Vrijdag ga ik op bezoek bij mijn bff die pas bevallen is en neem ik kraamkost mee, ook al staat het niet op het geboortekaartje. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anoniem6.1.15

    Allee zeg, ik weet niet waarom maar ik moet daar echt van wenen, van jouw kraamkoststukje. Superidee, zou eigenlijk gewoon het standaardcadeau moeten zijn, zoals dat vroeger was.
    Doet me denken aan ons ma en aan al die mensen die dan voor jou ook een beetje gaan moederen. Misschien is het dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een geweldig en voor mij toch ook wel een gedurfd idee,
    maar eentje om zeker te onthouden!!!!!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Aimé9.4.15

    ...euuuh, mag da ook een gekookt ei zijn?

    BeantwoordenVerwijderen