zondag 15 februari 2015

Het grote mutskesraadsel

De mutskes Misschien heeft u het al eens verteld, waarom heeft Toni altijd een mutsje op?
Het staat hartstikke schattig en voor buiten snap ik het, maar waarom ook binnen?


Kijk. Mensen die mij met u aanspreken moet ik wel antwoorden.
Het Grote Mutskesraadsel: waarom heeft dat kind binnen toch altijd een muts op, scheelt er misschien iets met haar oren?

Neen, er scheelt niks met haar oren, en ze heeft ook geen heel vreemd kapsel of een enge uitslag onder dat potske.
Ik vind het gewoon zo bloot zo'n koppeke.

Bij Abel vond ik dat ook (u moet écht eens klikken op die link!), maar Jef die kreeg alleen 's nachts een mutske op.

Ik weet niet wat ik dacht, hoorde of las, maar plots besloot ik dat mijn baby's beter af waren met een mutsje op hun hoofd.
Negen maanden in een warme buik en dan KNAL die echte wereld in. Wind, koude, lawaai en drukte, terwijl het daarvoor nog zo lekker warm en rustig was en het lawaai maar gedempt binnenkwam.
Het lijkt mij dan niet zo vreemd dat die overgang beter wat geleidelijker gaat.
Met een laagje over het hoofd en oren hou je dat allemaal nog even buiten.

Een potske dus!
Nog even afschermen van de echte wereld.

Baby's hebben in verhouding een veel groter hoofd dan wij, ze verliezen daardoor veel warmte, dus zo heel gek is het niet.
Maar moest u een gekkere uitleg willen, die is er ook!
In de Chinese geneeskunde geloven ze erin dat je lichaamsenergie verzwakt als je de achterkant van je nek en voorhoofd niet beschermt tegen de wind, door die verzwakte energie word je vatbaarder voor microben en virussen.
Bwa, zo gek is dat eigenlijk niet hé, wie roept er zijn kinderen niet achterna met een Zet uw kap op! op koude dagen?

Iets gekker is misschien de antroposofische uitleg dat baby's energie verliezen langs hun fontanel en vooral erger, dat er negatieve energie langs daar naar binnenkomt.
Uiteindelijk ook niet zo gek, want ik haalde zelf al aan dat ik het doe om haar wat af te schermen tegen De Echte Wereld, nog even wat extra geborgenheid.
Met dat in het achterhoofd zijn er ook mensen die hun baby's of kleine kinderen mutsjes opzetten op drukke momenten, zoals feestjes. Maar hey, wie zou er niet diep in zijn kap willen wegkruipen in de binnenspeeltuin of wanneer die ene curieuze tante weer vervelende vragen komt stellen?

Dus veel valabele redenen voor een muts.
Natuurlijk zet je geen mutsje op als het keiwarm is, overtollige warmte moet wel weg kunnen.
Zet ook nie meteen een muts op na de geboorte, het is veel beter om mutsloos van start te gaan, hier lees je waarom.

Moest u ook aan de muts willen, koop dan mutsjes met koordjes, die blijven veel makkelijker op, ze zijn overal te koop, bv hier, hier, hier en hier of maak er zelf eentje.
De mutsjes op de foto zijn er allemaal nog van Abel en dus vast niet meer te koop.

Muts ze!

33 opmerkingen:

  1. Haha, die Abel!
    Die van mij hadden buiten àltijd een mutsje op ( en binnen soms) en dat vonden mensen al raar.
    Bij zo'n bloot klein kopke krijg ik altijd de neiging er iets over te trekken. Ik vermoed dat dat gewoon een natuurlijke reflex is :)
    Èn het is natuurlijk gewoon keischattig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Monica15.2.15

    ik ga er vandaag eentje maken! http://kiind.nl/articles/275/Babystrikmuts.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci voor de link, ik heb het erbij gezet!

      Verwijderen
  3. Anoniem15.2.15

    ondertussen gaan er nochtans steeds meer stemmen op (Jack Newman bijvoorbeeld is er helemaal tegen) om mutsjes helemaal weg te laten, zeker net na de geboorte, als het nodig is om de hormonen helemaal hun gang te laten gaan, en die hormonenwerking blijft.. niets zo heerlijk als continu ruiken aan een (niet-bedekt) babyhoofdje - Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, ik was het artikel nog aan het zoeken.
      Maar dat gaat over de eerste uren na de geboorte, da, laat je het hoofdje beter onbedekt (lekker tussen de blote borsten van de mama)

      Verwijderen
    2. Hier is de link: http://modernalternativepregnancy.com/2013/09/06/take-it-off-why-you-should-drop-your-newborns-hat/#.VOBmAULPf9K

      Verwijderen
    3. jaaa, super artikel. Of krachtig gezegd, met de woorden van Carla Hartley "no hatting, no patting, no chatting" na de geboorte.

      Verwijderen
    4. Anoniem15.2.15

      het artikel gaat inderdaad over net na de geboorte, omdat dàt de periode is waarin de meesten een mutsje aandoen en waartegen gewaarschuwd moet worden; daarna blijft het principe belangrijk, hoe minder barrières tussen mama en baby hoe beter, hoe meer huid-op-huidnabijheid, hoe beter, alleen staat dat niet specifiek in dat artikel omdat de meesten sowieso al geen mutsje meer aandoen na die eerste dagen (al dan niet door de specifieke informatie dat het belangrijk is voor je hormoonwerking) - ik zeg niet dat het niet eens mooi is hé, maar hoe minder mutsjes, hoe beter; hoe permanenter baby tegen mama, hoe beter :-)
      Bianca

      Verwijderen
    5. ja, mee eens met Bianca. Naast de moeder, willen veel mensen ook over dat bolleke aaien, ook na de eerste dagen. 't Heeft iets instinctief, over dat bolleke aaien.

      Verwijderen
  4. Ha, ik zette mijn kapoentje ook altijd een mutsje op: binnen en buiten. Om lekker warm en geborgen te houden. Het zou wat gek zijn om zo'n kleintje helemaal in te duffelen en dan het hoofdje niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hier ook een mustekesfan. Dochterlief is ondertussen bijna 20 en we noemen haar nog steeds Mutske ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marieke Visser15.2.15

    Vind het heel naar als ik buiten baby's tegenkom zonder mutsje !
    Hadden mijn kindjes ook altijd op. Niks aantrekken van evt. kritiek !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het stiekem wel heel gewoon hoor! En super schattig ook nog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem15.2.15

    Schattig inderdaad, die mutsjes. Dat had ik vroeger ook, maar heb je dan geen zin om over dat bolletje te aaien? Dat doe je toch niet meer als dat mutsje op is?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geur speelt een heel belangrijke rol bij de moeder-kind binding, dat zie je trouwens bij heel wat dieren, en iet enkel zoogdieren, en het beperkt zich niet tot de eerste 6 weken, moeders die bijvoorbeeld door te gaan werken, en dus gescheiden zijn van hun baby genoodzaakt zijn om te kolven, krijgen vaak sneller een toeschietreflex als ze iets mee hebben van hun baby en daar aan ruiken... Ik snuffel nog altijd graag aan mijn kinderen hun hoofdje, ze hebben elk hun eigen geurtje, zo heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb mijn dochtertje (een dag ouder als het uwe (jouwe ;)) nog lang met een mutsje op laten slapen. Tot het 's nachts af ging en dat leek me dan weer gevaarlijk. Sinds ze geen mutsje meer draagt krijgt ze een kaal plekje op haar achterhoofd. Dus voor niet-buikslapende-baby's heeft het ook nog eens als voordeel dat ze geen kaal plekje krijgen door het mutsje (denk ik).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn dochtertje is geboren met een bos haren... en zweette zich te pletter met een mutsje. Wij hebben dat voor haar vrij snel achterwege gelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sarah16.2.15

    Was al keihard aan het denken waarom wij dat zelf zo vlug afgeschaft hebben, maar een hittegolf een paar dagen na de geboorte zou daar wel eens voor iets tussen kunnen zitten. Gij hebt het seizoen mee! En ik vind uw uitleg wel echt heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo'n mutsje zorgt ook gewoon voor geborgenheid, wolletjes zijn ideaal, ook tijdens zomerdagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sarah17.2.15

      't was wel echt heel warm. Nu ik er meer over lees, zou ik er misschien anders in gedaan hebben, maar toen leek het me net logisch ze aan de kant te leggen.

      Verwijderen
  15. In de standaard vandaag een artikel over maanvissen, met op het einde ook banymutsjes. Ik mail het je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Baby dus, bany is volgens mij een snoepjesmerk :-)

      Verwijderen
  16. Het is schattig en warm, maar alledrie mijn dochters weigerden catergorisch ze op te houden. Door te brullen toen ze klein waren en ze zo snel mogelijk te verwijderen toen ze ouder waren. En ja, dat konden de oudsten (als tweeling zijnde) heel snel bij elkaar. Net als elkaars schoenen uittrekken.
    Je hebt dus kinderen met té warme hoofden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mijn 1ste dochter kon niks verdragen op haar hoofdje...dus ik bleef op m'n honger zitten met de potskes hihi....MAAR de 2de dochter kan het wel verdragen, dus ocharme dat kind gaat potskes verslijten! :-)
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem17.2.15

      Misschien kan nummer twee het wel verdragen maar vindt ze het ook niet leuk? Zelf kan ik een muts verdragen in de kou, maar enkel en alleen dan... de wereld klinkt zo dof dan, ik hou er niet van zelf. En het is ook nog eens gevaarlijk voor oververhitting (dus wiegendood)! Nu, het is nog heel koud buiten, dus we kunnen ze sowieso nog genoeg schattige mutskes opzetten eh :))

      Verwijderen
  18. U bent omarmt door de antroposofische wereld op Facebook, haha. Ik kom nu overal mme zsazsa tegen :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit vind ik een zeer plausibele uitleg! Ik moet eerlijk zijn, ik heb daar ook wel aan gedacht:" Tiens, die mutsjes zijn keischattig maar waarom op iedere foto te zien?" Maar wel geen enkele keer erbij gedacht dat er waarschijnlijk iets moest weggestoken worden hoor. Trouwens, mijn drie droegen vrijwel nooit een muts... wie geboren wordt met een serieuze pak warrige krullen heeft het niet snel koud.... grinnik. Zie foto: www.kroezels.blogspot.com ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem17.2.15

    Gek hoe hard meningen kunnen verschillen :)... Ik heb dan weer medelijden met kindjes die dag en nacht een muts moeten dragen.

    - Ze mogen de wereld en al haar geluiden niet horen zoals ze echt klinken want er zit een laag tussen. Ook de stem van mama klinkt van "verder". Ik vraag me af of dat geen gevolgen heeft voor het gehoor? Waarschijnlijk niet, maar toch :)

    - Ze hebben veel minder huidcontact dan andere baby's. Ik vind borstvoeding geven buiten (met mutsje) altijd minder intiem dan binnen. Een heel stuk van hun hoofdje zit bedekt en voelt dus mijn huid niet, ik kan niet over het bolleke aaien, over de oortjes ... 70 procent wordt bedekt, dus zoveel procent minder huidcontact. Ook het gevoel van twee grote beschermende handen rond hun kleine hoofdje, dat ervaren muts-kindjes niet.

    - Er is een sterk verhoogd risico op oververhitting en dus wiegendood (is wereldwijd een consensus over). Baby's met een gezond gewicht, kunnen zelf hun temperatuur regelen, als het te warm is, verliezen ze warmte via hun grote hoofd. Ik voel me in elk geval heel onbehaaglijk als ik een muts opheb en dochter nog "even" naar toilet wil voor we naar buiten kunnen.

    Dit is gewoon mijn mening, geen aanval op die van jou ;) Toni is trouwens een ongelooflijk schattige baby!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hier hebben ze ook een hekel aan mutskes, keischattig vind ik de mutsen als moeder maar blijkbaar veel kinderen vinden het niet zo leuk, mss wil dat keline wondertje van u nooit meer zonder muts stel u voor hahaha....en ja afschermen we hbb er allemaal last van zeker maar toch neem ik mezelf voor om ze er direct in te gooien :) het nest is goed de wereld is ruimer :))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ons Fee heeft ook veel mutskes, maar toch heb ik er alleen buiten één op gezet want binnen vond ik dat warm genoeg. Maar een mutske vind ik ook heel schattig en tegenwoordig zijn die mutskes zo schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Deze mutsjes vind ik heel fijn: www.kleinanna.be
    Onderaan de pagina ook het waarom van mutsjes bij babies.

    BeantwoordenVerwijderen