dinsdag 24 maart 2015

Onkruid, teveel om op te eten

werkzaamheden Dit was de afgelopen dagen mijn uitzicht.
Links, rechts en voor mij alleen maar onkruid.
50m2 kweekgras, ridderzuring, boterbloem en weegbree. Het gezelligere werk allee.

onkruid Zo ziet 50m2 eruit.
Vijf dagen ben ik ermee bezig geweest, vijf dagen!

zonsverduistering Er zat zelfs een zonsverduistering tussen.

rosse frans en zijn baby Vroeger zou ik dat -uiteraard- op een namiddagje geklaard hebben, maar nu werk ik enkel tijdens dutjes. Van zodra het kind driemaal gaapt kiep ik haar in de buggy en tegen dat we halverwege de moestuin zijn slaapt ze, tweeënhalf uur lang.
Ik verwijder dus onkruid aan 4 m2 onkruid per uur. Interessant.

Die 50m2 was niet altijd onkruid, twee jaar geleden zaaide ik hier allerlei bijenplanten.
Wat kwam er uit? Kweekgras, ridderzuring, boterbloem en weegbree.
Poging mislukt.
Vorig jaar probeerde ik het nog eens, ik plantte er snijbiet, kolen en prei uit om later zaad van te oogsten.
Wel eigenlijk plante ik er de snijbiet, kolen en prei uit om ze vervolgens com-pleet te vergeten. En wat vond ik er na een half jaar terug?
Kweekgras, ridderzuring, boterbloem, weegbree en twee uitgeschoten preien.
Poging twee mislukt.

Tabula rasa!
Niet met Roundup maar met mankracht én geheime wapen: Oost-Indische kers!
Een laatste keer alle onkruid verwijderen met de hand en dan alles vol Oost-Indische kers zetten zodat alle onkruid wegkwijnt zoals op deze bedden vorige zomer gebeurde.
Tenminste dat hoop ik.

bijna klaar Dus nu moet ik dit stuk nog een hele dikke maand onkruidvrij zien te houden en dan is het aan de Oost-Indische kers!
En anders wordt dit mijn perk voor kweekgrasthee, ridderzuringpesto, boterbloemijsblokjes en weegbreerisotto. Ik blijf niet bezig.

27 opmerkingen:

  1. Alee goed voor de conditie ,ben ook goed bezig nooit opgeven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig is Rosse Frans er om te babysitten ondertussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oost-Indische kers is ook prachtig om te zien! Wel veel vierkantenmeters ;-)
    Ik vind het dapper van je! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen hoe jij het moederschap combineert met het tuinderschap...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer goed voor de conditie, en wat een mooie combinatie, moeder en tuinder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je graag je oost-indische kers afwisselt met iets paars-blauw: Phacelia. Bijenplant, onkruidverstikker, groenbemester, en zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd!
      Kan ik nog een strookje van bijzaaien!

      Verwijderen
  7. Goed idee, die Oost-Indische kers. Kun je in de zomer een winkeltje met alternatieve kappertjes beginnen! Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat word ik toch altijd blij van je berichten! Ironie, zelfspot en humor zijn de beste ingrediënten voor relativering. Ben meteen begonnen aan ons 'tig-m2-moestuin-omspit-karwei', vol goede moed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heidi24.3.15

    allez, da versta ik nu niet, waar is het karton naartoe? Bij mij werkte dat perfect voor genoemde niet welkome kruiden, helemaal foetsjie...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, goed opgemerkt!
      Maar ik heb dus niet zoveel karton.

      Verwijderen
    2. Heidi26.3.15

      de meubelwinkel in je buurt zeker wel, goei grote stukken van dat bruin zonder tralalie, soms dunner dan je wil maar dan leg je er twee boveneen hé, allez en stop nu met graven tedoeme toch ;-)

      Verwijderen
    3. Ola ola, ik graaf niet hé, ik trek enkel het onkruid uit! :)

      Verwijderen
  10. Die van de fietsenmaker zijn nochtans ideaal, met compost/mest erover is dit het ideale plekje voor pompoenen en volgend jaar ben je van al dat onkruid vanaf. Ik ben niet zo voor dat oost ndisch gedoe, zaait zich veel te uitbundig uit en dan zit je daar weer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja idd, ge hebt een punt, maar die strook mag blijven met OIK, ik ben er niks anders van plan voor de moment.
      Er komen ook pompoenen, die kunnen de OIK wel de baas!

      Verwijderen
  11. Ha!vorig jaar heb ik zo ook tot in april bezig geweest. En nu he, nu mochten onze twee kippen die 100 vierkante meter helemaal voor zich hebben afgelopen herfst en winter. Wég onkruid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is absoluut waar, ik had daar eigenlijk een extra afsluiting moeten plaatsen tijdens de winter.

      Verwijderen
  12. Ik denk dat je t nog langer dan een maand onkruidverdelger gaat moeten houden, want die oost Indische kers gaat dan nog niet woeketen. Ik zou daar nu precies zadenvrije compost op leggen. Ik heb vorig jaar zo'n oppervlak beplant met nieuw Zeelandse spinazie en oost Indische kers. Niks onkruid daartussen. En blijft allebei redelijk lang staan in de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is de andere kant van de lente. Join the club, hier zijn kweekgras en kruipende boterbloem ook mijn grootste tegenstrevers.
    Ik vind dat wel nog best leuk, het grote lente wieden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zen hé, als ik tijd heb vind ik dat ook totaal niet erg.
      Maar ik plan het nu toch zo te regelen dat het de laatste keer was.

      Verwijderen
  14. Wat een werk. Ik las van de week ook al iets over het nut bij onkruid van de oost Indische kers. Zelf heb ik zevenblad, winde, Hedera, brandnetel. Ruilen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. voor zover ik weet zijn boterbloemen giftig

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Misschien helpt ratelaar inzaaien http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ratelaar

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ideeën om hagewinde weg te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zelfde vraag over haagwinde! En zevenblad! En stevig geworteld wild gras - maar dat zal handwerk worden, vrees ik ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen