maandag 29 juni 2015

De Ninglinspo, een bestemming voor impulsieve dagtrippers

#VSCOcam Toen ik klein was en we een daguitstap deden dan ging mijn moeder de dag ervoor inkopen doen. Zakken vol flesjes water en sap, koeken, chips, fruit, snoepjes, worstjes, kaas, kauwgom en rolletjes muntjes werden aangesleept.
Voor ze ging slapen lag op tafel voor iedereen een trui, regenjas, reservekledij en een propere zakdoek.
Koelelementen werden in de diepvriezer gestoken, de frigobox werd uit de kelder gehaald en de goei boter werd op het aanrecht gezet.
's Morgens stond ze een uur vroeger op om sandwiches (wie eet er nu boterhammen op een daguitstap?) te smeren en fruit te snijden.
De reisroute werd nagegaan en zorgvuldig genoteerd in twee verschillende lettertypes met markeerstift.

Als wij op daguitstap gaan dan is dat iets wat ons tien minuten voor we vertrekken ineens te binnen schiet.
Zo ook vanochtend.
Amai, zo warm dat het gaat worden vandaag zuchtte ik in mijn eigen.
Hey, anders moeten we naar de Ardennen rijden!
Och ja, de Ninglispo, da's lang geleden!
Ik sommeerde de kinderen zich aan te kleden, schoot de badkamer in om de man in te lichten, raapte een rugzak, drinkbus, draagdoek en luiers bij elkaar en tien minuten later zaten we in de auto.
Juist nog even langs de winkel voor fruit, brood, kaas en een worst en weg waren we.

Ninglinspo Een goed uur later stonden we hier.
Aan de oevers van de enige echte wildwaterbaan van België, gratis bovendien!

#VSCOcam Ik wil morgen en overmorgen ook naar hier komen kwekte Abel al na vijf minuten.

Piknick Gaan we verder vroeg hij toen we amper een stuk brood binnen hadden.

#VSCOcam Ik vond dat wel een goed idee toen ik iets voelde kriebelen en bedacht dat er vast enge beestjes in Waals gras zouden kunnen zitten.

Glijbaan Splash Toni How we love de Ardennen!
Onderstaande foto's zijn filmpjes die u eens moet bekijken als u mijn kinders Kempisch wilt horen kwekken. Gewoon klikken, geen idee waarom ik ze hier niet meer kan tonen. Iemand?
En de Ninglinspo is een bergriviertje dat u zeker eens moet afstappen, vergeet uw Teva's en reservekleren niet!

Ninglinspo
Ninglinspo
Ninglinspo

26 opmerkingen:

  1. Sandwiches op daguitstap! Ik heb die neiging nu nog. Al is dat waarschijnlijk gewoon een excuus om dat zo af en toe te eten. :-)
    Mijn vriend deed dat ooit aan de hogeschool al gingen er toen maar twee het water in (hij was er een van). Hij heeft zich toen geweldig geamuseerd en ik weet eindelijk hoe ik het moet schrijven. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herinneringen! Wij gingen ooit met de middelbare school de Ninglispo afstappen. Blij dat wij met enkele meer avontuurlijke tieners wisten dat je beter door de Ninglispo kunt sjezen dan ernaast te wandelen. Heerlijk was dat. Ik was het al bijna vergeten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't is dus NingliNspo zie ik nu. Wie vindt dat toch uit, zo'n namen.

      Verwijderen
  3. wij hebben een vakantiehuisje daar in de buurt en gaan ook steeds met onze kids daar spelen en wandelen! het is ook een wandeling die de kinderen leuk vinden! winter, zomer.....het is daar altijd mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haaa, de Ninglinspo! We gingen er vorig jaar naartoe, maar ik wil ooit wel eens teruggaan. We waren toen ook totaal niet voorbereid, net zoals bij de meeste uitstapjes die we doen. We zijn ook even afgeweken van het riviertje en zijn dan totaal verkeerd gelopen. We zijn uiteindelijk terug geraakt, helemaal verhongerd en uitgedroogd, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook nog een van mijn favoriete daguitstapjes. Best ook een reservezwembroek meenemen, want ik herinner me dat een vriendje een groot gat in zijn broek had :)
    En wij vertrokken altijd met boterhammen met ei - iets dat we de rest van het jaar nooit aten en ik dus altijd associeer met op reis gaan. Doen mijn vriend en ik ook nog altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oooh, schoolreis in het vijfde leerjaar! Ik heb me denk ik geen enkel ander jaar zo hard geamuseerd als toen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mega cool!!
    Kan je er ook makkelijk langs/door met mini op je rug? Want dit wil 'k ook wel eens doen (en mini is maar eventjes ouder als jullie mini ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, het blijft natuurlijk wat onverantwoord hé, maar wij deden het toch ook. ;)

      Verwijderen
    2. Anoniem30.6.15

      Ik deed het ooit met een peuter van 14 kilo in de mei tai, op een ijskoude en spekgladde dag. Dus dan lukt een baby in de zomer zeker ook!

      Verwijderen
  8. dat is de keitofste herinnering die ik zelf heb aan school ! De schoolreis dat we naar hier gingen ! Tof zeg !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als wij een dagje weg gaan neem ik altijd broodjes mee voor meneer... Maar kleine uitstapjes enkel flesje water :)

    Zalig zeg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk om te zien, wij waren er vorig jaar. Een heerlijke omgeving!
    https://www.flickr.com/photos/aleermakers/14655666100/in/album-72157646166687686/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Whoppy29.6.15

    Ha, zaterdag op het familiefeest nog herinneringen opgehaald aan de herfstfamilieweekendjes aan de Ninglinspo en de lispelende gids. Maar de schooluitstap van het 5de leerjaar met zuster Paula (jawel!) was iets anders. Enkel stoute kindjes weken af van het paadjes... Amai, dat is inderdaad een toffe bestemming om eens te gaan kamperen want voor een daguitstap net iets te ver vanuit West-Vlaanderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. DUS... je krijgt een idee en 10min later zitten jullie met ganse kroost gepakt en gezakt in de auto... Hoe doet ge datte?? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. niks meepakken, juist drie luiers en de kinderen :)
      Ik was keiblij dat ik de teva's niet vergeten was!

      Verwijderen
    2. en ontbijten in de auto met koffiekoeken!

      Verwijderen
  13. Wij waren er in mei, tijdens onze Ardennen vakantie. Ik vind het de tofste en mooiste wandeling ooit 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij waren er in mei, tijdens onze Ardennen vakantie. Ik vind het de tofste en mooiste wandeling ooit 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij waren er in mei, tijdens onze Ardennen vakantie. Ik vind het de tofste en mooiste wandeling ooit 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mmh, ik zit hier te puffen en kom niet verder dan "vandaag gaan we binnen blijven en speelgoed sorteren om weg te brengen" en dan zie ik deze post. Echt een top idee!!! Ik ken de plek helemaal niet!! Of wel maar kon/wou ik de naam niet onthouden met al die gekke lettertjes na elkaar. Afkoelen is dus ook op die manier mogelijk, MERCI voor het idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Awel, daar ga ik deze zomer ook eens naartoe gaan zie! Tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. 1O minuten? Dat is wel erg efficiënt

    BeantwoordenVerwijderen