woensdag 8 juli 2015

Zelfde pose. Zelfde kleedje. Nu met kat

Toni en het hittegolfkleedje Ik vond dat er laatst behoorlijk schattig uit zien.
Dus in plaats van iets anders te bedenken, of naar de solden te gaan trok ik de stoffenkast open voor exact hetzelfde exemplaar.
Volgens mij heeft ze daar totaal geen probleem mee.

de hittegolfjurk met planning! Hier en daar vroeg er iemand om een handleiding, en zie, twee dagen na datum is ze er al. Niet te doen, niet te doen.
Nu is dat niet zo geweldig moeilijk zo'n kleedje naaien en er zullen al tig handleidingen bestaan, maar eigenlijk is dat toch altijd wel plezant zo'n handleiding maken, dus waarom niet!

Toen de baby vanmiddag een kort dutje op haar planning had begon ik aan een tweede exemplaar, de stof lag klaar, de handleiding was geprint en voor de gelegenheid had ik een stopwatch klaar.
Op nipt 45 minuten was het klaar!
Dat is even lang als een kort dutje.
Ideaal!

Patroon Ik vind eigenlijk dat ge het met deze handleiding zelf moet kunnen, zonder uitleg dus.
Maar omdat het de eerste keer is zal ik het met u nog effe overlopen.

Meet de baby
a= de afstand van de schouders tot waar het kleedje moet komen, da's evident.
b= de borstomtrek, dat was ook niet heel moeilijk.
c= de afstand van de schouders tot onder de oksel.
Dat steekt bij alledrie nu echt niet op een centimeter.
Knip de stof voor het kleedje en het lint
Je gebruikt het best een licht katoentje, het heet immers 'het hittegolfkleedje'.
Doe de borstomtrek maal twee en bezie dan hoe dat uitpakt met de stof, heb je dan juist nog een reep over, dan laat je die er gewoon aan. Kom je een stukje te kort, dan is dat ook maar zo.
Ik nam het lint telkens ongeveer even lang als de stof voor het kleedje, dan kan je makkelijk een strik maken.
Naai het lint
Dat is een makkelijke hé.
Om het lint te keren gebruik ik nog altijd dit.
Naai dicht
Het kleedje dus.
Afhankelijk van het patroon op de stof wordt de naad een zijnaad of middenrugnaad.
Knip de armsgaten
Als je begint en eindigt met een loodrechte lijn to de stof dan is dat per-fect.
Knip in
Want dan kan je sevens makkelijker de armsgaten omzomen.
Naai de armsgaten
Dat is altijd wat prutsen.
Strijk de zoompjes
Want dan kan je sevens makkelijker de zomen vaststikken.
Naai vast
En strijk dan nog eens de zomen schoon plat.
Assembleer
Voor de Nederlanders: Stel het kleedje jurkje samen.

Toni en het hittegolfkleedje Schoon hé?!

27 opmerkingen:

  1. mamaloes8.7.15

    Wat mooi! Een pillow case Dress! En wat n heerlijk snoetje heeft Toni, om verliefd op te worden, met of zonder kleedje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is eigenlijk ook wel heel schattig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor mij zal dit een projectje zijn voor volgende zomer. Die ogen van Toni :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem8.7.15

    Wat een geweldig duo, vind ze beiden schattig. De kat zo lekker relaxt en bij Toni straalt de levenslust en blijheid ervan af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk jurkje en je uitleg is heel vermakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Katrien8.7.15

    Joepie, ik ga het volgende week zeker proberen. Bedankt! x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een vrolijk kind is het toch. Weet je wat grappig is? Bij mij komt er vandaag een blogpost online over een supersnel te maken poppenjurkje. Gisteren plaatste ik alvast de foto's. Zie: truusdemier.blogspot.nl

    Fijne dag en groeten uit Holland,

    Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooohhh! wat een schitterende vertederende foto's met poes en kind !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel ! En wat is Toni toch een cutie !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ma zo schattig! En zo'n mooie haartjes dat Toni al heeft, daar kan mijn 1-jarige 'zo-goed-als-kaal-kop' alleen maar van dromen ;-) Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Meeeeeega schattig!! zowel de poes als de baby ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. lap, ne zoon...
    wat een superlieve foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem8.7.15

    Dank u wel! Dat zal ik snel eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. erg leuk en aan haar snoetje te zien vind ze het zeker niet erg....
    Prachtig zo..

    gr femke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een blije Toni!
    En wat heb je weer een leuke toelichting bij de handleiding geschreven. Ik kan dat niet lezen zonder dat er een glimlach op mijn gezicht verschijnt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Samen met zo'n katje opgroeien...............das mooi! en het jurkje ook natuurlijk................

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kind heeft kat zeer stevig vast denk ik :D wat een cutie is Toni toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik denk dat dit mijn 1e naaiprojectje wordt!! Dank je wel
    En wat een snoepiewoepie kindje :D

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Geweldig patroontje (en mooie dochter!)! Ik heb er twee jurkjes meegemaakt voor mijn twee oudste dochtertjes: ze zijn in de wolken! dikke merci! (PS: Foto's en linkje naar jouw blog heb ik op de mijne gezet)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb er ook net eentje gemaakt voor mijn 2,5-jarige dochter.... ook zij is er superblij mee (ze was een kwartier geleden nog klaarwakker en stond te showen voor de grote spiegel ;) ) Leuk patroontje, merci!
    PS: mijn dochter is schattig, maar die van u is ronduit een scheetje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk kleedje voor je dochter... En prachtige foto's, ook van de kat!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor de geweldige inspiratie. Voor mijn baby kon ik wel wat zomerse kledij gebruiken. Nu heeft ze twee schattige 'hittegolfkleedjes' en ik gebruikte het recept meteen voor een top voor de grote zus :) http://dekawear.blogspot.com/2015/08/hittegolfbestendig-heat-wave-proof.html

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wij zijn fan; ikzelf van jouw patroon, mijn 4-jarige dochter van haar nieuwe kleedje. De laatste dagen komt het steevast als favoriet uit haar kast.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hermosas imagenes...
    Con cariño desde españa

    Victoria

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zaaalig, nog eens een echte zsazsaiaanse handleiding!

    BeantwoordenVerwijderen