Cornersmith

Cornersmith
Toen ik nog een klein lagere schoolkindje was twijfelde ik tussen later op het postkantoor gaan werken of bij de beenhouwer. Dat leek mij de max, zo al die schellen hesp tussen uw vingers laten glijden en proberen van de eerste keer boenk op het gewicht te zitten van de bestelling (want ik wist dat mijn moeder zich daar te pletter aan ergerde bij Beenhouwerij Van Roosbroeck op de markt, maar toch niks durfde zeggen). Het postkantoor leek mij ook een geweldige werkomgeving, wat zitten, stempels zetten, postzegels plakken, brieven aanpakken, curieuze vragen stellen (daar ergerde mijn moeder zich ook al aan) en koffie drinken. Klinkt als een topjob. Ik dronk nog wel geen koffie, maar dat zou wel in orde komen.
Ja, ik was erg ambitieus in die dagen.
Tussen mijn latere lagereschooltijd en mijn dertigste had ik dan weer geen enkel idee welke job mij zou liggen, heelder dagen plakken en stempelen leek mij niet meer zo'n geweldige bezigheid en van de schellen hesp was ik ook al aan het terugkomen.
Een jobidee dat wel geregeld terugkwam (en nog altijd af en toe opflakkert) was een eetcafeetje beginnen al dan niet gecombineerd met boekenverkoop. Een jobidee waar zo ongeveer 95% van mijn tijdsgenoten zich waarschijnlijk kunnen in vinden, vooral dankzij Ellen en Friends.

Cornersmith Cornersmith
Sinds kort is er weer een opflakkering. Ik heb nl. een nieuw favoriet boek!
Cornersmith, over een eetcafé en inmakerij van twee superinspirerende mensen. In 2012 starten Alex en James een duurzaam eetcafé, er wordt enkel met seizoensproducten van plaatselijke herkomst gekookt en alles wat overblijft maken ze in om afval en verspilling tegen te gaan (U denkt nu: Zo'n ding, dat is iets voor Dorien! Dat denk ik al lang, maar ondertussen is haar broer wel zo'n eetcafé/traiteur begonnen en dat maakt alles goed!)

Cornersmith dus, allemaal goed en wel, maar het eetcafé bevindt zich wel in het verre Australië en das toch zo'n 20 uur vliegen.
Vorig jaar wordt er eindelijk besloten om een kookboek te maken zodat iedereen mee kan genieten.

Cornersmith Cornersmith Cornersmith Cornersmith
Het boek is een verzameling van de populairste gerechten van het café en wat voor een!
Ingedeeld per seizoen komt zowat alles aan bod, alle mogelijke ingemaakte groenten, marmelade, confituren, siropen, ijsjes, mosterd, salsa en chutneys. Maar ook gewone (eerder lichte) gerechten zoals soep, salades, broodjes, taarten enzovoort enzoverder!

Cornersmith Cornersmith Cornersmith Cornersmith
Australië is natuurlijk België niet en de kumquats, persimoenen en citroenen zijn in mijn tuin maar dun gezaaid, dus een paar recepten zijn niet meteen toepasbaar, maar veel zijn dat er niet, misschien is daarmee rekening gehouden tijdens de vertaling?
Koop dit boek ook als u geen tomaten en komkommers uit de tuin heeft in te maken, die koop je dan in juli en augustus toch ook gewoon? Pickels en passata komt toch ook niet vanzelf in uw kast terecht?


Cornersmith Cornersmith Cornersmith Cornersmith
Van sommige boeken weet je van zodra je de cover ziet dat je er al een beetje van houdt en Cornersmith is er zo een!
Ook hun Instagrampagina is zeer inspirerend!
Geregeld zie je er mensen met hun oogst passeren, die brengen ze naar de inmakerij en in ruil hiervoor krijgen ze dan ingemaakte groenten. Hoe tof!

Allee, ik ben fan, je merkt het!
Maar ik ben ook fan van andere inmaakkookboeken, ik zal er anders nog eens wat oplijsten.
Op nummer 1 : Rijke oogst van Alys Fowler <3 Alys Fowler.
Op nummer 2: Het helaas bijna uitverkochte Superette kookboek <3 Dorien.
Op nummer 3: Homemade (en alle andere boeken van Yvette Van Boven) <3 Yvette.
Op alle volgende nummers: Van het huis, Echt eten, Uit de tuin in de fles en nog veel meer!

Vertel eens, wat is uw inmaakaanrader?!

Disclaimer: Alle foto's zijn gepikt van de Cornersmith instagrampagina.

Cornersmith
Alex Elliott-Howery en James Grant
Uitgeverij Good Cook
272 pagina's
24,95 euro
Met de voordeelcode ‘MmeZsaZsa’ kan je het boek zonder verzendkosten bij booksetcetera bestellen.