Weekmenu #2017

plat
Eind december, de tijd voor een terug- en een vooruitblik. De terugblik zegt: "Kim, serieus, wat hebt ge de laatste weken toch weer allemaal in uw kas geslagen?!". De vooruitblik zegt: "Misschien moet ge toch maar weer eens beginnen weekmenuten, want het is wel goed dat je makkelijk een maaltijd bij elkaar kan scharrelen in de moestuin, maar daar heb ik u de voorbije periode precies niet gezien?!
Mja.
Veel kon ik daar niet tegenin brengen.

En ik weet niet wat er toen allemaal in mijn hoofd en achter mijn computer gebeurde maar ineens was er weer een almanak, een weekmenualmanak! Het zullen de naweeën van de zsazsalmanak geweest zijn, ik heb nl. altijd wat bang voor een zwart gat wanneer er weer iets afgewerkt is. Ofzo.

U kan er maar goed mee zijn!
Wel, dat hoop ik tenminste, ik heb er toch mijn best voor gedaan.

Laat ik eens de voordelen van de weekmenukalender op een rij zetten, of wacht, laat ik eerst nog eens de voordelen van het weekmenuten oplijsten:
- Nog maar één keer per week nadenken over de vraag der vragen: Moeder, wat eten wij? = meer tijd over!
- Nog maar één keer per week naar de winkel = minder geld uitgeven!
- Halve potjes ricotta of bloemkolen plan je later op de week weer in = minder weggooien!
- Je haalt nog eens een kookboek boven = meer variatie!
- Je kan al wat vooruitkoken = meer rust!
Ik vind dat genoeg bewijsmateriaal.
Next.

De voordelen van de kalender dan:
- De kalender is gratis!
- Als u alle weken bijhoudt, de grootste successen aanduidt en er vervolgens een boekje van maakt dan is het volgend jaar al heel wat makkelijker om een weekmenu samen te stellen.
Deze dingen gaan natuurlijk ook op voor een velleke papier, ik weet het, maar dit is toffer.
En op uw velleke papier staan niet de seizoensgroenten vermeld.
En uiteraard moet je er hier wat inkt en papier tegenaan smijten, maar hey, de eis tot consequentie is de doodsteek van elk goed initiatief.
En ik heb ook op elk blad twee weken gepropt én ik heb het zelf recto verso afgeprint.

Goed, over naar de onthulling van de weekmenukalender!

plat
Tadaa!
En het wordt nog beter!

twee twee twee
twee twee twee
Kelly - Dietemiet - Ninfje
Eva - Leentje - Dorien
(Klik op de foto voor een grotere weergave en op de naam voor de blog(post).)

Om u meteen goed op gang te krijgen vroeg ik wat weekmenubelievers om alvast de eerste twee weken in te vullen ter inspiratie.
En omdat ik dat hier niet elke week ga posten maakte ik allegauwkes ook een Facebookgroep: Het Weekmenu Van waar iedereen een foto van zijn weekmenu kan posten, desgewenst met link naar een blogpost zodat je ook meteen alle recepten kan meegeven.
Amai, volgend jaar moet er dus elke week feitelijk maar één iemand nadenken over een weekmenu.
We kunnen misschien een beurtrol afspreken.

We vatten voor u even samen: Hier kan je de kalender downloaden om af te printen.
In deze Facebookgroep post je indien gewenst (ja graag!) je ingevulde weekmenukalender, post ook een link naar je blog of naar de recepten -moesten die online staan- en zet er ook wat hashtags bij, #veggie #vegan #vlees #vis #flexi #52dieet #glutenvrij #kidsproof #hautecuisine #snel #feest #ikzegmaarwat
Zo vind je snel de weekmenu terug die het best bij je past.

Zo, op naar een vlot, gevarieerd en rustig 2017, dat kan ik alvast wel gebruiken!