woensdag 28 december 2016

Weekmenu #2017

plat
Eind december, de tijd voor een terug- en een vooruitblik. De terugblik zegt: "Kim, serieus, wat hebt ge de laatste weken toch weer allemaal in uw kas geslagen?!". De vooruitblik zegt: "Misschien moet ge toch maar weer eens beginnen weekmenuten, want het is wel goed dat je makkelijk een maaltijd bij elkaar kan scharrelen in de moestuin, maar daar heb ik u de voorbije periode precies niet gezien?!
Mja.
Veel kon ik daar niet tegenin brengen.

En ik weet niet wat er toen allemaal in mijn hoofd en achter mijn computer gebeurde maar ineens was er weer een almanak, een weekmenualmanak! Het zullen de naweeën van de zsazsalmanak geweest zijn, ik heb nl. altijd wat bang voor een zwart gat wanneer er weer iets afgewerkt is. Ofzo.

U kan er maar goed mee zijn!
Wel, dat hoop ik tenminste, ik heb er toch mijn best voor gedaan.

Laat ik eens de voordelen van de weekmenukalender op een rij zetten, of wacht, laat ik eerst nog eens de voordelen van het weekmenuten oplijsten:
- Nog maar één keer per week nadenken over de vraag der vragen: Moeder, wat eten wij? = meer tijd over!
- Nog maar één keer per week naar de winkel = minder geld uitgeven!
- Halve potjes ricotta of bloemkolen plan je later op de week weer in = minder weggooien!
- Je haalt nog eens een kookboek boven = meer variatie!
- Je kan al wat vooruitkoken = meer rust!
Ik vind dat genoeg bewijsmateriaal.
Next.

De voordelen van de kalender dan:
- De kalender is gratis!
- Als u alle weken bijhoudt, de grootste successen aanduidt en er vervolgens een boekje van maakt dan is het volgend jaar al heel wat makkelijker om een weekmenu samen te stellen.
Deze dingen gaan natuurlijk ook op voor een velleke papier, ik weet het, maar dit is toffer.
En op uw velleke papier staan niet de seizoensgroenten vermeld.
En uiteraard moet je er hier wat inkt en papier tegenaan smijten, maar hey, de eis tot consequentie is de doodsteek van elk goed initiatief.
En ik heb ook op elk blad twee weken gepropt én ik heb het zelf recto verso afgeprint.

Goed, over naar de onthulling van de weekmenukalender!

plat
Tadaa!
En het wordt nog beter!

twee twee twee
twee twee twee
Kelly - Dietemiet - Ninfje
Eva - Leentje - Dorien
(Klik op de foto voor een grotere weergave en op de naam voor de blog(post).)

Om u meteen goed op gang te krijgen vroeg ik wat weekmenubelievers om alvast de eerste twee weken in te vullen ter inspiratie.
En omdat ik dat hier niet elke week ga posten maakte ik allegauwkes ook een Facebookgroep: Het Weekmenu Van waar iedereen een foto van zijn weekmenu kan posten, desgewenst met link naar een blogpost zodat je ook meteen alle recepten kan meegeven.
Amai, volgend jaar moet er dus elke week feitelijk maar één iemand nadenken over een weekmenu.
We kunnen misschien een beurtrol afspreken.

We vatten voor u even samen: Hier kan je de kalender downloaden om af te printen.
In deze Facebookgroep post je indien gewenst (ja graag!) je ingevulde weekmenukalender, post ook een link naar je blog of naar de recepten -moesten die online staan- en zet er ook wat hashtags bij, #veggie #vegan #vlees #vis #flexi #52dieet #glutenvrij #kidsproof #hautecuisine #snel #feest #ikzegmaarwat
Zo vind je snel de weekmenu terug die het best bij je past.

Zo, op naar een vlot, gevarieerd en rustig 2017, dat kan ik alvast wel gebruiken!

28 opmerkingen:

  1. Dankuwel! Hier proberen we al langer van weekmenu te doen. Maar met zo'n planner gaat dat eens zo goed lukken. En 't is nog ene om te kleuren ook ☺ Jeej! En die ideetjes vinden in de facebookgroep, klinkt me ook als een strak plan. Dat eten kan hier vanaf volgende week niet meer mis gaan, ik voel het ☺ Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jacomien28.12.16

    Mme, u bent geniaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe tof is dat. Dank u wel. Misschien gaat dit nu eindelijk lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen Facebook om mee te doen, maar wel een blogje waar ik steevast elke week het mijne opzet: http://nenoo.be/category/weekmenu/ want een weekmenu is nu eenmaal het licht in de duisternis van een avondspits (tijdens het schooljaar, want vakanties zijn voor impulsiviteit :))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mogow zeg, eigenlijk alleen maar goed nieuws in deze post! Dikke merci, komt zeker van pas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooh wauw zeg! Net als ik dacht geen grotere fan te kunnen zijn. Superfijn dit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. U bent geweldig!!! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig dit! Ik ga al m'n vriendinnen optrommelen! Hartelijk dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, wat een goeie ideeën. Ik doe mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik doe ook mee ! Bedankt om ons zo goed voort te helpen !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk initiatief. De kalender staat alvast klaar om te printen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooh heerlijk! Ik had hier al een saai hoopje papiertjes klaarliggen. Enter Mme Zsa Zsa! Merci! Nu móeten (en willen!) we het wel volhouden. :-) Huphup!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bedankt! ik werk al lang met een weekmenu - de voordelen zijn inderdaad zoals je die opsomt - maar dankzij jouw fantasie en doorzettingsvermogen wordt vanaf nu die maandag-menu-taak voor mij een beetje vrolijker. + de seizoensgroenten! wat een erg goed idee!!
    Prettige oudejaar voor jou en je gezin, en een goed 2017 gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem31.12.16

    bedankt voor al je 'triksentruks', ik ben een verse oma,dwz ik wil niet 'moeien'maar weet wel graagde kleine hulpjes aan te bieden aan het nieuwe gezinnetje!Ik kan op jou vrolijke blogwel 't een en 'tander vinden! Dus laat al die leuke tipjes maar komen!
    Veel goeie,frisse,warme,voedzame ideedjes voor 2017 gewenst! Moeke zjé

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldig leuk! Heel hartelijk dank! Inderdaad heel erg handig dat de seizoensgroenten onderaan staan, ter inspiratie! Gezellige jaarwisseling gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jaaaaah! Inkleuren! Ik heb jaren geleden door jou leren weekmenuten, maar DIT is nog beter! I bow to you :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik begon! Te laat, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een weekmenu is het voorbije jaar absoluut onze redding gebleken. Super dat je er de seizoensgroenten bij zet (moet ik nu nog minder nadenken als we op zaterdagochtend bij het ontbijt ons weekmenu opmaken). Danku!
    Misschien nog een tip: tijdens de vakantie mogen de kinderen van ons zelf een hele week plannen, op voorwaarde dat het elke dag iets anders is. Staat garant voor een heerlijk rustige week aan tafel vol volle maagjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw super leuk ! Thanks, ik ga 'm uitprinten (en delen)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem16.2.17

    Oei, nu pas ontdekt (de weekmenu, niet de blog) maar geweldig leuk initiatief!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb deze kalender in de loop van 2017 pas ontdekt... wat een superleuke en handige kalender. Ik kijk al uit naar 2018! En doordat ik de kalender hier heb gevonden, ben ik de blog en madame zsazsa op Facebook ook beginnen volgen, echt heel erg leuke blog. Altijd een plezier om te lezen en te ontdekkken

    BeantwoordenVerwijderen