Fair wear friday #6

Fair wear friday
Dat het lief dus een jager is, dat vertelde ik u al.
Dat dat heel wat mensen doet fronsen, dat kan u wel vermoeden.
Maar dat die jager van mij niet elk dier wat zijn pad passeert in koele bloede neerknalt, au contraire.
Dat ik daarom meestal wel mee het bos in trek.
En dat ik het daar al wreed koud gehad heb.

Vorig weekend ging ik voor een reportage in Nest samen met Els en Sarah mee op kleinwildjacht en ik had ongeveer 17 lagen aan.
Wel geen koud gehad. Maar ook niet erg gemakkelijk kunnen bougeren.

Tijd voor een plan!
Een ecologisch warmhoudplan!

Fair wear friday
De geweldig lekkere wollen truien en onderbroeken van Woolpower daar maakte ik al eerder reclame voor, maar nu moest er nog een warme laag over, die vond ik bij Fjällräven.
Een donsjas seg, een ecologische dan nog, hoe zou dat dan in zijn werk gaan?
Wel, ik zocht dat uit voor u!
Het dons in de kleding van Fjälräven komt van ganzen die bestemd zijn voor consumptie, ze worden tijdens hun leven niet geplukt, noch gedwangvoederd. Fjälräven werkt samen met een aantal Zweedse boerderijen waar de ganzen in natuurlijke omstandigheden gehouden worden, ze lopen buiten rond en hebben water om in te zwemmen. Er wordt met een vast slachthuis gewerkt waar altijd een afgevaardigde aanwezig is om te controleren of de slacht in de best mogelijke omstandigheden gebeurd.
Dus, zolang mensen gans blijven eten zal er dons zijn. Ahzo simpel is het.
Het dons wordt daarna met milieuvriendelijke producten gewassen en het water wordt gezuiverd voor het weer in de kringloop terecht komt. Dat klinkt dus allemaal vrij goed, en dan hebt ge hem nog niet aangehad!
Instant hygge!

Al de rest op de tekening heb ik ook aan, twee paar sokken, een wollen lange onderbroek, een warme broek, polsverwarmers, handschoenen en maar liefst vier lagen bovenkledij, hoewel ik vermoed dat er met de donsjas toch een laag kan thuisblijven. Ik kan u verzekeren dat je niet tot het laatste moment moet wachten om naar toilet te gaan, het vergt enige focus om al die lagen uit elkaar te pellen.

Over de laarzen van Aigle vond ik niks terug, geen enkele keer komen de woorden milieu, ecologisch of arbeidsomstandheden voor op hun site. Is het naïef om te denken dat het allemaal wel zal meevallen aangezien de laarzen in Frankrijk geproduceerd worden? Waarschijnlijk wel aangezien er weinig Franse rubberplantages zullen zijn. Hier moet op terug gekomen worden!

En omdat fair wear niet stopt bij een lange onderbroek ook wat gratis reclame voor mijn allerliefste huidverzorgingsproduct: de lippenbalsem en dagcrème van Lavera. Aanrader!
En nu ik toch al gratis reclame aan het maken ben, Biggreensmile is een fijne onlinewinkel en de grote bussen douchezeep van Jason zijn ook al zo geweldig. Ge kunt nooit genoeg reclame maken voor mensen die het goed bedoelen!

En dan misschien nog iets over de jacht. Ik zou natuurlijk liever hebben dat veganisme de norm is, maar als je dan toch vlees wil eten, dan vind ik het wel een bijzonder fijne gedachte dat het afkomstig is van dieren die tot het laatste moment in vrijheid geleefd hebben. Want uiteindelijk is zelf op jacht gaan toch een van de meest ecologische vormen van dieren eten.
En zo is de cirkel hier vandaag helemaal rond.

Untitled Untitled

Dat van dat bier drinken en jagers is trouwens ook zwaar overdreven.
Allee salut hé!

Fair Wear Friday is een initiatief van Kelly, Leen en Lies.