Over mijn nulpunt

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0

Gisteren bereikte ik mijn nulpunt.
Dat klinkt misschien niet zo aantrekkelijk, maar dat is het wel. Mijn nulpunt is het punt waarop ik in de moestuin niet meer achter de feiten aanhol. Al het onkruid is uitgetrokken of weggeschoffeld, alles is gezaaid of geplant en in het ideale geval ligt er ook overal een laagje mulch. Het nulpunt duurt gemiddeld anderhalve dag en wordt maar zelden bereikt.
In het voorjaar lijkt het altijd wel even de goeie richting uit te gaan, maar dan moet je ineens ongeveer alles tegelijk zaaien en wanneer dat achter de rug is hebben melde en paardenbloem de race met elkaar én vooral jou aangevat en dan volgt er een lange, donkere groene periode die duurt tot ergens in de zomermaanden (wanneer het heel droog is tenminste, dan weigeren zelfs nieuwe onkruidzaden te kiemen). Ga je op vakantie, dan verschuift alles, dan komt er zelden een nulpunt voor de eerste pompoenen geoogst worden.
Maar hey, kijk eens, nog geen eens midden september en wie zit er hier van haar nulpunt te genieten?

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Eindelijk tijd voor iets anders, laat ik nog eens wat tegen jullie te praten.
Opruimen heb ik dit jaar al genoeg gedaan.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Ik zal beginnen met op jullie vragen te antwoorden. Voor degene die het nog niet weten, sinds de zomer ga ik geregeld compleet loos met Instastories, daar dacht ik een paar weken geleden al een nulpunt bereikt te hebben. Want, nog zoiets, een nulpunt ervaar je enkel wanneer het er is, de keren dat je het denkt te zien aankomen zijn de keren dat je er eigenlijk het verst af staat.


De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Dus vandaag vragenronde, volgende keer een rondleiding en vanaf dan neem ik je mee op mijn queeste om zoveel mogelijk groenten uit de moestuin te halen, het volledige jaar rond.
Start! Volg de rode paraplu!

De serre van Mme Zsazsa
Hoe groot is die moestuin van jou eigenlijk?
De volledige moestuin is zo'n 30 op 50 meter, maar dat staat niet vol groenten natuurlijk. Een heel deel wordt ingenomen door de paadjes en voor de serre komt er nog een terrasje. Aan drie van de vier zijdes is er een brede boord met (bijen)bloemen en smeerwortel (ook een bijenbloem, maar kom).
Ik heb ook een exact antwoord, de een- en tweejarige groenten (de standaardmoestuingroenten) staan op 390 m2 en de vaste groenten kregen 143 m2, de serre is 34m2 groot.

Hoeveel tijd besteed je er aan per dag?
Ik schat anderhalf uur per dag, van maart tot september. Werken en oogsten. Volgend jaar dan tenminste, dit jaar heb ik er (door de aanleg) bijna gewoond. En geen seconde tegen mijn goesting.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Hoe hou je alles onkruidvrij?
Ik mulch zoveel mogelijk, zo goed als alle blote aarde bedek ik met organisch materiaal. Ik gebruik vanalles, van grasmaaisel van de buren over onkruiden (zonder zaad) en stalmest tot speciaal geteelde planten zoals smeerwortel.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Kunnen we hem bezoeken?
Ja, graag! Tenminste binnenkort wanneer er eindelijk gras op de paadjes staat!

Hoe hou je het onkruid van je paadjes?
Door zeer geregeld te schoffelen. En dan bedoel ik zéér geregeld, gelijk in elke drie dagen ofzo.
Ik kon nu niet anders (maar daarom deed ik het nog niet) omdat het veel te droog was om gras te zaaien.
Ik heb nog even overwogen om het bij de aarden paadjes te houden, lekker ouderwets, maar dat zou teveel onderhoud vergen. Het gras dat van de graspaadjes komt kan ik gebruiken als mulch én (wat iedereen zich afvraagt) hoe we de kanten gaan proper houden dat weten we nog niet. Als er een machien voor bestaat, dan komt het al zeker goed.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Wat deed jij tegen de droogte, ben je er in geslaagd om je tuin deze zomer te laten overleven en wat heb je in deze droge tijd wel kunnen oogsten?
Ik deed helemaal niks tegen de droogte, of toch bijna niks. Enkel de plantjes die net voor de droogte geplant werden en de tomaten heb ik één keer water gegeven. Er is dus bijgevolg zo goed als niks gekiemd wat gezaaid werd, maar er is ook amper iets doodgegaan.

Wat doe je met de opbrengst van de tuin?
Opeten! En het teveel (courgettes, sla en snijbiet) geven we aan de varkens en kalkoenen, maar dat was altijd al de bedoeling.

Untitled
Heb je soms teveel van iets?
Omdat we proberen om een jaar rond groenten uit de moestuin te eten wordt er ook veel ruimte ingenomen door wintergroenten of groenten die ingekuild kunnen worden. Spruiten, prei, bietjes, pastinaken, broccoli, bloemkool, …
Moest alles vol wortelen, sla en courgettes staan dan zouden we waarschijnlijk wel een probleem hebben, de varkens dan weer niet.

Zijn jullie op groentevlak volledig zelfvoorzienend.
Dit jaar nog niet helemaal, maar dat is zeker de bedoeling.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Probeer je echt alles te gebruiken?
Ja! Zeer weinig afhaalmaaltijden hier. Heel plezante uitdaging!

Hoe verwerk je al dat lekkers?
Dit jaar is dat er wat overgeschoten (maar we hebben wel heel het huis opgeruimd!), maar volgend jaar ga ik mij volledig geven. De voorraad passata is wel aangevuld!

Heb je voldoende aardappelen?
Ja! Maar dat is omdat we dat maar weinig eten (omdat ik vaak te lui ben om aardappels te rooien).

De serre van Mme Zsazsa
Waar heb je de serre gehaald?
Ze hebben die gebracht! De serre komt van bij ACD en ik ben er al drie jaar helemaal verliefd op!

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Wat is je favoriete hoekje?
Hier <3 <3 <3

Waar kan ik een moestuinserre vinden voor op het terras?
Zeker hier!

Vanwaar heb jij al je kennis over je moestuin?
Mijn beide grootvaders hadden een hele grote moestuin én mijn beide grootmoeders konden geweldig koken. Beste basis ooit. Maar voor de rest lees ik er veel over en bezoek ik al jaren heel veel moestuinen en vang ik zo hier en daar vanalles op. De moestuingoeroe van Velt krijgt ook geregeld een telefoon of mail van mij en ik val ook geregeld Angelo Dorny lastig.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Wat zijn die mooie roodroze bloemen op de achtergrond?
Cosmos of cosmea! Ze zaaien zichzelf jaar na jaar uit, ik moet ze al jaren niet meer zaaien, juist uittrekken op de plaatsen waar ze in de weg staan.

De Moestuin van Mme Zsazsa 3.0
Welke bloemen staan er in je moestuin, zijn er ook eetbare?
Op een of twee na enkel eetbare bloemen. Maar er zijn dan ook veel meer bloemen eetbaar dan dat je zou denken, ik schreef er hier een blogpost over.

Kweek je veel fruit?
Neen! Deze zomer waren er enkel aardbeien, maar in het najaar komen de bessen en fruitboompjes er aan!