donderdag 21 februari 2008

Zelf labels maken

Labels
Niemand heeft dus opgemerkt hoe geweldig mooi de labels waren die aan de kikkers hingen, tsss, hoe teleurstellend van jullie.

In ieder geval, ik heb ze zelf gemaakt en ik ga nu vertellen hoe jullie dat thuis ook kunnen doen, als jullie tenminste beschikken over een printer en een lapje stof.

Ik heb ook labels van de Veritas die je op stof kan strijken, maar ik vind labels die in de naad worden genaaid eigenlijk leuker.
Wanneer je zulke labels moet laten maken komt dat veel duurder uit dan de 'simpele' labels van de Veritas.
Zelf maken dus.

Je kan meerdere labels printen op verschillende kleuren stof om altijd een gepast kleurtje te hebben.

Tekenen
Zoek een lettertype en teken hoe groot je label moet zijn, doe dit meteen op je computer als je dat kan, paint of excell is voldoende.
Boven je logo, naam, merk, .... teken je 1 cm, links en rechts doe je er de helft van de breedte van je naam erbij.
(Dus als je Mme Zsazsa 4 cm breed is dan doe je links en rechts 2 cm erbij.)
Onderaan doe je er de totale hoogte van wat je nu al hebt erbij.

Ik plooi de randen naar binnen omdat je dan een steviger label krijgt, maar je kan evengoed geen zijkanten erbij tekenen en de stof na het printen op vliesline strijken, dan rafelt je stof niet uit én het is ook stevig én je krijgt meeer labels uit één "vel" katoen.

GeprintKnippen
Zoek uit op welke manier je de meeste labels op je A4 kan krijgen en print alles af.
Behandel de stof net zoals in de handleiding. (weken in azijn, strijken, .....)
Knip de labels van elkaar.

Plooien
Plooi de zijkanten naar binnen, plooi het label dubbel en stik vast op max 5mm.
Let wel op dat de stof niet driedubbel komt te zitten, knip dan de overschot er af.

Dit label is om tussen een naad te stikken, maar wanneer je de naadwaarde aanpast kan je labels maken om op je stof te stikken, plooi dan al de randen naar binnen.

58 opmerkingen:

  1. Anoniem22.2.08

    Ik had nochtans gezien dat de labels aan de kikkers mooi waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stien22.2.08

    Waarom zou ik in 's hemelsnaam labels willen maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem22.2.08

    Oh man, ik heb al zeer aan mijne kop gewoon van den uitleg te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem22.2.08

    printen op stof, denk dat mijne printer niet zal willen meewerken :-s

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oohh ik heb een neiuwe printer nodig

    heel tof al vind ik de zelf bestelde wel gemakkelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem25.2.08

    Ik heb het vandaag ook geprobeerd .. en boehoe het verpakkings papier van ons kopieerpapier plakt langs geen kanten op men stofje snif snif ...
    Ik ga nu nog is proberen met verpakking van ons A3 papier ( is van ander merk als a4)
    Is het de bedoeling dat de bedrukte kant plakt ?
    en hoe lang moet je daar dat ijzer ophouden ?
    Ik vind die groene labels van jou zo fantastisch ! Ik wil da ook kunnen !
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem29.5.08

    Ik heb het ook geprobeerd, maar mijn stof blijft ook niet op het papier plakken. Na enkele pogingen heb ik het opgegeven. Heb je nog tips??

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mor allee hoe kan dat nu, ik heb al zoveel verschillende merken geprobeerd.

    Je ziet normaal gezien een laagje op dat papier hangen, op de bedrukte kant dus.

    Ik vraag aan iedereen of ze voor mij dat papier willen bijhouden en ik kan dan altijd kiezen uit de goede stukskes, mss ook iedereen lastigvallen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem29.5.08

    Ik zal het morgen nog eens proberen en mijn strijkijzer op super-heet zetten. Ik hoop dat het lukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem29.5.08

    Morgen duurde mij te lang, ik heb het meteen geprobeerd met een heel klein stukje. 't Is gelukt!! Het strijkijzer superheet zetten was hier de oplossing. Vanaf nu ga ik op mijn werk superveel printen, zodat ik snel een nieuwe verpakking mag openen :)
    Merci madame zsazsa!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je bent geweldig!
    Het is me gelukt op deze manier labeltjes te maken. Met freezer papier weliswaar, maar dit werkt perfect! Ik heb 50 vel dus ik kan nu zoveel labeltjes maken als ik wil, in alle soorten en maten.

    Thnx, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mme Zsazsa, een aantal vraagjes: Spreek je hier over een inktjet of een laserprinter? Kan je misschien meteen ook even het merk van printer vrijgeven? Gaat de inkt er niet af na een wasmachinebeurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Eigenwys, we hebben nu een laser (Samsung) en daarvoor een inktjet (HP) en beide lukten.

    Je fixeert dat door dat met azijn wat te spoelen en daarna strijken, nu zal dat wel wat afgaan als je dat heel veel wast denk ik, maar dat heb ik nog niet echt getest.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt Mme Zsazsa het is me gelukt !
    Ik heb wel 3 verschillende papieren uit geprobeerd , en als de buitenkant zeepachtig aanvoelt dan plakt het ... als je begrijpt wat ik bedoel ..
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Me ha gustado mucho tu blog muy interesante

    saludos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Anoniem18.9.08

    Wat een super idee zeg!!
    Ga ik meteen doen morgen...
    Kan u mij vertellen welke lettertyper en letter grote u heeft gebruikt voor de groene labels?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo

    Wat een geweldig idee zeg!!
    Had er op Sancho al over gehoord.
    Ik zou ook wel willen weten welke lettertype en welke grote vd letters u gebruikt heeft. Wilt u mij dat zeggen?

    groetjes MIrella

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb geen idee meer van het lettertype, Mme Zsazsa is 4,5 cm lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel erg mooi! Ik ga ook eigen labels maken! :D Groetjes van Martine

    --
    www.martinemussies.nl
    www.madebymartine.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is mij ook gelukt!
    De letters zijn een beetje wazig geworden maar ik ben toch goed te spreken over het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Anoniem1.4.09

    Wat een tip! ontzettend leuke site ook, ik ben helemaal fan van de uitspraken van Jeff :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik snap het niet:(
    Moet je gewoon op papier printen en dat dan op stof drukken met strijkijzer?
    Ik wil proberen mijn eigen logo er op te drukken

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Neen, je print rechtstreeks OP de stof, je stof gaat dus door de printer en om de stof er goed door te laten gaan strijk je dat eerst op papier.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Martine8.8.09

    Hallo mevr. Zsazsa, ik heb een vraagje , ik heb me zot gezocht naar "freezer papier" in den Carrefour maar helaas niet gevonden ..waar halen jullie dat?
    En welk printerpapier(merk) gebruik je dan als je dit papier ook kunt gebruiken?
    Groetjes,Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ja, ik heb dat freezerpaper ook nog nooit gevonden, ik ben heel content van dat verpakkingspapier en daarvoor gebruik ik alle merken, er moet zo'n laagje opzitten en dat zit precies op alle printerverpakkingspapier.
    Als het blijkt en glad aanvoelt dan zit je meestal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem14.2.16

      Freezer paper is te koop in quiltwinkels of uiteraard n line

      Verwijderen
  26. Martine Gentbrugge11.8.09

    Hallo,Madam Zsazsa ,
    hier ben ik nogmaals met een vraagje. Voel je dat laagje vanbuiten want anders ga ik me genoodzaakt zien om de verpakking open te scheuren want ik wil en zal dat papier vinden. Hebben die pakken van in den Aldi dat ook,denk je? Het voelt glad aan aan de buitenkant.
    Nogmaals bedankt, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja, je voelt dat wel, dat is zowat wasachtig.
    Ik heb geen idee of het papier van de Aldi dat ook heeft, ik heb ooit papier gehad dat in een witte verpakking zat en daar zat het niet op, maar op al de rest wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Martine12.8.09

    Bedankt, ik ga op zoek en ga overal aan voelen,
    Grts.Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Martine -Gentbrugge15.8.09

    Gisteren naar de Carrefour geweest en het printerpapier zat toch wel verpakt in plastiek zeker ?
    Maar 'k geef niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Lol, allee wat een queeste!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik ben sinds kort echt fan van jouw blog... zo leuk om te lezen en heel inspirerend!

    Heb vandaag jouw tips gebruikt voor het maken van mijn labels: http://moosmade.blogspot.com/2009/09/logo-wordt-label.html

    (En natuurlijk nog gefeliciteerd met Abel!)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Anoniem4.12.09

    dee said...
    dat freezerpaper is in amerika te koop, daar verpakken ze vlees in. Je kunt het hier halen in quilt-winkels,het wordt gebruikt om stofjes op te strijken en om te zomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Anoniem9.3.10

    Hoi!!

    Super gaaf!!!
    Ik wist niet dat dit ook kon :D
    Nou heb ik een vraag (ja net als de rest haha)
    Als je de labeltjes was geven ze dan niet af?
    Want verkleurde kleren is niet leuk :P

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Neen hoor, je moet dat fixeren met je strijkijzer en dan blijft dat prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Hallo, geweldige uitleg, ben het op het moment aan het uitproberen, eerst een uur bezig geweest op de laptop om het in een word-documentje te zetten, ondertussen een papier met pritt op stof geplakt en onder een paar boeken laten drogen, het is perfect gelukt. het ligt nu in de azijn te weken... Alleen door de bobbels van het papier (door de pritt) zijn de lijnen hier en daar niet zo recht maar met een bogeltje erin.. maar buiten om dat vind ik het helemaal geweldig... super bedankt.... ga gauw wat andere kleuren stof halen van de week...

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Linda16.3.10

    ik kwam eigenlijk hier kijken voor de labeltjes maar ik heb mij tranen gelachen om de Jefkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Linda16.3.10

    Die van mij noemt een zebra trouwens 'strebra'

    En toen er brand was in de berm vroeg hij 'Stonden daar dan brandnetels?'

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Echt helemaal geweldig dit idee.
    Ik was al een tijd opzoek naar labels om aan mijn zelfgemaakte postzak tassen te maken.
    Als ik ze via internet zou bestellen met mijn logo, is het formaat niet mooi.
    Ik heb dus jou raad opgevolgd heb een vel dik A4 papier met lijmspray (non-permanent) op de stof geplakt, vervolgens het vel uit de stof geknipt en in de printer gelegd, was wel een beetje eng, ik was bang dat ie vast zou lopen, maar nee het resultaat is verbluffend, ik heb gelijk ook grotere gemaakt om aan de tassen te hangen.
    En doordat het non-permanente is kun je het vel papier zo van de stof loshalen.
    Even in azijn laten weten en strijken en viola. HELEMAAL GEWELDIG

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Nina8.4.11

    Ik begrijp het niet helemaal, wordt het op stof geprint?
    Moet ik stof in mijn printer doen??
    Kan je het mij even uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem6.6.11

    Mme Zsazsa, ik ben nog een groentje.
    zowel bij jou site als bij het naaien. Ik moet zeggen, ik vind beide fantastisch!! Aangezien ik een beetje lui ben, wil ik zo'n stempel maken via de computer. Zodat ik dus die stempel telkens opnieuw en opnieuw kan gebruiken, en niet elke keer zo'n labeltje moet maken. Weet jij (of iemand anders) ofdat er zo'n speciale site voor bestaat of zal ik toch de handen uit de mouwen moeten steken?
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  41. stamps.antwerpen@telenet.be

    hier laat ik al mijn stempels maken, hele goeie service, doe ze de groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. SienM16.7.11

    Hallo Zsazsa,

    Ik heb net labels gemaakt zoals je beschreef. Heel leuk, maar mijn inkt is iets uitgelopen in het badje van azijn/water. Had ik het dan eerst langer moeten laten droger voor ik het in het badje deed of had er misschien meer azijn in gemoeten?

    Verder is het op zich een leuk resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Phoontje17.7.11

    Geweldig gewoon! Net getest en mijn labeltjes zien er gewoon superleuk uit! Mercietjes voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Anoniem25.10.11

    Uhh moet je dan een lapje stof in deprinter doen? Loopt ie dan niet vast? Maare mooi lettertype!
    Daag MIJ

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hoi, via via op jouw blog gekomen en ben onmiddelijk fan geworden. In 1ste instantie omdat hij goed oogt en ook omdat hij gewoon eens in het nederlands is en niet altijd in het engels. Super gewoon je eigen moedertaal.
    En toen zag ik die eigen labels. Ewel si, dat is nu eens iets dat ik hier morgen zeker ga uit proberen. Tot nu toe versta ik er nog geen sikkepit van. Moet ik de stof alleen door de printer laten gaan of moet ik de stof eerst op papier kleven. Ik kom er niet uit, maar omdat ik ook al zolang op zoek ben naar labels, ga ik het allezins uit proberen. Baat het niet en schaadt ook niet. Alleen vrees ik dat mijn HP printer het niet aan gaat kunnen, stof afprinten. Enfin, we zien wel, het wordt allezins vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. En nu ga ik proberen te slapen en te dromen van mijn eigen gemaakte labels. Dank je wel Mme Zsazsa

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Veronique5.3.12

    Werkt het alleen met zwarte inkt of ook met kleuren?
    groetjes van Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hallo, ik heb net twee verschillende soorten labeltjes gemaakt. Telkens een tekeningetje gescand,afgeprikt ....super resultaat....maar dan ,in de azijn zijn de blauwe kleuren doorgelopen en verdwenen.Kan jij mij een tip geven

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Tof zeg, bedankt. Ik heb maar een paar labels nodig en zie online alleen maar bestellen per 250 of 1000. Heel mooi zijn de jouwe. Super fijn dat je dit deelt met mij, nou ja deelt met ons : )
    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Hellowkes!
    I am totally into the Zsazsa, mme ;-)
    Momenteel in afwachting van mijn naaimachien (nog 6x slapen maar dat is nog zooo lang) en weten dat ik tot vorige zaterdag nog nooit een naaimachien van dichtbij had gezien! MAAR ik wil en ik zal naaien (wish me luck!)

    In afwachting daarvan, ben ik aan de slag gegaan met de labels!
    Super om te doen trouwens ;-)
    MAAR het is misgegaan in het water/veeeel azijn badje :-(
    (ik koos dan wel ook voor rode letters op witte stof)
    het is flou en mijn labeltje kleurt wat roze nu...

    Kan het beter?

    Thx voor de info/tip...

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Zou je hetzelfde kunnen doen op biais lint?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Gewoon printen op je vlieseline en dan op je stof/label strijken.
    Opgelet! Wel in spiegelbeeld printen.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Wat grappig gemaakt zeg. Nooit geweten dat het zo gemakkelijk kon gaan. Ga het toch eens zelf proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Anoniem8.8.15

    Ik heb nog een vraagje : welke stof kan je het beste gebruiken ( mss iets steviger?) Welke gebruikte jij ?

    Hoelang moet het in de azijn liggen ?

    Grtjs
    Romy

    BeantwoordenVerwijderen