donderdag 4 juni 2009

Mme Zsazsa weet het niet.

Frambozenblad
Hoe zit dat met frambozenbladthee?
Dat is goed voor de baarmoeder lees ik en dat het voor een makkelijkere bevalling zou zorgen, maar mag ik dat uit eigen tuin halen of koop ik dat beter gedroogd?
En mag ik dat dan tot eind augustus uit eigen tuin halen of mogen dat alleen jonge blaadjes zijn.
Of zou ik dat dan moeten plukken en laten drogen?

Allee, ge ziet het, ik weet het effenaf niet.

UPDATE: Ik heb vanaf week 20 dagelijks 2 tassen gedronken, na vier weken een week stoppen en dan weer beginnen enz.
En .... ik heb een SUPERbevalling gehad, geen idee of het dankzij de frambozenbladthee was, maar wie niet waagt, niet wint.

25 opmerkingen:

  1. nu toch nog maar niet drinken, zou ik denken ..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zoeken op tinternet hé. Zeg, heb ik jou dat eigenlijk verteld van mijn osteopathe-vriendin haar truken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ili, awel, ge moogt dat in het begin drinken en dan vanaf 20 weken las ik. Maar ik las dus ook dat mensen dat aanraden om de bevalling op gang te helpen, dus nu weet ik het niet.

    Vermiljoen, ja, maar wat was dat nu weer juist?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. niet rommelen met uw baarmoeder denk ik dan. als da kinneke daar content is moet ge u daar vooral niet mee moeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mor ja mor ja, maar IK wil wel een gemakkelijke bevalling hé!!
    Dat kinneke mag daar van mij nog wat blijven zitten, allee liefst van al hé. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. welwel4.6.09

    volgens mij is het eerder braambladthee ... ttz dat heb ik toen toch gedronken ... toen ik zwanger en rond was ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oké, dat heb ik ook, welke heks brengt uitsluitsel?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier spreekt de Heks van Circonflex: niet doen nie! Frambozenbladthee mag je pas drinken vanaf 37 weken, aldus vernam ik bij mijn vorige zwangerschap uit goede bron.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier een Nederlandse verloskundige! Is dat Heks genoeg?
    Over frambozenblad is veel geschreven maar weinig bekend. Er is nooit een goed onderzoek gedaan naar de werking van en de slechte bijwerkingen van het gebruik van frambozenbladthee in de zwangerschap. Ik zou het pas gaan drinken aan het eind van de zwangerschap vanaf ongeveer 36 weken. Het heeft een positieve werking op het spierweefsel in de baarmoeder en kan dus ook weeenopwekkend werken. Vandaar niet te vroeg. De bevalling zou soepeler kunnen verlopen doordat de baarmoeder goede weeen kan maken. Of de bevalling daardoor makkelijker gaat hangt af van wat je onder makkelijk verstaat ;-)
    Maar nogmaals, geen onderzoeksgegevens bekend!!

    Probeer lekker relaxed te zijn tijdens je bevalling, muziekje, geurtje, kaarslicht dat werkt denk ik net zo goed als frambozenbladthee!

    XO Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik dronk het op 38 weken ,maar vraag het best aan een herborist.
    Gelukkig was mijn vroedvrouw dat ook.

    vrouwenmantel kwam wel uit onze tuin.
    (voor tijdens en na de bevalling een beter herstel )
    nog een kruiden tip brandnetel voor melk en ijzer.


    veel geluk nog met je zwangerschap

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ben je nu al aan de bevalling aan het denken zeg (thuis?)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik weet niet goed of ik hier nu wel of niet op zou reageren... Ik ben geen heks (alhoewel, soms toch wel een kwaaie ;-)maar ben een paar jaar geleden wel véél te vroeg bevallen... en ik wens het niemand toe!!! Geen risico's nemen, zou ik zeggen. Alles gewoon zijn gang laten gaan, da's ook "natuurlijk", hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. de osteopaat legt de juiste hand op de juiste plaats op het juiste moment. Vooral dat laatste. Als er weeeen zijn, maar traag en niet doorstotend. Ik geef je anders haar nummer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Korinne5.6.09

    Frambozenbladthee mocht ik drinken als de weeën begonnen waren. Versterkt de weeën idd.

    4 jaar daarvoor hadden ze me vrouwenmantelthee aangeraden om de bevalling op te wekken met het gekende gevolg...

    Hou het maar bij de frambozenbladthee tegen het einde van de zwangerschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tees vond ik:

    Frambozenblad thee heeft een lange traditie voor gebruik tijdens de zwangerschap om de baarmoedersprieren te versterken, zodat de weeën beter verlopen en de bloedingen tijdens de bevalling beperkt blijven.
    De thee moet dan regelmatig tijdens de zwangerschap gedronken worden en ook tijdens de weeën.
    Het blad stimuleert om de productie van melk en in het begin van de zwangerschap kan het zwangerschapsmisselijkheid onderdrukken. Ook een goed middel tegen witte vloed.
    Gebruik: Bij zwangerschap kan met de thee het best aan het begin van de zwangerschap drinken en dan bij 6 weken voor de bevalling weer beginnen.
    Vrouwen die erg getraind en gespierd zijn, worden afgeraden deze thee te gebruiken. Frambozenblad thee kan dan te heftig zijn, waardoor de baarmoeder "taai" wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb veel VENKELTHEE gedronken en heb nu een prachtmeid!!
    Maar was wel twee weken overtijd, dus had misschien beter aan het eind FRAMBOZENTHEE kunnen drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anoniem5.6.09

    Ik heb bij beide zwangerschappen op het einde frambozenbladthee gedronken, maar ik ben wel niet begonnen vóór 36 weken (alé, ik herinner het me niet meer zo goed, maar mezelf kennende zou ik dat toch niet gedurfd hebben.)

    Ik kocht frambozenbladthee bij de apotheek.

    Bij mijn eerste zwangerschap ben ik bevallen op mijn uitgerekende datum (en toen ik de weeën voelde, ben ik natuurlijk nog wat extra thee gaan drinken).
    Bij mijn tweede zwangerschap ben ik zelfs 10 dagen overtijd gegaan.
    Bij beide bevallingen geen knip of scheur gehad, maar of dat dat er iets mee te maken heeft?
    Ik heb, vind ik toch, niet zoveel bloed verloren bij de bevallingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ach, ik heb nooit iets thee-ïgs gedronken, en ik ben ooit in de auto bevallen: dat was pas een vlotte bevalling...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. braaf frambozenbladthee gedronken....en een helse bevalling gehad.
    Weet ni of het nog erger was geweest zonder de thee, maar lijkt me niet mogelijk:-(
    Was wel mijn eerste...
    Ik zou er mee oppassen en pas op het einde van de zwangerschap gebruiken.
    succes!!!
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oké, dus we zijn er nog niet uit, ik ga voorlopig dus wachten.
    Maar pasop als ik weer een gruwel van een bevalling heb hé!!!

    Nele, tuurlijk denk ik nu al aan de bevalling, dat was zowat het eerste wat ik dacht toen ik positief testte: OMG weer bevallen.
    Ja en thuis, allee als alles goed gaat hé.
    Maar daar gaan we van uit.

    Vermiljoen, ik vrees dat de osteopaat niet tot hier gaat komen, is ze bij u in de buurt geweest want dan doe ik toch eens een effort denk ik. ;-)

    Hilde OCH JONG en vertel hoe was dat???

    Toon, u heb ik niet gelezen, oké! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kruidenvrouwtje6.6.09

    Tijdens de zwangerschap tot een maand na de bevalling drink je best vrouwemantelthee. Het sterkt de baarmoeder en versterkt je spieren.
    De laatste 14 dagen van de zwangerschap neem je 's morgens en 's avonds een eetlepel zweedse kruiden (kleine zweedse bitter - kant en klaar te kopen in de bioshop) , dat maakt de bevalling gemakkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geen zorgen Mme Zsazsa,
    de tweede bevalling was een stukje cake....
    De weg is al gemaakt hé ( vind ik ZOO'N grappige uitdrukking, maar heel erg waar!)
    Enne, je hebt jouw deel van de afbetaling op de erfzonde al gedaan ( die verdomde appel , weet je wel;-) )
    Dus : no worries!!
    groetjes
    Toon
    ps :en we gaan voor een derde, en ons tweede is net een jaar, en ons eerste is net 3 geworden....om maar te zeggen : hier geen bevallingstrauma's meer!Laat de kindjes maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb een kruiden-naslag werk: De Aardkinderen. Ayla groeit op bij Neanderthalers, komt Jondalar tegen en er groeit iets moois. En ergens in deel 1, 2, 3, 4 of 5 staat iets over frambozenblad thee. Ach, dat bevallen duurt toch nog even, veel leesplezier (Jean M. Auel=schrijfster trouwens).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nelle16.6.09

    Lieve Mme Zsazsa,
    Ook hier in de laatste 6 weken en al stilletjes begonnen met de frambozenbladthee (1 tasje per dag), recht uit de tuin en dus zeker niet bespoten! Van kruiden heb ik altijd gehoord dat de gedroogde variant sterker is dan de niet-gedroogde. Mijn zus en tevens nu bijna herboriste)heeft deze truck enkel toegepast bij haar 3de kindje en met succes... Het duurde nu geen 4 en 3 dagen maar een goede 12 uur! Zelf vermoed ik dat ik het niet echt nodig ga hebben, wegens kind met karakter = stuitligging.

    PS: Onze Lieve Vrouwenmantel wordt eerder afgeraden tijdens de zwangerschap. Maar zou goed zijn tijdens de bevalling.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oké, Nelle, ik duik de tuin in!

    BeantwoordenVerwijderen