vrijdag 11 september 2009

En dan ... de bevalling!

Buik tegen buik

Oké, tijd voor het meest saaie geboorteverhaal aller tijden, het spijt mij.
Geen smerige details, geen gevaarlijke momenten, geen uiteengereten toestanden, zelfs geen geknip of gescheur, ook geen geroep, getier, gedreig, gescheld, verwijten, allee saai hé, u weze gewaarschuwd.
U gaat op het eind van dit verhaal ook niet met opwellende tranen zitten, zelfs dat niet, want ontroerend is het ook al niet.
Mijn excuses.

Maar allee, we gaan van start.
Zondag, laat in de ochtend, 10 dagen overtijd: Ik sta op met zeer lichte weeën die meteen stilvallen als ik zit of lig, ik twijfel over wat ik ga doen, ga ik zitten of ga ik wat bewegen, ik besluit hier wat over na te denken aan tafel en ga zitten voor een ontbijt, met een nuchtere maag kan je niet baren niet waar?

Na mijn ontbijt (drie croissants, fruitsappeke, warme chocomelk) ondernemen we actie en bel ik een vriendin met de vraag of Jef mag komen spelen met eventueel een aangebreide logeerpartij en brengt Mr Zsazsa zijn oudste zoon naar zijn ex (oh kijk nog een kind bij een ex, toch een smerig detail!!) Jef wordt ondertussen opgepikt en dan ben ik alleen thuis (toch spanning!!) ik besluit de bevalling nog even uit te stellen door nog wat in de zetel te gaan zitten tot Mr Zsazsa weer thuis is.

Rond half drie zijn we weer compleet.
Omdat ik er nu ook weer niet te fanatiek wil in vliegen ga ik aan tafel wat kranten lezen op de zitbal, ondertussen wat heen en weer bewegend, en het werkt, ik krijg regelmatige weeën die makkelijk op te vangen zijn.
En omdat je met een lege maag niet kan bevallen eet ik nog snel een warme maaltijd (ballekes met puree), want wie weet hoe lang duurt dat hier nog.

De tijd vliegt, ik krijg om de 8 minuten een wee en dat tikt de tijd lekker weg.
Rond zes uur ga ik nog even mee naar buiten voor een miniwandeling. Die wandeling zorgt ervoor dat de weeën elkaar sneller opvolgen, weer binnen ga ik de kranten verder lezen maar nu in de zetel, beweging heb ik voor vandaag wel genoeg gehad, ik ga sevens wel bevallen hé.

Het lukt mij perfect om elke wee op te vangen, maar omdat ik het maar een dwaas idee vind dat ik tussen de weeën de krant zit te lezen leg ik de krant na een uurtje aan de kant, ik beland in een soort van doezelmodus en kan nog steeds elke wee perfect aan, ik waan me The Zen Master.

Mr Zsazsa meldt dat hij toch wel een beetje last heeft van zijn rug.
Maar houdt zich toch sterk genoeg om bij te houden hoeveel minuten er tussen de weeën zitten.
Wanneer ik rond half negen om de drie minuten een wee heb vraag ik hem om de vroedvrouw te bellen want ik heb er totaal geen idee van of drie minuten nu in de buurt van een naderende bevalling is of niet, ik voel me niet alsof ik elk moment kan bevallen, maar om de drie minuten een wee lijkt me nu toch ook niet zo veraf.

Lieve (de vroedvrouw, vanaf nu Lieve) gaat een kijkje komen nemen, ik denk: “Een kijkje komen nemen? dat klinkt niet erg urgent, lap, ze denkt dus dat het nog niet voor meteen is”, maar omdat ik The Zen Master ben ga ik dan weer verder met weeën opvangen.

Wanneer Lieve aankomt krijg ik last van een hormonale huilbui en wanneer ook dat gepasseerd is stel ik voor om even in bad te gaan zitten, want twee mensen die naar mij zitten te staren is iets teveel van het goede.

Mr Zsazsa helpt mij in bad en maakt als galante gastheer een koffie voor Lieve die de bevalspullen uit haar wagen aan het nemen is. De tweede vroedvrouw wordt ondertussen opgebeld en dat is een goed teken, want die wordt alleen gebeld als de verlossing nabij is.

WOW dat van dat bad was precies geen geweldig idee want ik krijg meteen een knoert van een wee, en nog een en OOHH HEL, LIEVE IK MOET PERSEN!
Tja, wat zegt een mens anders op zo’n moment?
Ik heb van de slag weer twee toeschouwers.
Oohh jee nog een perswee en PLOP daar is De Baby, of toch het hoofd, de rest volgt de wee nadien.

Ik ben stomverbaasd en kan alleen maar zeggen: “Allee seg, ik ben al bevallen of wat?” Mr Zsazsa bekijkt mij met een soortgelijke verdwaasde blik.

Ik draai mij om en daar is hij, een zoon begot.
We zijn het er meteen over eens dat het een Abel is.
Dag Abeltje!

Wanneer ik wat bekomen ben, word ik uit bad geholpen en stap met Abel in mijn armen naar de zetel waar in no time de placenta geboren wordt.

Abel maakt aanstalten om te drinken, ik help hem en hij drinkt alsof hij zelf het LLL-borstvoedingsboek heeft geschreven.
Dat is ook al in orde!

Bertje, de tweede vroedvrouw komt toe, er worden wat papieren ingevuld, Lieve drinkt haar koude koffie op, alles wordt opgeruimd, Abel wordt nagekeken, de navelstreng wordt doorgeknipt (jaja, nu pas, tot nu heeft hij ingewikkeld in een doek tegen Abel gelegen, nog een geschift detail op de valreep) en meer dan champagne drinken is er niet te doen, we doen een gok over het gewicht van “kleine” Abel, ik ben weer in de overtuiging dat het “toch wel een klein boeleke is” maar schat toch 4,2 kg omdat kleine boelekes zo niet in mijn aard liggen (of die van Mr Zsazsa, merci btw!)
Lieve wint, de weegschaal duidt een sympathieke 4,7 kg aan, 100 gam minder dan wat ze schatte, niet dat die er dan nog toe zouden doen.

We keuvelen nog wat na, ik douche met de hulp van Bertje en ga voor de verandering nog maar eens in de zetel liggen.
Klaar, meer is er niet, iedereen vertrekt en wij blijven nog wat in de zetel hangen.

Was het de dagelijkse zwembeurt, het feit dat ik mij had voorgenomen om te allen tijde kalm te blijven, de frambozenbladthee of had ik het gewoon verdiend na de-grote-Jef-bevalling, wie zal het zeggen?

Maar ik heb er in ieder geval een geweldig euforisch gevoel aan overgehouden.
Ik ben The Zen Master!
Hell yeah!


Dag Abeltje

60 opmerkingen:

  1. Toch mooi verhaal hoor! ik ken dat gevoel van 'oh is het dat, ben ik al bevallen ofwat?' en natuurlijk herken ik ook die huilbui van 'wat is dat nu, gaat het nu voor vandaag zijn of niet?'. Ik ben blij voor jou dat het toch al bij al een snelle bevalling is geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met jullie prachtige, nieuwe aanwinst. Zo'n ontspannen (en makkelijk verteerbaar) bevallingsverhaal heb ik nog nooit gehoord. De meeste verhalen zijn gewoon ronduit eng en horror-film-achtig! Fijn dat het blijkbaar ook zo kan...je had het vast verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 'ZEN' had anders ook ne schone naam geweest, onze Zen. *groene grijns*

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat é met jullie zoon. Een mooi verhaal, ook al heeft het wat lang geduurd voor het geschreven kon worden! De taak van de grote broer kan starten (met knuffeltjes).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heil Zenmaster!!
    Zie je wel dat het een pak gemakkelijker ging zijn!!!!!
    Geniet maar van je Abeltje!!
    Veel liefs en nogmaals proficiat
    Toon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super zo'n bevalling.
    Mijn eerste bevalling was lang en ... maar de tweede keer (van een tweeling by the way) heeft slechts 2 uur geduurd van de eerste wee tot de laatste, dat was super!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi toch zo'n bevalling? Dat gun je iedereen. Ik lees het toch echt met een hele grote glimlach. En een klein traantje. Hoop dat die van mij ook zo mooi is (ben nu 39 weken en 2 dagen).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 4,7kg?! vier komma 7? ouwmagod, mens, ge verdient een standbeeld, gij.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihi. Ik heb ook de krant zitten lezen tussen de weeën van onze jongste door. Nice to meet another zen-mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een heerlijk, mooi, grappig verhaal ! Enfin, t'is geen verhaal, t'is echt. Bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. marleen11.9.09

    en ge ziet het, bevallen kan ook simpel zijn! ontspannen zijn en vertrouwen hebben in je eigen lijf maakt dikwijls het verschil. nog eens proficiat met je mooie, 'voldragen' ventje. het had nen echte Bruno kunnen zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Stien11.9.09

    Hoe, allé, was het dàt maar?
    *groenegrijns*
    Ik herken het van mijn tweede, die was er ook opeens, plop.
    Allé, voor de derde keer: proficiat, he!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha! Ik had ook zo'n heerlijke bevalling. Alleen woog mijn baby maar 3 kilo en geen bijna-vijf!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een mooie bevalling! Ik was na de bevalling van Stella teleurgesteld (jaja huisvrouw, ik dus ook, ik herinner me er namelijk niks meer van wegens enorm hard vergiftigd door de zwangerschap). De geboorte van Lili heeft dat allemaal goedgemaakt. Het doet toch wat met je, zo'n mooie bevalling. Een fijne herinnering aan dat gouden moment! Ik ben blij voor jou dat het zo goed is gegaan!

    Allez, en aan 7 kg is ie dan toch niet geraakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hm zo'n bevalling wens ik iedereen wel toe en van zulke verhalen denk ik 'ja misschien durf ik het straks ook wel aan'. Beter dan de horror verhalen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als zijn bevalling wat voorspelt voor de rest van jullie leven met Abel, dan zal dat vast een erg prettig, ontspannen, zorgeloos leven zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Doet me denken aan ons 4,5kg-spook, ook er helemaal ZEN "uitgefloept". Dat ik-ben-oppermachtig-gevoel is met geen woorden te beschrijven.

    Alleen geen thuisbevalling - lijkt me heel mooi, echt waar, maar weet niet of het iets voor mij zou zijn - gelukkig wel in een speciale bevallingskamer die helemaal niet klinisch aandoet.

    Oh, en hier in de buurt woont er ne hond Bruno,... misschien is dat nog een idee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Idd Sarah, maar eerst moet ge uwen eerste er nog uitpersen! Héhé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk om te lezen!
    En dan denk ik hoe was het bij mij de laatste keer...20 jaar geleden ;)
    De zenmomenten herinner ik me nog en die zijn nog altijd magisch om aan terug te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Toch een schoon verhaal! En hoopgevend bovendien.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. lievekenv11.9.09

    Fantastisch bevallingsverhaal! Het is allemaal zeer vlot gegaan precies en dat mocht wel. Ik ben eigenlijk toch wel stiekem jaloers dat jij zo zen kan blijven tijdens de bevalling. Ik heb het ook twee keer geprobeerd, maar was toch blij met de epidurale verdoving. Bij mij is de zen pas gekomen na de epidurale. Dikke proficiat en geniet van Abeltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Fijn te lezen dat het verkeer vlot kan gaan in de Kennedy tunnel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Whoehaha!!
    Ja, knal van linker naar rechteroever, het kan daar zeer onvoorspelbaar zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ben onder de indruk, effenaf.
    Maar na dat griezelverhaal van Bevalling 1, had je dit wel verdiend, zo lijkt me. Geniet !!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Amai zeg,
    zalig bevallen.
    Als Abel zo'n rustig 'ritje' heeft gehad, gaat dat nen rustige baby worden.
    jippie

    en nog eens proficiat
    anne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik voeg mij helemaal bij de commentaar van Ioni. Normaal hoort ge alleen van die horror verhalen he.
    Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik ben wel wat vies van die babykes met zo grijsachtig slijm op hun. Denk niet dat ik dat dan durf vast pakken.

    Maar Abel is - nadat die dinges eraf is gegaan/gewassen - wel een heel schoon kindje! Dat hebben jullie knap gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wow, ZenMaster, indeed. Geweldig, wat een bevalling, om van te dromen, zei zij wiens kinderen alle drie de artiestenuitgang namen door de fijne Heel Grote Kinderen Gen van Lief en mijn Heel Kleine Bekken, da's geen goede bevalcombi, maar dat is dan ook alles.

    En och wat een schoon Boeleke, ik zou er bijna heeeeeel lief van gaan kijken en wat lonken naar mijn Lief.

    en hoe is het met Grote Broer?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik weet waaraan het ligt, het ligt aan mij, het is gewoon besmettelijk!!! Danku Vermiljoen, graag gedaan mamzel

    BeantwoordenVerwijderen
  29. mme chi chi11.9.09

    niks heerlijke bevallingen bij mij, al kwam bevalling nr2 van mijn dochter Sterre wel in de buurt. bevalling nr1 duurde meer dan 24 uur, haha. niks geen roze wolk, veel pijn & ontreddering...
    dus Zsa Zsa geniet, geniet, geniet! tis cliché ik weet het maar ze worden zo snel groot doemme, hier al 9 en 5 jaar.
    x.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik vind het toch een heerlijk verhaal en super fijn dat het zo lekker gegaan is!
    Geniet van jullie wondertje...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Allez zeg! En bijna niemand die reageert op die 4,7?! 4,7! Vier komma zeven?!
    Efkes op 't gemakske in 't bad, vier komma zeven kilo uit uw baarmoeder persen, jawadde... R.E.S.P.E.C.T.!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. My god... goed gedaan seg! Ik vind dat ik ook zo'n bevalling verdien!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wow. En morgen een post met als titel 'en nu het echte bevallingsverhaal'? Awel, het klinkt poepsimpel. Desalniettemin, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb hier heel het kot bijeengelachen. Toch proficiat met de prompte bevalling. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. toch een schoon verhaal. niet om tranen bij weg te pinken, maar toch wel hoopgevend!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ha, ja! Zo leuk kan bevallen zijn! heerlijk hoor dat het zo goed ging en inderdaad, wat voel je je dan machtig, krachtig en ontzettend OER!
    Geniet met volle teugen van je niet zo heel kleine ventje (en van je andere ventjes/kerels)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hopla. Ja.
    Nou. Dit gelezen hebbende ga ik denk ik toch maar voor een 2e. Dit onder voorwaarde dat man: een zwembad in onze binnentuin plaatst en frambozenbladthee klaarmaakt.

    Tis wel een fijn idee. Dat het zo ook kan. JA!

    En wat is ie mooi joh. Wauw. En zo grappig, ik vind hem dus ook heel klein. Ja. Zelfs met zijn gewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hopelijk hebt ge niet al te veel body'kes in maat 50 in de kast liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Prachtig, wat een mooie bevalling! En dus 'per ongeluk' in bad ook nog. Heerlijk. Onze tweede kwam ook makkelijk, en vooral snel. De eerste 5 minuten heb ik volgens mij alleen maar gezegd: 'ik kan het niet geloven, ben ik al bevallen?!'

    Ga nu het verhaal van de geboorte van Jef lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  40. om jaloers op te zijn !
    ik had ook al zoiets in gedachten voor mijn tweede ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een heel schoon bevalling! En wat een prachtige baby met een meer dan behoorlijk gewicht.

    Ik heb 1 keer (van de 4) zo'n was het dit bevalling? gehad..alhoewel. Opstaan met weeën, snel een badje nemen, een doorbraak van weeën, in allerijl naar 't ZH en net niet in de auto bevallen (na allerlei wegenwerken - lees: heraanleg rondpunt- en via binnenwegen achter tractoren moeten rijden in de spits). Het scheelde niets...

    Geniet nog van jullie kleintje met z'n allen; prachtige naam en een wolk van een baby!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik denk dat ik voor nummer 4 ga. Ik verdien ook nog zo'n bevalling ;-)
    Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. linderoos12.9.09

    prachtig verhaal. tof dat er heden ten dage nog kindjes op zo'n natuurlijke manier op de wereld kunnen komen. Awel ik vind dat gij fier moogt zijn op uzelf en op zo'n schoon boeleke natuurlijk.
    Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Amaai, ik wou dat ik ook zo'n bevallingen had gehad... Mijn eerste heeft 2 dagen geduurd en de tweede een halve dag maar dat was ook niet alles.Alle weeën op een uur of 3 tijd, de ene achter de andere...Maar jij hebt een droombevalling gehad.Mijn moeder zei al dat elke dag een warm bad de spieren soepel maakte. Het zal wel iets afgedaan hebben al die dingetjes die je gedaan hebt. In elk geval, je hebt er een prachtig zoontje uitgeperst!! Wat een schoon kindje en al zoveel blond haar! Dat zie je ook niet veel, een baby met zoveel haar. Dat zal dan wel weer aan die 10 dagen extra gelegen hebben.
    Alle, een voorbeeld kind na een voorbeeldige bevalling, dat zal wel ineen passen zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. niet ontroerend? dat vond ik nu wel si... en schoon!
    jij hebt dat inderdaad verdiend zo een hemelse bevalling!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Waaw! Ik teken voor ook zo'n bevalling. Ik ga nu naar de winkel om frambozenbladthee.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. welwel12.9.09

    Goed gedaan. Leuk om lezen. Helemaal zsazsa-zen. En zo'n schoon rozig boeleke !

    BeantwoordenVerwijderen
  48. sarah12.9.09

    Zapnimf, die bodiekes vergroot ze toch gewoon met daar een geweldig leuk stukske tussen te zetten?!
    In ieder geval...mijn bevalling nummer 2 had veel weg van dit verhaal, maar over bevalling nummer 3 zal ik dan maar zwijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ja ZWIJG!!!

    Nu, de kans is klein dat er een n° drie komt, maar ik wil het toch niet weten nu ik vertrouwen heb ik droombevallingen. ;-)

    Zapnimf, maat 50 had ik uiteraard niet gekocht, maar er is wel een superschattig bodyke maat 3 maand dat helaas nooit zal gedragen worden, of toch niet door mijn kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Anoniem13.9.09

    Kan je mij wat ontspanning toesturen. Dan om 10 dagen te vroeg te bevallen ipv mijn gebruikelijke (nu al 2x) 10 dagen te laat.

    Geniet lekker van je Abeltje en laat papa e broer maar voor je zorgen :) Wat een ontzettend mooie start!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Allereerst, gefeliciteerd!

    Wauw! Wat een verhaal zeg! Zo wil iedereen wel bevallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  52. mij klinkt het Jef-verhaal bekender in de oren, ik ben ook twee keer bevallen van zware jongens, op de Jef-manier.
    Ben blij dat het bij jou deze keer Zen is gebeurd.... als er ooit een derde komt, doe ik het ook zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik ben al een tijdje je blog aan het volgen, die barst van creativiteit en levenslust... Vandaag (na een tijdje uit cyberspace weg te zijn) lees ik dat je bevallen bent van Abel! Bij het lezen van je verhaal leek het plots alsof ik heel dicht bij je stond... Met jouw verhaal krijg ik plots minder angst voor het bevallen op zich, alhoewel dit bij mij nog verre toekomstplannen zijn... Proficiat! Lang leve de Zsazsa family!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Ik mocht over de eerste keer al niet klagen en na jou verhaal zie ik het weer helemaal zitten.
    Mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. proficiat madame zsazsa. Om zo'n gemakkelijke bevalling te hebben heb je het toch wel heel sappig verteld. k Lag hier in een deuk van je droge humor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Proficiat! Een wolk van een zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Awe,l ik hoop echt waar dat het niet was omdat je het verdiende na de "grote-Jef-bevalling". Niet dat het u niiet gegund is hoor... Maar Annalou was ook een "Annafloep-bevalling" en dat zou betekenen dat de eventueel volgende bevalling dan een "grote-??-bevalling" zou zijn... Ik vind dat het niet mag gaan over verdienen of niet...
    Maar de ZEN daarentegen, dat hebt ge wel helemaal aan uzelf te danken en verdiend!
    chapeau!
    liefs nellebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Bwa toch wat traantjes en trillende onderlip hoor... Wat een prachtige bevalling! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Om jaloers op te zijn, zo'n bevalling.

    BeantwoordenVerwijderen