De zsazsazak

de zsazsazak
Ik stuurde gisteren mijn zsazsa naar iemand op, omdat ik dat nogal bloot vond zo knal in een doos maakte ik een zakje.
Nu ik het zo zie zou ik ook kunnen zeggen dat het een zsazsazakkussen is, twee vliegen in één klap.
En als ik nog wat verder denk had ik het precies liever "het zsazsazakske" genoemd, maar bon, het zsazsazakske zit ergens in Gent nu, misschien een idee voor de andere doek die hier nog ligt.
Ik maakte het van de stof die ik gebruikte voor de draagdoek, buitenkant deze paarse stof en de binnenkant het blauwe bollekesstofke dat ik precies wekelijks gebruik de laatste tijd. Voor dit zakje alleen de paarse stof als buitenkant, geen voering van de blauwe stof, die wel gebruiken voor de letters, een blauwe rits er in en klaar.

Maar zo snel ging dat uiteraard niet, voor de geïnteresseerden die hun eigen zakske willen maken:

De lap stof die je hier voor nodig hebt is 37 op 60 cm, gewoon dubbelgeplooid met een rits er tussen. De naden zijn afgewerkt met een Engelse naad zodat de binnenkant ook netjes is. Wel eerst de rits er in zetten voor je de zijkanten dichtstikt.
Neem een rits die aan beide kanten 2 cm korter is, 4 cm korter dan de totale stofbreedte dus.

De letters zijn eerst afgedrukt op printpapierverpakkingspapier, dan ronddomrond het hele woord uitgeknipt en op de goeie kant van de stof gekleefd, op de onderkant van de stof vliesline en dan alles precies uitknippen door de drie lagen.
Je kan ook de letters op dat papier tekenen ipv printen en dan de rest doen, maar ik zou sowieso dat papier gebruiken omdat je dan zeer precies alles kan uitknippen. Het gaat vlot van de stof af.

Vervolgens de letters op de stof kleven, er bestaat vliesline die aan twee kanten kleeft, maar ik gebruik nog steeds Pritt, de aan twee kanten klevende vliesline lijkt me wel handiger. En dan zeer precies, traag en met een klein stiksel alles vaststikken op de stof. Ah, ik kleefde ook nog vliesline op de binnenkant van de stof waar je de letters er aan de andere kant tegenzet.
Uiteraard voor je aan de rits en de zijkanten begint.

Moest u er geen touw aan kunnen vastknopen wacht dan op het volgende zsazsazsaske, als dat er ooit komt natuurlijk.