donderdag 10 september 2009

Allereerst en dan de naam.

Abel dag drie
Allereerst: iedereen bedankt voor al de lieve wensen in jullie overdonderend veel reacties, mails, sms’jes en kaartjes dat doet deugd zoveel medeleven!

En dan de naam: Ik ben jullie wel wat verschuldigd, dus hier een gedetailleerde uiteenzetting.
Niet dat het een spannend verhaal is want het einde is al gekend.

Het begon allemaal met Lou, het is te zeggen, ik wou Lou en Mr Zsazsa wou Lou niet.
Had hij toen geweten welke ellende hij zich op de hals haalde hij zou nogal rap toegestemd hebben.
Maar dat wist hij toen nog niet want al snel kwamen we August overeen, wat achteraf nogal belachelijk zou geweest zijn gezien August het tot september heeft getrokken, en dat is dan weer geen leuke naam.
Maar, u hebt hem al, ook August was binnen de korste keren afgeschreven, ik besloot dat we geen (Au)gustnaam mochten nemen gezien het oude-mannekes-karakter van de naam Jef en dat dit zeker zou versterkt worden als er een Gustje zou bijkomen. Staf en Stan, de favoriete namen van Mr Zsazsa, konden dus ook niet, discussie gesloten.

Iets heel anders dus.

Bon, ik doe een oproep en word overspoeld met namen, ik vind iets vogelachtigs wel oké maar Raaf en Mees worden beiden op een njet onthaald, een ander dier Pier vinden we ondanks dat we hem beiden geweldig vinden toch iets té gewaagd voor de Kempen, fruit Peer en rivieren Maas en Leie worden door anderen afgekraakt en Beie en Meie worden ook niet weerhouden.

Uit pure ellende zegt Mr zsazsa tenslotte met een moeë blik in zijn ogen: “Neem maar Lou, voor mij is het goe”
Wel, dat is buiten mij gerekend want ondertussen ben ik helemaal op dreef en ga niet voor een naam die “wel goed” is.

Iets religieus misschien?
Jacob? Eenvoudig maar toch niet te veel veerkomend. Abel, maar wil je echt elke keer de vraag krijgen welke broer dat nu weer was? Bij Eli, een naam die al lang op mijn short-list staat, ziet iedereen een zielig Joods kneusje, dat is dan weer té religieus naar mijn goesting.

Ik lees elk namenboek dat ik te pakken kan krijgen en lig er nachtenlang wakker van en vrees dat dé naam gewoon niet bestaat terwijl dé meisjesnaam al vastligt van simpeler tijden toen ik nog gewoon elke maand mijn regels had.
Dé meisjesnaam die ik helaas niet kan prijsgeven omdat ik hem gepikt heb (met permissie) van Jipie die hem hoogstwaarschijnlijk ooit zelf gaat gebruiken dus houden we onze mond.

Ik noteer voordurend namen
Ot, Otis, Oscar, Fred, Flinn zelfs Bruno, een geweldige naam waar anderen helaas iemand zien met een snor en lederen sloefen, niet bepaald de zoon die ik in gedachten heb.

Bij mijn laatste oproep viel ik op slag voor Julien, ik zag het zo voor mij een klein schattig Julienke, Jef en Julien, twee blonde mannekes, maar Jef bleef Julien consequent uitspreken als Zulien dus schakelden we maar terug over op Lou en Lou liet op zich wachten en op de een of andere manier, ik weet bij god niet meer waar of hoe kwamen we eind augustus weer bij Abel en wisten we het niet meer, we besluiten om te wachten tot de baby geboren wordt om dan in het geval van een jongen de knoop door te hakken.

En zodoende werd zondagavond ll rond een uur of negen unaniem beslist dat De Baby een Abeltje werd, hoewel ik hem meestal nog met De Baby aanspreek en zelfs af en toe niet op zijn naam kan komen en alleen nog weet dat er een A in zit, maar dat kan ook aan de nogal warrige toestand liggen waarin ik verkeer.

Dus, Katrien die als eerste Abel vernoemde, u heeft gewonnen!
Als je me even wil mailen!

Binnenkort in dezelfde reeks:
-Kijk, het geboortekaartje!
-En oohh de suikerbonen!
-En Het Geboorteverhaal

52 opmerkingen:

  1. Maar zeg, zo een schoon ventje! Inderdaad ne goeie kop haar :) Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorig jaar werd ik ook gek van al die namen en iedere keer werden mijn namen afgewezen :(
    Tot m'n vriend een meisjesnaam riep die goed voelde en niet in de top 10 stond.
    Als het een jongen was geworden had ik bij de geboorte nog geen naam gehad.

    ABEL IS MOOI!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bon!
    Als eerste wat De Baby Mooi!
    Als tweede zijn naam is Perfect!
    Goegedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En een schoon boeleke! Hij is perfect afgewerkt ;o) ***smelt***

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hé, hij lijkt op Jef, denk ik, nee? (ik ken hem natuurlijk maar van foto's). Het is in elk geval een prachtige baby. En geniet ook maar van de warrige toestand; dat hoort erbij hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat, wat een schattig manneke! En Abel vind ik een heel mooie naam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stien10.9.09

    Dàt was toch weer lachen, hehe. Abel is erg mooi, maar helaas, sinds iemand hem op een niet nader genoemd forum verwarde met Abdel... u raadt het al. Maar toch: mooi ventje, perfecte naam, mooi kaartje, kortom een schitterende prestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooooohhhhh!!! Mme! Wat een prachtig kind hebde gij gebaard!
    Ik smelt ter plekke en wil prompt ook zo eentje! Nu!

    Tof kaartje! Merci hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een snoepje voorwaar!!!
    inderdaad leuk kaartje, ons etiket hing wel recht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Soms kan alles gewoon perfect zijn: een schoon kind met een schone naam. Aan de conterfeiters een dikke proficiat en aan het conterfeitsel: welkom in blogland.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Owkee, ik ga op zoek naar een cadeautje want ik wil ook een kaartje!
    En 't blijft een spannend verhaal ondanks de gekende afloop, Titanic blijft ook een spannende film.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een lief-mooi baasje met een lief-leuke naam, ideaal!
    Nog eens proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ziet er een struis manneke uit. Maar ja, hij heeft dan ook ruim de tijd gehad om te groeien. En hij is gezegend met een schone naam.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. sarah10.9.09

    Durf ik het zeggen? Abel is veel schoner dan Lou, echt waar!
    En het boeleke is ook echt heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tis zoals iedereen hier al verkondigt, een héél schoon manneke...op slag vergeet je weer hoe klein je eigen kindjes zijn geweest...geniet er maar van met volle teugen het is jullie van harte gegund na het lange wachten...

    Benieuwd naar de post van het kaartje... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nogmaals Proficiat met de grote spruit. Zo'n schatje!
    En zoals we je kennen zullen het kaartje en de suikerbonen weer heel wat laten zien van je creatieve talenten! We zijn benieuwd! Geniet van dit grote wonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is inderdaad een Abel.
    Helemaal geen Lou...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtig manneke!
    Heerlijk, die haartjes.

    En de naam, ik ben fan.
    Goede keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 'k Vin et toch meer ne Lou (gremel). Maar voor de rest hebde da heel goe gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hier was het meneer die direct voor Lou gewonnen was. ik moest er eerst een beetje aan wennen maar was dan ook verkocht. moeilijk is het wel zo een naam kiezen.

    proficat met jullie mannetje, een toffe naam voor ongetwijfeld een toffe jongen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Marjolein10.9.09

    Gefeliciteerd met het mooie boeleke!
    Mijn grootvader was een Abel, maar werd door iedereen Jozef genoemd. Al spraken ze dat dan weer uit als "Jef", of "Seffe".
    Mocht mijn oudste 10 jaar geleden een zoon geweest zijn, was het een Abel geweest. Mocht mijn tweede dochter een zoon geweest zijn, was het een Seth of Timon geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou ik vind het een prachtige naam, en na dit verhaal helemaal. Wat moet deze jongen gelukkig worden met ouders zoals jullie.
    Ik ben benieuwt naar het kaartje!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Volgens mij ben je ons niks verschuldigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Eeen heel leuk verhaal over de naam.Het is ook een heel gewichtige beslissing want tenslotte moet je kind er z'n hele leven mee rondlopen en jij moet hem misschien wel een miljoen keer uitspreken. Abel is mooi, krachtig, niet te veel voorkomend enz enz....Een goede keuze als zou ik zelf hem niet gekozen hebben maar dat doet er hier ook niet toe. Ik zou met een Abel kleinzoon best hebben kunnen leven!
    Trouwens Abel is een prachtig kindje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat issie prachtig! Een heerlijk kindje, mooi blond koppetje..
    Over die naam: ik denk dat je echt helemaal de goede keuze hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. En ik ben blij dat als ik mijn kind niet bruno mag noemen, jij het ook niet mag, lol, ik heb dat ook altijd een geweldige naam gevonden, maar iedereen anders vond het verschrikkelijk..

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Yep yep, de wereld is nog niet klaar voor coole Bruno's!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dus: als uw kleinen "julien" had kunnen uitspreken, ik had gedomme een luierzakske gewonnen ofwa?

    en mijn kleine kakt nochtans zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. oh wat moest ik lachen, met die vogels enzo.. ik noem mijn lief altijd Pier en vrienden gaan voor een Raven, maar dan wil ik u niet in verwarring brengen, met die a erin.
    Toftof, dat hij een naam heeft! Maareuh, mijn overgrootvader heet Abel (en mijn vader Jef).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh en het zijn er misschien weinig opgevallen, maar je draagmand kan inderdaad nog dienst doen hé...

    Tenzij ik nu zo miskeken heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. perfecte naam, goeie uitleg, prachtige baby. herkenbaar: dat refereren aan 'de baby' :D

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Martine10.9.09

    Oh, mooi kindje.
    Ook zo herkenbaar is het mompent dat je moet kiezen welke naam je je kindje gaat geven (omdat je er nog niet uit was)..als hij al geboren is..
    Wij twijfelden tussen verschillende namen en een half uur na z'n geboorte wisten we het.
    Het werd een Aaron en het past perfect bij hem..dit is wel 17 jaar geleden gebeurd.
    Abel zal perfect bij Abel passen.
    Smelt altijd bij zo'n mooie kleine baby.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een tof verhaal! En gefeliciteerd natuurlijk met jullie mooie kindje...

    (ik moet hier nu trouwens bij de woordverificatie het woord 'suckped' invoeren. Engel-Vlaams voor zoogcompres? ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  34. wuk een schoooooon venteke! En al properkes naar de kapper geweest en al precies! Geniet er van, van je kleine mannetjes. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Mooie baby en mooie naam! Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mooie kloeke kerel, die Abel!
    Nog eens proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Oh jui !! Dan is mijn bijdrage "Julien" (van dat schattige blonde ventje dat ooit in mijn klas zat) toch ook heel even in de running geweest, zelfs tot bij de laatste Jef-test-jury !! Dat is dus eigenlijk zo'n beetje half en half de bronzen medaille of zoiet (een bronzen zsa-zsa-zakske ?? hehe ;-)

    Maar je hebt een uitstekende keuze gemaakt, 't is een prachtig ventje met een prachtige naam, voorwaar om trots op te zijn ! Nog eens proficiat !!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. 'Lou' klonk anders ook goe, maar 'Abel' is heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik moest meteen aan Abeltje van Annie M.G. Schmidt denken! Hou je vast - als hij net zo'n deugniet wordt als Abeltje, dan kon je nog voor verrassingen te staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. het gaat gegarandeerd zo'n deugnietje zijn.. maar datis toch lief hé ;-)

    doe maar een beetje rustig aan ...
    wij kunnen wel wachten hoor !!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een schoon ventje!
    En wat betreft je geheugen: troost u, ik heb dat na drie maanden nog steeds. Ik bedenk iets wat ik niet mag vergeten en een minuut later weet ik het al niet meer!
    En zie ik kom net van de winkel (met boodschappenlijstje en al) en merk nu dat ik toch alweer iets vergeten ben! zucht
    Maar goed een mens moet iets over hebben voor een prachtige zoon he! ;-)

    Geniet er van!

    groetjes
    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat een knappert!!
    En wij wisten pas na de geboorte van onze dochter dat zij echt een Ronja was, en niet een Robin. Onze oudste gaf haar d'r tweede naam: Anna. Heeft ze van iedereen wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Abel is een mooie naam! Heel veel geluk met jullie mooie kerel!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. mme chichi11.9.09

    jullie namenzoektocht lijkt op die van ons, Mr. wou Marcel, ik wou Lino (iemand opperde Marcelino dat vonden we maar niks) veel vijven & zessen, zuchten, zoeken, tot ons ventje geboren werd en het werd Merlijn (ooit besproken maar niet onmiddellijk weerhouden)

    een dikke vette proficiat, Abel is een schatje en goeie naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Moh, wij hadden op ons jongenslijstje ook August (wel belachelijk voor een mei-baby achterafgezien), Lou en Julien (de dochter sprak dit wel uit als Zjoelijièn)

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. 't Is een schoneke, amai!
    En uit jullie 'gepasseerde' namen, vind ik Abel toch wel een van de mooiste, goede keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. sandrak13.9.09

    Wat een mooi ventje! En hoe had dit ventje geheten als het een meiske geweest was?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Anoniem14.9.09

    Prachtig ventje. Mooie naam, jammer dat je je meisjesnaam niet mag prijsgeven want daar ben ik nu ook zo razend benieuwd naar.
    S.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Abel lijkt me één van de weinige namen die in de verkleinvorm nog duizend keer schattiger is dan gewoon. Echt waar Abeltje, ik vind dat vreselijk schattig!
    En zo'n schoon kind!

    Goede keuze!
    En ik heb ook al een jongensnaam gevonden en stiekem heb ik hem gevonden tussen uw lijstjes. Merci he:)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Gelukkig dat het geen KIWI is geworden:-)))))

    Anyway Congrats with your beautiful baby!!!!

    BeantwoordenVerwijderen