zondag 24 oktober 2010

Een ruiten frakske

Voor

Een jasje voor Abeltje, want hij is het waard, en anders zou hij koud hebben, dat ook.
We reden nog altijd naar school met een dikke trui en zijn zsazsazilet maar dat werd wat zielig.
Zodoende staken we wat tijd in het ontwikkelen van een zsazsazilet met mouwen en een kap, et voila.

Abel proeft het bos
Even makkelijk in gebruik en warmer bovendien!

Lollige AbelAbel pinnemuts

Eerst was ik van plan om een omkeerbare jas te maken, in theorie is het dat ook, het zijn twee identieke jasjes die aan elkaar genaaid zijn, maar toen bedacht ik dat ik beter mijn energie kon steken in één kant wat op te leuken en eventueel ooit een nr 2 maken in een totaal andere stof.
Ik ging met het gele stofke naar de winkel, kocht borduurgaren in dezelfde kleur en handwerkte me de avond door, blinkende knopen er op en klaar.

Een nieuw jasje in anderhalve dag voor nog geen drie euro.
Wie doet beter?

55 opmerkingen:

  1. wat is dat een schoon ruiten frakske!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo schoon zeg! & 't is een schattig ventje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar manneke! Zo knap seg. Ik vind het echt tof!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jacomien24.10.10

    Amai, kon ik toch maar half zo goed ideeën bedenken èn uitvoeren als u, madame!

    Erg leuk, vooral ook met dat prachtige fotomodel natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel tof! En dat borduursel maak het helemaal af. Is dit echt het patroon van 't zsazsagiletje met mouwen en een kap? Geen zin om 't patroon van de mouwen en de kap ook te posten? (lacht lief)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. An, het is een ander patroon, het is breder.
    Maar mss komt er nog wel iets uit de bus.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel schoon staat uw venteke ermee, maar toch, ... zo lelijk dat ruiten stofke! Zo fout... heb ooit zo'n rok gehad (zo'n 100 jaar geleden) en ik voel hem nog pikken aan m'n benen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oooh, ik wou dat ik ook zo kon naaien! Ik zal maar blijven oefenen totdat er eens iets deftigs uit mijn naaimachine komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem24.10.10

    maar hoe moet dat, mouwen maken voor bestaande mouwloze bovenstukken???
    ik vraag me dat dikwijls af!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een schoon frakske !!! Ik wou da'kik er inkon !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In één woord: WAUW! Dat is een mooi (en erg goedkoop) jasje. Leuk afgewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk jasje, ga toch wensen dat ik van de een op de andere dag op een miraculeuze wijze ineens kan naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ooh zo een lief kabouterke!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Judith25.10.10

    Wauw super! weeral maar eens jaloers! al zou ik ook opteren voor een ander stofke!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk Abeltje in een erg leuk jasje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. schitterend!

    (en ben blij met weer ns een naaipostje van jou...want koken...pffff, daar begin echt niet aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een schoon frakske! En een geweldige stofke dat ge hebt gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wohow, ik zag het gelijk niet zitten als je de stoffen toonde.
    Maar nu...megaschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Busy Lizzyt25.10.10

    Ik heb sinds een week je blog ontdekt en ben meteen een fan! Super wat je allemaal ontwerpt en maakt. Heel inspirerend voor andere mama's.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. OOh het is een prachtig jasje geworden, en ik vind het stofje super voor dat modelleke!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dat gele stiksel maakt het echt af!
    Eet Abel altijd stokjes als ontbijt?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig! Vooral dat gele borduursel! En de pinnemuts is de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel leuk, ik heb nog wat te oefenen maar ik hoop op een dag ook zo een leuk jasje te kunnen toveren! Ik vind de stof echt wel super! Doe zo verder zsa zsa, ik kijk altijd uit naar je blognieuws!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo lief met die puntmuts! En zo knap gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. en nu nog een lang genoeg broekje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Anoniem25.10.10

    Super ! zo'n 25 jaar geleden naaide ik ook voor mijn kleintjes en maakte een broekje ,net met hetzelfde ruitje. Geniet ervan want die tijd gaat zo rap voorbij! Af en toe mag ik nog iets naaien voor mijn schatten, ondertussen 27 & 24 jaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. WAUW! Details en al. Het betere werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow, 3 euro? Ik dacht dat naaigaren al bijna 3 euro kost.
    Mooi frakske!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dat met de hand genaaide stiksel dat doet maakt het echt helemaal af. Hij ziet er geweldig uit.Quiti

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Sjiek jom!! ook hier een fan van de pinnemuts!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oooohs en aaaaahs!
    Mooi jasje voor het kinneke ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Мне очень очень понравилась куртка ! Особенно желтая декоративная строчка !Очень радостно !
    Катя из Сибири

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Een gloednieuw frakske voor 3 euro??
    Kunt ge dat eens zeggen tegen mijne man? Want die wil graag dat ik een nieuwe jas koop, maar het mag wel geen geld kosten.

    Zo schoon! Dat hebt ge weeral eens ferm gedaan, Madame!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. ziet er prachtig uit met rijgdraadje en blingknopen. Wat zal ie blij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. amai, schoon, maar 3 euro?! Dé max..zeker als ge weet dat ge voor kleine ventjes zeer moeilijk een schoon frakske vindt. Ik vind het vooral schoon door de eenvoud van het model.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. superlief!

    (en bedankt voor de woordverificatie: dement!)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. koddig frakske en koddig manneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Anoniem26.10.10

    ehum...door 2 linker handen: een schoon frakske van bij de Kringwinkel voor 3 euro, in 5 minuten ;-)

    Grtz,
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hele mooie spullen die je maakt. En ik kan me vergissen maar volgens mij hebben we samen in turnhout gezeten, bij Martine. Ik zat in de groep die na jou begonnen is...
    groetjes francesca

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Anoniem26.10.10

    schoon artikel in de Flair !

    BeantwoordenVerwijderen
  41. éééél schoon vesteke!!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Fran, en heet jij ook Fran?
    Was jij dan manueel aan het patroontekenen wanneer ik op de computer zat?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Het is Francesca maar iedereen zegt fran...en inderdaad,ik was toen manueel patroontekenen aan het volgen. Hoe langer ik je blog las begon mijne frank(euro) te vallen...x
    voor meer detail kunde mijn facebook checken: www.facebook.com/visini.francesca

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wow Mme Zsazsa ! ik zag je daarstraks in de flair! Wat een mooi artikel....
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik zag ook net t artikel in de flair, enne, ik zou t toch jammer vinden als je zou stoppen, dus nie doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Echt schoon! Zowel jasje als model!
    Zo naaien zal voor mij in een volgend leven zijn... a propos, je doet het best goed in de trotse moederverkeizeing hé... al heeft lang nog niet iedereen gestemd...

    BeantwoordenVerwijderen
  47. sandra28.10.10

    Heel ferm! Ik zou er wel niet zelf aan kunnen beginnen denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Niet alleen in de flair, ook in het Nieuwsblad! Gij BV gij! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Je bent een BV aan 't worden, in de Flair en Gentenaar.
    Kom je ook op TV ? Er is iets over mensen die zelf kleren enz maken ,dat die hip zijn.
    Kom je er ook in?

    BeantwoordenVerwijderen