zondag 17 oktober 2010

Kragen

Kraag 1
De -hoe-stik-ik-een-kraag-aan-vraag!

Punt één.
Neem altijd de tekens over, zowel op de kraag als op het hemddeel.

Punt twee.
De kraag bestaat altijd uit twee delen, de bovenkraag en de onderkraag, deze twee delen zijn identiek. (Bij iets als een hemd, jassen en vestjes dat is een ander verhaal.)
De onderkraag -dat is de kraag aan de onderkant vreemd genoeg- die wordt gekleefd met vlieseline.

Dan.
-Plooi de bovenkraag onderaan 8mm (als de naad 1 cm is) naar achter, knip de naad wat in zodat dit vlot gaat en strijk of stik vast met een grote steek.
-Leg de goede kanten van de kragen tegen elkaar en stik op 1 cm (als dat uw naadwaarde is), knip de gebogen lijnen in en de hoekjes af.
-Keer, punt de hoekjes mooi uit en sierstik. Begin pas te sierstikken waar de bovenkraag niet meer dubbel zit.



Kraag 2

-Op het hemddeel is met een merkteken aangeduid waar de kraag begint, hier gewoon vanaf het onafgewerkte stuk.
-Leg het hemddeel met de goede kant naar boven klaar, de kraag met de onderkraag tegen het hemd en tegen het merkteken en begin te stikken.
-Omdat de kraag gekleefd is en het hemd niet kan dit laatste wat uitrekken to de kraag, dit moet je oplossen à la mouw, bekijk het "Hoe los ik dat dan op?" stukje.
-Gebruik de merktekens als leidraad om alles te laten passen, je hoeft de kraag niet vast te spelden.
-Let op dat je de bovenkraag niet mee vaststikt.
-Knip wanneer de onderkraag vastgestikt is de naad in.

Kraag3

-Leg het hemd met de goede kant naar onder, flap de ingeknipte naad volledig in de kraag en stik de bovenkraag vast.
-Het stiksel maak je -zoals te zien op de tekening- net over het vorige stiksel,op het hemd, niet op de kraag.
-Let er op dat de kraag mooi glad blijft, wrijf tijdens het stikken de kraag plat zodat de bovenkraag automatisch goed komt te liggen om vast te stikken.

Hemdjes

15 opmerkingen:

  1. woow! wat een handleiding. zo moet het zeker lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat 'oplossen à la mouw' heb ik ondertussen al ontelbaar veel keren toegepast. Ik vind dat echt een award waard, zo'n geweldige truc!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gaan we zeker eens moeten proberen. Het ziet er duidelijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga dit berichtje een afdrukken en op mijn gemak nalezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben vast niet de eerste die dat zegt, maar ge zou daar dus een boek van moeten maken, van al die uitlegskes. Geweldig bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor de uitleg. Nu durf ik, eindelijk, aan een hemd te gaan beginnen zonder dat ik vantevoren al zweetdruppels op mijn voorhoofd krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé, madame zsa zsa,

    Ik heb u net genomineerd als kandidaat voor de verkiezing: trotse moeder van het jaar.

    Ik zou zeggen plaats een oproep op je blog zodat al je volgers kunnen stemmen!

    www.trotsemoederverkiezing.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moh zeg ! Als ik nog eens een kledingstuk wil maken , kom ik eerst hier kijken hoe ik dat zonder al te veel fouten kan klaren ! mercikes voor al die nuttige handleidingen en ik apprecieer vooral de duidelijke tekeningskes erbij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Net een blogje gemaakt over de nominatie van Madame Zsa Zsa!

    www.vlindervleugels.blogspot.com

    Even surfen naar www.trotsemoedersverkiezing.nl en stemmen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Marina18.10.10

    Om te stemmen is het wel
    www.trotsemoederverkiezing.nl

    dus niet moeders, maar wel
    moeder zonder s ...
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goed zo zeg!

    ff iets heel anders, verwijder maar als het niet mag... heb op vakantieveiling een vakantie geboekt voor 4 euro... (week lang op parelstrand.be) met enkel een aantal bijkomende kosten... (16,- service en 8,50 lakenpakket pp.)kan met 4 tot 6 personenen!!!
    Nu wil ik er heel graag vanaf, omdat ik dubbele dingen heb geboekt.. handig, maar maar niet heus...Dus, wie er belangstelling heeft voor een weekje bungalow park voor weinig, (hoef er niet op te verdienen, als ik mijn kosten er uit heb is het ok....) mail me ff, of bel 06-27033372

    19 oktober 2010 11:33

    Een reactie plaatsen



    Ouder bericht Startpagina
    Abonneren op: Reacties plaatsen (Atom)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aha, dank u!
    Moet ik me toch maar eens aan gaan wagen dan, zo moet het wel lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mie Staartjes20.10.10

    Misschien is't wel een goed bewaart geheim?
    Maar mocht ge het toch willen delen ... Waar hebt gij zo leuk leren patroontekenen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. WAHMama6.4.11

    I need your help..
    Beloofd een communiehemdje voor de zoon van een vriendin te maken en ik ben aan het panikeren geslaan.

    Het patroon laat mij eerst aan het voorpand het beleg omplooien en stikken. Schoon zenne. Mooi afgewerkt.

    Dan schoudernaden stikken, dus ge zit met twee al schoon afgewerkte bovenkantjes aan uw voorpanden, aan het rugpand zit nog anderhalve cm naad te bungelen.

    En nu moet ik daar ne kraag opstikken, maar hoe the beep moet ik dat doen aan die voorpanden? Heb er zelfs ne foto van gemaakt voor u, maar dat kan ik hier niet uploaden.

    Help oh help.

    BeantwoordenVerwijderen