zaterdag 21 januari 2012

En dan ...

Het transitiekadoo
Het transitiekadoo gaat naar ....

is voor ....
Liesbeth!

Want ze legde duurzaamheidsstransitie alsvolgt uit ...

overschakelen naar een levensstijl die vol te houden is voor iedereen - mens & natuur - nu & in de toekomst

En dat is zowat waar het om gaat hé.
En dan nog simpel uitgelegd want dat was de opdracht.

Ondertussen kwam ik met wat wijn en vriendinnen tot de volgende definitie van transitie:
Transitie is mensen samenbrengen, engageren en inspireren voor een voor een geleidelijke maar fundamentele verandering in onze manier van leven, produceren en consumeren.
Maar daar moet ge al wat meer voor geconcentreerd zijn.


Jonas wordt tweede, voor de moeite alleen al, moest Liesbeth het niet zo bondig gedaan hebben hij zou gewonnen hebben begot.


En dit zit er in
Buiten de weekmenuagenda deed ik er nog een speelgoedboekje, een Genoeg, een zakje Oost-Indische kers (eetbaar en mooi) en een groente- en fruitkalender van Velt bij.
Ik had er nog graag een potteke zelfgemaakte confituur bijgestoken, maar dat gaat zo moeilijk door de gleuf van de brievenbus.

Voila en nu over naar minder wereldverbeterende zaken gelijk daar zijn .... rokskes!

14 opmerkingen:

  1. met schoon rokskes wordt de wereld absoluut beter !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is dus gewoon het partijprogramma van Groen!? Zegtatan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o geweldig mooi cadeau! dank u wel!
    Ik was 2012 begonnen met weekmenuten, maar in uw mooi boekje gaat dat véél beter gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah ja, ge moogt mij uw adres mailen!

    MmeZsazsa@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Martin Bril vond zelfs 'rokjesdag' uit, dus kom aan... rokjes zijn wat de de wereld laat draaien ;-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn wereld wordt in ieder geval beter van rokskes! (en wijn)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik vanaf nu overschakel naar zelfgemaakte rokskes, en mijn medemens doet dat ook, we houden dat dan vol zo in de toekomst.... is dat dan ook transitie???

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem22.1.12

    Knap gemaakt van Jonas, alleen maakt ie de transitie wat letterlijk als je zijn vliegtuigreizen ziet: Australië, NY, Bali,... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel voor de 2e plaats! We hadden zelf ondertussen al een boekje gemaakt om onze weekmenu's bij te houden, en alhoewel het maar half zo mooi is als het uwe, is het even plezant om in te schrijven (zelfgemaakt is altijd leuker toch?)

    En anoniempje; ik koop me elke keer opnieuw een green seat om mijn ecologische voetafdruk op dat vlak terug te dringen. Reizen is ongelooflijk leuk, en ik ben zeer bewust bezig met ecologie, dus ik zoek compromissen om beide te kunnen doen.
    Ik heb geen auto, doe alles met het openbaar vervoer en de fiets, ik probeer lokaal en seizoensgericht te kopen, ons huis is goed geïsoleerd, en ik consumeer weinig. En jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja sorry he,Jonas, maar een vlieger die de lucht ingaat, die verbruikt 15.000liter kerosine PER UUR!! PER UUR!!! en die vliegt op 10km hoogte alwaar de uitlaatgassen langer blijven hangen en de ozonlaag aantasten...Echt waar, een jaar lang met de auto rondtuffen is er niks tegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anneke24.1.12

    Maja, Tantehilde, in een vliegtuig zit standaard ook wel meer dan twee man hé, per passagier is het verschil niet zó groot dat je er een heel jaar voor mag rondrijden hoor. Eerder een paar dagen of weken.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anoniem en tantehilde, iedereen kiest toch voor zichzelf wat zij/hij al dan niet toegeeft en wil investeren in een andere toekomst?

    Het vingertje-wijzen is altijd heel makkelijk, en ik besef dat ik allesbehalve perfect ben, maar ik ben er van overtuigd dat ik 'groen' kan zijn en tegelijk kan reizen. Met een green seat (http://greenseat.nl/) compenseer ik al mijn CO2 uitstoot, iets wat voor autoreizende mensen ook mogelijk is trouwens.

    Ik denk trouwens dat de ecologische voetafdruk van mijn gezien en het uwe vooral in mijn voordeel zal spreken, mét vliegtuigreizen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb je dit al gelezen, Mme? Je wordt een 'nieuw rolmodel' genoemd op deredactie.be!
    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/120130_swapping
    Proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen