vrijdag 20 april 2012

Week 16, met drie goei recepten

Week 16
Nog eens een authentieke moeder-kookt-vader-werkt-week. Ik dronk wel een paar keer koffie met een paar CEO's van nogal uiteenlopende bedrijven, maar hey veel verschil met bokes eten met peuters is er niet hoor. Beiden kunnen u met dezelfde wazige blik bekijken, vragen ook alles zes keer opnieuw en zijn even hardnekkig in hun overtuigingen. Peuters dragen uiteindelijk gewoon meer tricot.

Maar goed, weekmenuten!
Maandag aspergerisotto met vermout. Samen met een sjalotje stoof je nog wat wit van een prei, wanneer dit begint te kleuren voeg je de asperges (niet de kopjes) in stukjes van zo'n 2 cm toe. Laat alles nog wat bakken, voeg de rijst toe en blus met vermout. Behandel voor de rest gelijk elke andere risotto.
De aspergepunten laat je heel de tijd in de warme bouillon garen en voeg je pas op het eind met een grote hoeveelheid parmezaan en wat boter toe. Eet, boer en leun wat achterover.

Er schoot nog wat risotto over en daarmee wou ik dinsdagavond balletjes maken voor bij een tortilla en een slaatje maar zowel goesting als tijd ontbraken dus kwamen enkel de laatste twee op tafel. En staat er nog altijd een potje risotto in de koelkast.
Ik zag onlangs Jamie Oliver venkelzaad bij de tortilla gooien dus deed ik dat ook (als je met iemand dweept moet het meteen goed zijn, niet waar?). Alvorens de pan onder de grill te zwieren verdeelde ik er nog een bol mozzarella en wat gehakte rozemarijn over, dat laatste kwam ook van Jamie Oliver. En dat werd waarlijk de lekkerste tortilla aller tijden.

Woensdag ging ik uit eten met een gezellig groepke terwijl de man -volgens mij- spaghetti uit een kartonnen doos maakte.
Wij gingen naar de Avonden die "uiteraard vegetarische gerechten hadden" bij de reservatie. Daar aangekomen konden we kiezen uit koolrabi gevuld met aspergemoes en euh dat was eigenlijk alles. Omdat zelfs ik mijn vegetarische grenzen heb nam ik dan maar vis. Spijtig want de groenten die je er in drie grote kommen bijkrijgt zijn zo lekker dat voor mij de vis niet had gemoeten, gewoon een extra bord was voldoende geweest. Zund, maar toch een aanrader.
Vegetarische -gezellige- restauranttips in Gent mogen zeker medegedeeld worden!

Week 16
Gisteren werd het dit, minestrone met pesto en écht, dat is zo ontzettend lekker sinds ik de kneepjes van het vak leerde van Jonge Sla.
De truuk is simpel: Neem uw tijd, laat de basis zijnde ui, prei, wortel, selder en knoflook zolang stoven tot het prut is en voeg dan pas de bouillon toe. dan kan het eigenlijk niet meer stuk. Voeg in dobbelsteentjes gesneden seizoensgroenten, wat geweekte bonen en iets van granen of pasta toe en laat koken tot alles zacht is. Maak ondertussen pesto met wat kruiden en noten en mensenlief dat is een ervaring!

Vanavond wordt het pompoenpilaf, ook van Jonge sla, zaterdag nog eens de falafel en zondag snel ik van 1m2 naar het Antwerpse voor een feestje waar er voor eten wordt gezorgd.

Strakke planning me dunkt.

20 opmerkingen:

  1. Lol. Ceo's, kleuters en tricot.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, De Avonden, het plan was om daar zaterdag na Van Katoen te gaan eten, want die drie kommen groenten (spruiten, schorseneren en bloemkool was het toen) zijn wel heel erg lekker! Blijkt dat dat een van die zeldzame restaurants zijn die niet open zijn tijdens het weekend...

    En uw vergelijking kleuter-CEO vind ik wel erg geslaagd, maar geef mij toch maar kleuters om mee te dineren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zijn dat mss heel de week dezelfde groenten dan?
      Of gij weet dat gewoon van buiten. :)

      Verwijderen
    2. Ik denk dat al vijf jaar dezelfde groenten zijn want zo lang is dat al geleden. Ofwel kan die chef niets anders klaarmaken, dat kan natuurlijk ook.

      Verwijderen
  3. zou hetzelfde willen zeggen als Vink :o)
    CEO kleuter en tricot LOL!!!
    Jou weekmenu's zien er altijd zo boeiend uit, die van mij zijn altijd zo ... saai *zucht*, 'k zal me eens wat meer moeten verdiepen in die van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. madam Flik20.4.12

    Mme, ge gaat mij toch niet vertellen dat ge restaurant Avalon in Gent niet kent?

    http://www.restaurantavalon.be/

    Da's kei lekker jom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar ik woon meer dan 100 km verwijderd van Gent, ik moet bijgevolg op vrienden rekenen.
      Ik ben al wel bij Komkommertijd geweest, maar dat is nu ook niet bepaald gezellig hé.

      Verwijderen
    2. Komkommertijd is niet echt gezellig (ik denk dat ze gewoon het interieur van een tea-room hebben overgenomen?) maar wel héél erg lekker!

      Verwijderen
    3. Anoniem20.4.12

      lekkere GEC, aan St Pietersstation

      Verwijderen
  5. Klinkt allemaal weer lekker!
    Ik zal mij in deze week 'verloftussendoor' eens lekker ah koken zetten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Den appelier is echt geweldig! Als ik niet in de kempen zou wonen, zou ik er veel vaker naar toe gaan. Je kiest er tussen een kleine, een gewone of een supergrote schotel vol lekkere groentjes. Uniek concept! Echt iets voor jou. Kijk maar eens op de website.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heidi20.4.12

    Als je aan Gent St Pieters op de trein naar Wetteren springt, moet ge daar zeker uitstappen, schuin over 't station is de Green Note. Mmmmmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zou wel eens een tafel vol CEO's in tricot willen zien ;-))))))(zoals in je MC hammerbroekjes, woehahahaa)
    Oh ja, fyi...in de Fnac Brugge lagen 2 boekjes eenzaam te wezen...van de tweede druk (heb het gecheckt)..Midas had ze eerst gevonden, "wauw Mme Zsazsa !! Mama, jij hebt dat boek ook, amai verkopen ze dat in de Fnac????"

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij Rood staan er ook altijd lekkere vegetarische gerechten op de kaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als ik in Gent wil veggiedineren, dan ga ik altijd eens kijken op het veggieplan van evavzw.be Sinds kort hebben ze ook een veggieplan van Antwerpen! En op 7 juli is het nationale veggieBBQdag en zal er ook in A'pen gesmikkeld worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. vandaag dat ik u boek in huis haalde! supergeweldig, prachtig kleurrijk boek! kben reuzebenieuwd! en als er ook kookboek van u uitkomt dan koop ik het heeel zeker.. oa door jou ben ik bewuster gaan kiezen welke ingrediënten ik gebruik.. en laat ik vlees soms wel aan de kant! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Naast mijn deur is het heel gezellig en daar hebben ze altijd minstens 3 vegetarische gerechten + nog een vegetarische pasta en een slaatje zonder vlees en zo. Vreed in orde. De Multatuli. De Avonden is wijs, maar associeer ik met veel vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De multatuli is inderdaad super! mijn favoriet restaurant in gent!

      Verwijderen
  13. Torlilla! Gewéldig! :-) Mijn één oog werd er direct naartoe gezogen (en geraakte er natuurlijk niet voorbij, da's dan ook mijn onderwijsoog...), terwijl mijn andere oog (het oog voor smaak)in combinatie met mijn knorrende maag grààg verder wilde lezen.
    Het ziet er in ieder geval allemaal weer ferm uit. Hhhhmmm. En die torlilla... Die moet hier heden ten dage uitgeprobeerd worden, zéker weten!

    BeantwoordenVerwijderen